Przeczytaj
Człowiek jako przedmiot badań naukowych
Istota ludzka jest przedmiotem badań wielu dziedzin nauki. Wśród fundamentalnych pytań dotyczących człowieka są także te, które odnoszą się do jego pochodzenia jako gatunku, cech odróżniających go od innych organizmów żywych, sensu istnienia. Do dyscyplin koncentrujących się na ludzkiej sferze intelektualnej i duchowej należą: filozofia, antropologia, socjologia czy teologia. Prezentują one różne, niekiedy sprzeczne względem siebie wizje człowieczeństwa. Natomiast samo „człowieczeństwo” definiowane jest jako:
Słownik języka polskiegonatura ludzka, istotne cechy człowieka, godność ludzka; bycie człowiekiem.
W słownikowej definicji nie pojawiają się aspekty duchowe, ale należy je brać pod uwagę, gdy omawia się cechy natury ludzkiej. Wiążą się one ze sferą religijną i z wierzeniami, które dotyczą np. powstania kosmosu, relacji między bogami czy Bogiem a ludźmi, ustalenia, na czym polega dobro i zło itp.
Wizja człowieczeństwa w czasach Mikołaja Sępa Szarzyńskiego
Aby odpowiedzieć na pytanie o genezę i sens istnienia człowieka jako gatunku, należy m.in. rozstrzygnąć, czy świat, w którym funkcjonują ludzie, został stworzony przez istoty nadnaturalne, czy też jego istnienie można wytłumaczyć, nie odwołując się do wiary. Wprawdzie ta druga postawa pojawiała się już w antyku, jednak od starożytności do XVI stulecia zdecydowanie dominowała pierwsza z nich. Świat bez Boga wydawał się zdecydowanej większości Europejczyków żyjących w dobie renesansu czy baroku – niemożliwy, a źródła takiego przekonania tkwiły w religii chrześcijańskiej.
Teza o istnieniu Boga, jego sprawczym działaniu polegającym na stworzeniu kosmosu oraz ingerowaniu w dzieje ludzkości stanowiła podstawę do rozważań na temat kondycji ludzkiej. Kwestią dyskutowaną przez teologów i filozofów było natomiast to, czy człowiek może poprzez swoje postępowanie podczas ziemskiego życia osiągnąć główny cel egzystencji, czyli zbawienie. Poszukiwanie odpowiedzi na to pytanie wiązało się z rozstrzygnięciem kolejnego problemu: czy przynależna człowiekowi wolna wola prowadzi go do dobra czy zła.
Jeden z najważniejszych humanistów europejskich, Erazm z RotterdamuErazm z Rotterdamu, w swojej definicji wolnej woli stwierdzał:
De libero arbitro Diatribe seu collatio per Desiderium Erasmus RoterodamumDalej rozumiemy w tym miejscu przez wolną wolę siłę ludzkiej woli, dzięki której człowiek może się zwrócić ku temu, co prowadzi do wiekuistego zbawienia, lub się od tego odwrócić.
Zdecydowanie mniej (trudnego) optymizmu znaleźć można w teologicznych dziełach Marcina LutraMarcina Lutra.
Czemu wolność mamy? Antynomie wolności w poezji Jana Kochanowskiego i Mikołaja Sępa SzarzyńskiegoLuter nazywa wolę ludzką niewolną, ponieważ jest ona organem innej woli – Boga lub szatana [...]; u Erazma zło jest wynikiem braku prawdziwej mądrości, jest poza człowiekiem, i człowiek może powiedzieć mu „nie”, jest bowiem wolny i rozumny – u Lutra zło jest w samym człowieku, w jego woli, którą opanował szatan. [...] Dla Lutra zaś to właśnie człowiek był wierzchowcem dosiadanym przez śmierć i diabła. Z tej niewoli mogła go uratować tylko łaska, która czyniła zeń posłuszne narzędzie Boga.
