Przeczytaj
Idea wypraw krzyżowych

Druga połowa XI w. to na Zachodzie czas reformy gregoriańskiejreformy gregoriańskiej i wielkich aspiracji papiestwa do przewodzenia całemu łacińskiemu chrześcijaństwu. Papież Grzegorz VII dostrzegł, że propagowanie idei świętej wojny może spowodować wzrost autorytetu Stolicy Apostolskiej, dlatego objął patronat nad rekonkwistąrekonkwistą – walką chrześcijańskich państw z SaracenamiSaracenami w Hiszpanii. Jego następca Urban II zainteresował się możliwością odebrania Turkom Ziemi ŚwiętejZiemi Świętej. Na dwór papieski docierały dramatyczne apele cesarza bizantyńskiego Aleksego I Komnena o pomoc w walce z Turkami, władca BizancjumBizancjum obiecywał wszelkie udogodnienia dla rycerzy, którzy zdecydują się wyprawić na Wschód.
Ponadto wszechstronny rozwój społeczeństw Europy Zachodniej w XI w. doprowadził do wyżu demograficznego, który objął praktycznie wszystkie warstwy społeczne, co spowodowało, że chłopom i rycerzom zaczęło po prostu brakować ziemi. Jednocześnie feudalizacjafeudalizacja społeczeństwa zachodnioeuropejskiego przyczyniła się do anarchii owocującej zjawiskiem wojen prywatnych, które toczyli więksi i mniejsi możnowładcy dysponujący własnymi armiami złożonymi z wasali‑rycerzy. Nieustanny zamęt godził w najsłabszych członków społeczeństwa: chłopów oraz niższe duchowieństwo, dlatego skierowanie agresji rycerzy i możnych poza granice świata chrześcijańskiego stało się istotnym zadaniem Kościoła.
Pierwsza krucjata
W 1095 r. na synodziesynodzie w Clermont we Francji Urban II ogłosił wyprawę krzyżową w celu odbicia Jerozolimy z rąk Turków. Płomienne przemówienie papieża wywołało ogromny entuzjazm wszystkich stanów. I możnowładcy, i rycerze, i chłopi przypinali czerwone krzyże do ubrań na znak ślubowania udziału w krucjacie.

Wyjaśnij, jaką rolę w polityce papiestwa odgrywała pierwsza krucjata.
Papieską ideę wyprawy do Ziemi Świętej podjął charyzmatyczny kaznodzieja Piotr z Amiens. Głosząc potrzebę wyruszenia na Wschód, zdołał on zgromadzić wokół siebie wielotysięczny tłum chłopów z północnej Francji. Krzyżowcy ci znaczyli drogę swojego marszu ku Ziemi Świętej grabieżami i gwałtami.

W miastach nadreńskich doszło do pogromów Żydów, których chłopi uważali za odpowiedzialnych za śmierć Jezusa. Uczestnicy krucjaty ludowej w krajach, przez które przeciągali, napadali także na ludność chrześcijańską, chcąc zdobyć żywność i inne dobra. Gdy dotarli do Konstantynopola, cesarz Aleksy bezzwłocznie wyprawił ich do Azji Mniejszej, gdzie w krótkim czasie zostali rozgromieni przez Turków.
Znacznie lepiej została przygotowana krucjata rycerska, na czele której stanął legat papieskilegat papieski Ademar, biskup Puy. Wśród jej uczestników przeważali rycerze z terenów dawnego państwa Franków – stąd krzyżowców powszechnie nazywano Frankami. Rajmund, hrabia Tuluzy, przyprowadził rycerstwo południowofrancuskie; Gotfryd i Baldwin z Bouillon, książęta Lotaryngii, przywiedli rycerzy z północnej Francji i Nadrenii, a Boemund, książę Tarentu, ze swym siostrzeńcem Tankredem wyprawili się na czele Normanów sycylijskich. Z innych krajów europejskich przybyły znacznie mniejsze kontyngenty rycerstwa.

