Przeczytaj
Państwa
Czym jest państwo?
PaństwoPaństwo to zorganizowana politycznie społeczność zamieszkująca określone terytorium, mająca swój rząd i swoje prawa.
Obecnie istnieje 195 państw (stan na 2021 r.) mających pełne uznanie międzynarodowe (193 będące członkami ONZ oraz Watykan i Palestyna, czyli tzw. państwa obserwatorzy). Niektóre terytoria nie zyskały pełnego uznania międzynarodowego (np. Kosowo, Abchazja czy Tajwan) lub nie spełniają kryterium realnego sprawowania władzy nad całym terytorium (np. Sahara Zachodnia).
Autonomia Palestyńska, Palestyna (Strefa Gazy i Zachodni Brzeg Jordanu) to terytoria zajęte przez Izrael w wojnie sześciodniowej w 1967 r. (wcześniej w rękach Jordanii i Egiptu), zamieszkane głównie przez palestyńskich Arabów (muzułmanów i częściowo chrześcijan), domagających się prawa do własnego państwa. Jej autonomia została ogłoszona w 1994 r. Posiada status członka obserwatora ONZ. Nie jest formalnie uznana ani przez Izrael, ani przez ONZ, jednak 108 państw (w tym Polska) uznaje palestyńskie władze narodowe za podmiot prawa międzynarodowego.
Obszary o nieustalonym statusie
Obszary uznawane przez co najmniej jedno państwo
- Abchazja – republika autonomiczna będąca w czasach ZSRR formalnie częścią Gruzji (razem z Osetią Płd.); proklamowała niepodległość w 2008 r., co doprowadziło do wybuchu wojny z Gruzją; po zakończeniu nastąpiło formalne uznanie niepodległości przez Rosję, a następnie Nauru, Nikaraguę, Wenezuelę oraz Osetię Południową i Naddniestrze; granice państwowe mieszczą się w Gruzji, ale faktyczną władzę sprawuje Rosja.
- Osetia Południowa – stanowiła część terytorium Gruzji; w 2008 r., po kilku wojnach, Rosja zajęła sporny teren, a Osetia ogłosiła niepodległość, którą uznały: Rosja, Nauru, Nikaragua, Wenezuela oraz Abchazja i Naddniestrze.
- Cypr Północny – samozwańcze państwo na Cyprze; grecka większość ludności Cypru dążyła do zjednoczenia z Grecją; w 1974 r. podjęto próbę przyłączenia Cypru do Grecji, wkroczyły wojska tureckie i nastąpił podział wyspy; w 1983 r. Cypr Północny ogłosił niepodległość, ale została ona uznana jedynie przez Turcję, a Republikę Cypru reprezentuje odtąd faktycznie tylko ludność grecka.
- Tajwan – rząd Republiki Chińskiej, pokonany w wojnie domowej na kontynencie przez komunistów (1949 r.) schronił się na Tajwanie; uznanie jego niepodległości jest blokowane przez Chiny, które traktują go jako swoją prowincję; Tajwan jest uznawany przez 23 państwa członkowskie ONZ, jednakże Chiny zrywają kontakty gospodarcze z państwem, które uzna niepodległość Tajwanu.
- Kosowo – po rozpadzie Jugosławii Kosowo znalazło się w granicach Serbii; w 2008 r., po wojnie między Albańczykami i Serbami, ogłosiło niepodległość i zostało uznane przez 65 państw, w tym Polskę; jego niepodległości nie uznają m.in. Serbia, Grecja czy Turcja.
- Sahara Zachodnia – kolonia hiszpańska ewakuowana w 1975 r. i podzielona między Maroko i Mauretanię; zbrojny opór ludności skłonił Mauretanię do rezygnacji z roszczeń; Maroko ogłosiło wcielenie całej Sahary Zachodniej, ale społeczność międzynarodowa nie uznała tej decyzji; w 2007 r. nastąpiły pierwsze bezpośrednie negocjacje dotyczące samostanowienia ludności Sahary Zachodniej pomiędzy zainteresowanymi stronami.
