Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kosa i kamień

RyJIEaUXsqN0r1
Portret z epoki przedstawiający drugą małżonkę Zygmunta III Wazy, arcyksiężniczkę Konstancję Habsburżankę, wnuczkę cesarza Ferdynanda I Habsburga. Zygmunt poślubił Konstancję w 1605 r. Przeciwnicy króla przyjęli decyzję o małżeństwie z arcyksiężniczką z wielkim niezadowoleniem. Uważali, że król nazbyt zacieśnia związki z dworem Habsburgów. Szlachta tradycyjnie podejrzewała przedstawicieli tej dynastii o skłonności absolutystyczne i widziała w Habsburgach zagrożenie dla „złotej wolności”. Opory budziły również kwestie obyczajowe, ponieważ Konstancja była rodzoną siostrą pierwszej małżonki Zygmunta III – Anny, zmarłej młodo w 1598 r. Ówcześni Polacy natomiast bardzo krytycznie odnosili się do małżeństw wśród bliskich krewnych. Dlatego pomimo zgody papieża na ślub szlachta, a nawet chętnie wspierający króla jezuici dość zgodnie uznali królewski ożenek za skandal obyczajowy i czyn niemal równy kazirodztwu.
Porównaj tę ilustrację z portretem Zygmunta III Wazy (poniżej). Wskaż podobieństwa w sposobie przedstawienia obu postaci.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Początek panowania Zygmunta III Wazy (król Polski w latach 1587–1632) nie zapowiadał rychłego konfliktu ze szlachtą. Władca po kądzielipochodzenie po kądzielipo kądzieli pochodził od Jagiellonów, toteż witany był w Rzeczypospolitej przez większość społeczeństwa jako prawowity następca tronu. Zygmunt imponował również szlachcie znajomością języka polskiego oraz dostojnym wyglądem. Tę początkową fascynację szybko zastąpiło rozczarowanie. Podczas sejmu w 1592 r. wyszły na jaw plany króla z 1589 r. dotyczące odstąpienia tronu Habsburgom. W zamian Zygmunt III oczekiwał pomocy w spokojnym przejęciu władzy w rodzimej luterańskiej Szwecji, gdzie jako żarliwy katolik nie mógł liczyć na życzliwe przyjęcie. Upokorzony przez opozycję władca wyraził podczas sejmu żal z powodu planów opuszczenia Polski. Nie zdołał jednak obudować poważnie nadszarpniętego autorytetu ani przywrócić zaufania ze strony szlachty. Pomimo niefortunnych początków swoich rządów w Polsce Zygmunt III Waza okazał się ambitnym i konsekwentnym politykiem. Nie zamierzał ulegać niczyim wpływom, dlatego już na początku swoich rządów popadł w ostry konflikt z niezwykle wpływowym i popularnym kanclerzem wielkim koronnym, Janem Zamoyskim, który próbował zdominować młodego króla. Dzięki rozdawnictwu królewszczyznkrólewszczyznykrólewszczyzn udało się Zygmuntowi III zgromadzić wokół siebie prężne stronnictwo zwane regalistycznymRegaliaregalistycznym. Trzon stronnictwa tworzyło wąskie grono dostojników – senatorów („mały Senat”). Król, jako gorliwy katolik, mógł także liczyć na wsparcie duchowieństwa, z wybitnym mówcą, jezuitą Piotrem Skargą na czele. Duchowni wspierali pobożnego Zygmunta III, licząc na ograniczenie wpływów wciąż jeszcze potężnej w Rzeczypospolitej reformacji. Warto podkreślić, że działalność regalistów nie ograniczała się jedynie do obrony króla przed atakami opozycji skupionej wokół Jana Zamoyskiego. Stronnicy Zygmunta III wspierali królewskie plany usprawnienia państwa. Chcieli wprowadzić głosowanie większościowe w sejmie oraz ustanowić stałe podatki na wojsko.