Wyjaśnij, dlaczego to duchowni oficjalnie ogłaszali przywódców krucjat.
W 1097 r. z pomocą bizantyńską kilkunastotysięczna armia rycerzy przeprawiła się do Anatolii i odniosła zwycięstwo nad zaskoczonymi Turkami. Na korzyść chrześcijan działał brak jedności politycznej wśród wyznawców islamu. Podążając w kierunku Ziemi Świętej, krzyżowcy zawarli sojusz z chrześcijańskimi Ormianami, którzy zamieszkiwali Małą Armenię. Ormianie uznali Baldwina z Bouillon za swojego władcę, ten zaś przyjął tytuł hrabiego Edessy i założył tym samym pierwsze państwo krzyżowców w LewancieLewancie.
Na przełomie roku 1097 i 1098 krzyżowcy przystąpili do oblężenia Antiochii. Walki o miasto trwały kilka miesięcy. Do jego ostatecznego zdobycia najbardziej przyczynił się Boemund i to on został księciem Antiochii.
Reszta krzyżowców pociągnęła dalej i obległa Jerozolimę, w czym wydatnej pomocy udzieliła im flota włoskiego miasta Genui, zapewniając aprowizację. 15 lipca 1099 r. rycerze szturmem wdarli się do miasta i dokonali rzezi jego mieszkańców. Władcą Królestwa Jerozolimskiego obwołano Gotfryda z Bouillon, ten jednak już w następnym roku zmarł.

Podaj, z kim walczyli krzyżowcy w Jerozolimie i kogo oblegali.

Wskaż elementy obrazu, które świadczą o tym, że Baldwin rządził terenami zabranymi muzułmanom.
Wtedy z Edessy przybył jego brat, Baldwin, i jako pierwszy koronował się na króla Jerozolimy. Kolejnym państwem założonym przez uczestników I krucjaty było hrabstwo Trypolisu. Frankowie przeszczepili do Ziemi Świętej francuski model feudalny, na skutek czego hrabstwa Edessy i Trypolisu oraz księstwo Antiochii stały się lennamilennami króla jerozolimskiego, ten jednak nie miał silnej władzy.
Podstawowym problemem państw chrześcijańskich w Lewancie stał się brak rycerstwa. Zdecydowana większość krzyżowców ślubowała uczestnictwo w wyprawie tylko do momentu odzyskania Grobu Świętego, potem powrócili więc oni do domów. Tymczasem świeżo pozyskane posiadłości zaczęli atakować muzułmanie. Aby temu zaradzić, powołano do życia zakony rycerskie: templariuszytemplariuszy i joannitówjoannitów, później zaś KrzyżakówKrzyżaków. Podstawowy obowiązek mnichów‑rycerzy stanowiła walka z niewiernymi. Wielcy mistrzowie, stojący na czele zakonów rycerskich, wybierani byli dożywotnio. Templariusze i joannici, a potem także inne zgromadzenia, zyskali wielką popularność, co zaowocowało nadaniami ziemskimi w całej Europie. Dawało to zakonom rycerskim wielką siłę polityczną, tym większą, że nie podlegały one królowi Jerozolimy, lecz papieżowi. Innym ważnym i niezależnym czynnikiem w państwach krzyżowych stały się włoskie miasta: Genua, Piza i Wenecja, które zdominowały handel lewantyński.

Następne wyprawy
Pod wpływem sukcesu I wyprawy krzyżowej muzułmanie na Bliskim Wschodzie zaczęli się jednoczyć. W 1144 r. emir Zengi, który podporządkował sobie kilka państewek islamskich, zdobył Edessę. To z kolei wywołało zaskoczenie i przerażenie na Zachodzie. Opat Bernard z Clairvaux, największy autorytet ówczesnego chrześcijaństwa, zdołał namówić do uczestnictwa w następnej wyprawie krzyżowej najpotężniejszych monarchów Europy: króla niemieckiego Konrada III Hohenstaufa i króla francuskiego Ludwika VII. W 1147 r. II krucjata wyruszyła na Damaszek. Krzyżowcy byli jednak skłóceni ze sobą i działania wojenne nie przyniosły żadnego rezultatu.

Tymczasem sytuacja państw chrześcijańskich w Lewancie wciąż się pogarszała. W 1183 r. sułtan Saladyn zjednoczył Egipt i Syrię. Królestwo Jerozolimskie borykało się natomiast z samowolą możnych i ostrym antagonizmem między zakonami rycerskimi. Gdy jeden z możnowładców chrześcijańskich przeprowadził łupieski najazd na okolice Mekki, Saladyn zaatakował państwa krzyżowców. W 1187 r. bitwa pod Hittinem zakończyła się całkowitą klęską Franków. Saladyn zdobył Jerozolimę i wiele innych punktów oparcia wojsk chrześcijańskich w Ziemi Świętej, z których jedynie Tyr, Trypolis i Antiochia nie uległy muzułmanom.
W odpowiedzi na to w 1189 r. wyruszyła III wyprawa krzyżowa. Sam cesarz Fryderyk Barbarossa poprowadził silną armię niemiecką. Poszła ona jednak w rozsypkę, gdy w 1190 r. władca utonął w jednej z rzek Anatolii. Do Ziemi Świętej wyruszyli także Filip August, król Francji, oraz Ryszard Lwie Serce, król Anglii. Krzyżowcy zajęli Cypr, a następnie odebrali muzułmanom Akkę. Rychło potem doszło jednak do niesnasek między władcami Anglii i Francji, w wyniku których Filip August powrócił do domu. Armia krzyżowa pod dowództwem Ryszarda Lwie Serce zdołała odzyskać część ziem utraconych po bitwie pod Hittinem, ale sama Jerozolima pozostała w rękach Saladyna. Nową stolicą Królestwa Jerozolimskiego została zatem Akka.

