Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1UjeVtntezNf
Zdjęcie przedstawia płaskorzeźbę wykonaną w kamieniu. Prezentuje ona szereg postaci: kobiet i mężczyzn w antycznych strojach. Postacie stoją obok, spoglądają na siebie.

Klasycyzm jako ponadczasowy prąd artystyczno‑ideowy

Muzy i Poeci
Źródło: Colin, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Od kiedy uważamy, że piękno i dobro to odrębne wartości?

Rozróżnienie to pojawiło się dopiero w czasach nowożytnych. Dla starożytnych Greków pojęcia te były ze sobą połączone. Odzwierciedlało to określenie kalokagatia, pochodzące od słów kalos kagathos, co tłumaczy się jako „piękny i dobry”. Jedność tych wartości to charakterystyczna cecha klasycyzmu jako prądu, który pojawiał się w różnych epokach literackich.

Twoje cele
  • Dokonasz analizy utworów Czesława Miłosza Ars poetica?, Zbigniewa Herberta Dlaczego klasycy oraz Jarosława Marka Rymkiewicza Czym jest klasycyzm? – poszukując w nich cech typowych dla klasycyzmu jako prądu artystyczno‑ideowego.

  • Wykażesz, że w wierszach Cz. Miłosza, Z. Herberta i J.M. Rymkiewicza występują nawiązania do kultury antycznej.

  • Wyjaśnisz, w jaki sposób forma wierszy Cz. Miłosza, Z. Herberta i J.M. Rymkiewicza wiąże się z ich przynależnością do neoklasycyzmu.

  • Scharakteryzujesz głównego bohatera wiersza Dlaczego klasycy Z. Herberta.

  • Zinterpretujesz tytuł utworu J.M. Rymkiewicza.