Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Indie Brytyjskie

Po odkryciu w 1498 r. przez portugalskiego żeglarza Vasco da Gamę drogi morskiej do Indii wzrosło zainteresowanie Europejczyków tym regionem. Szczególnie aktywni byli Brytyjczycy, którzy stopniowo od XVII w. podporządkowali sobie ogromny kraj. W styczniu 1877 r. królowa Wiktoria oficjalnie została cesarzową Indii, a kraj ten zaczął być nazywany „klejnotem w koronie brytyjskiej”.

Mówiąc o XIX‑wiecznych i nieco wcześniejszych Indiach, bierzemy pod uwagę znacznie większy obszar niż ten, który zajmuje obecnie licząca 1,3 mld ludności Republika Indii. Do posiadłości brytyjskich zaliczały się bowiem tereny dzisiejszego Pakistanu, Nepalu, Bangladeszu oraz części Bhutanu i Mjanmy (dawniej Birmy), tworzące tzw. Indie Brytyjskie.

W 1911 r. Nowe Delhi stało się stolicą tego państwa, a język angielski zyskał status urzędowego (istnienie wielu lokalnych języków i narzeczy utrudniało porozumiewanie się między mieszkańcami różnych części kraju). W 1938 r. w ponad tysiącu indyjskich miast mieszkało więcej niż 10 mln osób.

Opuśćcie Indie

Pod koniec XIX w. indyjska inteligencja coraz świadomiej zaczęła traktować swoją tożsamość narodową, domagając się udziału we władzy nad Indiami. Niekończące się próby sił pomiędzy Brytyjczykami a lokalnymi działaczami niepodległościowymi trwały do II wojny światowej. O uzyskanie suwerenności walczyli przedstawiciele dwóch największych grup społecznych zamieszkujących ten region, zrzeszeni w Indyjskim Kongresie NarodowymIndyjski Kongres NarodowyIndyjskim Kongresie Narodowym (społeczność wyznania hinduistycznego) oraz Lidze MuzułmańskiejLiga MuzułmańskaLidze Muzułmańskiej.

Na początku września 1939 r. rząd brytyjski, bez porozumienia z lokalną społecznością, ogłosił przystąpienie Indii do wojny z Niemcami. Wobec groźby inwazji japońskiej powstała skomplikowana sytuacja polityczna: wśród HindusówHindusiHindusów pojawiły się poważne różnice zdań w kwestii stosunku do państw Osi oraz postawy wobec Japonii. Skrajnym przejawem było projapońskie stanowisko Subhasa Czandry Bosego – indyjskiego polityka niepodległościowego i zwolennika zbrojnej walki z Brytyjczykami o niepodległość. Przeciwnego zdania co do sposobu dochodzenia do niezależności był pokojowo nastawiony Mahatma GandhiMahatma GandhiMahatma Gandhi. Jego podstawowymi hasłami w działalności politycznej i społecznej były dążenie do prawdy (sanskr. satjagraha) i bierny opór wobec niesprawiedliwych porządków (sanskr. ahimsa). Nawołując do biernego oporu, nie tylko podjął walkę z brytyjskim panowaniem kolonialnym w Indiach, ale także wystąpił w obronie tzw. niedotykalnych, wykluczonej z kastowego społeczeństwa, szczególnie upośledzonej warstwy społecznej.

Choć spierano się o to, jak uzyskać niepodległość, sama idea walki o nią zaczęła dominować w indyjskiej polityce. Już w 1942 r. Indyjski Kongres Narodowy wystąpił przeciw rządowi brytyjskiemu z hasłem „Opuśćcie Indie” (ang. Quit India).

Mahatma Gandhi
R1KnkHbCXWp5F
Procesja w Bangalore pod hasłem Quit India, co znaczy „Opuśćcie Indie”.
Wyjaśnij, dlaczego uczestnicy procesji są ubrani na biało.
Źródło: Dore chakravarty~commonswiki, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.