Zwróć uwagę na stroje i wyposażenie rycerzy – czy byli przygotowani do warunków, jakie panują w Ziemi Świętej?
IV krucjata i koniec wypraw krzyżowych

Ponieważ podczas III wyprawy krzyżowej nie udało się odzyskać Jerozolimy, papiestwo planowało nową krucjatę. Po śmierci cesarza Henryka VI cesarstwo przeżywało kryzys, co pozwalało Stolicy Apostolskiej zająć się swobodnie sprawami Ziemi Świętej. W 1202 r. papież Innocenty III ogłosił więc IV wyprawę krzyżową. Wyruszyli na nią przede wszystkim niezbyt zamożni, żądni łupów rycerze pod wodzą Szymona de Montfort. Wenecjanie, znajdujący się wówczas we wrogich stosunkach z Bizancjum, namówili krzyżowców, aby zamiast na Jerozolimę uderzyli oni na Konstantynopol. Gdy papież dowiedział się o zmianie planów, wyklął uczestników krucjaty. W 1204 r. Konstantynopol został jednak przez nich zdobyty i gruntownie splądrowany. Cesarze bizantyńscy na z górą pół wieku przenieśli się do Nicei w Azji Mniejszej, a Konstantynopol stał się stolicą Cesarstwa Łacińskiego. Dopiero w 1261 r. Bizantyńczycy wypędzili łacinników i odzyskali swoją stolicę.

IV wyprawa krzyżowa obnażyła upadek idei krucjatowej. Mimo to wysiłki w celu odzyskania Jerozolimy podejmowano nadal. W latach 1217–1221 miała miejsce V krucjata, w której wzięli udział królowie: węgierski Andrzej II i jerozolimski Jan de Brienne oraz margrabia austriacki Leopold. Krzyżowcy zaatakowali Egipt, sądząc, że zdobyte tam tereny uda się zamienić na Jerozolimę, ale ostatecznie krucjata zakończyła się porażką.
W 1229 r. cesarz Fryderyk II w wyniku negocjacji z sułtanem Egiptu pokojowo odzyskał Święte Miasto i koronował się na króla jerozolimskiego. Tę bezkrwawą akcję określa się jako VI krucjatę.
Gdy w połowie XIII w. na Wyżynie Irańskiej pojawili się Mongołowie, uciekający przed nimi muzułmanie w 1244 r. znowu zajęli Jerozolimę. W związku z tym cztery lata później król Francji Ludwik IX Święty podjął VII wyprawę krzyżową. W 1249 r. krzyżowcy zaatakowali Egipt, krucjata zakończyła się jednak klęską Francuzów i pojmaniem króla. Po wykupieniu się z niewoli Ludwik Święty parę lat przebywał w Królestwie Jerozolimskim, sprawując tam faktyczne rządy. Podczas pobytu w Ziemi Świętej oraz już po powrocie do Francji król podejmował bezskuteczne próby zawiązania sojuszu z Mongołami przeciw wyznawcom islamu. Wreszcie w 1270 r. jeszcze raz wyruszył na krucjatę i zaatakował Tunis – VIII wyprawa krzyżowa zakończyła się wraz ze śmiercią Ludwika Świętego pod murami tego miasta. Niedługo później muzułmanie zlikwidowali resztki panowania chrześcijan w Lewancie, a w 1291 r. padł ostatni punkt oporu krzyżowców – Akka.
Polscy krzyżowcy
O tym, że także polscy rycerze uczestniczyli w II krucjacie (1147–1149), wiemy z wiarygodnego źródła – współczesnej bizantyńskiej kroniki. Niestety grecki autor nie podał imienia polskiego władcy, który wraz ze swym wojskiem wziął udział w wyprawie krzyżowej. Mógł to być najstarszy syn Bolesława Krzywoustego, Władysław II Wygnaniec, rok wcześniej usunięty z Polski. Niewykluczone, że wraz z księciem podążył do Lewantu jego starszy syn, Bolesław Wysoki, późniejszy władca Śląska.

