Przeczytaj
Liczba lat edukacji
Poziom zaspokojenia potrzeb edukacyjnychedukacyjnych na świecie nie jest równomierny. W krajach wyżej rozwiniętych oczekiwana liczba lat edukacji jest większa niż w krajach słabo rozwiniętych. Największymi wartościami tego wskaźnika odznaczają się następują kraje: Australia (22,0), Belgia (19,8) i Szwecja (19,5). Z kolei najmniejszymi wartościami odznaczają się: Erytrea (5,0), Sudan Południowy (5,3) i Niger (6,5).
Wydatki na edukację
Nakłady na edukację (w przeliczeniu na jedną osobę) również wykazują zróżnicowanie w zależności do poziomu rozwoju gospodarczego. Największe wydatki z budżetu państwa na edukację w przeliczeniu na jedną osobę odnotowuje się w państwach wysoko rozwiniętych, zwłaszcza w krajach skandynawskich. Występują tam nie tylko szkoły państwowe, ale również prywatne, które z roku na rok stają się coraz bardziej nowoczesne. Ważną rolę odgrywa tam również kształcenie ustawicznekształcenie ustawiczne. W krajach słabo rozwiniętych wartości tego wskaźnika są nawet setki razy mniejsze i w związku z tym nie są wystarczające. Brakuje szkół, dzieci muszą pokonywać codziennie duże odległości, aby dotrzeć do placówki, brakuje także środków na uregulowanie przez szkoły rachunków za energię elektryczną, wodę czy transport. Podobne zróżnicowanie jest z reguły zauważalne także podczas analizy wydatków na edukację wyrażonych jako procent PKB. Jednakże rządy niektórych państw słabo rozwiniętych, dostrzegając wpływ edukacji na poziom rozwoju społeczno‑gospodarczego, przeznaczają bardzo duże środki na rozwój tych usług. Na przykład w Sierra Leone wartość tego wskaźnika wynosiła w 2018 r. aż 7,7%, przewyższając odsetki wydatków z budżetu tego kraju na inne rodzaje działalności.
- 1. zestaw danych:
- Kraj: Norwegia
- wydatki z budżetu państwa na edukację: 5973.3
- 2. zestaw danych:
- Kraj: Nowa Zelandia
- wydatki z budżetu państwa na edukację: 2692.5
- 3. zestaw danych:
- Kraj: Japonia
- wydatki z budżetu państwa na edukację: 1221.5
- 4. zestaw danych:
- Kraj: Argentyna
- wydatki z budżetu państwa na edukację: 797.0
- 5. zestaw danych:
- Kraj: Polska
- wydatki z budżetu państwa na edukację: 632.0
- 6. zestaw danych:
- Kraj: Kazachstan
- wydatki z budżetu państwa na edukację: 241.9
- 7. zestaw danych:
- Kraj: Wietnam
- wydatki z budżetu państwa na edukację: 98.6
- 8. zestaw danych:
- Kraj: Zambia
- wydatki z budżetu państwa na edukację: 70.9
- 9. zestaw danych:
- Kraj: Niger
- wydatki z budżetu państwa na edukację: 18.3
- 10. zestaw danych:
- Kraj: Malawi
- wydatki z budżetu państwa na edukację: 14.4
-
kraj : Norwegia
wydatki_z budżetu_państwa_na_edukację : 5973.3
-
kraj : Nowa Zelandia
wydatki_z budżetu_państwa_na_edukację : 2692.5
-
kraj : Japonia
wydatki_z budżetu_państwa_na_edukację : 1221.5
-
kraj : Argentyna
wydatki_z budżetu_państwa_na_edukację : 797.0
-
kraj : Polska
wydatki_z budżetu_państwa_na_edukację : 632.0
-
kraj : Kazachstan
wydatki_z budżetu_państwa_na_edukację : 241.9
-
kraj : Wietnam
wydatki_z budżetu_państwa_na_edukację : 98.6
-
kraj : Zambia
wydatki_z budżetu_państwa_na_edukację : 70.9
-
kraj : Niger
wydatki_z budżetu_państwa_na_edukację : 18.3
-
kraj : Malawi
wydatki_z budżetu_państwa_na_edukację : 14.4
Liczba uczniów przypadających na jednego nauczyciela w szkołach podstawowych
Kraje słabo rozwinięte cechują się bardzo niską dostępnością usług edukacyjnych. Najwyższymi wartościami tego wskaźnika odznaczają się: Republika Środkowoafrykańska (83), Rwanda (60) i Malawi (59). Są to kraje o wysokim przyroście naturalnym. Natomiast w krajach wysoko rozwiniętych (szczególnie w tych niewielkich) oraz krajach rozwijających się o wysokiej stopie życiowej (np. krajach Półwyspu Arabskiego) występuje duża dostępność do usług edukacyjnych. Najniższymi wartościami tego wskaźnika odznaczają się: San Marino (7), Liechtenstein (8), Luksemburg (8), Norwegia (9) i Kuwejt (9).