Poszczególne ugrupowania spierały się o kształt przyszłego państwa. W końcu – by uniknąć wojny domowej i pod naciskiem Ligi Muzułmańskiej – zdecydowano o podziale Indii Brytyjskich według kryteriów religijnych. W miejsce jednego państwa utworzono w 1947 r. dwa: Indie (z dominującą religią hinduistyczną i częściowo sikhijskąsikhowiesikhijską) oraz Pakistan (z większością muzułmańskąmuzułmaniemuzułmańską). Podział był krwawy, obie strony dopuszczały się pogromów podczas przesiedlania ludności. Mahatma Gandhi, który uważał, że cały proces powinien być pokojowy, w 1948 r. został zastrzelony przez Nathurama Godsego, nacjonalistycznego hinduistycznego fundamentalistę.

Szacuje się, że podczas procesu tworzenia dwóch nowych państw życie straciło od 0,5 mln do 2 mln ludzi, a 14 mln zostało przesiedlonych. W tym samym czasie zaczęto usuwać z Indii Brytyjczyków.

Podział przyczyną konfliktu

Podział Indii Brytyjskich przeprowadzono – jak się okazało – zbyt pospiesznie. Spotęgował on konflikty religijne i stał się źródłem wieloletnich sporów granicznych i gospodarczych nowych Indii z Pakistanem.

Od 1947 r. terytorium Dżammu (zamieszkanego przez Hindusów) i Kaszmiru (zamieszkanego przez ludność muzułmańską) stanowi przedmiot sporu między Indiami a Pakistanem. Ten ostatni nie uznał przyłączenia Kaszmiru do Indii. Doprowadziło to do I wojny o Kaszmir w latach 1947–1949. Walki zakończono na początku stycznia 1949 r., kiedy w życie weszło zawieszenie broni wynegocjowane przy mediacji Organizacji Narodów ZjednoczonychOrganizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ)Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ). Rada Bezpieczeństwa ONZ powołała Komisję do spraw Indii i Pakistanu, a także Grupę Obserwatorów Wojskowych Narodów Zjednoczonych w Indiach i Pakistanie, której zadaniem było ustalenie linii demarkacyjnejlinia demarkacyjnalinii demarkacyjnej między skonfliktowanymi państwami. Nastąpił podział Kaszmiru między oba kraje. Indiom przypadła część południowo‑wschodnia, najludniejsza i najlepiej rozwinięta gospodarczo, z Doliną Kaszmiru oraz znaczącym ośrodkiem miejskim – Dżammu. Natomiast Pakistanowi przyznano północno‑zachodni, górzysty, skrawek prowincji. Jednocześnie ONZ sugerował przeprowadzenie referendum na tych terenach, jednak do niego nie doszło.

Później o sporne terytorium toczyły się kolejne wojny między tymi państwami: w 1965 i 1971 roku.

RqJFvAjKOsK1R
Patrol armii indyjskiej w Kaszmirze w 1948 roku. Pierwsza wojna między Indiami a Pakistanem trwała od 22 października 1947 do 31 grudnia 1948 roku. Zawieszenie broni osiągnięto przy udziale ONZ, ale nie zakończyło to konfliktu, który trwa do dziś. Zwróć uwagę na górzysty krajobraz Kaszmiru. Czy takie ukształtowanie terenu ułatwia, czy utrudnia działania wojenne?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W pierwszych latach niepodległości, pod naciskiem armii indyjskiej, przyłączono do Indii wahające się księstwa Dźunagadh (1947 r.) i Hajdarabad (1948 r.), w 1956 r. zlikwidowano pozostałości francuskiego panowania kolonialnego, a pięć lat później także portugalskiego. Nowo powstałe niepodległe Indie przeprowadziły reformę administracyjną, zastępując dotychczasowe prowincje większą liczbą stanów, utworzonych według kryteriów językowych i etnicznych. W miarę narastania aspiracji etnicznych i gospodarczych poszczególnych obszarów dokonywano dalszych podziałów, np. Pendżab dzielono dwa razy, co nie zapobiegło jednak powstaniu silnego ruchu separatystycznego sikhów, Asam zaś rozpadł się na sześć jednostek administracyjnych. Autonomia stanu Dżammu i Kaszmir (jak brzmi oficjalna nazwa spornego regionu) została zapisana w konstytucji Indii.

