Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Definicje klasycyzmu

Ryszard Przybylski Klasycyzm, czyli prawdziwy koniec Królestwa Polskiego

Wyrazem classicus określano w dawnym Rzymie człowieka, który należał do pierwszej klasy obywateli i miał bardzo wysoki dochód. Kiedy ze sfery administracyjno‑majątkowej słowo to przeniesiono do piśmiennictwa, zaczęło ono oznaczać pisarza najwyższego lotu, który w swoim rodzaju stał się doskonały do tego stopnia, że można go było podać jako wzór dla innych. Uważa się, że w takim właśnie znaczeniu użył tego słowa po raz pierwszy Aulus GeliuszAulus GeliuszAulus Geliusz w zbiorze Noce attyckie (II w. n.e.) […]

W nowożytnej Europie przez długi czas słowo »klasyk« oznaczało z jednej strony wzorowego i doskonałego pisarza antycznego, z drugiej zaś pisarza współczesnego, który naśladował wzory starożytne. Na przełomie wieku XVIII i XIX pojawiły się terminy pochodzące od tego wyrazu, takie jak „klasyczność” i „klasycyzm”. Wówczas też przestano je wiązać z naśladowaniem antyku i zaczęto używać jako wyrazów określających pewną postawę estetycznąestetykaestetyczną. Z terminu oceniającego, klasycyzm stał się wówczas terminem systematyzacyjnym [...]

1 Źródło: Ryszard Przybylski, Klasycyzm, czyli prawdziwy koniec Królestwa Polskiego, Gdańsk 1996, s. 15.

Wspomniana zmiana z terminu oceniającego na systematyzacyjny nie oznacza, że pojęcie „klasycyzm” stało się jednoznaczne. W naukowych opracowaniach pojawia się kilka głównych znaczeń tego wyrazu:

RKlboIl1qbosc1

Cechy klasycyzmu

Mimo tego, że klasycyzm jest różnie definiowany, wskazuje się na kilka cech charakteryzujących  go niezależnie od tego, które z wyjaśnień zostanie przyjęte.

RcjAi0BX7wIB11

Klasycyzm w różnych epokach

Ryszard Przybylski Klasycyzm, czyli prawdziwy koniec Królestwa Polskiego

Słowo „klasycyzm” oznacza określony styl literacki. Ten styl obywa się czasem bez tematów antycznych, chociaż akurat związki polskiego klasycyzmu doby porozbiorowej z antykiem były bardzo silne. [...] Władysław TatarkiewiczWładysław TatarkiewiczWładysław Tatarkiewicz wylicza cztery zasadnicze cechy tego stylu: harmonię, umiar, równowagę i spokój. Ale nie są to wszystkie cechy przypisywane dzisiaj temu stylowi. Jest on bowiem częścią antytezyantytezaantytezy, która odzwierciedla głęboko zakorzeniony w świadomości antynomicznyantynomicznyantynomiczny charakter nowożytnej kultury europejskiej. [...]

Z biegiem lat wykształcił [się] system opozycji, obejmujący różne sfery działalności człowieka: filozofię, estetykę i politykę. Oto ich spis: racjonalizm – mistycyzmmistycyzmmistycyzm, skończoność – nieskończoność, rozum – uczucie, równowaga – niepokój, ład – chaos, tradycjonalizm – nowatorstwo, duch antyku – kult średniowiecza, oziębłość – namiętność, opanowanie – ekspresja, naśladowanie – fantazja, stabilizacja – rewolucja. Po stronie klasycyzmu możemy zatem wynotować: racjonalizm, ideę skończoności, rozum, równowagę, ład, tradycjonalizm, duch antyku, chłód, umiar, naśladowanie natury i stabilizację społeczną.

2 Źródło: Ryszard Przybylski, Klasycyzm, czyli prawdziwy koniec Królestwa Polskiego, Gdańsk 1996, s. 16.

Z tekstu Ryszarda Przybylskiego wynika, że klasycyzm może być postrzegany jako „nadprąd” – zjawisko występujące w różnych epokach i wyróżniane na zasadzie opozycji np. wobec baroku, romantyzmu czy nurtów awangardowych obecnych w literaturze w XX w. Plastycznym odzwierciedleniem tego procesu jest tzw. sinusoida Juliana KrzyżanowskiegoJulian KrzyżanowskiJuliana Krzyżanowskiego, prezentująca następstwo epok literackich i ukazująca naprzemienne występowanie tendencji klasycznych i nieklasycznych.

