Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rozwój kontrreformacji w Polsce

Biskupi polscy oraz rezydujący w Rzeczypospolitej przedstawiciele papieża, zwani nuncjuszami apostolskiminuncjusz apostolskinuncjuszami apostolskimi, domagali się zniesienia konfederacji warszawskiejkonfederacja warszawskakonfederacji warszawskiej, jednak zarówno dla krajowych, jak i zagranicznych szermierzy kontrreformacji było jasne, że w walce z protestantami decydować będą argumenty, a nie przemoc. Duszpasterze nauczali więc katechizmu rzymskiegokatechizm rzymskikatechizmu rzymskiego i popularyzowali polskojęzyczne pieśni kościelne, jezuicijezuicijezuici wprowadzili jako codzienne pozdrowienie „Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus”, rozwijał się też – podobnie jak w innych krajach katolickich – kult maryjny. Ważną rolę w dziele ewangelizacji odegrała sztuka, którą traktowano jako swoistą Biblię dla analfabetów (łac. Biblia pauperum – Biblia ubogich, niepiśmiennych; zbiór rycin przedstawiających sceny biblijne).

R12F4mPeJlihf
Stanisław Hozjusz (1504–1579). Należał on do najaktywniejszych uczestników soboru trydenckiego. Pochodził z krakowskiej rodziny mieszczańskiej, karierę zawdzięczał starannemu humanistycznemu wykształceniu. Korespondował m.in. z Erazmem z Rotterdamu (filozof, pisarz, „książę humanistów” epoki odrodzenia). Jako sekretarz kancelarii króla polskiego, Zygmunta Starego zajmował się umacnianiem wpływów polskich na Pomorzu i Warmii. Jego Katolickie wyznanie wiary miało za życia autora 30 wydań w różnych językach.
Źródło: Marcello Bacciarelli (1731–1818), 1781 r., Zamek Królewski w Warszawie, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RPjGNx5cSbjOY1
Sobór trydencki. Podczas obrad soboru sprecyzowano m.in. najważniejsze dogmaty wiary katolickiej, a także potępiono ruchy reformatorskie. Zakazano łączenia urzędów kościelnych przez jedną osobę, a biskupom i proboszczom nakazano przebywanie w swoich diecezjach i parafiach. Ważną decyzją soboru był nakaz zakładania seminariów duchownych dla księży. Wyjaśnij, dlaczego kształcenie duchownych było istotnym elementem walki z reformacją.
Źródło: Elia Naurizio (1589–1657), Sailko (fotograf), 1633 r., Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

W 1564 r. sejm przyjął postanowienia soboru trydenckiegosobór trydenckisoboru trydenckiego. W tym samym roku sprowadzono na Warmię pierwszych jezuitów, którzy oprócz działalności duszpasterskiej rozwinęli sieć szkół na poziomie gimnazjalnym. Do 1608 r. powstało w Rzeczypospolitej 25 kolegiówkolegiumkolegiów prowadzonych przez nowe zgromadzenie, a w ciągu następnych 30 lat – dalszych 17. W 1579 r. król Polski Stefan Batory podniósł wileńskie kolegium jezuickie do rangi uniwersytetu. Zagrożona ekspansją jezuitów poczuła się Akademia Krakowska, z której inicjatywy zaczęły wkrótce powstawać konkurencyjne szkoły średnie, tzw. kolonie akademickie. Z kolei w 1642 r. powstało pierwsze kolegium prowadzone przez zakon pijarówpijarzypijarów. Jednak ani konkurencyjne inicjatywy katolickie, ani starania pedagogów protestanckich nie mogły dorównać rozmachem działaniom jezuitów.

R7l8CycUBmU1G
Kolegium Jezuitów w Braniewie, zwane Collegium Hosianum od nazwiska założyciela, kardynała Stanisława Hozjusza, wprowadzającego zalecenia soboru trydenckiego w państwie polsko‑litewskim; fotografia współczesna. Ufundowane w 1587 r., kształciło przyszłych jezuitów i młodzież szlachecką.
Wyjaśnij, jaką rolę odgrywały kolegia prowadzone przez jezuitów.
Źródło: Jacek Bogdan, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R15DYiDBTYcEI1
Duchowieństwo polskie w latach 1588–1632.
Źródło: Jan Matejko (1838–1893), ok. 1893 r., Wikimedia Commons, domena publiczna.