RC4WSfWLGOk7m
Aktualna mapa Indii.
Z iloma państwami graniczą Indie?
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie Aotearoa, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Niepodległy Pakistan

Do 1947 r. ziemie należące obecnie do Pakistanu były północno‑zachodnią częścią Indii Brytyjskich. Ideę uzyskania niepodległego bytu państwowego dla indyjskich muzułmanów zrodziły antagonizmyantagonizmantagonizmy w schyłkowym okresie panowania brytyjskiego oraz bliska perspektywa uzyskania przez te ziemie autonomiiautonomiaautonomii. Rzecznikiem tych aspiracji stała się Liga Muzułmańska. W 1940 r. zjazd Ligi oficjalnie zaakceptował tezę o istnieniu w Indiach „dwóch narodów”, sformułowaną przez Muhammada Alego Jinnaha (1876–1948) – pakistańskiego bohatera narodowego, przywódcę muzułmanów w Indyjskim Kongresie Narodowym oraz długoletniego przewodniczącego Ligi Muzułmańskiej.

Prowadzona przez muzułmanów tzw. akcja bezpośrednia na rzecz Pakistanu (użycie przemocy w stosunku do Hindusów) wymusiła na Indyjskim Kongresie Narodowym zgodę na podział Indii w 1947 roku. Przeprowadzono go pod groźbą wojny domowej, bez należytego przygotowania, co w konsekwencji stworzyło poważne problemy gospodarcze dla Pakistanu oraz przesłanki dla długotrwałych sporów w stosunkach indyjsko‑pakistańskich: terytorialnych (Kaszmir), granicznych, o mienie emigrantów, o podział wspólnych rzek. Przy podziale dawnych Indii Brytyjskich rozpoczęły się bowiem masowe migracje muzułmanów i hindusów między obu nowo powstającymi państwami.

RXws1sN1DOcTY
Podział Indii w latach 1947–1948.
Wskaż rejony migracji ludności hinduskiej i muzułmańskiej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie Michał Radecki, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Podstawy państwowości wieloetnicznego i gospodarczo zacofanego Pakistanu były słabe, a wspólnota religii muzułmańskiej okazała się niedostatecznym spoiwem. Pakistan od dnia powstania, czyli od 15 sierpnia 1947 r., przeżywał ciągłe kryzysy wewnętrzne, a jego system polityczny zmieniał się pod naciskiem wybuchów niezadowolenia społecznego. Zmiany te były wynikiem układu sił między zwalczającymi się tradycjonalistami a modernistami.

Dwuczęściowe, wieloetniczne państwo (Pakistan Wschodni i Pakistan Zachodni) przedzielał szeroki pas ziem należących do Indii. Pierwszą konstytucję przyjęto dopiero w 1956 r. i wielokrotnie dokonywano poważnych zmian. Słabości państwa pakistańskiego przejawiły się nie tylko w czasie wprowadzania w życie ustawy zasadniczej, ale też podczas prób tworzenia systemów tzw. demokracji podstawowej przez prezydenta Ayuba Khana (konstytucja z 1962 r.), demokracji parlamentarnej (konstytucja z 1973 r. prezydenta Zulfikara Alego Bhutto) oraz państwa islamskiego (ustawodawstwo prezydenta Muhammada Zii ul‑Haqa w latach 80. XX wieku). Wyrazem tych słabości były powtarzające się wojskowe zamachy stanu, do których dochodziło od lat 50. do 90. mniej więcej raz na dekadę, oraz wybuchy społecznego niezadowolenia w latach 1968 i 1977.

Wzrastały też nastroje separatystyczne wśród zamieszkujących Pakistan narodów: Bengalczyków, Pasztunów, Beludżów i Sindhów. W 1971 r., po dziewięciu miesiącach wojny domowej, w czasie której uciekło do Indii blisko 10 mln uchodźców, od Pakistanu odłączyła się (dzięki wojskowej pomocy Indii) jego wschodnia część. Powstało nowe państwo – Bangladesz.

Koszmar w Kaszmirze

Podział Kaszmiru w 1949 r. nie rozwiązał konfliktu etniczno‑politycznego. Na tym terenie od 30 lat trwa powstanie przeciwko władzom indyjskim, a rząd indyjski od lat oskarża Pakistan o sponsorowanie dżihadystówdżihaddżihadystów w tym regionie.