Być może jednak bezimiennym polskim księciem, który wyruszył na II krucjatę, był nie pierwszy, lecz czwarty syn Krzywoustego – Henryk Sandomierski. Natomiast wiemy na pewno, że kilka lat później, w 1154 r., książę ten przybył do Jerozolimy. Po powrocie do Polski sprowadził on joannitów i osadził ich w Zagości nad Nidą, gdzie w 1166 r. ufundował dla nich klasztor i szpital.
Podobne były owoce wyprawy do Ziemi Świętej, którą przedsięwziął w 1162 r. potężny możnowładca Jaksa z Miechowa. Wróciwszy do Małopolski, sprowadził on do Miechowa kanoników Grobu Bożego, zwanych u nas bożogrobcami lub miechowitami, dla których ufundował klasztor.
Także w V krucjacie (1217–1221) brał udział któryś polski książę. Mógł to być Wielkopolanin Władysław Odonic albo Kazimierz I opolski. Być może na tę samą krucjatę wyruszył też książę szczeciński Kazimierz, który zmarł po drodze, jak się zdaje, jeszcze w Europie.
Śluby krucjatowe złożył również książę Leszek Biały. Chcąc umocnić swą władzę w senioralnej dzielnicy krakowskiej, w 1207 r. oddał się wraz z krajem pod opiekę papieża Innocentego III i jemu właśnie przysiągł, że weźmie udział w krucjacie. Ponieważ jednak Leszek uważał, że znacznie korzystniejsza dla Polski będzie wyprawa przeciwko Prusom, wytłumaczył Stolicy Apostolskiej, że nie może popłynąć na pomoc Ziemi Świętej wskutek choroby, która nie pozwala mu pić ani wina, ani wody, lecz tylko piwo, o które tam trudno. Papież zaakceptował pomysł krucjaty pruskiej.
Konsekwencje krucjat
Skutki wypraw krzyżowych były różnorodne i długotrwałe. Przede wszystkim doszło do częściowego zniszczenia chrześcijaństwa wschodniego i osłabienia znaczenia politycznego i kulturalnego Cesarstwa Bizantyjskiego. Papiestwo nie osiągnęło zakładanego celu politycznego, a kolejne krucjaty przyniosły śmierć setek tysięcy ludzi. Jednocześnie istniejące prawie dwa stulecia Królestwo Jerozolimy stało się pomostem między światem Wschodu i Zachodu, umożliwiając wymianę kulturową i naukową, nawet przy rosnącej w Europie niechęci do pogan i innowierców. Rozwinęły się gospodarka i żegluga morska, a na wzroście handlu lewantyńskiego zyskały miasta włoskie, z Genuą oraz Wenecją na czele. Założone w Ziemi Świętej zakony rycerskie przeniosły swoją dzialalność do Europy, prowadziły misje nawracania pogan i wyprawy przeciwko ludom nadbałtyckim. Wojny z muzułmanami zostały zastąpione przez zbrojne krucjaty przeciw wyznawcom grup religijnych uznawanych przez Kościół za heretyków (albigensom, waldensom czy husytom). Skutki krucjat przedstawione są w skrócie na poniższej ilustracji interaktywnej.
- Nazwa kategorii: Skutki wypraw krzyżowych
- Nazwa kategorii: rozwój kartografii
- Nazwa kategorii: odkrycie nieznanych dotąd Europejczykom przypraw (goździków, gałki muszkatołowej, cynamonu) oraz owoców (rodzynek, fig)
- Nazwa kategorii: rozwój gospodarki towarowo-pieniężnej
- Nazwa kategorii: rozwój handlu
- Nazwa kategorii: powstanie zakonów rycerskich: templariuszy (1118), Krzyżaków (1191), joannitów (1154)
- Nazwa kategorii: upadek potęgi Cesarstwa Bizantyjskiego
- Nazwa kategorii: rozwój heraldyki
- Nazwa kategorii: rozwój kultury rycerskiej Koniec elementów należących do kategorii Skutki wypraw krzyżowych
- Elementy należące do kategorii Skutki wypraw krzyżowych
Słownik
dzisiejszy Izrael i Palestyna, miejsce rozgrywania się wydarzeń z Nowego i Starego Testamentu, termin w powszechnym użyciu przez chrześcijan od czasów średniowiecza
zmiany w Kościele katolickim w XI–XII w., nazwa reformy pochodzi od imienia papieża Grzegorza VII (1073–1085); celem jej było podniesienie poziomu moralnego kleru oraz uniezależnienie władzy duchownej od świeckiej
(z łac. feudum – lenno) wprowadzanie stosunków zależności feudalnej, ustroju feudalnego; feudalizm to ustrój społeczno‑ekonomiczny ukształtowany w średniowiecznej Europie, polegający na wzajemnych zależnościach między seniorem a wasalem
