Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Reakcje chemiczne w rzeczywistym świecie nie zawsze przebiegają dokładnie tak, jak zaplanowano na papierze. W trakcie eksperymentu wiele rzeczy przyczynia się do powstania mniejszej ilości produktu, niż można by przewidzieć. Oprócz błędów eksperymentalnych, zwykle występują straty spowodowane np. niepożądanymi reakcjami ubocznymi lub zanieczyszczeniami. Chemicy potrzebują wielkości, która wskaże, jak skuteczna była reakcja. Ten pomiar nazywa się procentową wydajnością reakcji chemicznejProcentowa wydajność reakcjiprocentową wydajnością reakcji chemicznej.

bg‑azure

Wydajność teoretyczna a rzeczywista

Chemicy stosują obliczenia stechiometryczne do przewidywania ilości produktu, której można oczekiwać po zajściu reakcji chemicznej. Spodziewana ilość produktu, na podstawie uzgodnionego równania reakcji, nazywa się wydajnością teoretycznąwydajność teoretycznawydajnością teoretyczną. Nie zawsze jest ona identyczna z faktyczną ilością uzyskanego produktu w wyniku przebiegu reakcji chemicznej. To, ile ostatecznie uzyskamy produktu, określamy mianem wydajności rzeczywistejwydajność rzeczywistawydajności rzeczywistej.

Ważne!

W celu obliczenia procentowej wydajnościProcentowa wydajność reakcjiprocentowej wydajności, należy najpierw obliczyć, ile produktu powinno się utworzyć w oparciu o uzgodnione równanie reakcji chemicznej. Tak obliczona wielkość nazywa się wydajnością teoretyczną, czyli jest to maksymalna ilość produktu, która mogłaby powstać z danych ilości reagentów. Rzeczywista wydajność to ilość produktu, która naprawdę powstaje w reakcji chemicznej. Procentowa wydajność reakcji to wyrażony w procentach stosunek rzeczywistej wydajności do wydajności teoretycznej. Można to zapisać za pomocą poniższego wzoru:

W=mrmt·100%

gdzie:

  • W – wydajność;

  • mr – rzeczywista masa produktu;

  • mt – teoretyczna masa produktu.

Najprościej pojęcie wydajności w odniesieniu do naszego życia możemy wyjaśnić wcielając się w fanów piłki nożnej. Otóż oglądając mecz, często widzimy statystki strzałów na bramkę danego napastnika – powiedzmy, że dany napastnik oddał na bramkę 10 strzałów, ale tylko jeden z nich zakończył się sukcesem w postaci gola. Wydajność takiego napastnika wynosiłaby wtedy:

110·100%=10%

bg‑azure

Otrzymywanie kwasu siarkowego(VI)

Czasami reakcja przebiega w kilku etapach, wtedy łączna wydajność procesu wieloetapowego jest iloczynem wydajności reakcji, stanowiących poszczególne etapy tego procesu. Przykładem takiej reakcji jest przemysłowa produkcja kwasu siarkowego(VI). Proces rozpoczyna się od spalania siarki w tlenie, w wyniku czego powstaje tlenek siarki(IV).

S+O2SO2

Otrzymany tlenek siarki(IV) poddaje się katalitycznemu utlenianiu do tlenku siarki(VI).

2 SO2+O2kat.2 SO3

Następnie tlenek siarki(VI) jest rozpuszczany w wodzie, a otrzymany produkt to kwas siarkowy(VI).

H2O+SO3H2SO4

Wydajność całkowitą tego procesu można obliczyć mnożąc poszczególne wydajności z trzech etapów produkcji.

Wc=W1·W2·W3·100%

gdzie:

  • Wc – wydajność całkowita procesu;

  • W1 – wydajność pierwszej reakcji;

  • W2 – wydajność drugiej reakcji;

  • W3 – wydajność trzeciej reakcji.

Pamiętaj! Do wzoru na wydajność całkowitą nie podstawiamy wartości wyrażonych w procentach. Zatem gdy wartość W1 jest równa 60%, W2 równa 50%, a wartość W3 70%. Podstawiając do wzoru, otrzymamy wartość wydajności całkowitej:

Wc=0,6·0,5·0,7·100%=21%

bg‑azure

Jak obliczyć wydajność reakcji?

11
Polecenie 1

Przeprowadzono eksperyment, w którym użyto 100 g kwasu salicylowego, a otrzymano 120,3 g aspiryny. Jaka jest wydajność procesu? Wynik podaj w procentach z dokładnością do pierwszego miejsca po przecinku.

Aspiryna to lek pochodzący z kwasu salicylowego.

1 mol kwasu salicylowego daje 1 mol aspiryny:

R1DLaBdNiYR1N
Kwas acetylosalicylowy otrzymuje się w reakcji kwasu salicylowego z bezwodnikiem octowym, w obecności kwasu siarkowego(VI) lub ortofosforowego(V) jako katalizatora.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RUkxg7QTKHyOK
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je we wskazanym polu. .
Rb11i5bgeAMOL
(Uzupełnij).
bg‑azure

Dlaczego wydajność rzeczywista i teoretyczna często się różnią?

