Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Warto przeczytać

Przeanalizujmy pokazywany już w części „Czy to nie ciekawe?” rysunek z wykresami i zobaczmy, co zostało na nim umieszczone i czego tam nie ma, a co warto byłoby wiedzieć.

R1JFysXdabW2K
Rys. 1. Wyniki eksperymentu ALICE realizowanego aktualnie w Europejskim Laboratorium CERN z udziałem grupy z Wydziału Fizyki Politechniki Warszawskiej. Niech Cię nie martwi, że nie wiesz, czego dotyczą pokazywane tu wyniki pomiarów. Niezbędne informacje, by rozumieć to, o czym będziemy tu mówić, podam Ci za chwilę. [źr.: Physics Letters B 696 (2011) 328–337]

Widzimy cztery wykresy, na których czerwonymi pełnymi kółkami pokazane są wyniki eksperymentu ALICE. Niebieskie puste kółka pokazują, dla porównania, wyniki innego eksperymentu – STAR. Widać, że na trzech wykresach czerwone pełne kółka układają się systematycznie powyżej niebieskich pustych kółek, a na czwartym wykresie jest odwrotnie. Kreskami pokazane są przewidywania modeli teoretycznych.

Czy z tego wynikają jakieś wnioski fizyczne? Na rysunku nie ma zaznaczonych niepewności pomiarowych, więc trudno ocenić, czy widoczne różnice są statystycznie znaczące. Aby móc te wnioski wyciągnąć, musimy skorzystać z informacji, które zawiera prezentowana w tej samej publikacji tabela (Rys. 2.), umieszczona obok wykresu, w której zgromadzone zostały wyniki pochodzące z eksperymentu ALICE.

RPT8sc9uQYBW1
Rys. 2. Table 1: Pion HBT radii for the 5% most central Pb–Pb collisions at √ sNN = 2.76 TeV, as function of kT . The first error is statistical and the second is systematic. [źr.: Physics Letters B 696 (2011) 328–337]

Celowo pokazuję także oryginalny opis tej tabeli, chociaż wiem, że niewiele Ci on mówi, pomimo że znasz angielski. Z pewnością jednak zrozumiałe jest dla Ciebie drugie zdanie, a właśnie ono jest dla nas ważne. Wiesz, że błędy pomiarowebłąd pomiarubłędy pomiarowe mogą mieć charakter przypadkowy albo systematyczny (zob. materiał pt. Błąd przypadkowy, błąd systematyczny). Przypadkowy charakter błędów pomiarowych jest związany z różnymi losowymi (przypadkowymi) czynnikami, które występują w każdym pomiarze, a systematyczny charakter błędów wynika ze specyfiki pomiaru, kalibracji detektorów, warunków zewnętrznych itp. Łatwo zauważasz, że w przypadku danych zebranych w prezentowanej tabeli (Rys. 2.) składowa systematyczna niepewności jest kilkakrotnie większa niż statystyczna.

Z punktu widzenia fizyki badanych przez nas procesów ważne jest, czy i na ile wyniki ALICE różnią się od wyników STAR. Biorąc pod uwagę zawarte w tabeli informacje oraz położenie punktów na wykresach, widać, że różnica między tymi zestawami danych może jest znacząca na wykresach b) i c), ale już w przypadku wykresów a) oraz d) mieści się ona w zakresie niepewności pomiarowych lub jest niewiele od nich większa i wynika głównie z istnienia niepewności systematycznych. Odnosi się to także do przewidywań teoretycznych. Modele HKM i KRAKOW można uznać za zgodne z danymi pomiarowymi. To, że składowe systematyczne niepewności okazały się istotne dla zgodności wyników pomiarów, jest ważną informacją dla fizyków, bo wiąże się z metodyką pomiarową i przygotowaniem aparatury, a stąd wynikają ważne wnioski na przyszłość.

Zauważ też, że tabela przedstawiona na Rys. 2. zawiera wartości współrzędnych poziomej i pionowej czerwonych punktów, co też jest ważne, bo przy dalszej analizie, jeśli zajdzie potrzeba porównania tych punktów z krzywymi teoretycznymi, to przecież nie ma sensu spisywać współrzędnych z położenia kropek na wykresie, tym bardziej, że zwykle w procedurach dopasowania brane są pod uwagę także wartości niepewności, których nie ma na wykresie, ale są w tabeli.

Konstrukcja tej tabeli zawiera też informacje dotyczące odpowiedzi na pytanie: Jak organizować dane w tabeli?

Zobacz, że tabela ta ma konstrukcję podobną do konstrukcji wykresów. Dane umieszczone są w wierszach i kolumnach. Pierwszy wiersz i pierwsza kolumna są odpowiednikami osi na wykresach. Te „osie” są opisane przez podanie wielkości, jakie zawierają poszczególne wiersze i kolumny, a wraz z nazwą wielkości podany jest jej wymiar. (Ciekawe, czy wiesz, co to za jednostki: GeV i fm? )

Czasami potrzebne są bardziej szczegółowe informacje. Zobacz kolejny przykład tabeli przedstawiony na Rys. 3.

