Ważne!

W tym e‑materiale zainstalujemy program Unity Hub i utworzymy projekt gry. Następnie zaimplementujemy pierwsze obiekty, nadamy im tekstury, a także zaimplementujemy kolizje między nimi. Zaprojektujemy również sposób sterowania ruchem bohatera.

Instalacja Unity Hub oraz Unity Editor

Przygodę z programowaniem gier rozpoczniemy od pobrania i zainstalowania Unity.

Na stronie Unity Hub wybieramy opcję Download oraz Get Unity. Pobieramy opcję odpowiednią do używanego systemu.

R1Mjc77SFjXYf
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po pobraniu pliku uruchamiamy instalację – tu prezentujemy ją dla systemu Windows.

Rm4vP7q5vieK9
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Uruchamiamy Unity Hub.

Logujemy się (w razie potrzeby tworzymy wcześniej konto).

Po zalogowaniu instalujemy Unity Editor.

R1Yit3Y99zndq
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Akceptujemy warunki licencji (przeczytaj ją przed akceptacją).

ReW8b5bhGMHC8
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Możemy utworzyć pierwszy projekt!

Polecenie 1

Podążając za wskazówkami zawartymi w filmie, zainstaluj i uruchom środowisko Unity na swoim komputerze.

Pierwsza gra

R1SoGvm2fpnNZ1
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Unity po uruchomieniu zaproponuje zapoznanie się z przykładową grą.

W edytorze powinniśmy mieć otwartą zakładkę Learning. Wybieramy pierwszą opcję, aby rozpocząć pierwszą część samouczka.

Gry wykorzystujące Unity

Silniksilnik gry komputerowejSilnik Unity jest wykorzystywany przez wiele gier reprezentujących rozmaite gatunki.

Oto przykłady:

  • Cities: Skylines (gra strategiczna, tzw. city builder);

  • Cuphead (gra zręcznościowa);

  • Disco Elysium (gra przygodowa);

  • Gwint: Wiedźmińska gra karciana;

  • Pillars of Eternity (cRPG) i wiele innych.

Polecenie 2

Czy znasz wskazane tytuły? Zapoznaj się z galerią, by zobaczyć, jakie efekty możesz uzyskać, pracując z wykorzystaniem silnika Unity. Zastanów się, czym różnią się przedstawione na zrzutach ekranu gry, jeśli chodzi o część wizualną.

Kliknij zdjęcie, by je powiększyć.

Słownik

asset
asset

(ang. aktywa) w środowiskach do tworzenia gier i modelowania 3D mianem assetów określa się zasoby, z których stworzony jest produkt – obrazki, animacje, pliki z kodem itp.

Hierarchy
Hierarchy

okno o takiej nazwie w Unity zawiera listę wszystkich obiektów znajdujących się w bieżącej scenie

Inspector
Inspector

okno o takiej nazwie w Unity wyświetla szczegółowe informacje o aktualnie wybranym obiekcie, w tym o wszystkich dołączonych do niego komponentach

programowanie obiektowe
programowanie obiektowe

konwencja wytwarzania oprogramowania, zalecająca traktowanie programu komputerowego jako współpracujących ze sobą abstrakcyjnych obiektów, posiadających atrybuty (określające stan) oraz metody (definiujące zachowania); obiekty stworzone według klas współpracują ze sobą w celu wykonywania zadań

Prefabrykat
Prefabrykat

obiekt, który wraz ze wszystkimi komponentami, wartościami właściwości i „dziećmi” jest przechowywany jako zasób do wielokrotnego użytku

Project
Project

okno o takiej nazwie w Unity wyświetla wszystkie pliki związane z projektem i jest najlepszym miejscem do znajdowania zasobów i innych plików projektu w aplikacji

silnik gry komputerowej
silnik gry komputerowej

zintegrowane środowisko programistyczne stworzone dla osób projektujących gry komputerowe

Tablica
Tablica

struktura danych pozwalająca na przechowanie uporządkowanego zbioru elementów/obiektów danego typu