Rzeczywista wydajność reakcji chemicznych jest zwykle mniejsza niż wydajność teoretyczna. Jest to spowodowane różnymi czynnikami, np.:

  • mogą zachodzić dwie lub więcej reakcji jednocześnie – część reagentów może się przekształcić w produkty uboczneProdukt ubocznyprodukty uboczne;

  • występują straty przy oddzielaniu i oczyszczaniu pożądanego produktu z mieszaniny reakcyjnej;

  • obecne są zanieczyszczenia, które nie biorą udziału w reakcji.

Procentowa wydajność jest bardzo ważna w przemyśle. Dużo czasu i pieniędzy przeznacza się na zwiększenie procentowej wydajności produkcji chemicznej. Gdy złożone chemikalia są syntetyzowane w wielu różnych reakcjach, jeden krok z niską wydajnością procentową może spowodować duże straty reagentów i niepotrzebne wydatki.

bg‑azure

Reagenty limitujące

Substraty w reakcji chemicznej są często mieszane w innych proporcjach od tych wynikających z uzgodnionego równania reakcji chemicznej. Istnienie dwóch reagentów oznacza, że jednego z nich może być nadmiar. Nie zostanie on zatem w całości wykorzystany w reakcji. Drugi reagent to reagent limitujący, czyli będący w niedomiarze. W reakcji zostaje on całkowicie zużyty, a więc określa teoretyczną wydajność.

Na przykład:

2 NOg+O2g2 NO2g

Dwa mole tlenku azotu(II) NO reagują z jednym molem tlenu O2, aby wytworzyć dwa mole tlenku azotu(IV) NO2. Jeśli więcej niż dwa mole tlenku azotu(II) zostanie zmieszane z jednym molem tlenu, wówczas tlenek azotu(II) będzie w nadmiarze, a tlen będzie reagentem limitującym. Bez względu na to, ile nadmiaru tlenku azotu(II) zostanie dodane, to nie więcej niż dwa mole tlenku azotu(IV) mogą powstać z jednego mola tlenu.

bg‑azure

Jak obliczyć wydajność reakcji, kiedy jeden reagent występuje w niedomiarze?

1
Polecenie 2

Do reakcji użyto 5 g magnezu, oraz 3 g chloru. Otrzymano 2,52 g chlorku magnezu. Oblicz wydajność reakcji.

Uzgodnione równanie reakcji chemicznej przybiera postać:

Mgs+Cl2gMgCl2
REmi4uBAWJ9X2
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je we wskazanym polu. .
RLsyv09p5C8uU
(Uzupełnij).

Słownik

reakcja chemiczna
reakcja chemiczna

przemiana chemiczna, przemiana jednych substancji chemicznych (zwanych substratami) w inne substancje chemiczne (zwane produktami reakcji chemicznej)

wydajność teoretyczna
wydajność teoretyczna

ilość produktu obliczona na podstawie uzgodnionego równania reakcji

wydajność rzeczywista
wydajność rzeczywista

ilość produktu, który rzeczywiście powstaje, gdy reakcja chemiczna jest przeprowadzana w laboratorium lub fabryce

reagent ograniczający
reagent ograniczający

odczynnik ograniczający (lub czynnik ograniczający), w reakcji chemicznej jest całkowicie wyczerpany; ilość produktu powstającego w reakcji chemicznej jest ograniczona przez ten odczynnik, ponieważ bez niego reakcja nie może być kontynuowana

stechiometria
stechiometria

dział chemii, który zajmuje się ilością stosunków reagujących ze sobą pierwiastków i związków chemicznych oraz metodami ich obliczania

procentowa wydajność reakcji
procentowa wydajność reakcji

stosunek masy produktu otrzymanego w wyniku reakcji chemicznej do teoretycznej jego masy obliczonej na podstawie współczynników stechiometrycznych równania tej reakcji i ilości użytych substratów; wyrażana zazwyczaj w procentach:

W=mrmt·100%

gdzie:

  • W – wydajność;

  • mr – rzeczywista masa produktu;

  • mt – teoretyczna masa produktu.

reakcja odwracalna
reakcja odwracalna

reakcja, która w szerokim zakresie parametrów zewnętrznych (np. ciśnienie, temperatura, stężenia reagentów) może równocześnie zachodzić w dwóch przeciwnych kierunkach

produkt uboczny
produkt uboczny

produkt powstający w wyniku przyjętej koncepcji technologicznej, niestanowiący jednak zasadniczego celu procesu wytwórczego

Bibliografia

Atkins P., Jones L., Chemical Principles: The Quest for Insight, 5th Edition, New York 2009.

Encyklopedia PWN

Saunders N., Saunders A., AS Chemistry, Oxford 2007.

Myers R. T., Tocci S., Oldham K. B., Holt Chemistry, USA 2006.

Clancy C., Mustoe F., Chemistry 11, McGraw-Hill Ryerson, Kanada 2001.