Obszary nieuznane za państwo przez żaden inny kraj, lecz posiadające suwerenną władzę
- Górny (Górski) Karabach – obszar formalnie należący do Azerbejdżanu; Ormianie, stanowiący większość ludności tego obszaru, od 1998 r. domagali się włączenia do Armenii, następnie powołali własny rząd i zbrojnie wywalczyli połączenie terytorium z Armenią; konfliktu nie rozstrzygnięto; w 2020 r. konflikt na krótko odżył – toczyły się walki między Armenią i Azerbejdżanem o fragmenty tego terytorium.
- Naddniestrze – obszar Mołdawii na wschodnim brzegu Dniestru, zamieszkany głównie przez Rosjan, którzy po proklamacji niepodległości Mołdawii (1991 r.) – obawiając się włączenia do Rumunii – sami ogłosili niepodległość; konfliktu nie udało się rozwiązać zbrojnie; system gospodarczy jest zbliżony do radzieckiego.
- Somaliland – w latach 80. XX w. w Somalii narastał chaos, zanikła władza centralna, nie pomogła interwencja ONZ; w 1991 r. na północy kraju proklamowano niepodległy Somaliland ze stolicą w Hargeisa; nie jest uznawany na arenie politycznej (ONZ ma świadomość dążeń separatystycznych innych narodów w Rogu Afryki), ale walki ustały, funkcjonuje rząd, są wolne wybory, parlament, armia, linie lotnicze, własna waluta i kontakty ekonomiczne.
Inne obszary o problematycznym statusie
- Czeczenia – nigdy nie zaakceptowała wcielenia jej do ZSRR; w 1957 r. Czeczeni utworzyli republikę autonomiczną, która w 1991 r. ogłosiła niepodległość jako Czeczeńska Republika Iczkerii; po długoletnich wojnach ostatecznie została przyporządkowana Rosji; żadne państwo nie uznało jej niepodległości.
- Kraj Basków – pogranicze hiszpańsko-francuskie jest miejscem konfliktu na tle narodowościowym między władzami a Baskami domagającymi się pełnej niezależności; ma własny parlament i rząd; organizacją walczącą o uzyskanie pełnej niepodległości jest ETA (Baskijski Lud i Wolność).
- Grenlandia – autonomiczne terytorium zależne od Danii, położone na wyspie o tej samej nazwie; ma własny rząd i prawo do decydowania o zasobach naturalnych; budżet w 80% pochodzi z dotacji duńskich; nie jest członkiem UE.
- Krym – rozległy górzysty półwysep na północnych wybrzeżach Morza Czarnego; do XVIII w. zamieszkiwała go głównie ludność tatarska, następnie obszar podbity i zasiedlony przez Rosję (ok. 70–80% Rosjan); w 1954 r. oddany Ukrainie i anektowany przez Rosję siłą w 2014 r.
- Hongkong (a) i Makau (b) – Specjalne Regiony Autonomiczne ChRL, dawna kolonia brytyjska (a) i portugalska (b) (pierwsza i najdłużej istniejąca kolonia europejska na obszarze Chin), przekazana Chinom w 1997 r. (a) i 1999 r. (b); mogą funkcjonować z dużą autonomią co najmniej do 2047 r. (a) i 2049 r. (b), a następnie zostaną włączone do ChRL.

Granice państw
Granica to płaszczyzna prostopadła do powierzchni ziemi, której przebieg określa linia graniczna. Może być:
naturalna (prowadzona wzdłuż łańcuchów górskich, rzek) – często korzystna ze względu na obronę kraju,
sztuczna (geometryczna – rozciągająca się wzdłuż południków i równoleżników), np. granica między Kanadą i USA w znacznej części przebiega wzdłuż równoleżnika 49ºN, natomiast w Afryce kolonizatorzy wyznaczyli sztuczne granice (niezgodne z podziałem etnicznym czy kulturowym, przebiegające wzdłuż linii prostych), które nie uległy zmianom w wyniku dekolonizacji, co obecnie jest przyczyną wielu konfliktów.
Można wyróżnić także granice organizacji międzynarodowych, np. UE i związane z nią granice strefy Schengen. Na wewnętrznych granicach tej strefy zostały zniesione kontrole graniczne, zatem granice państw należących do tej strefy są otwarte. Natomiast pomiędzy niektórymi państwami buduje się mury, np. na granicy USA i Meksyku.