R11SOSo9lI2jp1
Rysunek przedstawia oś poziomą, na której znajduje się sinusoida. Umieszczone są na niej chronologicznie epoki literackie: antyk, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, współczesność. Ponad osią (jako tak zwane epoki klasyczne) ukazane są epoki: antyk, renesans, oświecenie, pozytywizm, współczesność), pod osią (jako epoki nieklasyczne): średniowiecze, barok, romantyzm, Młoda Polska. Opis punków znajdujących się przy osi: 1. Renesans. Klasycyzm renesansowy jest dostrzegalny głównie w twórczości humanistów, którzy propagowali wzorzec jednostki wszechstronnie wykształconej (łac. poeta doctus – poeta uczony), znającej m.in. grekę, łacinę i język hebrajski, kierującej się moralnymi wartościami obecnymi m.in. w filozofii antycznej. Osiąganie doskonałości literackiej postrzegano jako efekt współzawodnictwa z twórcami antyku, a przejawiało się ono m.in. w sięganiu po klasyczne gatunki, zainteresowaniu filozofią starożytną (stoicyzm, epikureizm), stosowaniem zasady decorum, wykorzystywanie wątków mitologicznych itd.
Wszystkie te cechy znaleźć można w twórczości Jana Kochanowskiego, który:
→ pisał w języku polskim i po łacinie,
→ swoje wiersze ujmował w regularne wersy i strofy,
→ sięgał po gatunki mające starożytną genezę (pieśń, epigramat, tren, tragedia),
→ przywoływał toposy wywodzące się z antyku (np. exegi monumentum),
→ wzorował się na takich twórcach jak Horacy, Safona, Anakreont,
→ podejmując tematy odnoszące się do czasów mu współczesnych, korzystał z topiki antycznej,
→ dbał o umiar i precyzję językową,
→ nawet bardzo osobiste sprawy ujmował w antyczne formy (np. forma trenów posłużyła mu do przedstawienia refleksji związanych z kryzysem światopoglądowym),
→ odwoływał się do bohaterów i wątków literatury starożytnej
→ odwoływał się do filozofii stoickiej i epikurejskiej (np. cnota, umiar, „złoty środek”)., 2. Oświecenie. Klasycyzm oświeceniowy bazował na racjonalizmie (zaufaniu do rozumu) oraz empiryzmie (doświadczeniu). Głównym celem sztuki klasycystycznej był dydaktyzm. Poprzez odwołania do form i tematów obecnych w antyku starano się pokazywać pozytywne i negatywne wzorce. Realizowano zadania literatury zalecane przez Horacego: docere (uczyć), movere (wzruszać), delectare (bawić). Typowe dla klasycyzmu jest podejmowanie tematów ogólnych, dotyczących całej ludzkości lub narodu, a unikanie opisywania spraw prywatnych.
Przejawem takiej postawy literackiej jest twórczość Ignacego Krasickiego, który:
→ sięgał po gatunki antyczne (bajka, satyra, hymn, poemat heroikomiczny),
→ dbał o jasność stylistyczną swoich dzieł,
→ przywoływał w wierszach topikę antyczną,
→ stosował zasadę decorum, dążąc do harmonii między tematem dzieła a gatunkiem,
→ używał języka eleganckiego, pozbawionego kolokwializmów czy brutalizmów,
→ unikał podejmowania tematów osobistych,
→ w liryce refleksyjnej odwoływał się do horacjanizmu., 3. Współczesność. XX-wieczny klasycyzm (zazwyczaj określany jako neoklasycyzm) nie jest zjawiskiem o jednolitym charakterze: coraz rzadziej postrzega się go w ramach opozycji: klasycyzm-romantyzm, bo na początku stulecia był on raczej reakcją na kulturę młodopolską (modernistyczną), w XX-leciu międzywojennym – na różnoraką twórczość awangardową, a po II wojnie św. – na zaangażowanie sztuki i literatury w ramach socrealizmu. Ważnym komponentem klasycyzmu XX-wiecznego jest odwoływanie się do tradycji kultury europejskiej, m.in. do antyku.
Za ważnego reprezentanta polskiego klasycyzmu XX-wiecznego uznaje się Leopolda Staffa, którego twórczość wyrasta z dekadentyzmu i nietzscheanizmu, ale już na przełomie XIX i XX stulecia przechodzi przemianę. Klasycyzm Staffa przejawia się:
→ w dążeniu do liryki harmonijnej, integrującej różne formuły poetyckie → w propagowaniu ideału człowieka, który dostrzega piękno świata, choć jest świadomy trudów życia,
→ sięganiem po gatunki wywodzące się z tradycji antycznej (elegia, idylla) czy renesansową (sonet),
→ tendencją do ujmowania wierszy w formę regularnego 13-sylabowca,
→ konstruowaniem podmiotu lirycznego jako poety-mędrca i nauczyciela,
→ stosowaniem stylu logicznego, potoczystego, unikaniem mocnej ekspresyjności w słownictwie.