RquayrSFrHjVw
Lista zarzutów szlachty wobec Zygmunta III Wazy była wyjątkowo długa i nie dotyczyła wyłącznie spraw politycznych, ale również prywatnych. Polacy nie akceptowali zamiłowania władcy do alchemii, ogrodnictwa oraz… gry w piłkę. Nie podobała się skłonność króla do zamykania się w wąskim gronie rodziny i najbliższych doradców. Szlachta gorszyła się zamiłowaniem Zygmunta III do cudzoziemskich, zachodnich, strojów. Narzekano także na małomówność i nieprzystępność Zygmunta III. Jak napisał autor pewnego paszkwilu, król „jak Hiszpan nadęty, zimny i dumny ledwie raczy półgębkiem odpowiedzieć kiedy na pytania”.
Przyjrzyj się ilustracji. Wyjaśnij, w jaki sposób artysta podkreślił dostojeństwo postaci Zygmunta III Wazy.
Źródło: Cyt. za: Henryk M. Słoczyński, „Kazanie Skargi” Jana Matejki w kontekście ówczesnej wiedzy o epoce i poglądów na dzieje Polski, tekst dostępny online: „Folia Historica Cracoviensia”, s. 79, Ilustracja: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Gry o tron

RMv9HLXyHjq4D1
Portret Piotra Skargi jako rektora Akademii Wileńskiej, koniec XVII w. Zwróć uwagę na atrybuty, w otoczeniu których artysta ukazał Skargę. Książki symbolizują jego erudycję, a szaty liturgiczne (prawy dolny róg) -przynależność do stanu duchownego. Jezuita Piotr Skarga, znamienity kaznodzieja i spowiednik królewski, należał do najbardziej zagorzałych stronników Zygmunta III Wazy. Jego dzieło Kazania sejmowe opublikowane w 1597 r. przyniosło mu olbrzymie uznanie współczesnych i potomnych. Jego styl wyznaczył wręcz kanony polskiego kaznodziejstwa w późniejszych wiekach. W swoich przemowach Skarga krytykował szlachtę i zwolenników reformacji oraz brał w obronę chłopów. Występował w nich także jako orędownik wzmocnienia władzy monarszej. Silną władzę króla uzasadniał przekonując czytelników, że: Monarchiją […] pochwalił Pan Bóg tym samym, iż nigdy dwu ani trzech, ani pospólstwa do rządu ludu swego nie sadzał, ani w zakonie ustawił. [...] Bowiem monarchija jest naśladowanie niebieskich rządów, na których sam jeden Bóg siedzi. I tak zaczął, i ukazał ludzkiemu narodowi, i napisał na duszach ich, aby się takiego rządu trzymali, gdzie jeden władnie. Wbrew temu, co sugeruje tytuł, autor nigdy nie wygłosił publicznie swoich kazań.
Źródło: Cyt. za: Piotr Skarga, Kazania sejmowe, Kazanie VI, tekst dostępny online: literat.ug.edu.pl, Ilustracja: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zygmuntowi III nie udało się jednak przekonać do siebie sporej części szlachty. Planowane przez regalistów reformy odbierała ona jako próby ograniczenia swobód i przywilejów – „złotej wolności”. Niektórzy przywódcy szlacheccy oskarżali króla o zamiary wprowadzenia rządów absolutnych (absolutum dominium). Spór dotyczył także polityki zagranicznej władcy. Kiedy w 1599 r. luterańscy Szwedzi zerwali unię personalną z Polską i zdetronizowali Zygmunta III, ten nie zamierzał się z tym pogodzić. Aby wciągnąć Rzeczpospolitą w konflikt ze Szwecją, ogłosił w 1600 r. przyłączenie do niej Estonii. Decyzja ta doprowadziła do wybuchu wojny (1600–1611). W 1605 r. wojska Rzeczypospolitej odniosły błyskotliwe zwycięstwo nad Szwedami pod Kircholmem. Szlachta jednak niechętnie odnosiła się do finansowania dalszych działań zbrojnych w Inflantach. Mimo że armia szwedzka została całkowicie rozbita, strona polska zaproponowała rozejm. W 1606 r. nowy król szwedzki (po detronizacji Zygmunta III) Karol Sudermański chętnie przystał na takie rozwiązanie. Z krytyką spotkało się także nieoficjalne poparcie, jakiego udzielił w 1605 r. Zygmunt III Waza pretendentowi do tronu moskiewskiego – Dymitrowi Samozwańcowi. Polski władca liczył na pomoc przeciwko Szwedom, którą Dymitr obiecywał w razie powodzenia wyprawy na Moskwę. Nie bez znaczenia były również ambicje królewskie umacniania wpływów katolicyzmu w Europie Wschodniej. Samozwańcowi rzeczywiście udało się przejąć rządy carskie w czerwcu 1605 r. Nie potrwały one jednak długo. Po niespełna roku został obalony i zamordowany, a tron w Moskwie przejął miejscowy możnowładca Wasyl Szujski, zwolennik sojuszu ze Szwecją. Zygmunt III kontynuował także politykę zacieśniania więzi z Habsburgami. Co gorsza siedem lat po śmierci swojej pierwszej żony Anny Habsburżanki poślubił w 1605 r. jej siostrę Konstancję. Budziło to opór szlachty, która uważała Habsburgów za zwolenników rządów absolutnych oraz wrogów „złotej wolności”.