Stolice państw
Stolica to siedziba głowy państwa, parlamentu, rządu oraz międzynarodowych biur i ambasad państw obcych. Rodzaje stolic:
stała (historyczna) – miasto, które pełni tę funkcję przez stulecia (będące zalążkiem danego państwa), np. Rzym, Paryż, Londyn czy Ateny,
ustanowiona – powstała w wyniku decyzji administracyjnej, np.:
Canberra została wybrana na stolicę Australii, ponieważ dwa największe miasta tego kraju są stolicami stanów silnie ze sobą rywalizujących (Melbourne – stanu Wiktorii, a Sydney – Nowej Południowej Walii),
w Kanadzie stolicę ustanowiono w Ottawie na drodze kompromisu między anglojęzycznym Toronto i francuskojęzycznym Quebekiem,
w Brazylii przeniesiono stolicę z Rio de Janeiro (położonego na bardzo gęsto zaludnionym wybrzeżu kraju) do Brasílii (interioru), żeby ożywić gospodarczo ten region – zbudowano wówczas to miasto na surowym korzeniu,
Islamabad, stolica Pakistanu, zastąpił Karaczi – w ten sposób podkreślono przynależność terytorium, na którym leży, do Pakistanu,
Nigeria przeniosła stolicę z Lagos do Abudży,
Tanzania przeniosła stolicę z Dar es Salaam do Dodomy,
podzielona – funkcję tę pełnią dwa miasta (jest między nimi rozdzielona), np.:
w Holandii siedziba parlamentu i rządu mieści się w Hadze, a siedziba króla w Amsterdamie, oficjalnej stolicy kraju,
w RPA siedziba rządu znajduje się w Pretorii, a stolicą konstytucyjną (parlamentu) jest Kapsztad,
w Boliwii funkcję stolicy pełni La Paz, mimo że zgodnie z ustawą zasadniczą jest nią Sucre,
Jerozolima, stolica Izraela, nie jest uznawana przez ONZ, dlatego większość siedzib zagranicznych ambasad znajduje się w Tel Awiwie‑Jafie.
Niektóre stolice w strefie międzyzwrotnikowej położone są na dużej wysokości (z uwagi na gorący klimat). Przykładami takich stolic są: La Paz w Boliwii, Quito w Ekwadorze, Bogota w Kolumbii i Addis Abeba w Etiopii.
Elementy państwa
W skład państwa wchodzą następujące elementy:
terytorium:
lądowe,
przestrzeń powietrzna nad terytorium lądowym,
zasoby wnętrza Ziemi pod terytorium lądowym,
obszary wodne: wody śródlądowe oraz morskie wody wewnętrzne i wody terytorialne (tylko dla krajów z dostępem do morza),
pokłady statków, samolotów i placówki dyplomatyczne, które znajdują się za jego granicami (w aspekcie prawnym),
ludność,
suwerenna (niezależna) władza.
Morskie wody wewnętrzne | Wody terytorialne | Wyłączna strefa ekonomiczna |
|---|---|---|
|
|
|

Klasyfikacje państw
Podział państw według powierzchni
Często przyjmuje się, że duży kraj to taki, którego powierzchnia przekracza 2,5 mln km². Jest obecnie dziewięć takich państw. Natomiast powierzchnia minipaństwa nie przekracza 1 tys. km². Jest ich obecnie 24. Jednak według norm prawa międzynarodowego każdy kraj zajmuje jednakową pozycję w kontaktach z innymi.