Klasycyzm po drugiej wojnie światowej

Doświadczenia II wojny światowej skłoniły część twórców i krytyków do zwrotu ku wartościom wyrażanym przez klasycyzm. Obecnie rozumie się go bardziej jako określenie postawy (wobec świata i sztuki) niż przynależność do określonej grupy. Tym, co wydaje się łączyć autorów określanych jako klasycy, jest:

  • opozycja względem poetyki awangardowej,

  • szacunek dla tradycji,

  • odrzucenie (uznawanej za naiwną) wiary w możliwości poznawcze człowieka,

  • krytycyzm wobec bezwarunkowego zaufania intelektowi,

  • pamięć o ideale harmonii między pięknem a dobrem, połączona ze świadomością, że to ideał nie do osiągnięcia,

  • poezjocentryczność (przewaga stosowania wiersza nad prozą – w tym: wiersza wolnego – nad prozą),

  • przedstawianie uniwersalnych problemów człowieka.

Aulus Geliusz
Władysław Tatarkiewicz
antynomiczny
Julian Krzyżanowski

Słownik

antyteza
antyteza

(gr. antíthesis – przeciwstawienie) – środek stylistyczny polegający na zestawieniu w jedną całość dwóch znaczeniowo przeciwstawnych elementów

dekadentyzm
dekadentyzm

(fr. décadence – chylenie się ku upadkowi, łac. decadentia – schyłek) – tendencja, która ukształtowała się pod koniec XIX wieku, charakteryzująca się pesymistycznym podejściem do rzeczywistości, przekonaniem o zmierzchu kultury i poszukiwaniem sposobów na zapełnienie odczuwanej pustki. Duży wpływ na rozwój dekadentyzmu miała filozofia Artura Schopenhauera

etyka
etyka

(gr. ethos – zwyczaj) ogół norm, powinności i zasad moralnych uznawanych za dobre dla danej społeczności; dział filozofii, który zajmuje się badaniem moralności i tworzeniem systemów myślowych będących źródłem zasad moralnych

estetyka
estetyka

(gr. aísthēsis – wrażenie zmysłowe) 1. nauka o pięknie, dział filozofii, którego głównym przedmiotem są wartości artystyczne związane z pięknem; 2. teoria sztuki badająca treść i formę dzieł artystycznych; 3. pot. ładny wygląd czegoś; estetyka otoczenia, estetyczny wygląd; 4. poczucie piękna

horacjanizm
horacjanizm

zjawisko literackie polegające na naśladowaniu form, tematów i elementów filozofii typowych dla twórczości Horacego

kalokagatia
kalokagatia

(gr. kalós kai agathós – piękny i dobry) – funkcjonująca w greckiej filozofii idea zakładająca, że należy dążyć równocześnie do rozwoju duchowego (moralnego) i cielesnego

kolokwializm
kolokwializm

(łac. colloquium – rozmowa) potocyzm, wyraz lub wyrażenie używane w języku potocznym, nadające wypowiedzi charakter nieoficjalny

mistycyzm
mistycyzm

(gr. mystikós – tajemny) 1. prąd religijno filozoficzny, występujący w różnych kulturach, uznający możliwość bezpośredniej relacji człowieka z rzeczywistością pozamaterialną (Bogiem, Absolutem), najwyższymi formami poznania są intuicja i objawienie; 2. postawa, stanowisko wyrażające poglądy oparte na uczuciu i intuicji

nietzscheanizm
nietzscheanizm

postawa filozoficzna, obecna też w literaturze, ukształtowana pod wpływem niemieckiego myśliciela Fryderyka Nietzschego, odrzucająca uleganie słabości duchowej i cielesnej (ta pierwsza miałaby objawiać się np. w postaci altruizmu) i propagująca prawo nadczłowieka do nierespektowania zasad moralnych, którymi kierują się zwyczajni ludzie; postrzegany jako przeciwieństwo dekadentyzmu nurt filozoficzno‑literacki, bazujący na poglądach, który odrzucał pesymizm (i wszelką słabość, którą dostrzegał m.in. w chrześcijańskich zasadach moralnych) i propagował kult nadczłowieka

socrealizm
socrealizm

realizm socjalistyczny, metoda twórcza, istniejąca od 1934 r. w sztuce Związku Sowieckiego, a po II wojnie św. – w innych krajach o ustroju komunistycznym, zakładająca, że dzieło powinno mieć formę realistyczną, natomiast treść z godną z ideami socjalizmu