Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dialog – definicja pojęcia

Do zaistnienia aktu komunikacji nazywanego dialogiemdialogdialogiem nie wystarczy, żeby co najmniej dwie osoby wypowiadały pewne kwestie. Potrzebne są jeszcze inne czynniki:

Janusz Sławiński Dialog

Dialog – rozmowa, zespół wypowiedzi co najmniej dwóch osób na określony temat. Dla dialogu charakterystyczna jest wymienność ról nadawcy i odbiorcy wśród jego uczestników: ta sama osoba występuje raz jako podmiot mówiący, to znów jako adresat [...]. Żadna z wypowiedzi składających się na dialog, czyli replik, nie stanowi sama przez się autonomicznej całości znaczeniowej; dopiero powiązanie wszystkich replik tworzy układ znaczeniowo kompletny i samodzielny.

1 Źródło: Janusz Sławiński, Dialog, [w:] Michał Głowiński, Teresa Kostkiewiczowa, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, Słownik terminów literackich, Wrocław 1988, s. 89.
R13Z7lGt9z0Ab1
Carl Oesterley, Jezus i jego apostołowie nad Morzem Galilejskim, 1833
Źródło: domena publiczna.

W innej definicji pojęcia „dialog” czytamy:

Romuald Łukaszyk Dialog

Dialog [...] rozmowa mająca na celu wzajemne konfrontacje i zrozumienie poglądów, a także współdziałanie w zakresie wspólnego poszukiwania prawdy, obrony wartości ogólnoludzkich [...] i współpracy dla sprawiedliwości społecznej i pokoju. Zakłada uznanie godności oraz wolności każdego człowieka i jego prawa do wyrażania własnych poglądów (nawet obiektywnie błędnych) z racji światopoglądowego pluralizmu, wolności sumienia i religii oraz tolerancji [...]. Dialog realizuje się na płaszczyźnie spotkania osób lub grup społecznych; różnicują go natomiast dążenia partnerów do zrealizowania obranej idei [...], do konfrontacji i wzajemnej wymiany własnych przekonań czy też do współdziałania wg określonego programu.

2 Źródło: Romuald Łukaszyk, Dialog, [w:] Encyklopedia katolicka, t. 3, red. Ludomir Bieńkowski, Feliks Gryglewski, Romuald Łukaszyk, Lublin 1989, s. 1258–1259.

Warunkiem zaistnienia dialogu jest otwartość na interlokutorainterlokutorinterlokutora i chęć wysłuchania go, co jednak nie oznacza konieczności dojścia do porozumienia.

Różne aspekty i typy dialogu

Dialog może przybierać różne formy w zależności od tego, czego dotyczy, oraz od nastawienia rozmówców wobec siebie. Aby scharakteryzować dialog, należy wziąć pod uwagę trzy główne aspekty:

Aspekty dialogu

dramatyczny

punkt widzenia każdego z rozmówców jest konfrontowany z punktem widzenia interlokutora – opozycja między „ja” i „ty”

semantyczny

poszczególne wypowiedzi odnoszą się do wspólnego tematu, ale są przejawem indywidualnych przekonań i opinii, co powoduje np. powstawanie napięcia znaczeniowego między replikami

sytuacyjny

przebieg rozmowy zależy m.in. od okoliczności, w jakich toczony jest dialog (np. stanu psychicznego rozmówców, ich cech charakteru itp.)

Dzięki uwzględnieniu tych aspektów można wyróżnić kilka typów dialogu:

  • kłótnię (aspekt dramatyczny),

  • rozmowę na tematy abstrakcyjne (aspekt semantyczny),

  • rozmowę o sprawach praktycznych (aspekt sytuacyjny),

  • wynurzenia osobiste (aspekt sytuacyjny).

Ten podział nie obejmuje wszystkich możliwych typów dialogu – są wśród nich także np. dyskusja i pogawędka.