Państwo | Wielkość [km²] |
|---|---|
Rosja | 17 098 242 |
Kanada | 9 984 670 |
Chiny | 9 596 960 |
USA | 9 526 468 |
Brazylia | 8 515 767 |
Australia | 7 682 300 |
Indie | 3 287 263 |
Argentyna | 2 780 400 |
Kazachstan | 2 724 900 |
Algieria | 2 381 741 |
Państwo | Wielkość [km²] |
|---|---|
Watykan | 0,44 |
Monako | 1,95 |
Nauru | 21,30 |
Tuvalu | 26,00 |
San Marino | 61,6 |
Liechtenstein | 160,00 |
Wyspy Marshalla | 181,40 |
St. Kitts i Nevis | 261,00 |
Malediwy | 298,00 |
Malta | 316,00 |
Enklawy i eksklawy
- San Marino na terytorium Włoch,
- Watykan na terytorium Włoch, w Rzymie,
- Lesotho na terytorium RPA,
miasta:
- hiszpańska miejscowość Llívia, która ze wszystkich stron graniczy z Francją,
- niemiecka miejscowość Büsingen, która ze wszystkich stron graniczy ze Szwajcarią,
- włoskie miasto Campione d’Italia, które ze wszystkich stron graniczy ze Szwajcarią,
- rosyjskie Miedwieżje-Sańkowo, które ze wszystkich stron graniczy z Białorusią,
- w Armenii znajdują się trzy fragmenty należące do Azerbejdżanu., Eksklawa Część terytorium państwa lub innej jednostki administracyjnej, położona w oddzieleniu od głównego jej obszaru, lecz na tym samym obszarze lądowym (przeważnie jest to jeden kontynent), np.: Prusy Wschodnie w latach 1920-1939, półwysep Westerplatte należący do Rzeczypospolitej w 1926-1939 leżał na terenie Wolnego Miasta Gdańska, Alaska oddzielona od pozostałej części USA przez Kanadę, należący do Rosji obwód kaliningradzki położony między Polską i Litwą nad Bałtykiem, hiszpańskie miasta Ceuta i Melilla stanowiące eksklawę na terytorium Maroka, hiszpańskie miasto Llívia we Francji, brytyjska Irlandia Północna stanowiąca eksklawę na terytorium Republiki Irlandzkiej, trzy eksklawy Uzbekistanu położone na terytorium Kirgistanu, dwie eksklawy Tadżykistanu położone na terytorium Kirgistanu, Nachiczewańska Republika Autonomiczna oddzielona jako odosobniona część Azerbejdżanu, belgijskie miasto Baarle-Hertog położone na terenie Holandii, gmina Fabianki będąca częścią powiatu włocławskiego oddzielona od jego głównego obszaru miastem na prawach powiatu Włocławkiem.
Enklawa
Terytorium otoczone ze wszystkich stron terytorium lądowym innego państwa, np.:
- państwa:
– San Marino na terytorium Włoch,
– Watykan na terytorium Włoch, w Rzymie,
– Lesotho na terytorium RPA,
- miasta:
– hiszpańska miejscowość Llívia, która ze wszystkich stron graniczy z Francją,
– niemiecka miejscowość Büsingen, która ze wszystkich stron graniczy ze Szwajcarią,
– włoskie miasto Campione d’Italia, które ze wszystkich stron graniczy ze Szwajcarią,
– rosyjskie Miedwieżje-Sańkowo, które ze wszystkich stron graniczy z Białorusią,
– w Armenii znajdują się trzy fragmenty należące do Azerbejdżanu.Eksklawa
Część terytorium państwa lub innej jednostki administracyjnej, położona w oddzieleniu od głównego jej obszaru, lecz na tym samym obszarze lądowym (przeważnie jest to jeden kontynent), np.:- Prusy Wschodnie w latach 1920–1939,
- półwysep Westerplatte należący do Rzeczypospolitej w latach 1926–1939 leżał na terenie Wolnego Miasta Gdańska,
- Alaska oddzielona od pozostałej części USA przez Kanadę,
- należący do Rosji obwód kaliningradzki położony między Polską i Litwą nad Bałtykiem,
- hiszpańskie miasta Ceuta i Melilla stanowiące eksklawy na terytorium Maroka,
- hiszpańskie miasto Llívia we Francji,
- brytyjska Irlandia Północna stanowiąca eksklawę na terytorium Republiki Irlandzkiej,
- trzy eksklawy Uzbekistanu położone na terytorium Kirgistanu,
- dwie eksklawy Tadżykistanu położone na terytorium Kirgistanu,
- Nachiczewańska Republika Autonomiczna oddzielona jako odosobniona część Azerbejdżanu,
- belgijskie miasto Baarle-Hertog położone na terenie Holandii,
- gmina Fabianki będąca częścią powiatu włocławskiego, oddzielona jest od głównego obszaru miastem na prawach powiatu - Włocławkiem.
Podziały państw według ustrojów politycznych
Ustrój polityczny to sposób kierowania społeczeństwem przez państwo; obejmuje metody rządzenia, stosunek organów władzy centralnej do organów terenowych oraz strukturę prawno‑administracyjną danego kraju.
