bg‑azure

Genetyka

GenetykagenetykaGenetyka to jedna z najnowszych nauk w obrębie nauk biologicznych. Jest to równocześnie jedna z najprężniej rozwijających się dziedzin wiedzy, zajmująca się dziedzicznością i zmiennością organizmów. Termin „genetyka” wprowadził na początku XIX w. William Beatson. Ze względu na szeroki zakres badań prowadzonych w ramach tej nauki wyróżnia się kilka jej działów:

  • genetyka klasyczna – określana również jako mendlowska – zajmuje się badaniem mechanizmów dziedziczenia na podstawie widocznych cech organizmów (fenotypówfenotypfenotypów).

  • genetyka molekularna – dział genetyki opierający się na molekularnym mechanizmie dziedziczenia, budowie materiału genetycznego, jego sekwencji, zmienności i organizacji. Bada budowę oraz organizację genówgengenów na poziomie struktury.

  • genetyka populacyjna – określa zmiany i zróżnicowanie genetyczne w obrębie danej populacji.

  • genetyka nowotworów – dział genetyki skupiający się na zaburzeniach regulacji cyklu komórkowego, prowadzących do zmian o charakterze nowotworowym.

bg‑azure

Genetyka klasyczna (mendlowska)

Rg3mgYxAUJ4VS1
Grzegorz Mendel był austriackim zakonnikiem, przyrodnikiem, twórcą podstawowych reguł dziedziczenia, znanym przede wszystkim ze swoich wieloletnich badań nad dziedziczeniem cech u grochu zwyczajnego (Pisum sativum).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Genetyka klasyczna opiera się w głównej mierze na badaniach Grzegorza Mendla. To właśnie jego odkrycia i koncepcje dały początek rozważaniom o prawach rządzących dziedziczeniem i przyczyniły się do dalszego rozwoju nauki. Kolejni naukowcy rozwijali myśl Mendla, wraz z nowymi odkryciami wprowadzając kolejne pojęcia i terminy. Nie bez powodu Grzegorza Mendla określa się więc jako twórcę genetyki.

Grzegorz Mendel od 1856 r. przez dziesięć lat przeprowadzał doświadczenia na mieszańcach roślin, przede wszystkim grochu zwyczajnego (Pisum sativum). Prowadząc badania, przestrzegał kilku zasad: używał wyselekcjonowanych czystych liniilinia czystaczystych linii, ograniczał obserwację do nielicznych i wyraźnych cech, ustalał liczebność każdego fenotypu w kolejnych pokoleniach mieszańców oraz w potomstwie każdej rośliny.

Na podstawie swoich obserwacji Mendel opracował zasady dziedziczenia. Ich treść zmieniała się wraz z upływem czasu, w oparciu o nowe odkrycia. Współczesne ich wersje noszą nazwę praw Mendla:

  • pierwsze prawo Mendla – prawo czystości gamet. Zgodnie z nim każda gameta, która wywarzana jest przez organizm, ma tylko jeden allelallelallel (wersję) z danej pary alleli genu.

  • drugie prawo Mendla – prawo niezależnej segregacji cech. Zgodnie z tym prawem cecha uwarunkowana przez daną parę alleli (gen) dziedziczona jest niezależnie od cechy warunkowanej przez inną parę alleli.

Podstawą genetyki mendlowskiej jest mejozamejozamejoza, która zapewnia zmniejszenie o połowę ploidalności komórek – gamet, kompensując w ten sposób podwojenie informacji genetycznej występującej w momencie zapłodnienia. Mejoza stanowi wyjaśnienie prawa czystości gamet.

Więcej informacji na temat mejozy w materiale: Przebieg i znaczenie mejozyP16gxCS26Przebieg i znaczenie mejozy.