Na efekty nie trzeba było długo czekać. Już ok. 1570 r. rozpoczął się powrót szlachty na łono katolicyzmu. Do Kościoła rzymskiego powracali niedawni kalwinikalwinikalwini, ale przybywało w nim też neofitówneofitaneofitów – wywodzili się oni przede wszystkim spośród prawosławnych bojarówbojarzybojarów, którzy wcześniej na krótko przyjęli wyznanie kalwińskie. Szybkie porzucenie kalwinizmu przez szlachtę polską stanowi dla historyków zagadkę, którą tłumaczy się jej płytkim stosunkiem do kwestii religijnych. Znaczące enklawyenklawaenklawy protestantyzmu utrzymały się w XVII w. w Małopolsce i Wielkopolsce, gdzie poziom kulturalny i intelektualny szlachty był wyższy niż na wschodzie. Na Litwie kalwinizm zawdzięczał swe przetrwanie potężnym protektorom w osobach RadziwiłłówRadziwiłowieRadziwiłłów.

Radziwiłowie
R1Ij2MGJhL5WX
Piotr Skarga (1536–1612) – polski jezuita, teolog, pisarz i pierwszy rektor Akademii Wileńskiej, będącej ośrodkiem kontrreformacji. Autor Żywotów świętychKazań sejmowych. Należał do grona najbliższych i wpływowych doradców monarchy.
Źródło: autor nieznany, ok. 1699 r., Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kult maryjny

Odrzucając kult świętych, protestanci sprzeciwili się również wielowiekowej tradycji kultu maryjnego, jako że wśród osób wyniesionych na ołtarze szczególne miejsce zajmowała zawsze Matka Boska. Zwłaszcza ten jej ostatni tytuł, nadany jeszcze w starożytności, budził sprzeciw reformatorów. To sprawiło, że w XVI w. wyjątkowa cześć dla Najświętszej Marii Panny przyćmiła w Kościele katolickim kult innych świętych.

R1Ee2tArtb3hx
Kościół Ukrzyżowania; fotografia współczesna. Postawiony w 1600 r. przez Mikołaja Zebrzydowskiego, dał początek sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej, składającego się z bazyliki, klasztoru i kilkudziesięciu kaplic połączonych szlakiem, na którym pielgrzymi kontemplują życie Jezusa Chrystusa i Matki Bożej.
Źródło: Ludwig Schneider, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

W Polsce wyrazem tego procesu był rozwijający się w wielu sanktuariach kult obrazów maryjnych, w tym najważniejszego – Matki Boskiej Częstochowskiej, który ok. 1382 r. trafił do świeżo ufundowanego klasztoru Paulinów na Jasnej Górze. W czasach reformacji kult Matki Boskiej wzmacniał jedność katolików polskich, a Częstochowa stała się celem pielgrzymek monarchów. Okoliczności oblężenia w 1655 r. klasztoru przez Szwedów spopularyzował następnie jego przeor Augustyn Kordecki w łacińskim dziele Nova Gigantomachia. Odtąd jasnogórski wizerunek Najświętszej Marii Panny stał się symbolem obrony katolickiej Polski przed różnowierczymi agresorami.

RiXjUs9BaJkDJ
Obrona Jasnej Góry. Postać ubrana na biało z krzyżem w ręce to ojciec Augustyn Kordecki (1603–1673). Obraz ten przedstawia już legendową wersję wydarzeń w roku 1655. W rzeczywistości w czasie oblężenia cudowny obraz nie znajdował się na Jasnej Górze, gdyż zawczasu został wywieziony i ukryty na Śląsku. Także same walki nie były aż tak zażarte, jak to ukazał przeor Kordecki w pamiętniku Nova Gigantomachia, a za nim Henryk Sienkiewicz w Potopie. Walczących po stronie szwedzkiej Polaków wpuszczano nawet do klasztoru na nabożeństwa, w których uczestniczyli wraz z obrońcami.
Źródło: January Suchodolski (1797–1875), Wikimedia Commons, domena publiczna.

