Przeczytaj
Królowie wyklęci

System urzędów, który funkcjonował w republice rzymskiej, mający korzenie w poprzednim ustroju – monarchii – odzwierciedlał obawy mieszkańców Wiecznego Miasta przed powrotem tej formy rządów. Z czasów królewskich Rzymianie pozostawili różnego rodzaju zgromadzenia oraz radę starszych, czyli senat. Twórcom republiki przyświecała jednak myśl, aby system władzy skonstruować w sposób uniemożliwiający powrót jednowładztwa. Stąd pomysł zastosowania zasady kolegialności – sprawowania tej samej funkcji jednocześnie przez dwóch lub większą liczbę urzędników („kolegów”) – co powstrzymałoby nawet najbardziej rzutkie jednostki przed skupieniem w swoich rękach zbyt dużej władzy. Rzymianie dbali przy tym, aby skutecznie rozkładać karierę polityków w czasie, utrudniając zbyt wczesne awanse. W 180 r. p.n.e. ujęto tę „drabinę (ścieżkę) awansów” (cursus honorum) w ramy prawne na mocy tzw. ustawy Wiliusza (lex Villia).
Drabina zaszczytów
Przyjęcie ustawy Wiliusza było reakcją elit republikańskich na szybką karierę Korneliusza Scypiona Afrykańskiego w czasie drugiej wojny punickiej (218–201 p.n.e.). Aby nie dopuścić do podobnych sytuacji w przyszłości, Rzymianie postanowili przekuć zwyczajowe do tej pory normy w obowiązujące prawo. Odtąd o stanowisko pretorapretora mógł się starać tylko taki obywatel, który wcześniej piastował któryś z niższych urzędów – kwestorakwestora, edylaedyla bądź trybuna ludowegotrybuna ludowego – oraz ukończył 40. rok życia. Kolejny stopień awansu – funkcję konsula – można było osiągnąć dopiero w wieku minimum 43 lat, a na ponowienie konsulatu prawo zezwalało dopiero po 10 latach. Byłym konsulom zezwalano jeszcze na ubieganie się o stanowiska cenzorówcenzorów, co w zasadzie stanowiło zwieńczenie kariery politycznej na szczeblu urzędniczym. Natomiast szczególne znaczenie miał urząd dyktatoradyktatora, powoływanego tylko w wyjątkowych sytuacjach – zagrożenia bytu państwa. Na okres sześciu miesięcy osoba wyznaczona na to stanowisko przejmowała nieograniczoną władzę (summum imperium) w Rzymie. Wzorcem osobowym dyktatora został Lucjusz Kwinkcjusz Cyncynat, wybrany w 458 r. p.n.e., podczas wojny z ludem Ekwów.

Pro publico bono

Pomimo istnienia w republikańskim Rzymie licznych zgromadzeń, nadających państwu pozory demokracji, kariera polityczna zarezerwowana była tylko dla najbogatszych. Wiązało się to z nieodpłatnością funkcji publicznych. Mieszkańcy miasta oczekiwali wręcz od urzędników świadczeń finansowych na rzecz wspólnoty: przekazywania środków na budowę mostów, akweduktów czy świątyń, organizację świąt religijnych albo igrzysk. Nagrodą miał być przede wszystkim szacunek członków wspólnoty wobec byłych urzędników. W rzeczywistości jednak, szczególnie u schyłku republiki, byli urzędnicy czerpali olbrzymie (i nie zawsze uczciwe) dochody pochodzące z eksploatacji podbitych prowincji.

Na możliwość rozpoczęcia kariery politycznej należało cierpliwie poczekać. Dopiero dysponując odpowiednim kapitałem, po odbyciu dziesięcioletniej służby w armii można było w wieku ok. 30 lat poważnie myśleć o urzędniczych awansach. Służba w administracji, zgodnie z cursus honorum, zaczynała się od wyboru na stanowisko kwestorakwestora. Kolejnym krokiem był edylatedylat, szczególnie kosztowny, gdyż związany z organizacją własnym sumptem igrzysk. Poza tym edylowie dbali o zaopatrywanie miasta w żywność. Znaczące wyróżnienie stanowił już awans na stanowisko jednego z dwóch pretorówpretorów. Zewnętrznym wyrazem prestiżu, jaki Rzymianie wiązali ze sprawowaniem tej funkcji, było prawo do sześciu liktorów – zaopatrzonych w pęki rózg (fasces) funkcjonariuszy poprzedzających najważniejszych urzędników. Pretorzy odpowiadali w Rzymie za bezpieczeństwo. KonsulomKonsulom, najwyższym urzędnikom republiki, przysługiwało prawo do 12 liktorów. Najważniejszym uprawnieniem konsulów było dowodzenie armią. Poza regularną drabiną zaszczytów znajdowała się jeszcze funkcja trybunów ludowych, którzy mieli za zadanie bronić praw ludu przed samowolą możnych. Ich wysoka pozycja wynikała głównie z posiadania prawa weta oraz nietykalności osobistej.

