Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Biała rewolucja

Wielkim orędownikiem przebudowy Iranu na wzór Zachodni był władca tego kraju, szach Mohammad Reza Pahlawi (1919–1980). Program reform szacha, zwany „białą rewolucją” (od koloru szat władcy), polegał na modernizacji kraju. Reza Pahlawi dbał o rozwój nowoczesnych gałęzi przemysłu. Dążył do ograniczenia wpływów islamu na życie w kraju i konsekwentnie zmniejszał wpływy religii w życiu publicznym. Jednocześnie Reza Pahlawi występował przeciwko tradycyjnemu, opartemu na patriarchalnych wzorcach, modelowi społecznemu i opowiadał się za przyznaniem szerszych praw kobietom. Monarcha dbał także o edukację i zwalczał analfabetyzm. Szachinszach, czyli „król królów” – jak kazał określać się zgodnie z perską tradycją władca – rozbudowywał infrastrukturę kraju. W Iranie powstawały lotniska, drogi i zapory wodne. Monarsze udało się również pozyskać poparcie sporej części chłopów, którym nadał ziemie.

Intensywna modernizacja miała jednak swoje negatywne strony. Większość Irańczyków wciąż cierpiała biedę, a na reformach korzystała nieliczna grupa bogatych mieszczan, właścicieli i kadry zarządzającej sprywatyzowanych banków, firm ubezpieczeniowych i przedsiębiorstw. Ogromne kwoty pochłaniała modernizacja armii. Wokół gwałtownie rozwijających się miast powstawały olbrzymie slumsyslumsyslumsy. Zamieszkiwali je migranci ze wsi, którzy opuszczali wioski z nadzieją na lepsze perspektywy w mieście. Niezadowolenie Irańczyków budziły także dyktatorskie metody rządów „króla królów”. Reza Pahlawi zlikwidował opozycję i wprowadził cenzurę. Poddane mu władze prześladowały przeciwników reform, w tym popularnych przywódców religijnych. Mieszkańcy Iranu byli kontrolowani przez wszechwładne służby specjalne. W kraju szerzyły się korupcjakorupcjakorupcjanepotyzmnepotyzmnepotyzm, nieudolna administracja często marnotrawiła środki przeznaczone na cele publiczne. Wśród uboższych, zwykle konserwatywnych Irańczyków narastał także sprzeciw wobec przemian obyczajowych, które ograniczały rolę islamu oraz tradycji.

R1CD5QJb9qjLC
Szach Reza Pahlawi z małżonką Sorajją Esfandijari Bachtijari, fotografia z 1950 r. Władca żenił się trzykrotnie. Sorajja, jego druga żona, pochodziła z wpływowej irańskiej rodziny. Jej ojciec pełnił funkcję ambasadora w Republice Federalnej Niemiec, matka zaś była Rosjanką urodzoną w Niemczech. Reza Pahlavi porzucił Sorrajję w 1958 r. Przyczyną kryzysu małżeńskiego była niemożność posiadania dzieci przez parę. Sorajja wcześniej odrzuciła możliwość – zgodnego z irańską tradycją – poślubienia przez szacha drugiej żony w celach prokreacyjnych. Farah Diba, trzecia żona szacha, jako jedyna kobieta w dziejach monarchii perskiej dostąpiła zaszczytu koronacji. Dla wielu Irańczyków Farah stała się ikoną walki kobiet o równouprawnienie.
Zwróć uwagę na ubiory monarszej pary, nieodbiegające od wzorców zachodnich. Jakie reakcje mogła wywołać ukazana scena wśród przywiązanych do tradycji Irańczyków?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Islamska rewolucja