(z łac. legatus – posłany, legere – wysłać w jakiejś misji) reprezentant papieża oddelegowany do jakiegoś kraju celem prowadzenia tam polityki kościelnej
(z czes. léno, niem. Lehen) w ustroju feudalnym ziemia lub inne dobro, które było przekazywane przez seniora wasalowi
(wł. levante – wschód, kraje Bliskiego Wschodu) ziemie leżące na wschodnich brzegach Morza Śródziemnego: południowa Azja Mniejsza, Syria, Liban i Palestyna oraz Egipt; często pod tym pojęciem rozumiano w ogóle kraje Wschodu, a kontakty kupieckie z nimi Europejczycy nazywali w średniowieczu handlem lewantyńskim
nazwa odnosząca się do części wschodniej Cesarstwa Rzymskiego ze stolicą w Konstantynopolu, podlegającej wpływom greckim; upadło w 1453 r. pod naporem Turków osmańskich
jedno z plemion tureckich przybyłych z Azji Środkowej pod wodzą Seldżuka, które opanowało tereny azjatyckie i w 1055 r. zdobyło Bagdad, przeciwko nim organizowane były wyprawy krzyżowe
oficjalna nazwa państwa muzułmańskiego od czasów podboju przez Turków seldżuckich, na jego czele stał sułtan
(arab. chalifa – następca, namiestnik) państwo powstałe na terenach podbitych przez Arabów po śmierci Mahometa, na czele którego stał kalif (religijny i polityczny przywódca muzułmański), po podboju przez Turków seldżuckich miał on władzę wyłącznie religijną
(hiszp., port. reconquista – ponowne zdobycie) proces odzyskiwania ziem na Półwyspie Iberyjskim z rąk muzułmanów, trwał od VIII do XV w.
(gr. Sarakenoi) nazwa nadawana w średniowieczu Arabom, potem oznaczająca w świecie chrześcijańskim muzułmanów
(z łac. cruciatus – znaczony krzyżem, crux – krzyż) w XI–XII w. wyprawa wojenna przeciwko poganom lub przeciwnikom Kościoła; także: wyprawy krzyżowe podejmowane w celu odzyskania Ziemi Świętej i Grobu Chrystusa w Jerozolimie z rąk muzułmanów, organizowane z rozkazu papieża
(z gr. synodos – zebranie, spotkanie) zebranie duchowieństwa danej diecezji, metropolii lub kraju
Zakon Ubogich Rycerzy Chrystusa i Świątyni Salomona (łac. Fratres Militiae Templi, Pauperes Commilitones Christi Templique Salomonis); zakon rycerski, wśród którego przewagę mieli rycerze z Francji, założony w 1118 r.; został rozwiązany przez papieża Klemensa V po zarzutach o herezję
Zakon Rycerzy Jerozolimskiego Szpitala św. Jana Chrzciciela (łac. Ordo Militia Sancti Johannis Baptistae Hospitalis Hierosolimitani); bractwo szpitalne przekształcone w zakon rycerski; w jego skład wchodzili zakonnicy różnej narodowości, głównie Włosi, potem Francuzi i Hiszpanie; po upadku Królestwa Jerozolimskiego joannici przenieśli się na Cypr i Rodos, a od XVI w. mieli swoje posiadłości także na Malcie
Zakon Najświętszej Maryi Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie (łac. Ordo fratrum domus Sanctae Mariae Theutonicorum Hierosolimitanum); zakon rycerski powstały w roku 1191 i skupiający głównie rycerzy pochodzenia niemieckiego; po upadku Królestwa Jerozolimskiego przez krótki czas działał na terenie Siedmiogrodu, a potem przeniósł się na obszary wchodzące w skład państwa polskiego i z nim sąsiadujące
Słowa kluczowe
krucjata, wyprawa krzyżowa, synod w Clermont, Urban II, Królestwo Jerozolimskie, templariusze i joannici, Krzyżacy, Saladyn, bitwa pod Hittinem, Fryderyk Barbarossa, Ryszard Lwie Serce, Europa w okresie krucjat
Bibliografia
Historia świata islamu, red. F. Robinson, Warszawa 2001.
B. Zientara, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 1994.
Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997.
Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej, nr 17, Europa w czasie wypraw krzyżowych, oprac. W. Semkowicz, Kraków 1925.
C. Nanke, Wypisy do nauki historji średniowiecznej dla klas wyższych szkół średnich, Lwów–Warszawa 1925.