Rokosz

R7eAyNmwriGlb
Medal z wizerunkiem Mikołaja Zebrzydowskiego (1553–1620), wojewody krakowskiego i marszałka wielkiego koronnego, wybity z okazji jubileuszu 400-lecia Kalwarii Zebrzydowskiej, wzorowany na oryginale z 1601 r. Zwróć uwagę na to, że „sarmackiej” fryzurze towarzyszy zbroja nawiązująca do tradycji starożytnego Rzymu. Zebrzydowski należał do antykrólewskiego stronnictwa Jana Zamoyskiego. Osobista niechęć do Zygmunta III skłoniła go do otwartego buntu przeciwko królowi w 1606 r. Jednocześnie był on człowiekiem bardzo pobożnym. To z jego inicjatywy powstała w 1602 r. pierwsza w Polsce kalwaria, czyli zespół kościołów lub kaplic symbolizujących stacje Męki Pańskiej. W 1999 r. to unikatowe sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej (współczesny powiat wadowicki) wpisane zostało na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Źródło: Robert Landowski, Portal Nasza Kalwaria, tylko do użytku edukacyjnego.
R1J5lXuQaYIt31
Portret z epoki przedstawia kasztelana wileńskiego Janusza Radziwiłła (1579–1620), który – obok Mikołaja Zebrzydowskiego – należał do najważniejszych postaci rokoszu sandomierskiego. Radziwiłł uchodził za najbogatszego magnata na Litwie. Wykorzystywał swoje prywatne wojska, aby podczas rokoszu atakować posiadłości rywala, niezłomnego stronnika królewskiego, hetmana Jana Karola Chodkiewicza. Pochodził z protestanckiej, kalwinistycznej, linii litewsko-ruskiego rodu Radziwiłłów. Jan Kalwin nawoływał wiernych do skromności w stroju, stąd zapewne czarny kolor zbroi Radziwiłła.
Czy na portrecie widoczne są elementy, które wskazują na pozycję Janusza Radziwiłła?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ostry sprzeciw szlachty wobec polityki wewnętrznej i zagranicznej króla stopniowo zmierzał do otwartego buntu. Regaliści starli się z przeciwnikami podczas obrad sejmu w 1605 r. Posłowie opozycji odrzucili wówczas projekty zreformowania armii oraz sposobu głosowania w sejmie. Urażony Zygmunt III odrzucił ustawy wykonawcze do konfederacjikonfederacjakonfederacji warszawskiej z 1573 r., gwarantującej tolerancję religijną dla protestantów. Sejm rozszedł się bez uchwał. Po śmierci Jana Zamoyskiego w 1605 r. rolę przywódcy szlachty przejął zwolennik zdecydowanych działań przeciwko królowi – marszałek wielki koronny, Mikołaj Zebrzydowski. Z jego inicjatywy w sierpniu 1606 r. pod Sandomierzem zawiązała się konfederacja (rokoszrokoszrokosz) przeciwko Zygmuntowi III. Jej marszałkiem został litewsko‑ruski możnowładca Janusz Radziwiłł. Duży wpływ na konfederatów zdobył także Stanisław „Diabeł” Stadnicki, znany awanturnik i zwolennik detronizacji Zygmunta III. W ten sposób kierownictwo konfederacji sandomierskiej, powołanej pod hasłem obrony wolności i praw szlacheckich, znalazło się w rękach możnowładców, którym zależało głównie na poszerzeniu wpływów senatu (oraz swoich własnych). Buntownicy podzielali niechęć do króla, ale nie zdołali wypracować spójnego programu. Nawoływali do „odmiany” lub „naprawy” Rzeczypospolitej, bez sprecyzowania jednak, na czym miałyby one polegać. Nie wszyscy rokoszanie zgadzali się także ze zdaniem Stadnickiego o konieczności detronizacji Zygmunta III. Ponadto wyraźne podziały zaznaczyły się pomiędzy katolickimi uczestnikami konferencji a protestantami, którym zależało na umocnieniu tolerancji religijnej.

