Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dla ludzi średniowiecza państwo i Kościół stanowiły dwie uzupełniające się hierarchie. Wpływało to na rozumienie charakteru władzy monarchy – uznawano, że odnosi się ona jednocześnie do praw ludzkich i boskich. Kwestia ta była dyskutowana przez cały okres średniowiecza. Król traktowany był jako persona mixta („osoba przemieszana”) – z jednej strony uważano go za osobę świecką, z drugiej natomiast był quasi‑kapłanem. W trakcie ceremonii koronacji doznawał odrodzenia dzięki aktowi świętego namaszczenia, oznaczającego przyjęcie łaski Bożej. Tym samym stawał się następcą Chrystusa i od tego momentu wszystko, co czynił, było wyrazem woli Boga.

Jak zauważa Łukasz Szymański:

Łukasz Szymański Strażnik ładu, arbiter, vicarius Christi - ustrój monarchistyczny w myśli politycznej średniowiecza

[...] był on zarazem „pomazańcem Bożym” i konkretnym człowiekiem z naturalnymi ułomnościami. [...] Innymi słowy postrzegano go jako osobę o dwóch ciałach: widzialnym [ziemskim] i niedostrzegalnym ludzkim okiem [duchowym]. Pozwoliło to przedstawiać monarchę jako osobę pośredniczącą między „ziemią” a „Niebem”, zdolną do sprawowania władzy nad siłami przyrody i obdarzoną zdolnościami magicznymi.

byl Źródło: Łukasz Szymański, Strażnik ładu, arbiter, vicarius Christi - ustrój monarchistyczny w myśli politycznej średniowiecza, Zieleniec 2012, s. 80.
R12yKQ465ux2l1
Król Ludwik IX podczas sakry, miniatura z 1250
Źródło: Francuska Biblioteka Narodowa, domena publiczna.

Fundamentalne znaczenie dla legitymizacji królewskiej władzy i uznania jej ciągłości miała sakrasakrasakra, czyli namaszczenie i wręczenie insygniów władzy. Dzięki temu rytuałowi monarcha stawał się w oczach narodu wybrańcem Boga. Zwyczaj ten wprowadzono w monarchii francuskiej, za czasów dynastii Karolingów. Po wyborze władcy następowała konsekracjakonsekracjakonsekracja, czyli błogosławieństwo, po czym król składał przysięgę koronacyjną, zobowiązując się do stania na straży bezpieczeństwa i sprawiedliwości. Po przysiędze następowała tzw. inwestytura, podczas której władca otrzymywał berło, miecz, pierścień, złote jabłko i włócznię, stanowiące insygnia władzy. Ceremonię kończyło nałożenie korony, co oznaczało oficjalne wstąpienie na tron, czyli intronizację. Podobieństwo królewskiej sakry do święceń kapłańskich miało podkreślać, że władca nie jest jedynie osobą świecką, że dbając o sprawiedliwość w królestwie działa w zastępstwie Boga. Oznaczało to także, że władca jedynie Bogu jest podległy. Od Boga otrzymywał swój urząd i państwo i tylko przed Bogiem odpowiadał za swoje czyny i decyzje.

Święty Tomasz z Akwinu pisał:

Św. Tomasz z Akwinu Dzieła wybrane

Niech więc król będzie świadom tego, że przyjął taki urząd, żeby być w królestwie jak dusza w ciele i jak Bóg w świecie. Jeśli usilnie będzie o tym rozmyślał, z jednej strony zapali się gorliwością o sprawiedliwość: kiedy uświadomi sobie, że na to został postawiony, aby w zastępstwie Boga wykonywać w królestwie sprawiedliwość; z drugiej zaś - napełni się łagodnością i wyrozumiałą łaskawością: bo poszczególnych będzie uważał za swoje własne członki.

(…)

Zatem trzeba patrzeć, co Bóg czyni dla świata - i stąd wnioskować co powinien czynić król. [...] Otóż plan założenia królestwa odzwierciedla plan założenia świata.

1 Źródło: Św. Tomasz z Akwinu, Dzieła wybrane, tłum. J. Salij, Poznań 1984, s. 54–55.

Znaczenie sakry w wiekach średnich można zrozumieć przez odniesienie do Starego Testamentu. Fragment Księgi Królów mówi o Samuelu, który wylewa na głowę Saula fiolkę oleju, mówiąc , że dzięki temu staje się on innym człowiekiem. Ceremonia namaszczenia królów chrześcijańskich bezpośrednio odnosiła się do biblijnej sceny pomazanie Saula świętym olejem.