R7IZzokJTPvA1
Rembrandt, Samson grożący teściowi, 1635
Źródło: domena publiczna.

Dialog jako jedna z podstawowych form podawczych w literaturze

Podział literatury na rodzaje (epikę, lirykę i dramat) jest warunkowany m.in. tym, która z form podawczych w nim przeważa: monolog czy dialog. W liryce zazwyczaj stosuje się pierwszą z tych form, w dramacie – drugą, natomiast obie formy współwystępują w epice.

Dialog jest badany także w Piśmie Świętym traktowanym jako dzieło literackie. Pod uwagę są brane różne gatunki piśmiennicze występujące w Starym i Nowym Testamencie: psalmy przynależą do hebrajskiej poezji, Księga Hioba strukturalnie przypomina dramat, a ewangelie mają charakter epickich opowieści o działalności Jezusa.

Różne rozumienie pojęcia biblijnego dialogu

W przypadku Biblii należy brać pod uwagę jej teologiczny wymiar. Cały tekst Starego i Nowego Testamentu można traktować jak dialog, który Bóg prowadzi z ludźmi. W ten sposób dialog nabiera wyjątkowego znaczenia i wyraża relację między Słowem Bożym a człowiekiem, który to Słowo przyjmuje lub je odrzuca.

R1U4hwQz2Wamg
James Tissot, Jezus przemawia w pobliżu skarbca, 1886–1894
Źródło: domena publiczna.

Na innych poziomach dialog w Biblii należy rozpatrywać tak, jak robi się to w odniesieniu do wszystkich dzieł literackich:

  • na płaszczyźnie psychologicznej – lektura tekstu jest formą dialogu między autorem a odbiorcą,

  • na płaszczyźnie literackiej – Stary i Nowy Testament zawierają wiele rozmów, w których uczestniczą Bóg i człowiek (jako konkretna jednostka) lub różni ludzie,

  • na płaszczyźnie historycznej – księgi biblijne przywołują rozmowy prowadzone w określonej sytuacji historycznej i odnoszące się do wydarzeń tam opisanych,

  • na płaszczyźnie kulturowej – w obu Testamentach widoczne są przejawy dialogu różnych kultur, np. judaistycznej i hellenistycznej.

Cechy dialogu biblijnego

Biblijny dialog jest złożoną strukturą. W jego analizie należy brać pod uwagę:

  • kto z kim prowadzi dialog – inny charakter ma rozmowa człowieka z Bogiem, a inaczej wygląda ona, gdy spotykają się ludzie (tu z kolei ważna jest pozycja społeczna czy płeć osób biorących udział w dialogu);

  • jakie jest nastawienie obu rozmówców do siebie – oprócz rozmów, w których dominuje sympatia lub przynajmniej neutralność, w Piśmie Świętym przedstawiano takie, w których co najmniej jedna strona ma złe intencje; przykładem charakterystycznego sposobu budowania dialogu w Biblii jest tzw. wadzenie się z Bogiem (obecne np. w Księdze Hioba i niektórych psalmach), polegające na czynieniu wyrzutów Bogu przez cierpiącego człowieka albo targowaniu się ze Stwórcą;

  • przedmiot dialogu – poza rozmowami na codzienne, błahe tematy, w Starym i Nowym Testamencie padają pytania oraz odpowiedzi dotyczące takich kwestii, jak sens cierpienia czy źródło zła na Ziemi.

R12YksdnM1fUT
Fra Angelico, Zwiastowanie Maryi, 1433–1434
Malarz przedstawił ważny epizod opisany w Ewangelii według św. Łukasza (Łk 1, 26–38) – do domu w Nazarecie, gdzie przebywała Maryja, przybył Archanioł Gabriel, by oznajmić młodej kobiecie, że urodzi Syna Bożego. Przebieg dialogu między Maryją a aniołem przytoczył św. Łukasz w swej relacji ze zwiastowania
Źródło: domena publiczna.

