Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Liczba lat edukacji

Poziom zaspokojenia potrzeb edukacyjnychedukacjaedukacyjnych na świecie nie jest równomierny. W krajach wyżej rozwiniętych oczekiwana liczba lat edukacji jest większa niż w krajach słabo rozwiniętych. Największymi wartościami tego wskaźnika odznaczają się następują kraje: Australia (22,0), Belgia (19,8) i Szwecja (19,5). Z kolei najmniejszymi wartościami odznaczają się: Erytrea (5,0), Sudan Południowy (5,3) i Niger (6,5).

RoNA0TE6vSJlL
Oczekiwana liczba lat edukacji dzieci i młodzieży w 2019 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie hdr.undp.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wydatki na edukację

Nakłady na edukację (w przeliczeniu na jedną osobę) również wykazują zróżnicowanie w zależności do poziomu rozwoju gospodarczego. Największe wydatki z budżetu państwa na edukację w przeliczeniu na jedną osobę odnotowuje się w państwach wysoko rozwiniętych, zwłaszcza w krajach skandynawskich. Występują tam nie tylko szkoły państwowe, ale również prywatne, które z roku na rok stają się coraz bardziej nowoczesne. Ważną rolę odgrywa tam również kształcenie ustawicznekształcenie ustawicznekształcenie ustawiczne. W krajach słabo rozwiniętych wartości tego wskaźnika są nawet setki razy mniejsze i w związku z tym nie są wystarczające. Brakuje szkół, dzieci muszą pokonywać codziennie duże odległości, aby dotrzeć do placówki, brakuje także środków na uregulowanie przez szkoły rachunków za energię elektryczną, wodę czy transport. Podobne zróżnicowanie jest z reguły zauważalne także podczas analizy wydatków na edukację wyrażonych jako procent PKB. Jednakże rządy niektórych państw słabo rozwiniętych, dostrzegając wpływ edukacji na poziom rozwoju społeczno‑gospodarczego, przeznaczają bardzo duże środki na rozwój tych usług. Na przykład w Sierra Leone wartość tego wskaźnika wynosiła w 2018 r. aż 7,7%, przewyższając odsetki wydatków z budżetu tego kraju na inne rodzaje działalności.

RDONy38lTbkDT1
Wykres kolumnowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Kraj: Norwegia
    • wydatki z budżetu państwa na edukację: 5973.3
  • 2. zestaw danych:
    • Kraj: Nowa Zelandia
    • wydatki z budżetu państwa na edukację: 2692.5
  • 3. zestaw danych:
    • Kraj: Japonia
    • wydatki z budżetu państwa na edukację: 1221.5
  • 4. zestaw danych:
    • Kraj: Argentyna
    • wydatki z budżetu państwa na edukację: 797.0
  • 5. zestaw danych:
    • Kraj: Polska
    • wydatki z budżetu państwa na edukację: 632.0
  • 6. zestaw danych:
    • Kraj: Kazachstan
    • wydatki z budżetu państwa na edukację: 241.9
  • 7. zestaw danych:
    • Kraj: Wietnam
    • wydatki z budżetu państwa na edukację: 98.6
  • 8. zestaw danych:
    • Kraj: Zambia
    • wydatki z budżetu państwa na edukację: 70.9
  • 9. zestaw danych:
    • Kraj: Niger
    • wydatki z budżetu państwa na edukację: 18.3
  • 10. zestaw danych:
    • Kraj: Malawi
    • wydatki z budżetu państwa na edukację: 14.4
Wydatki z budżetu państw na edukację w przeliczeniu na jednego mieszkańca w wybranych krajach w 2018 r. (w USD)
Źródło: oprac. na podstawie danych Banku Światowego.

Liczba uczniów przypadających na jednego nauczyciela w szkołach podstawowych

Kraje słabo rozwinięte cechują się bardzo niską dostępnością usług edukacyjnych. Najwyższymi wartościami tego wskaźnika odznaczają się: Republika Środkowoafrykańska (83), Rwanda (60) i Malawi (59). Są to kraje o wysokim przyroście naturalnym. Natomiast w krajach wysoko rozwiniętych (szczególnie w tych niewielkich) oraz krajach rozwijających się o wysokiej stopie życiowej (np. krajach Półwyspu Arabskiego) występuje duża dostępność do usług edukacyjnych. Najniższymi wartościami tego wskaźnika odznaczają się: San Marino (7), Liechtenstein (8), Luksemburg (8), Norwegia (9) i Kuwejt (9).

R1IAs0hIXuG8C
Liczba uczniów przypadających na jednego nauczyciela w szkołach podstawowych w latach 2016–2018
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Banku Światowego, licencja: CC BY-SA 3.0.