RvnTk2cUfJTjs
Rys. 3. Table 2: List of contributions to the systematic uncertainty of the femtoscopic radii extracted via GGG fits. Values are averaged over kT and multiplicity except for the first row where a minimum–maximum range is shown. [źr.: Physical Review C 91 (2015) 034906]

Spróbuj przeczytać oryginalny podpis pod tą tabelą. Mam wrażenie, że najbardziej istotne słowa będą dla Ciebie zrozumiałe. Nie wchodząc w szczegóły, widzisz, że tabela ta zawiera informacje o różnych źródłach niepewności systematycznych i ich wkładzie w niepewność całkowitą. Te informacje są ważne dla fizyków eksperymentatorów, bo czytającym publikację umożliwiają porównanie dokładności stosowanej tu metody pomiarowej z podobnymi danymi pochodzącymi z innych eksperymentów.

Pokazałem Ci dwa przykłady tabel wzięte wprost z publikacji w specjalistycznych czasopismach naukowych dotyczących fizyki. Masz więc informacje „z pierwszej ręki”, po co tabele potrzebne są fizykowi. Oczywiście, jest wiele innych sytuacji, kiedy fizyk wykorzystuje tabele, ale podane tutaj przykłady należą do typowych.

Wykorzystywanie tabel do prezentacji wyników pomiarówprezentacja wyników pomiarówprezentacji wyników pomiarów, czy przewidywań teoretycznych nie jest oczywiście jedynie domeną fizyki. Miej więc na uwadze, że tabela jest ważnym elementem prezentowaniatabelaryczna prezentacja danychprezentowania i analizy wyników pomiarów oraz innych informacji o charakterze ilościowym.

Słowniczek

błąd pomiaru
błąd pomiaru

(ang.: measurement error) - odstępstwo wyniku jednostkowego pomiaru od prawdziwej wartości mierzonej wielkości fizycznej, której na ogół nie znamy. Należy zwrócić uwagę na to, że znaczenie pojęcia „błąd pomiaru” jest jakościowe. Ilościową miarą błędów pomiarowych są niepewności pomiarowe (graniczneniepewność pomiarowa granicznagranicznestandardoweniepewność pomiarowa standardowastandardowe).

niepewność pomiarowa graniczna
niepewność pomiarowa graniczna

zwana dawniej niepewnością maksymalną - niepewność pomiaru wielkości fizycznej , oznaczana symbolem , związana z rozdzielczością i dokładnością przyrządu pomiarowego.

niepewność pomiarowa standardowa
niepewność pomiarowa standardowa

(ang.: uncertainty of measurement) zwana również niepewnością standardową -  niepewność pomiaru wielkości fizycznej , oznaczana symbolem , związana z rozrzutem wyników, które można uzyskać w serii niezależnych pomiarów, dokonanych w powtarzalnych warunkach. W przypadku pomiarów bezpośrednich mamy dwa rodzaje niepewności standardowych: niepewność typu A (wyznaczoną w oparciu o statystyczne metody opracowania wyników) i niepewność typu B (wyznaczoną w oparciu o naukowy osąd badacza wykonującego pomiary i biorącego pod uwagę dostępne informacje nt. rozdzielczości przyrządów pomiarowych, wyniki poprzednich pomiarów itd.).

prezentacja wyników pomiarów
prezentacja wyników pomiarów

(ang.: presentation of measurement results) przedstawienie wyników pomiarowych w formie liczbowej lub/i graficznej w celu ułatwienia ich zrozumienia i prawidłowej interpretacji. Różne formy prezentacji mogą zawierać wykresy i tabele dwu- i trójwymiarowe, z użyciem koloru i różnych elementów graficznych wraz z objaśnieniami słownymi. Mogą to być także ruchome animacje. Prezentacja może dotyczyć także rezultatów analizy danych porównania z wynikami innych pomiarów lub obliczeń teoretycznych.

tabelaryczna prezentacja danych
tabelaryczna prezentacja danych

(ang.: tabular presentation of data) przedstawienie danych w formie liczbowej ułożone w postaci wierszy i kolumn, które także mogą być podzielone na mniejsze struktury. Prezentacja tabelaryczna ma tę przewagę nad graficzną, że zawiera wartości i liczbowe i umożliwia ścisłe badanie zależności pomiędzy podanymi w tabeli wielkościami. Tej precyzji nie da się osiągnąć na wykresie. Z drugiej strony, prezentacja na wykresie jest atrakcyjniejsza w odbiorze i łatwiejsza do interpretacji.