ROlpZx8n0SCxR1
Badania nad mieszańcami roślin, pierwsze polskie wydanie, 1915.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W pracach Mendla nie występowało pojęcie „gen” ani „allel”. Posługiwał się on terminem „czynniki dziedziczności” (lub „jednostki dziedziczności”). Uważał, że czynniki dziedziczności mogą wchodzić w skład trzech różnych par: AA, Aa lub aa, gdzie A to czynnik dominujący, podczas gdy a to czynnik recesywny. Linie czyste, na których pracował Mendel, to osobniki mające wyłącznie dwa czynniki recesywne (aa) – kwiaty o barwie białej, bądź dwa czynniki dominujące (AA), charakteryzujące kwiaty czerwone. Takie osobniki określane są jako homozygoty. W pierwszym pokoleniu potomnym (F1), uzyskanym po skrzyżowaniu osobników zawierających dwa czynniki dominujące AA (czerwona barwa kwiatów) z osobnikami o dwóch czynnikach recesywnych aa (biała barwa kwiatów), występowały wyłącznie osobniki zawierające zarówno czynnik dominujący jak i recesywny Aa, które nie różniły się wyglądem od osobników rodzicielskich posiadających dwa czynniki dominujące – miały kwiaty czerwone. Na podstawie swoich doświadczeń Mendel wywnioskował, że czynnik warunkujący czerwoną barwę kwiatów jest czynnikiem dominującym. Obecnie jest on określany jako allel dominującyallel dominującyallel dominujący, a czynnik warunkujący biały kolor kwiatów to allel recesywnyallel recesywnyallel recesywny, który nie ujawni się w obecności allelu dominującego. Po skrzyżowaniu osobników z pokolenia F1 otrzymane rośliny w ok. 75% miały kwiaty barwy czerwonej, pozostałe zaś (ok. 25%) – kwiaty białe.

Sformułowane przez Mendla w 1865 r. podstawowe zasady genetyki nie od razu wzbudziły zainteresowanie w świecie nauki. Dopiero w 1900 r. ponownie odkryli je i potwierdzili (niezależnie od siebie, badając inne gatunki roślin) C. Correns (który prowadził badania na dziwaczku peruwiańskim (Mirabilis jalapa)), E. Tschermak (który prowadził badania na groszku pachnącym (Lathyrus odoratus)) i H. de Vries (który prowadził badania na wiesiołku dwuletnim (Oenothera biennis)).

Więcej na temat tych badań znajdziesz w e‑materiale: Rewolucja mendlowskaD9gsWvxroRewolucja mendlowska.

W 1905 r. Reginald C. Punnett zaproponował graficzną formę przedstawienia mechanizmu dziedziczenia. Od jego nazwiska nosi ona nazwę szachownicy Punnetta.

RyLkd4tbDhPp9
Ilustracja przedstawia graficzną krzyżówkę genetyczną zaprezentowaną na szachownicy Punnetta: W wierszu na górze tabeli ujęte są gamety żeńskie oznaczone jako duże A i małe a, w kolumnie po lewej stronie tabeli gamety męskie opisane dużą literą A i małą literą a. Na skrzyżowaniu gamety żeńskiej oznaczonej przez duże A i męskiej oznaczonej przez duże A znajduje się symbol duże A duże A . Genotyp tego potomka to homozygota dominująca. Na skrzyżowaniu gamety żeńskiej oznaczonej przez małe a i męskiej opisanej jako duże A znajduje się symbol duże A małe a. Genotyp tego potomka to heterozygota. Na skrzyżowaniu gamety żeńskiej oznaczonej przez duże A i męskiej opisanej jako małe a znajduje się symbol duże A małe a. Genotyp tego potomka to heterozygota. Na skrzyżowaniu gamety żeńskiej oznaczonej przez małe a i męskiej opisanej jako małe a znajduje się symbol małe a małe a. Genotyp tego potomka to homozygota recesywna.
Graficzna krzyżówka genetyczna zaprezentowana na szachownicy Punnetta.
AA – osobnik mający dwa dominujące allele danego genu, czyli homozygota dominująca;
aa – osobnik mający dwa recesywne allele danego genu, czyli homozygota recesywna;
Aa – heterozygota, czyli osobnik mający zarówno allel dominujący, jak i recesywny danego genu.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Więcej na temat szachownicy Punnetta w e‑meteriale: Szachownica PunnettaD1FZa5JZPSzachownica Punnetta.