W 1990 r. powstał rząd tymczasowy wolnego Kaszmiru. Zaczęły nasilać się działania terrorystyczne. W rezultacie stan ten znalazł się pod bezpośrednimi rządami prezydenta Indii, partie separatystyczne zostały zdelegalizowane, zwiększono także obecność wojska. W wyniku indyjskich akcji antyterrorystycznych nasiliły się ucieczki ludności muzułmańskiej do Pakistanu, gdzie zaczęły powstawać obozy uchodźców z Kaszmiru. Mimo licznej obecności w tym stanie wojska i policji dochodziło do zmasowanych ataków bojowników kaszmirskich na siły bezpieczeństwa (w 1998 r. odnotowano ponad 1,1 tys. takich incydentów). Organizowano demonstracje antyrządowe, których podłożem była również trudna sytuacja gospodarcza stanu.

Zamieszki i akcje policyjne spowodowały spadek dochodów z turystyki i utrudniły funkcjonowanie tradycyjnych sektorów gospodarki Kaszmiru: rzemiosła i sadownictwa.

Potyczki na granicy

W 1997 r. doszło do przejściowej poprawy stosunków indyjsko‑pakistańskich, co przyczyniło się do osłabienia napięcia militarnego na granicy. Nie trwało to jednak długo. W maju 1999 r. żołnierze pakistańscy przekroczyli granicę w Kargilu; wywiązały się ciężkie walki, w których obie strony poniosły straty. Doprowadziło to do poważnej konfrontacji w stosunkach indyjsko‑pakistańskich i przyspieszenia nuklearnego wyścigu zbrojeń obu państw. Konflikt nasilił się szczególnie po zamachu terrorystycznym na indyjski parlament w Delhi w grudniu 2001 r., o który Hindusi oskarżyli separatystów z Dżammu i Kaszmiru. Do pewnej poprawy sytuacji doszło dopiero na przełomie 2003 i 2004 roku.

W 2019 r. omal nie doszło do kolejnej wojny. Po raz pierwszy od 50 lat Indie dokonały nalotu na terytorium Pakistanu. Celem miały być obozy Armii MahometaArmia MahometaArmii Mahometa – ugrupowania oskarżanego o zamach terrorystyczny w indyjskiej części Kaszmiru (Pakistan odrzucał oskarżenia o udzielenie terrorystom schronienia). W odwecie Pakistan strącił indyjski samolot wojskowy i aresztował jego pilota Abhinandana Varthamana, który zdołał się katapultować. Uwolniony po 60 godzinach pilot wyrósł na bohatera narodowego Indii, a jego powrót do ojczyzny stał się patriotycznym świętem.

Indie i Pakistan to wciąż jedyne na świecie bezpośrednio sąsiadujące ze sobą państwa, które dysponują bronią jądrową i jednocześnie znajdują się na krawędzi wojny. Z liczącej 3 tys. km granicy biegnącej od Morza Arabskiego do Himalajów, większość (blisko 2,5 tys. km) jest ustalona i uznawana przez oba państwa. Problematyczne pozostaje 700 km linii demarkacyjnej w regionach Kaszmiru i Dżammu u podnóża Himalajów. Na tej wyjątkowo długiej granicy działają obecnie cztery przejścia graniczne, ale tylko z jednego z nich, w miasteczku Wagah, mogą korzystać obywatele wszystkich państw. Działa ono wyłącznie w dzień, a codziennie wieczorem odbywa się przedziwna ceremonia zamknięcia granicy. Ubrani w odświętne mundury żołnierze podchodzą do bramy, przybierając groźne miny. Temu pokazowi siły towarzyszą głośna muzyka i okrzyki po obu stronach granicy, gdyż wydarzenie obserwują liczni widzowie. Tuż po zachodzie słońca jednocześnie zostają opuszczone flagi: indyjska i pakistańska, a potem oficerowie wrogich państw podają sobie ręce.