Brat przeciwko bratu

Król postanowił zdecydowanie przeciwstawić się działaniom rokoszan. Zwołał swoich zwolenników oraz wojska kwarcianewojsko kwarcianewojska kwarciane do Wiślicy. Nad armią dowództwo objęli zdolni hetmani Stanisław Żółkiewski oraz Jan Karol Chodkiewicz. Konfrontacyjne nastroje udzieliły się anonimowemu autorowi broszury politycznej, który pisał:

Pacierz rokoszowy do Króla Jegomości Zygmunta III

Bratobójcza walka
Dziś brat na brata wojuje,
A to niezgoda sprawuje.
I syn ojcu nie folguje,
Córka pod matką fałsz knuje.

2 Źródło: Pacierz rokoszowy do Króla Jegomości Zygmunta III, [w:] H. Wisner, Rokosz Zebrzydowskiego, Kraków 1989, s. 21.

Do pierwszych starć zbrojnych między regalistami a rokoszanami doszło jesienią 1606 r. Regaliści próbowali pertraktować z rokoszanami. Kiedy rozmowy zakończyły się niepowodzeniem, król postanowił użyć przeciwko konfederatom siły. Zwaśnione strony starły się 5 lipca 1607 r. w bitwie pod Guzowem. Hetmani Żółkiewski oraz Chodkiewicz nie mieli większych problemów z rozbiciem sił rokoszan. Bitwa nie miała krwawego charakteru. „Wedle jednej opinii walczący nie chcieli się zabijać, a raczej płazowali się szablami, inni twierdzili, że straty były małe z powodu burzy, która przerwała walkę” – podsumował bitwę historyk Mariusz Markiewicz.

Indeks dolny Źródło: Mariusz Markiewicz, Historia Polski 1492–1795, Kraków 2011, s. 449. Indeks dolny koniec