R1dIRhZaP75JT1
Szach Reza Pahlawi utrzymywał przyjazne stosunki z kolejnymi prezydentami Stanów Zjednoczonych. Bliskie relacje monarchy z USA były zawzięcie krytykowane przez szyickich duchownych. Ajatollah Chomeini nazywał USA „wielkim szatanem”. Na fotografii władca rozmawia z prezydentem Johnem F. Kennedym. Po zwycięstwie rewolucji islamskiej schorowany Reza Pahlawi podjął leczenie w USA. Islamscy rewolucjoniści zażądali wtedy wydania szacha. Kiedy władze USA odmówiły, zatrzymali jako zakładników ponad 60 pracowników ambasady amerykańskiej w Teheranie. Próba odbicia zakładników zakończyła się kompromitującym niepowodzeniem Amerykanów. Irańczycy zdecydowali się ich zwolnić dopiero po śmierci Rezy Pahlawiego w styczniu 1981 r., po 444 dniach niewoli.
Zaproponuj tytuł zdjęcia, który mógłby się pojawić w irańskiej prasie. Pamiętaj, że w kraju obowiązywała wówczas cenzura.
Źródło: Robert L. Knudsen (1929–1989), Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wśród szczególnie zaciekłych przeciwników szacha znaleźli się szyiccyszyizm, szyityzmszyiccy przywódcy religijni. Muzułmańscy duchowni stanowczo sprzeciwiali się ograniczaniu ich przewodniej roli w kraju i zaciekle występowali przeciwko wszelkim wpływom kulturalnym Zachodu. Nawoływali do obalenia postępowej monarchii i budowy państwa zarządzanego przez ajatollahówajatollahajatollahów – szyickie autorytety religijne. Wśród ajatollahów szczególną estymą cieszył się Ruhollah Chomeini, prześladowany przez władze i w 1964 r. zmuszony do emigracji. Przebywający na wygnaniu Chomeini wciąż szerzył swoje poglądy za pośrednictwem licznych zwolenników. Aby umocnić swoje wpływy, fanatyczni wielbiciele ajatollaha wykorzystali silne w latach 70. niezadowolenie społeczne wywołane wzrostem inflacji, bezrobocia oraz poziomu ubóstwa. Podjęli również współpracę z bardziej liberalnymi środowiskami, które sprzeciwiały się brutalnym rządom Rezy Pahlawiego. W 1978 r. w całym kraju wybuchły masowe protesty przeciw dyktaturze. W październiku wojsko użyło broni przeciwko demonstrantom w Teheranie („czarny piątek”). Brutalność reżimu wobec protestujących ostatecznie skompromitowała szacha. Na stronę opozycji przeszła część wojska. Schorowany Reza Pahlawi musiał ratować się ucieczką do Stanów Zjednoczonych. Tymczasem w styczniu 1979 r. do kraju powrócił ajatollah Chomeini, triumfalnie witany przez tłumy rodaków. Wkrótce niezwykle popularny przywódca religijny przy pomocy Armii Strażników Rewolucji Islamskiej (Pasdaran) rozpoczął krwawe prześladowania stronników szacha. Do listopada 1979 r. irańskie sądy wydały na nich co najmniej kilkaset wyroków śmierci. W ciągu następnych paru lat Chomeini równie krwawo rozprawił się z bardziej umiarkowanymi uczestnikami antymonarchistycznej rewolucji. W wyniku masowych prześladowań aż pół miliona Irańczyków, głównie osób zamożnych i wykształconych, zdecydowało się opuścić kraj. Wsparcie niższych warstw społecznych oraz masowy terror umożliwiły Chomeiniemu przejęcie niepodzielnej, dyktatorskiej władzy.

Re0Ht39H33taj
Ajatollah Chomeini pozdrawia tłum Irańczyków w kwietniu 1979 r. Zwróć uwagę na gesty zebranych wobec duchowego przywódcy. Mężczyźni kłaniają się przed nim, ubrane w tradycyjne czadory kobiety pozdrawiają Chomeiniego, machając rękoma. Jeden z uczestników manifestacji podnosi do góry dziecko, licząc na błogosławieństwo ajatollaha.
Opisz stosunek widocznych na fotografii Irańczyków do ajatollaha.
Źródło: emam.com, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.

Rządy fanatyków

Pod rządami Chomeiniego Iran stał się pierwszym na świecie krajem zarządzanym przez muzułmańskich fundamentalistów. Islam jest religią, w której pacierz jest złączony z polityką, a polityka jest rodzajem pacierza – mawiał ajatollah, który przyjął miano fakih, co oznaczało duchowego i politycznego przywódcę narodu. Obowiązującym prawem stały się zasady religijne zawarte w Koranie. Chomeini poddał nadzorowi religijnemu instytucje państwowe: sądy, rząd oraz szkoły. Zakazał działalności uniwersytetom, które uznał za ośrodki wpływów zachodnich. Powołał także do życia milicję religijną, która pilnowała przestrzegania zasad islamu przez Irańczyków. Władze wprowadziły zakaz spożywania alkoholu i ograniczyły dostęp do zachodnich filmów, książek i prasy.

