Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wilhelm Ockham i krytycyzm
„Nowej Szkoły”

W XIV w., podobnie jak i w poprzednim stuleciu, nauka koncentruje się na uniwersytetach. Jednakże zasięg nauczania filozofii znacznie się rozszerza. Powstają kolejne wyższe uczelnie, m.in. w Pradze, Krakowie, Wiedniu, Heidelbergu i Kolonii: już nie tylko Anglia i Francja, lecz także kraje słowiańskie i germańskie mają swoje ośrodki naukowe, gdzie uprawia się filozofię. W części z nich zajmowano się komentowaniem  i obroną starych doktryn filozoficznych o charakterze scholastycznym (więcej informacji na temat scholastyki znajdziesz w materiale „Słownik filozoficzny: scholastyka”PH5U0WeUZ„Słownik filozoficzny: scholastyka”). Spośród tradycyjnych systemów najwięcej zwolenników miał tomizmtomizmtomizmszkotyzmszkotyzmszkotyzm, a cały ów obóz nosił nazwę via antiqua, czyli „stara filozofia”. Jednocześnie, w różnych środowiskach, wśród dominikanów i franciszkanów, powstał ruch nazwany via moderna, czyli „nowa szkoła”. Szybko opanował on Paryż i Oksford i był jednym z najpopularniejszych kierunków schyłku średniowiecza. Doktryna tego obozu nosiła nazwę nominalizmunominalizmnominalizmu bądź „średniowiecznego krytycyzmu”. Jej zwolennicy nie budowali nowych systemów, lecz krytykowali naukowe podstawy starych. Okres krytyki średniowiecznej, rozpoczęty w XIV w., trwa do końca wieku XV i zarazem końca epoki średniowiecza. Głównym przedstawicielem tego nurtu był Wilhelm Ockham.

Polecenie 1

Odpowiedz na pytanie, czym był „krytycyzm średniowieczny”? Omów cechy charakterystyczne tego nurtu.

RsYVuguPyRlLM
(Uzupełnij).
R1EiwN85gU5yR
Wilhelm Ockham - witraż kościoła w Surrey
Wilhelm Ockham (ok. 1300–1349 lub 1350), franciszkański zakonnik, Anglik. Studiował w Oxfordzie, gdzie następnie wykładał. Posądzony o herezję, na polecenie papieża udaje się do Awinionu. Przez cztery lata przebywa tam w więzieniu śledczym, skąd w końcu ucieka i oddaje się w opiekę cesarzowi Ludwikowi Bawarskiemu, toczącemu walkę z papiestwem. Wtedy zostaje ekskomunikowany. Wraz z Ludwikiem przenosi się do Monachium, gdzie rozwija swą antypapieską działalność. Przed śmiercią godzi się z zakonem i papieżem.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-NC-SA 3.0.

Mimo że nauka Ockhama była przedmiotem zakazów, intensywnie się rozszerzała, zaś sam Ockham okazał się najbardziej wpływowym przedstawicielem „nowej szkoły”. Jego pisma charakteryzowały się ciętym, krytycznym i jasnym stylem. Najważniejsze z dzieł filozoficznych Ockhama to: komentarz do Sentencji Lombarda (filozof zawarł tam swe poglądy teologiczne), komentarz do Fizyki Arystotelesa (poglądy przyrodnicze) i Summa logiki.

Teoria poznania

Ockham był filozofem‑empirystą, uznał, że wszelkie poznanie opiera się na doświadczeniu i poznaniu intuicyjnym (intuicjiintuicjaintuicji). Intuicja nie polega na jakimś niewyraźnym przeczuciu: to postrzeganie zmysłowe, dzięki któremu umysł poznaje, „czy jakaś rzecz jest, czy jej nie ma” i na tej podstawie formułuje sąd dotyczący jej istnienia. Wystarczy więc, że widzimy dany przedmiot lub go dotykamy, aby stwierdzić jego obecność. Stąd poznanie intuicyjne jest pewne i gwarantuje, że rzeczywistość tak się istotnie ma, jak ono ją przedstawia. Intuicja nie ogranicza się jednak do rzeczy zmysłowych, intuicyjnie poznaje również intelekt, dzięki czemu człowiek rozpoznaje własne akty duchowe i może formułować zdania w rodzaju „istnieje rozum, wola, smutek itp.”.

bg‑red

Intuicja (czyli, mówiąc dzisiejszym językiem, percepcja zmysłowa i introspekcja, tj. obserwacja własnych przeżyć psychologicznych) w teorii Ockhama była podstawą poznania istniejącej rzeczywistości. Po intuicji jednak musi nastąpić abstrakcja – poznanie umysłowe, dzięki któremu powstają pojęcia – ogólne wyobrażenia rzeczy. I choć prawdziwa wiedza, według Ockhama, musi dowodzić swych twierdzeń zgodnie z zasadami logiki, to wszelkie rozumowanie powinno mieć oparcie w poznaniu intuicyjnym. W przeciwnym razie mogłoby się zdarzyć, że zaczęlibyśmy rozprawiać o czymś, czego nie ma.

Znaczenie, jakie filozof przypisywał doświadczeniu, wiąże się z jego założeniem, że istnieją tylko przedmioty jednostkowe i konkretne, czyli takie, które poznajemy zmysłami. Uczony, kierując się zasadą ekonomii myślenia, odrzucił platońskie idee, formy Arystotelesa i Tomasza oraz wszelkie inne byty ogólne. Byty te są zbędne: nie można udowodnić, że istnieją, a wiedza daje się wytłumaczyć bez nich.

Wszechmoc i wolność Boża

RlR3vKbxyzkJV
Obok teorii poznania równie ważną rolę w nauce Ockhama odgrywała koncepcja Bożej wszechmocy. Uczony uznał, że wszechmocna wola Boga jest przyczyną wszystkich rzeczy: dzięki niej powstał świat i od niej zależy panujący w nim porządek. Nie ograniczają jej jakiekolwiek zasady, z wyjątkiem tego, że Bóg nie może chcieć rzeczy sprzecznych ze sobą (czyli np. nie może sprawić, aby jedno zadanie matematyczne miało dwa różne i zarazem oba poprawne rozwiązania), jest On bowiem istotą rozumną i działa zgodnie z zasadami logiki. Panujące w świecie prawa, w tym także prawo moralne, obowiązują tylko dla tego, że Bóg tego chce, i choć wybrany przez Niego porządek pozostaje trwały, to nie jest on konieczny. Gdyby Bóg zmienił wolę, wszystko byłoby inne niż jest.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Rozum i wiara. Czy teologia jest wiedzą?

RCtCFyqZmYttF1
Prezentacja multimedialna.

Słownik

intuicja
intuicja

(łc. intuitus — wejrzenie) poznanie bezpośrednie, niepoprzedzone rozumowaniem; u Ockhama intuicja jest rodzajem poznania, dostarcza wiedzy na temat istniejących rzeczy, co sprawia, że poznanie intuicyjne jest oczywiste i pewne

nominalizm
nominalizm

(łc. nominalis — dotyczący imienia) stanowisko metafizyczne, wedle którego realnie istnieją wyłącznie przedmioty jednostkowe, a wszelkie pojęcia ogólne nie mają znaczenia rzeczowego i należy je uważać jedynie za nazwy

tomizm
tomizm

system teologiczno‑filozoficzny św. Tomasza z Akwinu; też: każdy z kierunków nawiązujących do tego systemu

szkotyzm
szkotyzm

doktryna Jana Dunsa Szkota, ok. 1266–1308, szkockiego teologa i filozofa, który zmodernizował augustynizm w duchu filozofii św. Tomasza