Parlamentarny – opiera się na tzw. podwójnej egzekutywie, czyli na rozdziale funkcji szefa rządu i głowy państwa; pozwala na łączenie funkcji w rządzie i parlamencie; głowa państwa może rozwiązać parlament, np. Polska, Słowacja, Szwecja, Litwa, Holandia, Albania, Grecja, Hiszpania, parlamentarno-gabinetowy – rząd z premierem na czele jest powołany przez parlament we współpracy z głową państwa, np. Wielka Brytania, Kanclerski – głowa państwa ma nieliczne uprawnienia w zakresie władzy wykonawczej; pozycja kanclerza jest silniejsza niż premiera, np. Niemcy. Prezydencki – rygorystyczna separacja władzy ustawodawczej i wykonawczej; połączenie funkcji prezydenta i szefa rządu; prezydentowi przysługuje pełnia władzy wykonawczej, lecz jest pozbawiony władzy ustawodawczej, np. USA, Chile, Peru,
Parlamentarno-prezydencki (półprezydencki) – prezydent wybierany w wyborach powszechnych jest głową państwa; powołuje i odwołuje premiera, a na jego wniosek powołuje ministrów, np. Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Francja, Austria, Egipt, Finlandia, Gruzja, Irlandia, Islandia, Portugalia, Rumunia, Sri Lanka,, struktura terytorialno-organizacyjna unitarny (jednolity) – charakteryzuje się wewnętrzną jednolitością; wszystkie jednostki administracyjne wchodzące w skład państwa są tak samo zorganizowane i podporządkowane organom centralnym, federalny (złożony) – małe kraje połączone w większe jednostki polityczne; zachowują swój samorząd, mają własne konstytucje i system prawny oraz władze ustawodawcze i wykonawcze o ograniczonych uprawnieniach; władze państwa uchwalają wspólną konstytucję i przejmują obowiązki w niektórych ważnych dziedzinach, głównie w zakresie obronności, polityki zagranicznej, waluty itd.,, gospodarka socjalistyczny – decydująca rola państwa w gospodarce, przejmuje ono własność prywatną środków produkcji, w imię realizacji zasad równości i sprawiedliwości społecznej; państwo odbiera znaczną część lub nawet całość dochodów przedsiębiorców, a następnie dzieli je według potrzeb społeczeństwa; państwo decyduje o tym, co i ile należy produkować; płace pracowników niewiele się od siebie różnią, a ich wysokość w małym stopniu zależy od pracowitości, pomysłowości i inwencji twórczej; praca jest na ogół mało wydajna, a produkty i usługi niskiej jakości; powszechne są niedobory artykułów codziennego użytku, w tym żywności; w rezultacie państwa te przegrały konkurencję gospodarczą z szybko rozwijającymi się krajami Europy Zachodniej i Ameryki Północnej,
liberalny – rola państwa w gospodarce i życiu społecznym ograniczona do minimum; swoboda działania wszystkim jednostkom gospodarczym; państwo przejmuje tylko niewielką część dochodów przedsiębiorstw, głównie w celu zapewnienia porządku prawnego, bezpieczeństwa publicznego i obrony kraju; pozostała część dochodu pozostaje w rękach przedsiębiorców produkujących takie wyroby lub wykonujących usługi, na które istnieje największe zapotrzebowanie rynku (gospodarka rynkowa).
Forma rządów
monarchia – głową państwa jest monarcha (sułtan, szejk, książę, król, cesarz itp.), niewybierany w sposób republikański, często dożywotnio i dziedzicznie:
- absolutna – władza monarchy jest nieograniczona i w pełni należy do władcy, który sprawuje rządy autokratyczne (sam decyduje o wszystkich sprawach kraju i nie jest kontrolowany),
- parlamentarna – monarcha dzieli władzę z wybranym przez ogół obywateli zgromadzeniem przedstawicieli (parlamentem), pełniąc głównie funkcje reprezentacyjne,
- konstytucyjna – różni się od parlamentarnej tym, że cała władza przechodzi na parlament i ministrowie muszą uzyskać poparcie parlamentu w określonych działaniach administracji rządowej,
Styl życia i stosunek władzy do ludności
- demokratyczny – władza jest traktowana jako służba na rzecz narodu, a obywatele mają na nią pewien wpływ poprzez wybory,
- autorytarny – autokratyczny władca (np. monarcha, prezydent, sekretarz partii) uważa się za nieomylnego, nie liczy się z potrzebami jednostki ludzkiej i podporządkowuje życie obywateli aparatowi przymusu; przykłady państw autorytarnych: Polska za czasów sanacji, Białoruś, Chiny, Kuba; ekstremalną wersją jest totalitaryzm, np. Włochy w okresie faszystów, nazistowska III Rzesza, ZSRR Stalina.