Pojęcie „gen” pojawiło się dopiero w 1908 r. Opracował je Wilhelm Johannsen, skróciwszy nazwę „pangen”, zaproponowaną wcześniej przez Hugo de Vriesa. Całkowity zbiór genów osobnika to „genotyp”. Termin ten również został zaproponowany przez Johannsena. Przedstawił on także propozycję rozróżnienia między genotypem a fenotypem, który stanowi widoczne i mierzalne odzwierciedlenie genotypu. Pojęcie „allel”, oznaczające jedną z wersji genu, wprowadzili William Bateson oraz Edith Rebecca Saunders.

Geny zlokalizowane są na chromosomachchromosomchromosomach, które stanowią formę organizacji materiału genetycznego. Termin „chromosom” został po raz pierwszy użyty przez Heinricha Wilhelma Waldeyera w 1888 r., natomiast pierwsze obserwacje chromosomów datowane są na 1848 r. Chromosomy dzieli się na:

  • chromosomy płci (allosomy) – warunkujące płeć; ich rolę odkryła Nettie Stevens w 1905 r.;

  • autosomy – wszystkie chromosomy organizmu z wyjątkiem allosomów.

Zestaw wszystkich chromosomów w komórce to kariotyp. Allele danego genu zlokalizowane są w określonym miejscu (locuslocuslocus) na chromosomie. Chromosomy, zawierające podobną informację genetyczną, a co za tym idzie, takie same lub różne allele genów, to chromosomy homologicznechromosomy homologicznechromosomy homologiczne. W komórkach diploidalnych występują one parami. Chromosomy te rozdzielane są w procesie podziału komórki tak, że tylko jeden chromosom z pary trafia do komórki potomnej.

Ważne!

Fenotyp warunkowany jest przez genotyp. Próbę wytłumaczenia wpływu genów na wygląd organizmu próbowano tłumaczyć hipotezą jeden gen – jeden enzym. Według tej teorii gen koduje dany enzym, który z kolei wpływa na kształtowanie określonej cechy. Doświadczenie wykazujące słuszność tej tezy wykonali George BeadleEdward Tatum na grzybie Neurospora crassa. Szybko pojawiły się jednak nowe informacje, które sprawiły, że hipotezę tę uznano za zbyt duże uproszczenie.

Więcej na ten temat w e‑materiale: Czym jest gen?

bg‑azure

Chromosomowa teoria dziedziczenia

R17IE7ii5S5Sw1
Thomas Hunt Morgan był amerykańskim biologiem, genetykiem, twórcą chromosomowej teorii dziedziczenia. Udowodnił, że chromosomy są nośnikami genów. Jego odkrycia zmodyfikowały prawa Mendla. W 1933 roku został uhonorowany Nagrodą Nobla w dziedzinie fizjologii i medycyny.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Chromosomową teorię dziedziczenia po raz pierwszy zaproponował w 1884 r. A. Weismann, sformułowali ją dokładnie na początku XX w. W. S. Sutton oraz T. Boveri, a doświadczalnie ugruntowali ją T. Morgan i jego współpracownicy. Wykazali oni, że chromosomy są zbiorami ułożonych liniowo genów, przy czym dany gen zajmuje zawsze jednakowe, ściśle określone miejsce (locus) na chromosomie. Ponadto geny jednego chromosomu są dziedziczone łącznie (są ze sobą sprzężone), natomiast geny znajdujące się w różnych chromosomach dziedziczą się niezależnie od siebie. Podczas koniugacji chromosomów homologicznych (wczesna profaza podziału I mejozy) może zachodzić zjawisko wzajemnej wymiany odpowiadających sobie odcinków chromatyd niesiostrzanych (crossing‑overcrossing‑overcrossing‑over). Częstość zachodzenia crossing‑over jest wprost proporcjonalna do odległości między genami, tzn. im bliżej są one położone, tym  silniej są sprzężonesprzężenie genówsprzężone, a prawdopodobieństwo rozdzielenia ich pomiędzy dwa różne chromosomy homologiczne jest mniejsze. Jednostką częstości zachodzenia crossing‑over jest centymorgancentymorgan (cM)centymorgan (cM).