Rjlx5WV5x3sJw
Stanisław „Diabeł” Stadnicki, rysunek Józefa Sonntaga (1784–1834). Choć ilustracja nie pochodzi z epoki, przypomina charakterystyczne portrety sarmackie: postać została ukazana od twarzy do ramion, w bogatych szatach oraz ujęta realistycznie – bez upiększania i idealizacji. Stadnicki, jeden z przywódców rokoszan, należał do najbarwniejszych postaci swoich czasów. Wychowany w wierze kalwinistycznej, kształcił się w Heidelbergu w Niemczech. W 1578 r. Stadnicki osiadł w Łańcucie i usilnie „pracował” na swój przydomek „Diabła Łańcuckiego”, terroryzując okolicę, najeżdżając i grabiąc sąsiednie dwory oraz kupców. Głośnym echem w Rzeczypospolitej odbiło się zajęcie przez Stadnickiego Lwowa (1606 r.), gdy jedna z jego ofiar szukała tam sprawiedliwości. Kres przestępczej działalności „Diabła” położył inny magnat, Łukasz Opaliński. W 1609 r. sześciotysięczna prywatna armia Opalińskiego zdobyła i splądrowała Łańcut. Samego Stadnickiego podwładni Opalińskiego dosłownie roznieśli na szablach.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W sumie starcie pochłonęło 200 ofiar śmiertelnych spośród ok. 23 tys. walczących. Pomimo zwycięstwa Zygmunt III nie zdołał znacząco umocnić swojej władzy. Doradcy przekonali go do zaniechania represji wobec rokoszan. Przekonywali, że okrutne postępowanie utwierdzi negatywny wizerunek władcy w oczach szlachty. Nawet Mikołaj Zebrzydowski uzyskał przebaczenie, kiedy publicznie przeprosił Zygmunta III. AmnestiaamnestiaAmnestia z 1609 r. objęła także pozostałych rokoszan. Ostatecznie w Rzeczypospolitej utrzymał się stan równowagi pomiędzy władzą króla, senatu i szlachty reprezentowanej w izbie poselskiej. Bilans rokoszu był jednak negatywny, gdyż zniechęcony skalą oporu król porzucił plany korzystnych dla kraju reform skarbowych i ustrojowych.

Rokosz Zebrzydowskiego stał się niebezpiecznym precedensemprecedensprecedensem, otworzył bowiem drogę do zbrojnej walki szlachty przeciwko monarchom w przyszłości. Dla późniejszych pokoleń Polaków, żyjących już pod zaborami, wydarzenia konfederacji nabrały dodatkowego sensu. Liczni historycy i publicyści gorliwie poszukiwali wówczas wyjaśnienia przyczyn upadku polskiej państwowości. Chętnie tłumaczyli go niesubordynacją szlachty wobec kolejnych królów oraz odrzucaniem przez nią reform zmierzających do wzmocnienia władzy centralnej. Z perspektywy czasu oceniali rokoszan jako współwinnych utraty niepodległości, gdyż jako pierwsi podnieśli oni oręż przeciwko królowi, co szczególnie w XVIII w. stało się zmorą życia politycznego Rzeczypospolitej. Wnioski badaczy stanowiły również ostrzeżenie przed powtarzaniem rzekomych błędów przeszłości. Także współcześnie pojawiają się odniesienia do buntu Zebrzydowskiego. Obecnie bywają one raczej pretekstem do rozważań na temat konsekwencji gwałtownych wystąpień przeciwko legalnej władzy oraz granic obywatelskiego nieposłuszeństwa.

Regaliści

Rokoszanie

Dowódcy

Jan Karol Chodkiewicz

Mikołaj Zebrzydowski

Jan Potocki

Jan Szczęsny Herbut

Stanisław Żółkiewski

Stanisław „Diabeł” Stadnicki

Janusz Radziwiłł

Siły

9100 piechoty

10 000 piechoty

3200 jazdy

600 jazdy

24 działa

28 dział i hakownic

Tabela: Porównanie liczebności sił królewskich (po lewej) i wojsk rokoszan (po prawej). Zwróć uwagę, że siły pod względem liczebności były dość wyrównane. Na korzyść regalistów działało ogromne doświadczenie wodzów, hetmanów Chodkiewicza i Żółkiewskiego, którzy dowodzili pod Guzowem regularną armią, zaprawioną w licznych wojnach, które Rzeczpospolita toczyła na początku XVII w.