Wizja człowieczeństwa w twórczości Mikołaja Sępa Szarzyńskiego
Wizja człowieczeństwa obecna w twórczości Mikołaja Sępa Szarzyńskiego również wiązała się z przyjęciem za pewnik, że Bóg istnieje, czego dowodem jest stworzony przez Boga doskonały świat. Potwierdza to fragment Pieśni II. O rządzie Bożym na świecie, wchodzącej w skład jedynego zbioru utworów, jakie pozostały po Sępie Szarzyńskim, czyli Rytmów abo Wierszy polskich (wyd. 1601):
Pieśń II. O rządzie Bożym na świecieWiekuista mądrości, Boże niezmierzony,
który wszytko poruszasz, nie będąc wzruszony,
[…]Opaczystym obłokomOpaczystym obłokom poczyniłeś tory,
w których błądzić nie mogą, zgodne wiodąc sporyzgodne wiodąc spory;
[…]Spólnie się żywić muszą żywioły podniebneSpólnie się żywić muszą żywioły podniebne –
nie dziw, żeś dał naturze prawo tak chwalebne,
że nie władnienie władnie odstąpić od Twej wiecznej woli,
gdyż Ty w prawie dobroci trwasz i dobrej woli.
Jednak w późniejszych od pieśni sonetachsonetach nie ma już takiej wizji świata. W metafizycznejmetafizycznej twórczości Sępa Szarzyńskiego znika renesansowy optymizm, a w zamian wciąż pojawia się przekonanie, że harmonia między kosmosem a człowiekiem została naruszona, czego przyczyną był grzech. Według poety – w naturze ludzkiej istnieje skłonność do ulegania przeciwnikom, których wymienił w jednym z sonetów:
Sonet IV: O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałemPokój, szczęśliwość, ale bojowanie
byt nasz podniebnypodniebny. On srogi ciemności
hetmanhetman i świata łakomełakome marności
o nasze pilno czynią zepsowaniepilno czynią zepsowanie.Nie dosyć na tym, o nasz możny Panie!
ten nasz dom – ciało, dla zbiegłych lubościdla zbiegłych lubości,
niebacznie zajźrzączajźrząc duchowi zwierzchności,
upaść na wieki żądać nie przestanie.[...]
Posiadający wolną wolę człowiek został postawiony przed wyborem, po czyjej stronie się opowiedzieć: Boga czy szatana. Tej alternatywie towarzyszy kolejna – jaką postawę zająć względem istot potężniejszych od siebie: wyczekiwać na efekt odwiecznej walki dobra i zła, czy wziąć w tym boju udział. W obu przypadkach Sęp Szarzyński w sonetach dawał jednoznaczną odpowiedź. Według niego każdy człowiek powinien stać się rycerzem chrześcijańskim, biorącym udział u boku Boga w wojnie z szatanem, światem i ciałem. Bez pomocy Stwórcy istota ludzka nie ma szans w tej walce, ale to nie oznacza bierności, zdania się wyłącznie na łaskę Boga, bo – według poety – każdy powinien wykazać się aktywnością, zaangażowaniem w sporze z pokusami.
Wizja człowieczeństwa obecna w wierszach autora Rytmów wynika ze świadomości, że człowiek jest stworzony na podobieństwo Boże, ale przy tym grzeszny. Dwoistość ludzkiej natury oraz skłonność do ulegania złu powoduje wrażenie pesymizmu obecnego w utworach Sępa Szarzyńskiego. Melancholii wynikającej z przekonania o predylekcjipredylekcji do grzechu towarzyszy jednak przekonanie, że ziemskie wartości nie mogą zapewnić szczęścia. Ostateczne przesłanie sonetów nie jest pesymistyczne: człowiek występujący w sonetach XVI‑wiecznego polskiego poety wie, że wprawdzie ma potężnych przeciwników, ale może ich pokonać pod warunkiem jednoznacznego opowiedzenie się po stronie Dobra.
Słownik
związany z metafizyką, czyli nauką filozoficzną, której przedmiotem są podstawowe kwestie dotyczące istoty i przyczyny bytu oraz z rozważania o tym, co niepoznawalne, tajemnicze, niedostępne zmysłom i doświadczeniu
(łac. sonare – wydawanie dźwięku, brzmienie, dźwięczenie) gatunek liryczny, który zrodził się we Włoszech ok. XIII wieku, o tematyce salonowo‑erotycznej (Petrarka) lub refleksyjno‑filozoficznej (Sęp Szarzyński); w zależności od układu rymów wyróżnia się sonet włoski (abba abba cdd cdc lub cdc dcd) i francuski (abba abba cdc dee); kunsztowna kompozycja sonetów wiąże się z wykorzystaniem środków stylistycznych: wymyślnych powtórzeń, gradacji, paralelizmów, metafor