Uznanie duchowego charakteru władzy królewskiej znajduje odzwierciedlenie w sztuce średniowiecza. Na portalach słynnych katedr w St. Denis, Chartres i Notre Dame w Paryżu zestawiano posągi francuskich władców z królami starotestamentowymi. Podobny zabieg można zaobserwować w pochodzącym z końca XI lub początku XII wieku, gdzie pomiędzy świętymi patronami i opatami umieszczono wizerunki królów i cesarzy. Ratyzbońscy mnisi przedstawili na miniaturach panującego cesarza oraz dwóch królów: Konrada, władcę Italii i Henryka‑juniora, króla Niemiec. Manuskrypt ten jest przechowywany w Bibliotece Kapitulnej Katedry Krakowskiej.

R1A13ArcjPhgY
Bazylika St. Denis
Źródło: Chabe01, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Koronacje w średniowiecznych monarchiach europejskich przebiegały według zasad formułowanych w tzw. ordines coronandi. Rytuały te ulegały zmianom, jednak pozostawały silnie osadzone w liturgii kościelnej. We Francji do wieku XIII sakra królewska uważana była za sakrament. Podtrzymywało to prestiż władzy królewskiej wynikający z jej sakralnego charakteru, ale bywało także odczytywane jako próba kontrolowania monarchii przez Kościół. W obawie przed taką zależnością, w XIII stuleciu, na obszarze Rzeszy Niemieckiej stworzono teorię, że król otrzymuje władzę w wyniku śmierci poprzednika lub w efekcie elekcji, a koronacja wraz namaszczeniem jest aktem o znaczeniu symbolicznym, który jedynie dopełnia i podkreśla faktyczny stan rzeczy. Radykalne ujęcia mówiły, że liczy się prawo krwi i samo narodzenie się następcy wynika z woli Boga.

Jak pisze Anna Michałek‑Simińska:

Anna Michałek-Simińska Znaczenie koronacji królewskiej w późnośredniowiecznej Francji

Przekonanie, że sakra nie czyniła królem, i że „królem można być bez sakry i jest się nim przed sakrą”, rozwijano także w kolejnych stuleciach w innych państwach. Pogląd taki głosili m.in. francuscy pisarze polityczni, tacy jak Jan z Paryża w czasach Filipa Pięknego czy też Jean Gerson. W kręgu doradców Karola V propagowano pogląd, że królowie zdobywają władzę poprzez prawo krwi, że król sam z siebie obdarzony jest cechami nadludzkimi, które Kościół musi uznać. Autor Songe du VergersongeSonge du Verger, utworu powstałego za panowania i z inspiracji tego władcy, uważał, że sakra nie jest źródłem cudownej władzy monarchy.

2 Źródło: Anna Michałek-Simińska, Znaczenie koronacji królewskiej w późnośredniowiecznej Francji, „Przegląd Zachodniopomorski” 2016, nr XXXI (LX), s. 172.
Anna Michałek-Simińska Znaczenie koronacji królewskiej w późnośredniowiecznej Francji

Legitymizacja króla miała charakter dynastyczny, niezależny od aprobaty czy konsekracji kościelnej, bowiem władza pochodziła od Boga. Pojawiło się rozróżnienie między materialną koroną używaną podczas koronacji i niematerialną, niewidzialną Koroną obejmującą wszystkie prawa i przywileje królewskie konieczne do rządzenia wspólnotą. Drugie rozumienie pojęcia Korona oznaczało władzę wieczną, wywodzącą się bezpośrednio od Boga albo otrzymywaną poprzez dynastyczne prawo dziedziczenia („Corona non moritur”). Na płaszczyźnie teorii istniała niezakłócona ciągłość dynastyczna, której nie przerywała śmierć panującego, ponieważ król nigdy nie umiera, ale trwa w swoim następcy. Podobnie trwała jest dynastia, chroniona przez wiecznie trwałą Koronę. Ta niewidzialna Korona reprezentowała istotę dziedzictwa władzy w późnośredniowiecznej Francji.