Indeks dolny Źródło: Bitwa pod Guzowem, Wikipedia.org Indeks dolny koniec

Słownik

amnestia
amnestia

(gr. amnestia – zapomnienie) jednorazowe darowanie lub złagodzenie prawomocnie orzeczonych kar lub środków karnych za popełnione przestępstwa; w odróżnieniu od ułaskawienia amnestia ma charakter zbiorowy

Kalwaria
Kalwaria

(łac. Calvaria, odpowiednik hebr. Golgota – czaszka) zespół kościołów lub kaplic symbolizujących stacje Męki Pańskiej, zakładany zazwyczaj na wzgórzach, tak by przypominał swym położeniem Jerozolimę

konfederacja
konfederacja

(z łac. confoederatio – umowa, ugoda) w okresie późnego średniowiecza pojawiły się w Polsce konfederacje szlacheckie, skierowane przeciwko władzy centralnej; w późniejszych wiekach, podczas bezkrólewia, funkcjonowały konfederacje, które były formą władzy i miały na celu obronę porządku wewnętrznego i zastąpienie niedziałającego sądownictwa królewskiego oraz zabezpieczenie państwa od zewnątrz; w XVII i XVIII w. konfederacje występowały często przeciw królowi; istniały także tzw. konfederacje generalne, obejmujące większość lub wszystkie województwa Rzeczypospolitej; władzą wykonawczą konfederacji była generalność z marszałkiem na czele, a organem naczelnym – walna rada; uchwały konfederacji podejmowano większością głosów; konfederacjami były też związki wojskowe (konfederacje wojskowe), zawiązywane przez wojsko w celu wymuszenia zapłaty zaległego żołdu

królewszczyzny
królewszczyzny

w dawnej Rzeczypospolitej dobra królewskie, składające się z majątków ziemskich i miast we wszystkich dzielnicach kraju. W czasach wczesnonowożytnych polscy władcy królowie oddawali często w zastaw lub przekazywali królewszczyzny jako darowizny możnym.

pochodzenie po kądzieli
pochodzenie po kądzieli

(kądziel - pęk włókien umocowany na krążku kołowrotka) w taki sposób w dawnej Rzeczpospolitej określano pochodzenie po matce. Pochodzenie po ojcu nazywano natomiast po mieczu

precedens
precedens

(z łac. praecedens – poprzedzający) wydarzenie stanowiące punkt odniesienia i usprawiedliwienia dla podobnych późniejszych wydarzeń

regalia
regalia

(z łac. regalis – królewski) oznaki i symbole władzy monarszej, królewskiej, jak korona, berło, jabłko itp.

rokosz
rokosz

(z węg. rakás – tłum) pierwotnie zjazd szlachty, później bunt, zbrojne powstanie szlachty (polskiej bądź węgierskiej) przeciw królowi elektowi w celach politycznych; rokoszem nazywana jest także konfederacja skierowana przeciwko królowi

wojsko kwarciane
wojsko kwarciane

(z łac. quarta pars – czwarta część) stałe polskie oddziały wojskowe utworzone w 1563 r. przez króla Zygmunta II Augusta; utrzymywane były z czwartej części dochodów z królewszczyzn – stąd ich nazwa; wojsko kwarciane broniło kresów południowo‑wschodnich przed najazdami, głównie ze strony Tatarów, podlegało całkowicie władzy hetmana

Słowa kluczowe

Chodkiewicz, Habsburgowie, konfederacja, rokosz, tolerancja religijna, Wazowie, złota wolność, Żółkiewski, polityka wewnętrzna Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Rzeczypospolita Obojga Narodów

Bibliografia

Markiewicz M., Historia Polski 1492–1795, Kraków 2011.

Ochmann‑Staniszewska S., Dynastia Wazów w Polsce, Warszawa 2006.

Wisner H., Rokosz Zebrzydowskiego, Kraków 1989.