Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z definicją sofistyki. Co – według ciebie – znaczy rzeczywistość fenomenalna, transcendencja i konwencjonalizm? Zanotuj swoje odpowiedzi.

R1VDGt5mcGCPt
Prezentacja.
R2Tmqf3UpbGyC
rzeczywistość fenomenalna (Uzupełnij). transcendencja (Uzupełnij). konwencjonalizm (Uzupełnij).

Tło historyczne

RaYmAmzmRpoqx1
Protagoras z Abdery.
Źródło: Wellcome Collection, domena publiczna.

Sofistyka powstała w starożytnej Grecji w V w. p.n.e. Za twórcę szkoły sofistycznej uważa się Protagorasa z Abdery (ok. 485‑415 p.n.e.). Najważniejszymi okolicznościami, mającymi wpływ na zrodzenie się sofistyki, jest z jednej strony rosnące w Grecji zapotrzebowanie na nową formę edukacji, odmienną od tradycyjnej, z drugiej zaś zapotrzebowanie na nową filozofię. Kryzys arystokracji i towarzyszące temu zjawisku kryzys tradycyjnych wartości, rozwój demokratycznych rozwiązań politycznych i wzrost znaczenia ludu wymagały nowego wzorca wychowawczego, dostępnego nie tylko elitom, ale wszystkim warstwom obywateli polis. Kryzys przeżywała także filozofia. Było to efektem stanu, w którym znalazła się grecka filozofia przyrody – stanu faktycznego wyczerpania się jej możliwości rozwoju. Odpowiedzią na to był sofistyczny zwrot ku problematyce humanistycznej: od przedmiotu, kosmosu, zasady – będących dotychczas głównymi tematami zainteresowań filozofów – zwrócono się ku podmiotowi, człowiekowi i jego wytworom. Zmienił się zatem nie tylko przedmiot filozofii, lecz także jej metoda i cel.

Sofiści byli wędrownymi nauczycielami, którzy pobierali opłatę od słuchaczy swych wykładów i mów, za co krytykowali ich m.in. Platon i Arystoteles. Poza tym dopuszczali jednak do swych nauk wszystkich, bez różnicy pochodzenia. W zakres ich nauczania wchodziły gramatyka, dialektyka, retorykaretorykaretoryka, erystykaerystykaerystyka, matematyka, historia, astronomia, poezja, nauka o państwie i prawie oraz strategia. Z czasem sofistyka została zdominowana przez nauczycieli niemal wyłącznie retoryki, czego odbiciem będzie potoczne rozumienie słowa „sofistyka” jako sztuki argumentowania i obrony danego poglądu niezależnie od racji i prawdy.

Oponenci

ROuuteWyK5O0E1
Do głównych oponentów sofistów należą Platon i Arystoteles. Pomijając już, o czym była mowa wyżej, krytykę odpłatnego nauczania, zarówno twórca Akademii, jak i jego uczeń twierdzili, że sofistyka nie jest filozofią. Nie prowadzi bowiem, według nich, do poznania zasad i przyczyn, a bazując niemal wyłącznie na jednostkowym doświadczeniu „ucieka w mroki niebytu”.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Platon w jednym ze swoich tekstów napisał o sofistach:

Sofista

Gość: Zatem filozofa i teraz, i później w jakimś takim miejscu odnajdziemy, jeżelibyśmy go szukali. Jasno go zobaczyć też nie jest łatwo. Ale inna jest trudność z sofistą, a inna z nim.
Teajtet: Jak to?
Gość: Jeden ucieka w mroki niebytu, przystosowany do nich zawodowo – tam jest tak ciemno, że rozpoznać go trudno. Czy nie?
Teajtet: Zdaje się.
Gość: A filozof w swoich rozumowaniach oddaje się zawsze oglądaniu postaci bytu wiecznego. Koło niego znowu jest tak jasno, że w żaden sposób dojrzeć go niełatwo. Duchowe oczy szerokich kół nie potrafią wstrzymać tego, co boskie, i słabną.

Platon_sofista Źródło: Sofista, [w:] Platon, Dialogi, tłum. W. Witwicki, Kęty 1999.

Natomiast Arystoteles stwierdza w Metafizyce:

Arystoteles Metafizyka

Otóż właśnie czymś takim nie zajmuje się żadna z uznanych nauk, czyni to jedynie sofistyka. Bo sofistyka zajmuje się tym co przypadłościowe. I dlatego Platon trafnie zauważył, że sofista rozprawia o nie‑bycie.

Arystoteles Źródło: Arystoteles, Metafizyka, t. II, tłum. A. Maryniarczyk, M.A. Krąpiec, T. Żeleźnik, Lublin 1998.

Słownik

erystyka
erystyka

(gr. éris – kłótnia) sztuka prowadzenia sporów polegająca na używaniu pozamerytorycznych argumentów, mająca na celu wygranie dyskusji, bez względu na prawdę; opis chwytów erystycznych zamieścił w swoim dziele Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów wybitny niemiecki filozof Artur Schopenhauer

homo mensura omni
homo mensura omni

(łac. człowiek miarą wszystkiego)

nominalizm
nominalizm

(łac. nomina – nazwa) stanowisko, które w sporze o uniwersalia głosi, że istnieją tylko rzeczy jednostkowe, nie istnieją rzeczy ogólne ani pojęcia, są tylko nazwy

retoryka
retoryka

(gr. rhetorike (techne) – sztuka wymowy) sztuka tworzenia skutecznej wypowiedzi pisemnej lub ustnej, mającej na celu przekonanie odbiorców; jest to również rodzaj refleksji teoretycznej nad sposobami komunikacji

sofizmat
sofizmat

rozumowanie pozornie poprawne