3 Źródło: Anna Michałek-Simińska, Znaczenie koronacji królewskiej w późnośredniowiecznej Francji, „Przegląd Zachodniopomorski ” 2016, nr XXXI (LX), s. 175.
songe

W literaturze doby średniowiecza ideał władcy „z Bożej łaski” (łac. rex Dei gratia) jest szeroko reprezentowany i szeroko dyskutowany. Popularne chansons de gestechansons de gestechansons de geste to pieśni o wielkich czynach królów i rycerzy, ale powstawały również teksty poświęcone dylematom związanym z rozumieniem i sprawowaniem władzy. Wiele z tych utworów miało na celu kształtowanie opinii publicznej i budowanie pozycji monarchy.

Koronacja i sakra w tradycji polskiej

Koronacja władców polskich także była obrzędem łączącym w sobie świecki i sakralny charakter – święte namaszczenie i przekazanie insygniów władzy wiązało się z liturgią mszalną. Koronowanymi władcami z dynastii piastowskiej byli: Bolesław Chrobry, Mieszko II, Bolesław II Szczodry, Przemysł II, Władysław Łokietek i Kazimierz III Wielki. Koronacja Bolesława Chrobrego miała miejsce w roku 1025 roku w czasie Wielkanocy. Nie jest znane jej dokładne miejsce – trwają spory, czy było to Gniezno czy Poznań. Władcę koronował arcybiskup gnieźnieński Hipolit.

R1WMnPM5re37J
Jan Matejko, Koronacja pierwszego króla R.P. 1001, 1889
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Jak pisze Krzysztof Grecki:

Krzysztof Grecki Koronacje i insygnia koronacyjne dynastii piastowskiej

W czasie zjazdu gnieźnieńskiego Otton III wręczył Bolesławowi Chrobremu swój diadem i włócznię św. Maurycego. Anonim zwany Gallem opisał w swojej kronice to wydarzenie jako koronację Bolesława Chrobrego. Później wersję tę powtarzali liczni polscy badacze, traktując gest Ottona III jako formalny akt koronacji Bolesława. Gestów cesarskich nie można jednak uznać jako koronacji z jednej prostej przyczyny. Mianowicie żadne źródło poza Janem Długoszem nie wspomina o pomazaniu Bolesława świętymi olejami, co było warunkiem sine qua non dla odbycia koronacji. Prawdopodobnie Otton III wręczając Bolesławowi swój diadem i włócznię, ustanawiał go opiekunem grobu świętego Wojciecha i włączył go do rodziny władców chrześcijańskich.

4 Źródło: Krzysztof Grecki, Koronacje i insygnia koronacyjne dynastii piastowskiej, „Kurier Instytutu Historii” 2015, nr 88.

Według Długosza namaszczenie króla sprawiało, że upodabniał się do Chrystusa Pomazańca. Królowie polscy wraz z biskupami mieli rozszerzać wiarę w Boga, a ich władza duchowna miała większe znaczenie od władzy świeckiej. Przekonanie to ugruntowuje literatura staropolska.

Literatura parenetyczna

W czasach średniowiecza rozwijał się nurt literatury parenetycznej, tzn. propagującej idealne wzorce osobowe: władcy, rycerza i świętego. Model idealnej postaci władcy pojawiały się m. in. w biografiach, często wkomponowanych w kroniki. Przykładem może być wizerunek Bolesława Chrobrego, stworzony przez Galla Anonima. Polski król, w ujęciu autora Kroniki Polskiej, jest wzorem mądrości, odwagi i pobożności. Ideałem władcy w ujęciu Galla Anonima jest również postać Bolesława Krzywoustego. Wzorzec osobowy kształtowany przez utwory o charakterze parenetycznym obejmował także sprawiedliwość i miłosierdzie dla poddanych.
W kronikach znajdujemy również fragmenty świadczące o przekonaniu o nadprzyrodzonym charakterze władzy – np. o cudownym pochodzeniu insygniów królewskich, takich jak miecz Bolesława Chrobrego zwany Szczerbcem.

Słownik

chansons de geste
chansons de geste

(franc., pieśni o czynach) – francuskie poematy epickie, w których opiewano czyny historycznych oraz legendarnych bohaterów; do wieku XIII przekazywane przede wszystkim w formie ustnej oraz wykonywane przez wędrownych śpiewaków

konsekracja
konsekracja

(łac. conseratio - poświęcenie) – uroczyste poświęcenie czegoś lub kogoś

sakra
sakra

(łac. sacrum - świętość, ofiara) – namaszczenie monarchy w czasie koronacji