Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Po zakończeniu II wojny światowej ludzkość musiała stawić czoła nie tylko problemom związanym z materialnymi konsekwencjami tego, co się w Europie i na świecie wydarzyło. Wojenna apokalipsa obnażyła także straszliwą prawdę o człowieku, który bazując na pseudonaukowych teoriach czy bezwolnie wykonując rozkazy swoich zwierzchników, był zdolny do popełniania najstraszliwszych zbrodni. Uczestnicząca w pracach komisji do spraw badania zbrodni hitlerowskich Zofia Nałkowska napisała, że to ludzie ludziom zgotowali ten los. To właśnie wtedy zaczął funkcjonować termin „ludobójstwo” rozumiany jako zbrodnia przeciwko ludzkości obejmująca celowe wyniszczanie całych lub części narodów, grup etnicznych i wyznaniowych. Twórcą tego pojęcia był polski prawnik pochodzenia żydowskiego – Rafał LemkinRafał Lemkin.

Kazimierz Moczarski napisał swój reportaż po wyjściu z więzienia, z którego zwolniono go w 1956 r. Pierwsze wydanie Rozmów z katem ukazało się w 1977 r., dwa lata po śmierci autora. Nieocenzurowana wersja książki pojawiła się dopiero w 1992 r., po demokratycznym przewrocie w Polsce.

Rafał Lemkin

Powiązane bezpośrednio z ludobójstwem funkcjonowanie obozów zagłady, gett, wymyślne tortury dały podstawę badaniom dotyczącym nie tylko psychologii ofiar, ale także oprawców. Pytanie o to, co sprawia, że pozornie normalny człowiek w pewnych okolicznościach staje się brutalnym katem, zdolnym do znęcania się nad słabszymi, padło wielokrotnie. 

Odpowiedzialny za ostateczne rozwiązanie kwestii żydowskiej, sądzony po wojnie właśnie za ludobójstwo, Adolf Eichmann prywatnie był miłośnikiem muzyki klasycznej, ojcem kilkorga dzieci, człowiekiem spokojnym i zdystansowanym. Hans Frank – generalny gubernator na okupowanych ziemiach polskich, ojciec piątki dzieci, obcesowo zapisał w swoim dzienniku:

1
Stanisław Piotrowski Proces Hansa Franka i polskie dowody przeciw SS

Gdybym o każdych siedmiu rozstrzelanych Polakach chciał rozwieszać plakaty, to w Polsce nie starczyłoby lasów na wyprodukowanie papieru na takie plakaty.

Frank Źródło: Stanisław Piotrowski, Proces Hansa Franka i polskie dowody przeciw SS, Warszawa 1970, s. 283.
RKtXQcDSxRlXw1
Od lewej: Adolf Eichmann, Hans Frank, Irma Grese, Ilsa Koch.
Źródło: domena publiczna.

Znane są historie komendantów obozów zagłady podpisujących listy tysięcy zamordowanych w komorach gazowych ludzi, a następnie zasiadających z rodziną do kolacji. Ilsa Koch, jako absolwentka szkoły handlowej, przed wojną wykonywała pracę sekretarki. Przez więźniów obozu koncentracyjnego w Buchenwaldzie określana była mianem wiedźmy. Nie tylko osobiście ich torturowała, ale dodatkowo zlecała wykonywanie ze skór zmarłych rękawiczek, torebek czy opraw książek. Irma Grese, pseudonim „piękna bestia”, główna nadzorczyni obozu kobiecego w Auschwitz‑Birkenau, katowała swoje ofiary wysadzanym perłami, wykonanym specjalnie dla niej pejczem. Przed wojną pragnęła zostać pielęgniarką. Maria Mandel, nadzorczyni w tym samym obozie, w sposób szczególny prześladowała kobiety ciężarne, noworodki kazała topić. Przed podjęciem pracy w tym miejscu starała się o posadę opiekunki chorych i niedołężnych.

Eichmann
R13w6FM9NKSDG1
Hannah Arendt (1906-1975)
Źródło: Ryohei Noda, dostępny w internecie: Flickr.com, licencja: CC BY 2.0.

Filozofka Hannah Arendt, relacjonująca odbywający się w Jerozolimie proces Adolfa EichmannaEichmannAdolfa Eichmanna, sformułowała teorię o „banalności zła”. Zwróciła uwagę na „zwyczajność”, „normalność” tego człowieka, który jako urzędnik Trzeciej Rzeszy po prostu wzorowo wykonywał „swoje obowiązki”. Arendt – sama Żydówka doświadczona przez historię, została oskarżona o zdradę, a nawet sprzyjanie nazizmowi. Ludzie chcieli bowiem widzieć w osobach takich jak Eichmann „wcielenie bestii”, a nie urzędników rozliczających się z ludzkiego życia na papierze kancelaryjnym. Do podobnych wniosków jak Hannah Arendt doszedł prof. Philip Zimbardo po przeprowadzeniu „eksperymentu więziennegostanfordzki eksperyment więziennyeksperymentu więziennego”, w którym dowiódł, że właściwie każdy może stać się potworem.