Ajatollah propagował przywrócenie patriarchalnego modelu rodziny. Kobietom nakazał noszenie tradycyjnych strojów oraz zasłanianie twarzy w miejscach publicznych. Aby pozyskać poparcie niższych warstw społecznych, władze przejmowały na własność państwa prywatne sektory gospodarki, oddawały ziemię małorolnym chłopom oraz wdrażały różnorodne programy pomocy socjalnej dla najuboższych. Ajatollah starał się także propagować idee rewolucji islamskiej w krajach arabskich. Zaciekle krytykował przywódców z krajów muzułmańskich, którzy wdrażali świeckie reformy. Osobom publicznym, które krytykowały rządy Chomeiniego, groziła fatwafatwafatwa, czyli pisemna opinia zawierająca wyrok śmierci. Fatwy doświadczył znany w świecie brytyjski pisarz indyjskiego pochodzenia Salman Rushdi, autor książki Szatańskie wersety wydanej w 1988 r. Chomeini uznał dzieło Rushdiego za obrazoburcze i uwłaczające muzułmanom. Dwóch tłumaczy dzieł Brytyjczyka zostało zamordowanych, a sam Rushdi przez kilka lat żył w ukryciu. Władze Iranu aktywnie wspierały także islamskie ruchy terrorystyczne, m.in. w Palestynie. Przyczyniły się w ten sposób znacząco do rozwoju ekstremistycznych ruchów fundamentalistów islamskich. Ajatollah Chomeini zmarł w 1989 r., po jego śmierci władza w kraju pozostała w rękach radykalnych przywódców religijnych.

RQTULOpOGgYUf
Chomeini cieszył się ogromną popularnością wśród ubogich Irańczyków. Jego pogrzeb w 1989 r. zamienił się w wielką manifestację. W Iranie zapanowała straszna żałoba. Ludzie rozerwali trumnę, by wyrwać skrawek materii z jego szat. Nie mogli go pochować, nie godzili się z faktem, że przestał żyć – wspominał Wojciech Giełżyński, polski dziennikarz i reportażysta, który jako jeden z nielicznych przybyszów z Europy śledził w Teheranie wydarzenia rewolucji islamskiej (źródło cytatu: polskieradio.pl).
Zwróć uwagę na kolor płótna, którym przykryta została trumna Chomeiniego. Biały kolor w kulturze islamu symbolizuje żałobę.
Źródło: Khamenei.ir, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.

Wojna z Irakiem

R1GqSSrSzjcGB1
Przywódca Iraku Saddam Husajn sprawował dyktatorskie rządy od końca lat 70. XX w. Stał na czele partii Baas nawiązującej do ideologii socjalizmu oraz nacjonalizmu arabskiego. W propagandzie odwoływał się do świetności Iraku w czasach starożytnych. Husajn zaprowadził w kraju rządy porównywalne z dyktaturą faszystowską. Brutalnie prześladował opozycję oraz mniejszości narodowe. Miał aspiracje, aby odgrywać czołową rolę wśród przywódców świata arabskiego. Zwróć uwagę na świecki strój irackiego przywódcy.
Porównaj ubiory Husajna i Chomeiniego. Wyjaśnij przyczyny różnic w sposobie ubierania się obu przywódców.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Relacje Iranu z sąsiednim Irakiem zaostrzyły się już na początku rządów Chomeiniego. Irańczycy oskarżali władze w Bagdadzie o prowadzenie świeckiej polityki, a tym samym zdradę interesów islamu. Teheran podburzał także przeciwko sąsiadom irackich Kurdów. Nie bez znaczenia były różnice religijne między dwoma przywódcami: Chomeinim a irackim dyktatorem Saddamem Husajnem. Podczas gdy Chomeini reprezentował szyickiszyizm, szyityzmszyicki odłam islamu, Husajn był sunnitąsunnizmsunnitą. Wojnę we wrześniu 1980 r. rozpoczął przywódca Iraku, któremu zależało przede wszystkim na opanowaniu dochodowych pól naftowych w rejonie Zatoki Perskiej. Husajn uważał, że osłabiona po rewolucji armia irańska nie będzie zdolna do skutecznej walki. Chomeini wezwał jednak rodaków do „świętej wojny” i Irakijczycy spotkali się z fanatycznym oporem. Irańczykom udało się nie tylko odeprzeć atak, ale również wkroczyć na terytorium wroga. Posługiwali się przy tym skuteczną, chociaż przynoszącą ogromne straty we własnych szeregach taktyką tzw. ludzkich fal. Polegała ona na masowych atakach, do których Irańczycy wykorzystywali nawet dzieci. Irakijczycy odpowiedzieli równie drastycznymi środkami: zastosowali broń chemiczną. Przystąpili także do „wojny miast”, podczas której obie strony ostrzeliwały się pociskami rakietowymi i prowadziły niszczące bombardowania z powietrza.

