Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zarówno Kazimierz Przerwa‑Tetmajer, jak i Auguste Rodin to twórcy modernistyczni. Nazwa modernizm obejmuje ogół nowatorskich tendencji w literaturze i sztuce z przełomu XIX i XX w., takich jak symbolizm, estetyzm, dekadentyzm, secesja, przeciwstawiających się naturalizmowi i realizmowi w sztuce na rzecz indywidualizmu, elitaryzmuelitaryzmelitaryzmu, irracjonalizmuirracjonalizmirracjonalizmu.

R1RpGqIl0ewEN1
Auguste Rodin, Leżąca kobieta, 1890
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Kazimierz Przerwa -Tetmajer (1865–1940) został uznany za najbardziej reprezentatywnego poetę Młodej Polski, m.in. dzięki II Serii Poezji, wydanej w 1894 roku.

Ireneusz Sikora Noty o autorach

[…] Rozpoczął od liryki o tematyce społecznej (1891), z której jednak szybko zrezygnował po niechętnych głosach krytyki; następne tomiki (1894, 1898) przyniosły mu sławę nie tylko dzięki wirtuozerii słowa, ale przede wszystkim dlatego, iż w wierszach swych dał doskonały wyraz problemom, które żywo zajmowały jego pokolenie i epokę literacką: najtrafniej artystycznie wyraził ówczesne fascynacje filozofią Schopenhauera, myślą indyjską, rozczarowanie do rzeczywistości, poczucie schyłkowości i przeżycie dekadentyzmudekadentyzmdekadentyzmu. Wyjątkową nowością literacką stały się również impresjonistyczne pejzaże tatrzańskie oraz erotyki, odbierane wówczas niejednokrotnie w kategoriach skandalu obyczajowego. Uznanie publiczności i krytyki przyniosły mu również wiersze o tematyce góralskiej i antycznej.

kaz Źródło: Ireneusz Sikora, Noty o autorach, [w:] Antologia liryki młodopolskiej, oprac. I. Sikora, wybór I. Sikora, Wrocław 1990, s. 372.

Młodopolskie erotyki były przełomem w mówieniu o głębokich i wielowymiarowych doznaniach sensorycznych (czyli zmysłowych). Kazimierz Przerwa‑Tetmajer w swoich utworach przełamał niejedno tabu, odważnie pokazując piękno miłosnych uniesień i wyznań. Wiersz Ja, kiedy usta… oddaje nastrój dekadentyzmu. Podmiot liryczny w miłości cielesnej poszukuje ucieczki od pesymizmu i nudy.

RyDEgfCBypF6x1
Auguste Renoir, Naga kobieta, 1880
Źródło: 1880, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
Kazimierz Przerwa-Tetmajer Ja, kiedy usta ku twym ustom chylę...

Ja, kiedy usta ku twym ustom chylę
Nie samych zmysłów szukam upojenia,
Ja chcę, by myśl ma omdlała na chwilę,
Chcę czuć najwyższą rozkosz — zapomnienia...

Namiętny uścisk zmysły moje strudził — —
Czemu ty patrzysz z twarzą tak wylękłą?
Mnie tylko żal jest, żem się już obudził,
I że mi serce przed chwilą nie pękło.

Błogosławiona śmierć, gdy się posiada
Czego się pragnie nad wszystko goręcej,
Nim twarz przesytu pojawi się blada,
Nim się zażąda i znowu i więcej...

ja Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Ja, kiedy usta ku twym ustom chylę..., [w:] Ireneusz Sikora, Antologia liryki młodopolskiej, oprac. I. Sikora, wybór I. Sikora, Wrocław 1990, s. 273.

Auguste Rodin

Informacje na temat Augusta Rodina znajdziesz m.in. w lekcji: Nowatorskie poszukiwania w rzeźbie przez Augusta RodinaDpP9BZFJuNowatorskie poszukiwania w rzeźbie przez Augusta Rodina

Rodin Auguste François-René

Urodził się 12 XI 1840 w Paryżu. [...] Przełom w twórczości Auguste’a Rodina stanowiła podróż do Włoch (1875–76), gdzie studiował rzeźbę renesansową, zwłaszcza dzieła Michała Anioła. Po powrocie do Francji [...] powstało wiele rzeźb, m.in. Adam i Ewa oraz nowatorskie, zaskakujące, a nawet budzące zgorszenie kompozycje o dużym ładunku erotyzmu, jak PocałunekUgolino; najsławniejszym elementem tego monumentalnego przedsięwzięcia jest Myśliciel, 1906 ustawiony przed Panteonem w Paryżu (od 1922 w Musée Rodin). [...] Przez całe życie Rodin wiele rysował, w młodości projekty o charakterze dekoracyjnym, później szkice do rzeźb, studia z modela, serie aktów. Zmarł 18 XI 1917 w Meudon.
Jego dorobek stanowi przełom w dziejach rzeźby XIX w. i wyznacza całkiem nowe kierunki, rozwinięte w XX w. Znaczna część prac artysty znajduje się w muzeum jego imienia w Paryżu.

1 Źródło: Rodin Auguste François-René, dostępny w internecie: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Rodin-Auguste-Francois-Rene;3968287.html.

Słownik

akt
akt

(łac. actus – czyn, działanie) – w sztukach plastycznych to przedstawienie nagiej postaci ludzkiej; akt może być samodzielnym tematem, przedstawieniem wchodzącym w skład kompozycji, studium przygotowawczym lub pomocniczym w toku pracy nad określoną kompozycją bądź przedmiotem nauki w szkołach artystycznych; przełomowe znaczenie w sztuce miało przedstawienie aktu w starożytnej rzeźbie greckiej, która ustaliła proporcje (kanon) ciała ludzkiego

dekadentyzm
dekadentyzm

(fr. décadence – upadek, schyłek) – termin określający tendencję występującą w literaturze w 2. połowie XIX i w początkach XX w. jako wyraz przekonania o kryzysie i upadku tradycyjnych form kultury europejskiej; głosiciele dekadentyzmu czuli się wyobcowani ze społeczeństwa mieszczańskiego (filistrów), przeciwstawiając się jego moralności i tworząc tzw. cyganerię; twórcy tego nurtu głosili: kult artysty i sztuki czystej, uwolnionej od zadań służebnych („sztuka dla sztuki”); dominowało poczucie bezcelowości wszelkiego buntu i działania, uwydatniały się objawy znużenia, zniechęcenia, bezsiły i przesytu, stan ten łączył się z fascynacją i demonstrowaniem postaw hedonistycznych

elitaryzm
elitaryzm

(fr.élite – zespół ludzi wyróżniających się pod jakimś względem) zamykanie się w grupie uprzywilejowanych; pogląd głoszący konieczność istnienia w społeczeństwie elit

erotyk
erotyk

(gr. erotikós – miłosny) – poetycki utwór liryczny o tematyce miłosnej

erotyzm
erotyzm

(fr. érotisme < gr. erotikós – miłosny) – miłość o silnym podłożu seksualnym, zmysłowym, tematyka miłosna

irracjonalizm
irracjonalizm

(łac. irrationalis – nierozumowy) – pogląd przypisujący najwyższą wartość pozarozumowym środkom poznawczym, zgodnie z którym rzeczywistości nie da się poznać w racjonalny sposób

non finito
non finito

(wł. „nieskończone”) – technika świadomego niewykańczania rzeźby w całości lub w jej poszczególnych partiach dla uzyskania określonego efektu artystycznego; technikę non finito stosowali np. Michał Anioł i August Rodin