Najgodniejsi mężowie republiki

Republikański Rzym szczycił się posiadaniem licznych zgromadzeń, które nadawały mu pozory demokracji. Najstarsze z nich, komicja kurialne, przyznawały imperium, czyli władzę wojskową i religijną, urzędnikom wybieranym przez komicja centurialne: pretorom, konsulom i cenzorom. Komicja trybusowe, trzecie ze zgromadzeń republiki rzymskiej, były głównym organem ustawodawczym oraz wybierały kwestorów i edylów. Wszystkie opierały swoją działalność na jednostkach organizacyjnych: kuriikurii, centuriicenturii oraz tribustribus. Pomimo ważnych funkcji, jakie pełnili w republikańskim Rzymie liczni urzędnicy oraz zgromadzenia ludowe, rzeczywista władza znajdowała się w rękach senatu. Wobec częstych zmian urzędników instytucja ta zapewniała ciągłość władzy, zaś wchodzący w jej skład byli urzędnicy cieszyli się ogromną estymą; dysponowali wielkim doświadczeniem, rozbudowaną siecią klienteli oraz wpływami. Senat ukształtował się jeszcze za rządów monarchii jako ciało doradcze królów, a po 509 r. p.n.e. zyskał na znaczeniu. Pozycja senatu nie wynikała zatem z formalnych uprawnień, które ograniczały się do spraw kultu religijnego, finansów oraz prowadzenia polityki zagranicznej. W rzeczywistości była raczej wyrazem szacunku, jakim darzono członków tej instytucji, w zasadzie niedostępnej dla osób wywodzących się z ludu.
Słownik
(z łac. centum - sto) początkowo była najmniejszą jednostką taktyczną legionu w ramach armii rzymskiej. Liczyła początkowo stu piechurów (stąd nazwa) pod wodzą centuriona (łac. centurio); także jednostka podziału obywateli starożytnego Rzymu na klasy majątkowe
(łac. censor , od łac. censeo - oceniać, szacować) w starożytnym Rzymie jeden z dwóch urzędników, do którego obowiązków należał np. nadzór nad finansami państwa, ale także opracowywanie listy obywateli (cenzus)
(łac. dictator) wódz mający nieograniczoną władzę wojskową i cywilną, wyznaczany w sytuacji szczególnie groźnej dla państwa
(łac. aedilis) urzędnik przydzielony do pomocy trybunowi, odpowiedzialny m.in. za porządek i bezpieczeństwo w mieście, prace publiczne oraz jego aprowizację
w starożytnym Rzymie przewiązany w pasie wełniany ubiór z krótkimi rękawami, będący odpowiednikiem greckiego chitonu
(od łac. cadere - padać) okres sprawowania funkcji przez urzędnika
(łac. quaestor) urzędnik odpowiedzialny za pomoc konsulom w administrowaniu finansami państwa
(łac. curia) w starożytnym Rzymie jednostka podziału obywateli oparta na związkach rodowych
(łac. consul) jeden z dwu najwyższych urzędników republiki sprawujących władzę cywilną i wojskową
w starożytnym Rzymie wyższe stanowiska (konsulowie, pretorzy, edylowie, dyktator)
(gr. olígos - mało; archein - rządzić, dowodzić) system rządów zapewniający kluczowy wpływ na władzę nielicznym – na ogół najbogatszym i należącym do elity członkom danej społeczności
(z łac. patres - ojcowie) uprzywilejowana, wyższa warstwa społeczeństwa Rzymu w czasach monarchii i republiki
(z łac. plebes - lud, plebeius - prostacki) niższa warstwa społeczeństwa rzymskiego w czasach monarchii i republiki; najprawdopodobniej wywodziła się z ludności podbitej, z czasem zrównana została w prawach politycznych z patrycjuszami
(łac. praetor – l.mn. praetores) – wyższy urzędnik w antycznym Rzymie mający tzw. władzę mniejszą (imperium minus). W czasie nieobecności konsulów, pretor (później dwóch, a nawet trzech) przejmował najwyższą władzę w mieście, mogąc nawet zwoływać posiedzenia senatu. Zasadniczym jednak zadaniem pretorów było sądownictwo. Ważnym uprawnieniem pretora było wydawanie edyktów (edykty pretorskie), w których ustalał on sposoby postępowania w sprawach niedostatecznie jasno uregulowanych przez ustawy (leges) czy prawo zwyczajowe. Do uprawnień pretora należało ponadto mianowanie prefektów (praefecti), którzy mieli władzę sądowniczą i porządkową w miastach italskich
Indeks górny [za:] Artykuł Pretor, Wikipedia.org Indeks górny koniec[za:] Artykuł Pretor, Wikipedia.org
(łac. proconsul) konsul, którego władzę przedłużono po zakończeniu rocznej kadencji
lekki strój wierzchni noszony w starożytnym Rzymie; togę przywdziewano na tunikę, pozostawiając przy tym odsłonięte ramię
jednostka terytorialna Rzymu; liczba tribusów rosła w miarę kolejnych podbojów: w 241 r. p.n.e. było ich 35
(łac. tribunus plebis) urzędnik w starożytnym Rzymie, którego zadaniem było wspieranie obywateli wobec niekorzystnych decyzji konsula; miał prawo zawetować decyzje innych urzędników czy uchwały senatu
Słowa kluczowe
dyktatura, Etruskowie, Italia, monarchia, republika, komicja, imperium (urzędnika), dyktator, starożytność, starożytny Rzym, kultura starożytnego Rzymu, społeczeństwo starożytnego Rzymu, antyk
Bibliografia
M. Jaczynowska, Historia starożytnego Rzymu, Warszawa 1984.
M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień, Historia starożytna, Warszawa 2001.
T.R. Martin, Rzym. Od Romulusa do Justyniana, Poznań 2014.