Współczynnik skolaryzacji
Współczynnik ten występuje w dwóch postaciach: brutto i netto.
Według GUS:
współczynnik skolaryzacji netto to
relacja liczby osób (w danej grupie wieku) uczących się (stan na początku roku szkolnego) na danym poziomie kształcenia do liczby ludności (stan w dniu 31 XII) w grupie wieku określonej jako odpowiadająca temu poziomowi nauczania
,współczynnik skolaryzacji brutto to
relacja liczby osób uczących się (stan na początku roku szkolnego) na danym poziomie kształcenia (niezależnie od wieku) do liczby ludności (stan w dniu 31 XII) w grupie wieku określonej jako odpowiadająca temu poziomowi nauczania
.
Oba wyrażane są w procentach (%). Współczynniki te mierzone są na różnych poziomach nauczania: podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Najwyższe wartości przyjmują one w szkołach podstawowych, gdyż edukacja na tym poziomie jest obowiązkowa. Wartości współczynnika skolaryzacji brutto mogą przekraczać 100%. Oznacza to, że w szkołach uczą się osoby starsze lub młodsze niż w wieku nominalnie przypisanym do danego poziomu edukacji.
Najniższymi wartościami współczynnika netto na poziomie szkoły podstawowej odznaczają się kraje słabo rozwinięte (np. Liberia - 44%, Erytrea - 51%), a najwyższymi - wysoko rozwinięte (np. Norwegia, Kanada, Islandia - 100%). Jeżeli chodzi o współczynnik brutto, to w wielu krajach słabo rozwiniętych i rozwijających się występują bardzo wysokie wartości tego współczynnika, często wyższe niż w krajach wysoko rozwiniętych - w szczególności brutto (np. Malawi - 145%, Sierra Leone - 144%, a Niemcy - 104%), gdyż rządy tych państw, przeznaczając duże nakłady finansowe na edukację, chcą nadrobić zaległości edukacyjne z poprzednich lat. Świadczy to o dostrzeżeniu wpływu edukacji na podniesienie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego. Podobne zróżnicowanie występuje na poziomie szkół ponadpodstawowych i wyższych.
Wartości wskaźników skolaryzacji wykazują także zróżnicowanie w podziale na płeć. W wielu krajach słabo rozwiniętych - głównie ze względów kulturowych - występują znacznie większe wartości tych wskaźników dla mężczyzn (chłopców) niż dla kobiet (dziewczynek).
- 1. zestaw danych:
- Kraj: Afganistan
- mężczyźni: 124.2
- kobiety: 82.9
- 2. zestaw danych:
- Kraj: Demokratyczna Republika Konga
- mężczyźni: 122.2
- kobiety: 114.7
- 3. zestaw danych:
- Kraj: Pakistan
- mężczyźni: 102.3
- kobiety: 87.9
- 4. zestaw danych:
- Kraj: Mali
- mężczyźni: 79.5
- kobiety: 71.6
- 5. zestaw danych:
- Kraj: Erytrea
- mężczyźni: 73.6
- kobiety: 63.1
- 6. zestaw danych:
- Kraj: Izrael
- mężczyźni: 105.2
- kobiety: 104.2
- 7. zestaw danych:
- Kraj: Niemcy
- mężczyźni: 104.3
- kobiety: 103.5
- 8. zestaw danych:
- Kraj: USA
- mężczyźni: 101.2
- kobiety: 101.3
- 9. zestaw danych:
- Kraj: Australia
- mężczyźni: 100.1
- kobiety: 100.2
-
kraj : Afganistan
mężczyźni : 124.2
kobiety : 82.9
-
kraj : Demokratyczna Republika Konga
mężczyźni : 122.2
kobiety : 114.7
-
kraj : Pakistan
mężczyźni : 102.3
kobiety : 87.9
-
kraj : Mali
mężczyźni : 79.5
kobiety : 71.6
-
kraj : Erytrea
mężczyźni : 73.6
kobiety : 63.1
-
kraj : Izrael
mężczyźni : 105.2
kobiety : 104.2
-
kraj : Niemcy
mężczyźni : 104.3
kobiety : 103.5
-
kraj : USA
mężczyźni : 101.2
kobiety : 101.3
-
kraj : Australia
mężczyźni : 100.1
kobiety : 100.2
Słownik
edukacja trwająca całe życie, mająca na celu aktualizowanie swojej wiedzy i zdobywanie kolejnych umiejętności przez osoby dorosłe; jego formami są m.in. studia podyplomowe, kursy i szkolenia; na jego rozwój wpływają nowoczesne zmiany w gospodarce i wdrażanie nowoczesnych technologii
grupa usług niematerialnych; pełni funkcje wychowawcze (kształtuje postawy) i ekonomiczne (wpływa na poziom rozwoju gospodarczego i postęp cywilizacyjny); usługi edukacyjne związane są ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, zatem wpływają na wszystkie dziedziny życia publicznego; wpływ ten jest zróżnicowany w zależności od ilości i jakości tych usług; usługi te stanowią podstawę gospodarki opartej na wiedzy