Od kiedy uważamy, że piękno i dobro to odrębne wartości?
Rozróżnienie to pojawiło się dopiero w czasach nowożytnych. Dla starożytnych Greków pojęcia te były ze sobą połączone. Odzwierciedlało to określenie kalokagatia, pochodzące od słów kalos kagathos, co tłumaczy się jako „piękny i dobry”. Jedność tych wartości to charakterystyczna cecha klasycyzmu jako prądu, który pojawiał się w różnych epokach literackich.
Dokonasz analizy utworów Czesława Miłosza Ars poetica?, Zbigniewa Herberta Dlaczego klasycy oraz Jarosława Marka Rymkiewicza Czym jest klasycyzm? – poszukując w nich cech typowych dla klasycyzmu jako prądu artystyczno‑ideowego.
Wykażesz, że w wierszach Cz. Miłosza, Z. Herberta i J.M. Rymkiewicza występują nawiązania do kultury antycznej.
Wyjaśnisz, w jaki sposób forma wierszy Cz. Miłosza, Z. Herberta i J.M. Rymkiewicza wiąże się z ich przynależnością do neoklasycyzmu.
Scharakteryzujesz głównego bohatera wiersza Dlaczego klasycy Z. Herberta.
Zinterpretujesz tytuł utworu J.M. Rymkiewicza.