Chromosomowa teoria dziedziczenia przyczyniła się do poznania budowy chromosomów i biochemicznego zidentyfikowania nośnika informacji genetycznejinformacja genetycznainformacji genetycznej.

Więcej na ten temat w e‑materiale: Chromosomowa teoria dziedziczności MorganaD1Gt385VkChromosomowa teoria dziedziczności Morgana.

bg‑azure

Odstępstwa od praw Mendla

Wraz z rozwojem genetyki oraz badaniem innych przykładów dziedziczenia okazało się, że istnieje szereg odstępstw od zaproponowanych przez Mendla zasad dziedziczenia. Zalicza się do nich:

  • Dominację niepełną – żaden z alleli genu kodującego określoną cechę nie dominuje w pełni nad drugim; heterozygota wykazuje fenotyp pośredni między fenotypem homozygoty dominującej i recesywnej. Więcej na ten temat w e‑materiale: Dominacja zupełna i częściowaPcoGRtYnaDominacja zupełna i częściowa.

  • Allele wielokrotne – występują więcej niż dwa allele danego genu, chociaż diploidalna komórka danego organizmu zawiera jedynie dwa allele spośród kilku możliwych, a w gamecie występuje jeden allel. Więcej na ten temat w e‑materiale: Kodominacja i allele wielokrotneDIY4jW5ocKodominacja i allele wielokrotne.

  • Zjawisko kodominacji – w fenotypie heterozygoty ujawniają się oba allele; nie można wyróżnić allelu dominującego i recesywnego, są one równorzędne. Więcej na ten temat doczytasz także w e‑materiale: Kodominacja i allele wielokrotneDIY4jW5ocKodominacja i allele wielokrotne.

  • Plejotropowe działanie genów – dany gen wpływa na warunkowanie więcej niż jednej cechy fenotypowej. Więcej na ten temat w e‑materiale: PlejotropizmDhnWwIM6fPlejotropizm.

  • Współdziałanie dwóch lub większej liczby genów – cecha fenotypowa warunkowana jest przez więcej niż jeden gen. Więcej na ten temat w e‑materiale: Współdziałanie genów – ćwiczeniaDuqqEyUYOWspółdziałanie genów – ćwiczenia.

  • Dziedziczenie cech sprzężonych z płcią – geny (ich allele) odpowiedzialne za dane cechy znajdują się na chromosomach płci; najczęściej na chromosomie X. Ich wystąpienie zależy od układu chromosomów płci (XX, XY). Więcej na ten temat w e‑materiale: Cechy sprzężone z płciąDUlfmrBfDCechy sprzężone z płcią.

  • Dziedziczenie pozajądrowe – warunkowane przez pozachromosomowy materiał genetyczny: mitochondrialny lub chloroplastowy (w przypadku roślin). Więcej na ten temat w e‑materiale: Dziedziczenie pozajądroweDjn2N9I5cDziedziczenie pozajądrowe.

bg‑azure

Zastosowanie genetyki klasycznej

Z czego wynika ogromne zainteresowanie świata nauki, zwłaszcza medycyny, genetyką? Wyniki badań genetycznych pozwalają stwierdzić np. dlaczego w jednej populacji częściej niż w innych występuje cukrzyca, jakie jest ryzyko rozwoju określonego nowotworu u danej osoby, a także które leki okażą się skuteczne w przypadku konkretnego chorego. Rozwój badań genetycznych łączy się więc i z medycyną populacyjną, i medycyną spersonalizowaną, nastawioną na dobór terapii ściśle dostosowanej do przypadku (w tym genotypu) danego chorego. Z wykorzystaniem inżynierii genetycznej powstają m.in. leki biologiczne, natomiast dzięki farmakogenetyce można określić typ leku i jego dawkę, które będą skuteczne i bezpieczne dla danego chorego.