Dialog Boga z człowiekiem

Naukowa lektura Biblii zatrzymuje czytelnika na poziomie informacji, natomiast zastosowanie perspektywy religijnej wymaga uwzględnienia faktu, że duchowe czytanie Biblii, znane w Kościele pod nazwą „Boże czytanie”, jest formą dialogu z Bogiem. Obejmuje ono kilka etapów:

Stanisław Wronka Pismo Święte narzędziem dialogu z Bogiem

Duchowa lektura Pisma Świętego ma charakter integralny i obejmuje kilka etapów. Najpierw mamy lectio, czyli czytanie wybranego tekstu biblijnego, aby go zrozumieć. Szukamy tutaj odpowiedzi na pytanie, co ten tekst mówi. Wyjaśniamy znaczenie poszczególnych słów i obrazów, zatrzymujemy się nad występującymi w nim postaciami, ich postawami i działaniami, staramy się określić czas, miejsce i okoliczności opisanej akcji. [...] W przypadku innych książek nasza lektura kończy się na tym etapie, gdy rozumiemy już tekst. Przy lekturze Biblii jest to dopiero początek.

Drugim etapem jest meditatio, czyli medytacja, refleksja nad przeczytanym tekstem, aby odpowiedzieć sobie na pytanie, co mówi on do mnie. Odnosimy słowo Boże do siebie, do swojego życia: na co zwraca mi uwagę, o czym mi przypomina, do czego zachęca i wzywa, przed czym przestrzega? Ten etap wymaga bardzo osobistej konfrontacji siebie ze słowem Bożym [...].

Trzeci etap to oratio, czyli modlitwa. Przeczytany i przemedytowany tekst staje się inspiracją do zwrócenia się do Boga. [...] Przedmiotem modlitwy może być radość z odkrycia na nowo troski i darów Bożych, skrucha za popełnione zło, prośba o przezwyciężenie lęku i wypełnienie poznanych zadań. Słowo nie zatrzymuje nas na sobie, lecz kieruje do Boga, umożliwia z Nim dialog.

Ostatnim etapem duchowej lektury Pisma Świętego są contemplatio vel actio, czyli kontemplacja lub działanie. Ostatecznie lektura Pisma Świętego ma prowadzić do doświadczenia Boga, Jego obecności, do zjednoczenia z Nim, do uczestnictwa w Jego życiu i chwale. Taki jest cel słowa skierowanego przez Boga do człowieka. Słowo to powinno nas też prowadzić do mądrego i skutecznego działania w świecie.

9 Źródło: Stanisław Wronka, Pismo Święte narzędziem dialogu z Bogiem, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 216, nr 4, s. 363.

Słownik

dialog
dialog

(gr. diálogos – rozmowa) – rozmowa, zespół wypowiedzi co najmniej dwóch osób na określony temat. Dla dialogu charakterystyczna jest wymienność ról nadawcy i odbiorcy wśród jego uczestników: ta sama osoba występuje jako podmiot mówiący bądź jako adresat. Żadna z wypowiedzi składających się na dialog, czyli replik, nie stanowi autonomicznej całości znaczeniowej; dopiero powiązanie wszystkich wypowiedzi tworzy układ znaczeniowo kompletny i samodzielny

interlokutor
interlokutor

(franc. interlocuteur – rozmówca; łac. inter – między, locutor – rozmówca) – rozmówca, dyskutant

werset
werset

(łac. versus – wiersz) wyodrębniony graficznie fragment tekstu obejmujący kilka zestawionych podrzędnie lub współrzędnie zdań, spoisty wewnętrznie, zwykle numerowany. Podział na wersety występuje w Biblii i tekstach na nią stylizowanych, jak również w Koranie. Wersety pełnią w prozie rytmicznej rolę zbliżoną do tej, jaką pełnią wersy lub zwrotki w poezji