R13KOk5L8acKE1
Kazimierz Moczarski (1907-1975)
Źródło: domena publiczna.

Niezwykły portret „zwyczajnej bestii” stworzył dziennikarz Kazimierz Moczarski w swoich Rozmowach z katem. Ten walczący z nazistowskim okupantem żołnierz AK, uczestnik powstania warszawskiego – po wojnie został osadzony przez władze komunistyczne w więzieniu, oskarżony o to, że był „pachołkiem Gestapo”.

Poddawano go straszliwym przesłuchaniom, w czasie których doświadczył 49 typów tortur. Nie poddał się, nie przyznał do tego, czego nigdy nie zrobił. Ostatecznie umieszczono go w celi z generałem SS Jürgenem Stroopem – hitlerowskim zbrodniarzem wojennym, odpowiedzialnym za eksterminację ludności żydowskiej na Ukrainie, Białorusi i w Grecji oraz za krwawe stłumienie powstania w getcie warszawskim w roku 1943. Oprócz nich w celi osadzono także podoficera policji obyczajowej, esesmana Gustawa Schielkego. Moczarski i Stroop przebywali razem osiem miesięcy. Moczarski postanowił tę niemal szekspirowską sytuację wykorzystać do stworzenia portretu psychologicznego Stroopa:

RsuYsO61m1iiM1
Jürgen Stroop przed polskim sądem w 1951 roku
Źródło: domena publiczna.
Kazimierz Moczarski Rozmowy z katem

Powiedziałem sobie wtedy: skoro już z nimi jestem i mam z nimi pozostać, to niechże przynajmniej ich poznam, rozgryzę, rozłożę ich osobowość na włókna. Pragnąłem wykorzystać do maksimum tę „zaproponowaną mi przez los, niesłychanie rzadką sytuację”.

Moczarski3 Źródło: Kazimierz Moczarski, Rozmowy z katem, Warszawa 2001, s. 400.

Z setek odbytych rozmów wyłania się portret generała SS Jürgena Stroopa – zwykłego człowieka, niezbyt elokwentnego, ale karnego i wiernego, od najmłodszych lat pragnącego zrobić karierę, wyrwać się z rodzinnego miasteczka. Czytelnik ma świadomośc, że sam Stroop nie spodziewał się, że odegra taką, a nie inną rolę w historii. Zindoktrynowany, posłuszny do końca zbrodniczej ideologii, nie cofnął się przed niczym, nie zawahał, gdyż jak sam mawiał: „rozkaz to rozkaz”.

Słownik

Grossaktion
Grossaktion

(niem. wielka akcja, pełna nazwa: Grossaktion Warschau) – akcja likwidacyjna getta warszawskiego połączona z masową eksterminacją jego mieszkańców trwająca od 22 lipca do 21 września 1942 roku; Stroop używa określenia Grossaktion także w odniesieniu do akcji likwidacji getta podczas powstania w 1943 r.

powstanie w getcie warszawskim
powstanie w getcie warszawskim

wybuchło 19 kwietnia 1943 r. na skutek wielkiej akcji likwidacyjnej przeprowadzonej przez Niemców; do walki stanęły 22 grupy żydowskich bojowców, reprezentujących m.in. Żydowską Organizację Bojową. Powstanie trwało miesiąc, choć faktycznie walka zbrojna toczyła się przez trzy dni, później Niemcy palili dom po domu, zmuszając bojowców i ludność cywilną do wyjścia. Część powstańców ukrywała się w bunkrach. Komenda ŻOB, około 300 bojowców z Mordechajem Anielewiczem na czele, przeniosła się do bunkra na Miłej 18. 8 maja bunkier ten został odkryty, Niemcy wrzucili do środka gaz i obstawili 5 wyjść. Bojowcy, myśląc, że znaleźli się w sytuacji bez wyjścia, postanowili popełnić zbiorowe samobójstwo. W bunkrze było jednak 6 wyjść, dzięki czemu mała grupa powstańców się uratowała. Drugą symboliczną datą końca powstania i zarazem likwidacji dzielnicy żydowskiej w Warszawie jest 16 maja 1943 r., kiedy to na rozkaz Jürgena Stroopa Niemcy wysadzili Wielką Synagogę przy ulicy Tłomackie

stanfordzki eksperyment więzienny
stanfordzki eksperyment więzienny

projekt profesora Philipa Zimbardo, którego celem było zbadanie psychologicznych efektów symulacji życia więziennego. Studenci biorący w nim udział zostali losowo podzieleni na dwie grupy - więźniów oraz strażników. Cele więzienne zaaranżowano w podziemiach Uniwersytetu Stanforda. Zimbardo zaobserwował m.in., że zdrowi psychicznie ludzie w specyficznych warunkach mogą wcielać się z powodzeniem w role oprawców oraz ofiar, co związane miało być z sytuacją społeczną, w której się znaleźli