Irakijczykom udało się zdobyć szersze poparcie na arenie międzynarodowej. Wsparły ich liczne państwa arabskie, wśród nich Arabia Saudyjska i Kuwejt, gdyż obawiały się wzrostu wpływów fanatycznego reżimu Chomeiniego. Podobnie uczyniły mocarstwa zachodnie: Stany Zjednoczone i Francja, które dostarczały Husajnowi broń i pokaźne środki finansowe. Przychylne Irakowi stanowisko zajęły także władze ZSRS. Potężnym ciosem dla Iranu było zwiększenie wydobycia ropy naftowej przez Arabię Saudyjską i Irak w 1986 r. Wówczas dochody Irańczyków ze sprzedaży tego surowca wyraźnie spadły. Jednocześnie Stany Zjednoczone zagroziły Chomeiniemu interwencją zbrojną. Te okoliczności skłoniły go do wycofania się z wojny w 1988 r. Kilkuletnie zmagania nie przyniosły nabytków terytorialnych żadnej ze stron konfliktu. Kosztowały zaś życie 120 tys. żołnierzy irackich i ponad 300 tys. irańskich.

R1bAZIFIict9T
Podczas wojny iracko-irańskiej zginęło ok. 95 tys. dzieci, które służyły jako żołnierze armii irańskiej. Irańczycy wysyłali do walki zwykle 16- i 17-latków, zdarzały się także przypadki młodszych dzieci. Jako uzupełnienie fotografii zaproponuj hasło wyrażające sprzeciw wobec wcielania dzieci do armii i kierowania ich do walki.
Źródło: Mohammad Hossein Heydari, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

ajatollah
ajatollah

(z pers. z arab. ajat Allah – znak Boga) honorowy muzułmański tytuł naukowy w szyizmie imamickim, nadawany wysokiej rangi uczonym (mudżtahidom), znawcom teologii, nauk islamskich i prawa religijnego

fatwa
fatwa

(z tur. fetva) opinia wysokiego uczonego‑teologa muzułmańskiego (muftiego w sunnizmie lub mudżtahida w szyizmie) wyjaśniająca kontrowersję teologiczną, teologiczno‑prawną lub czysto prawną, jest wydawana wyłącznie na piśmie

korupcja
korupcja

(z łac. corruptio – zepsucie) przekupstwo, przyjmowanie łapówek przez urzędników

nepotyzm
nepotyzm

(z łac. nepos, D. nepotis – bratanek, wnuk) faworyzowanie przez osoby wpływowe, obsadzanie na wysokich stanowiskach krewnych lub przyjaciół

patriarchalizm
patriarchalizm

(z łac. pater – ojciec) pojęcie socjologiczne oznaczające dominację w stosunkach rodzinnych i społecznych mężczyzny będącego głową rodziny

slumsy
slumsy

(z ang. slums) region miasta zamieszkany przez biedną ludność (najczęściej imigrantów lub przybyszy z terenów wiejskich) o bardzo niskich standardach życia; obszary takie są najbardziej powszechne w wielkich aglomeracjach Trzeciego Świata, np. w Afryce, Indiach, Ameryce Południowej

sunnizm
sunnizm

(z arab. sunna – zwyczaj, tradycja) jeden z trzech głównych odłamów islamu (pozostałe to szyityzm i charydżyzm), wierny ortodoksyjnej tradycji Sunny, uznający wszystkich kalifów (islamskich przywódców religijnych) do 1258 r. za prawowitych następców Mahometa; sunnici stanowią 80–90 proc. wszystkich muzułmanów

szyizm, szyityzm
szyizm, szyityzm

(z arab. szī'at (Ali) – stronnictwo (Alego)) obok sunnizmu i charydżyzmu jeden z trzech głównych nurtów współczesnego islamu, drugi po sunnizmie co do liczby wyznawców; szyityzm pojawił się po śmierci Mahometa w wyniku sporu o sukcesję, według szyitów prawowitymi następcami ostatniego proroka są jedynie członkowie jego rodziny, potomkowie Alego i córki proroka, Fatimy; szyityzm stanowi dominujący odłam islamu w Iranie

Słowa kluczowe

ajatollah, Baas, broń chemiczna, fundamentalizm, Iran, Irak, islam, Kuwejt, ropa naftowa, sunnici, szyici, Teheran, terroryzm, Zatoka Perska, świat po II wojnie światowej

Bibliografia

P. Johnson, Historia świata od roku 1917 do lat 90‑tych, Warszawa 1992.

M. Kęskrawiec, Czwarty pożar Teheranu, Warszawa 2010.