Słownik

allel
allel

(gr. allos – inny) forma genu; jedna z wersji genu różniąca się od pozostałych sekwencją nukleotydów; zajmuje określone miejsce na chromosomie

allel dominujący
allel dominujący

oznaczany jest dużą literą; maskuje obecność allelu recesywnego w heterozygocie (allel recesywny nie może się ujawnić)

allel recesywny
allel recesywny

oznaczany jest małą literą (np. a); jest to jedna z wersji danego genu (np. A), która ujawnia się w homozygocie recesywnej (np. aa). W heterozygocie (np. Aa) cecha warunkowana przez ten allel nie ujawnia się, co oznacza, że allel recesywny jest maskowany przez allel dominujący

centymorgan (cM)
centymorgan (cM)

1 cM odpowiada 1% rekombinacji (częstości zachodzenia crossing‑over); termin cM wprowadzono na cześć T. H. Morgana, twórcy chromosomowej teorii dziedziczności, który opisał zjawisko sprzężenia genów

chromosom
chromosom

(gr. chrṓma – barwa, sṓma – ciało); struktury zawierające materiał genetyczny komórki

chromosomy homologiczne
chromosomy homologiczne

jeden z nich pochodzi od ojca, a drugi od matki; chromosomy te mają tę samą długość ramion, takie samo położenie centromeru, a znajdujące się w tym samym locus geny (allele) warunkują tę samą cechę, np. barwę oczu; podczas mejozy chromosomy homologiczne łączą się, tworząc biwalenty

crossing‑over
crossing‑over

proces polegający na wzajemnej wymianie odpowiadających sobie odcinków chromatyd chromosomów homologicznych; rezultatem crossing‑over jest przetasowanie genów pochodzenia matczynego i ojcowskiego, prowadzące do powstania nowych, przypadkowych kombinacji alleli w ramach jednego chromosomu; crossing‑over zachodzi w profazie I mejozy

fenotyp
fenotyp

(gr. phaínomai – pojawiam się, týpos – odbicie); zespół anatomicznych, fizjologicznych i biochemicznych cech organizmu o podłożu dziedzicznym, które można obserwować i mierzyć

gen
gen

podstawowa jednostka dziedziczności; odcinek DNA, w obrębie którego jest zapisana informacja o budowie białka lub RNA

genetyka
genetyka

(gr. genétēs, génesis – 'rodzic', 'zrodzony'); nauka zajmująca się badaniem dziedziczności i zmienności organizmów

informacja genetyczna
informacja genetyczna

informacja zawarta w sekwencji kwasów nukleinowych (DNA lub w przypadku niektórych wirusów RNA), która jest przekazywana organizmom potomnym

linia czysta
linia czysta

zespół osobników homozygotycznych powstały w wyniku chowu wsobnego

locus
locus

l. poj.: locus, l. mn.: loci; określone miejsce na chromosomie, które zajmuje gen

mejoza
mejoza

(gr. meiosis – zmniejszenie) podział redukcyjny jądra komórkowego, prowadzący do wytworzenia haploidalnych komórek płciowych, czyli gamet, u zwierząt tkankowych (oogeneza, spermatogeneza), zarodników u mszaków i paprotników oraz ich odpowiedników u roślin nasiennych (sporogeneza); u organizmów niższych (np. glonów, pierwotniaków) mejoza nie musi być związana z produkcją gamet bądź zarodników i zachodzi w różnych fazach cyklu życiowego (koniugacja, przemiana pokoleń)

prawa Mendla
prawa Mendla

podstawowe reguły dotyczące przekazywania cech warunkowanych genetycznie podczas rozmnażania płciowego, sformułowane w 1865 r. przez G. J. Mendla w wyniku wieloletnich badań nad dziedziczeniem u samopylnej rośliny – grochu zwyczajnego

sprzężenie genów
sprzężenie genów

łączne dziedziczenie się dwóch lub więcej genów (i warunkowanych przez nie cech)