Do rozwoju kultu maryjnego przyczyniły się również złożone podczas potopu, w 1656 r., śluby lwowskie króla Polski Jana Kazimierza, w których władca ogłosił Marię Królową Korony Polskiej (do tej tradycji nawiązał 300 lat później, w okresie komunizmu, prymas Stefan Wyszyński). W XVII w., obok najsłynniejszego klasztoru na Jasnej Górze, istniało w Rzeczypospolitej przynajmniej 400 sanktuariów maryjnych o znaczeniu lokalnym.

RRiNOXF5Vg47p
Matka Boża z Rokitna, Królowa Polski. Godło Polski zostało umieszczone na obrazie w 1671 r. przez króla Michała Korybuta Wiśniowieckiego.
Wymień znane ci ośrodki kultu maryjnego w Polsce. Które z nich mają znaczenie ogólnokrajowe, a które tylko regionalne? Znajdź informacje o czasie ich powstania.
Źródło: nieznany autor, Sanktuarium Matki Bożej Rokitniańskiej, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Słownik

kolegium
kolegium

(z łac. collegium – zrzeszenie) w Rzeczypospolitej Obojga Narodów rodzaj szkoły średniej dla młodzieży szlacheckiej, połączonej z internatem

neofita
neofita

(z gr. neophytos – nowo nawrócony) człowiek, który niedawno przyjął jakieś wyznanie, zwykle chrześcijańskie

nuncjusz apostolski
nuncjusz apostolski

(wł. nunzio apostolico od łac. nuntius apostolicus) stały przedstawiciel dyplomatyczny papieża przy rządzie jakiegoś państwa

konfederacja warszawska
konfederacja warszawska

dokument uchwalony w 1573 r. podczas sejmu konwokacyjnego, który zapewniał pokój wieczysty między wyznawcami różnych religii w państwie polsko‑litewskim oraz równouprawnienie szlachty dysydenckiej i opiekę państwa nad jej przedstawicielami

jezuici
jezuici

członkowie zakonu katolickiego założonego w 1534 r. przez Ignacego Loyolę pod nazwą Towarzystwo Jezusowe (łac. Societas Iesu ); celem Towarzystwa było wspieranie Kościoła rzymskokatolickiego przez pracę oświatową i misyjną

sobór trydencki
sobór trydencki

sobór powszechny zwołany w Kościele katolickim w następstwie postępów reformacji oraz podnoszonej przez środowiska kościelne konieczności reform wewnętrznych; obradował w latach 1545–1563, ustalił najważniejsze punkty programu kontrreformacji

pijarzy
pijarzy

Zakon Kleryków Regularnych Ubogich Matki Bożej Szkół Pobożnych; katolicki zakon męski założony w Rzymie przez św. Józefa Kalasantego pod koniec XVI w.; działalność zakonu skupiała się na prowadzeniu szkół dla młodzieży męskiej, początkowo przede wszystkim z ubogich rodzin; w drugiej połowie XVII i w XVIII w. zakon stworzył sieć szkół w kilku krajach europejskich, także w Polsce, konkurując pod tym względem z jezuitami

kalwini
kalwini

wyznawcy kalwinizmu, jednego z głównych odłamów protestantyzmu (twórcą doktryny był Jan Kalwin, jej podstawę stanowiło Pismo Święte); kalwinizm zalecał lekturę Biblii, odrzucał natomiast autorytet papiestwa i nauki doktorów Kościoła, a także hierarchię kościelną, zakony i celibat duchowieństwa

bojarzy
bojarzy

(z ros. bojarin; być może od istniejącego na Rusi określenia bojarin – wielmoża) najwyższa warstwa społeczna w dawnej Rosji

enklawa
enklawa

(z franc. enclave od łac. clavis – klucz) tu: teren otoczony obszarem o innym charakterze

katechizm rzymski
katechizm rzymski

(z gr. katechismos – nauczanie) zbiór doktryny chrześcijańskiej opublikowany w 1566 r.

Słowa kluczowe

kontrreformacja, kościół, kult maryjny, katolicyzm, protestantyzm, jezuici, Rzeczpospolita Obojga Narodów

Bibliografia

T. Wojak, Szkice z dziejów reformacji w Polsce XVI i XVII w., Warszawa 1977.

J. Włodarski, Inwestycje kulturalne kardynała Stanisława Hozjusza w Braniewie, „Studia Warmińskie” 1983, t. 20.

T. Maresz, K. Juszczyk,Historia w źródłach – nie tylko pisanych dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Starożytność i średniowiecze, Toruń 2004.