Współczynnik skolaryzacji

Współczynnik ten występuje w dwóch postaciach: brutto i netto. 

Według GUS:

  • współczynnik skolaryzacji netto to relacja liczby osób (w danej grupie wieku) uczących się (stan na początku roku szkolnego) na danym poziomie kształcenia do liczby ludności (stan w dniu 31 XII) w grupie wieku określonej jako odpowiadająca temu poziomowi nauczania,

  • współczynnik skolaryzacji brutto to relacja liczby osób uczących się (stan na początku roku szkolnego) na danym poziomie kształcenia (niezależnie od wieku) do liczby ludności (stan w dniu 31 XII) w grupie wieku określonej jako odpowiadająca temu poziomowi nauczania.

Oba wyrażane są w procentach (%). Współczynniki te mierzone są na różnych poziomach nauczania: podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Najwyższe wartości przyjmują one w szkołach podstawowych, gdyż edukacja na tym poziomie jest obowiązkowa. Wartości współczynnika skolaryzacji brutto mogą przekraczać 100%. Oznacza to, że w szkołach uczą się osoby starsze lub młodsze niż w wieku nominalnie przypisanym do danego poziomu edukacji.

Najniższymi wartościami współczynnika netto na poziomie szkoły podstawowej odznaczają się kraje słabo rozwinięte (np. Liberia - 44%, Erytrea - 51%), a najwyższymi - wysoko rozwinięte (np. Norwegia, Kanada, Islandia - 100%). Jeżeli chodzi o współczynnik brutto, to w wielu krajach słabo rozwiniętych i rozwijających się występują bardzo wysokie wartości tego współczynnika, często wyższe niż w krajach wysoko rozwiniętych - w szczególności brutto (np. Malawi - 145%, Sierra Leone - 144%, a Niemcy - 104%), gdyż rządy tych państw, przeznaczając duże nakłady finansowe na edukację, chcą nadrobić zaległości edukacyjne z poprzednich lat. Świadczy to o dostrzeżeniu wpływu edukacji na podniesienie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego. Podobne zróżnicowanie występuje na poziomie szkół ponadpodstawowych i wyższych.

Wartości wskaźników skolaryzacji wykazują także zróżnicowanie w podziale na płeć. W wielu krajach słabo rozwiniętych - głównie ze względów kulturowych - występują znacznie większe wartości tych wskaźników dla mężczyzn (chłopców) niż dla kobiet (dziewczynek).

RHwPakzo7tbmw
Wykres kolumnowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Kraj: Afganistan
    • mężczyźni: 124.2
    • kobiety: 82.9
  • 2. zestaw danych:
    • Kraj: Demokratyczna Republika Konga
    • mężczyźni: 122.2
    • kobiety: 114.7
  • 3. zestaw danych:
    • Kraj: Pakistan
    • mężczyźni: 102.3
    • kobiety: 87.9
  • 4. zestaw danych:
    • Kraj: Mali
    • mężczyźni: 79.5
    • kobiety: 71.6
  • 5. zestaw danych:
    • Kraj: Erytrea
    • mężczyźni: 73.6
    • kobiety: 63.1
  • 6. zestaw danych:
    • Kraj: Izrael
    • mężczyźni: 105.2
    • kobiety: 104.2
  • 7. zestaw danych:
    • Kraj: Niemcy
    • mężczyźni: 104.3
    • kobiety: 103.5
  • 8. zestaw danych:
    • Kraj: USA
    • mężczyźni: 101.2
    • kobiety: 101.3
  • 9. zestaw danych:
    • Kraj: Australia
    • mężczyźni: 100.1
    • kobiety: 100.2
Współczynnik skolaryzacji brutto na poziomie szkoły podstawowej dla kobiet i mężczyzn w latach 2018–2019
Źródło: oprac. na podstawie danych Banku Światowego.

Słownik

kształcenie ustawiczne
kształcenie ustawiczne

edukacja trwająca całe życie, mająca na celu aktualizowanie swojej wiedzy i zdobywanie kolejnych umiejętności przez osoby dorosłe; jego formami są m.in. studia podyplomowe, kursy i szkolenia; na jego rozwój wpływają nowoczesne zmiany w gospodarce i wdrażanie nowoczesnych technologii

edukacja
edukacja

grupa usług niematerialnych; pełni funkcje wychowawcze (kształtuje postawy) i ekonomiczne (wpływa na poziom rozwoju gospodarczego i postęp cywilizacyjny); usługi edukacyjne związane są ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, zatem wpływają na wszystkie dziedziny życia publicznego; wpływ ten jest zróżnicowany w zależności od ilości i jakości tych usług; usługi te stanowią podstawę gospodarki opartej na wiedzy