Słownik

antagonizm
antagonizm

(z franc. antagonisme od gr. antagonisma – opór, spór, antagonidzesthai – przeciwstawiać się, rywalizować) wzajemna niechęć, wrogość będące efektem dzielącej np. dwie osoby czy grupy różnicy poglądów albo odmiennych celów, interesów; także: przeciwstawność sił

Armia Mahometa
Armia Mahometa

(Dżaisz‑e-Mohammed) radykalne islamistyczne ugrupowanie z siedzibą w Pakistanie, które dąży do przyłączenia Kaszmiru do Pakistanu; jego członkowie oprócz atakowania celów w Indiach zorganizowali też m.in. atak na amerykański niszczyciel USS „Cole” i ambasadę brytyjską w Jemenie w 2000 roku

autonomia
autonomia

(gr. autonomia od autos – sam + nomos – prawo, zwyczaj) prawo danej zbiorowości do samodzielnego rozstrzygania swoich spraw wewnętrznych; samodzielność i niezależność w decydowaniu o sobie

dekolonizacja
dekolonizacja

(z łac. de – od, z + colonia – osada, osiedle) otrzymywanie lub zdobywanie niezależności, niepodległości przez kolonie, wyzwolenie się narodu z zależności kolonialnej

dżihad
dżihad

(z języka arabskiego ğihād – zmaganie, walka) w kulturze islamu pojęcie pierwotnie oznaczające dokładanie starań i ponoszenie trudów w celu wzmocnienia wiary, by trafić do lepszego miejsca; w tradycji europejskiej termin ten często tłumaczy się jako „święta wojna”, czyli podejmowanie działań militarnych w celu obrony przed najeźdźcą lub nawracania siłą niewiernych; dżihadysta to radykalny muzułmanin, zwolennik dżihadu i zaprowadzenia na świecie islamu

Hindusi
Hindusi

ogólna nazwa odnosząca się do mieszkańców Indii i emigrantów pochodzących z subkontynentu indyjskiego; mianem hindusów określa się też wyznawców hinduizmu

Indyjski Kongres Narodowy
Indyjski Kongres Narodowy

organizacja powstała w 1885 r. z inicjatywy brytyjskiej, pierwotnie miała za zadanie zwiększenie poparcia dla rządów brytyjskich w Indiach i udziału w nich wykształconych Hindusów; z czasem stała się jedną z głównych sił walczących o wyzwolenie Indii; po I wojnie światowej na jej czele stanął Mahatma Gandhi oraz Jawaharlal Nehru (późniejszy premier Indii)

Liga Muzułmańska
Liga Muzułmańska

ugrupowanie polityczno‑religijne założone w 1906 r. w odpowiedzi na utworzenie Indyjskiego Kongresu Narodowego; miało reprezentować na terenie Indii prawa społeczeństwa muzułmańskiego

linia demarkacyjna
linia demarkacyjna

linia oddzielająca walczące ze sobą armie (którą wytycza się na czas rozejmu) albo np. dwa skonfliktowane państwa (do momentu ostatecznego ustalenia przebiegu granicy)

muzułmanie
muzułmanie

(z arab. مسلم, muslim – poddany Bogu) wyznawcy islamu, wiary w Allaha i proroka Mahometa

Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ)
Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ)

powstała w 1945 r. organizacja międzynarodowa, której zadaniem jest utrzymywanie spokoju i bezpieczeństwa na świecie oraz kontrola przestrzegania praw i wolności człowieka

proklamacja
proklamacja

(z łac. proclamatio – (ob)wołanie, od proclamare – (ob)wołać) publiczne oświadczenie w sprawie wielkiej wagi; też: odezwa skierowana do społeczeństwa

sikhowie
sikhowie

wyznawcy sikhizmu, monoteistycznej religii powstałej w XV w. w Pendżabie; przejęła ona niektóre doktryny z hinduizmu oraz islamu, głosząc równość wszystkich ludzi wobec siebie i przed Bogiem, niezależnie od kasty i wyznania, a także konieczność prowadzenia uczciwego, pracowitego życia; sikhowie stanowią ok. 2 proc. ludności Indii

Słowa kluczowe

Bangladesz, Indie, Kaszmir, Pakistan, Półwysep Indyjski, świat po II wojnie światowej, dekolonizacja

Bibliografia

J. Kieniewicz, Historia Indii, Wrocław 2003.

J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010.

P. Wilk, Lalki w ogniu. Opowieści z Indii, Warszawa 2011.