System rządów
Rola organów władzy i stosunki między nimi.
Parlamentarny – opiera się na tzw. podwójnej egzekutywie, czyli na rozdziale funkcji szefa rządu i głowy państwa; pozwala na łączenie funkcji w rządzie i parlamencie; głowa państwa może rozwiązać parlament; np. Polska, Słowacja, Szwecja, Litwa, Holandia, Albania, Grecja, Hiszpania,
- parlamentarno-gabinetowy – rząd z premierem na czele jest powoływany przez parlament we współpracy z głową państwa, np. Wielka Brytania,
- kanclerski – głowa państwa ma nieliczne uprawnienia w zakresie władzy wykonawczej; pozycja kanclerza jest silniejsza niż premiera, np. Niemcy,
Parlamentarno-prezydencki (półprezedencki) – prezydent wybierany w wyborach powszechnych jest głową państwa; powołuje i odwołuje premiera, a na jego wniosek powołuje ministrów, np. Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Francja, Austria, Egipt, Finlandia, Gruzja, Irlandia, Islandia, Portugalia, Rumunia, Sri Lanka.
Struktura terytorialno-organizacyjna
- państwa unitarne (jednolite) – charakteryzuje się wewnętrzną jednolitością; wszystkie jednostki administracyjne wchodzące w skład państwa są tak samo zorganizowane i podporządkowane organom centralnym,
- państwa federalne (złożone) – małe kraje połączone w większe jednostki polityczne; zachowują swój samorząd, mają własne konstytucje i system prawny oraz władze ustawodawcze i wykonawcze o ograniczonych uprawnieniach; władze państwa uchwalają wspólną konstytucję i przejmują obowiązki w niektórych ważnych dziedzinach, głównie w zakresie obronności, polityki zagranicznej, waluty itd.
Gospodarka
- socjalistyczna – decydująca rola państwa w gospodarce, przejmuje ono własność prywatną środków produkcji w imię realizacji zasad równości i sprawiedliwości społecznej; państwo odbiera znaczną część lub nawet całość dochodów przedsiębiorców, a następnie dzieli je według potrzeb społeczeństwa; państwo decyduje o tym, co i ile należy produkować; płace pracowników niewiele się od siebie różnią, a ich wysokość w małym stopniu zależy od pracowitości, pomysłowości i inwencji twórczej; praca jest na ogół mało wydajna, a produkty i usługi są niskiej jakości; powszechne są niedobory artykułów codziennego użytku, w tym żywności; w rezultacie państwa te przegrały konkurencję gospodarczą z szybko rozwijającymi się krajami Europy Zachodniej i Ameryki Północnej,
- liberalna – rola państwa w gospodarce i życiu społecznym ograniczona jest do minimum; swoboda działania zapewniona jest wszystkim jednostkom gospodarczym; państwo przejmuje tylko niewielką część dochodów przedsiębiorstw, głównie w celu zapewnienia porządku prawnego, bezpieczeństwa publicznego i obrony kraju; pozostała część dochodu pozostaje w rękach przedsiębiorców produkujących takie wyroby lub wykonujących usługi, na które istnieje największe zapotrzebowanie rynku (gospodarka rynkowa).
Kolonializm i dekolonizacja
Przebieg kolonializmu i dekolonizacji
Kolonializmem nazywa się polityczne i gospodarcze podporządkowanie krajom Europy, Stanom Zjednoczonym i Japonii tzw. terytoriów zamorskich. Zapoczątkowana była na przełomie XV i XVI w., w okresie wielkich odkryć geograficznych, miała na celu wzbogacanie się państw‑metropolii (państw imperialistycznych w stosunku do kolonii) w wyniku podbojów i rywalizacji gospodarczej. Czasem można spotkać się z pojęciem półkolonii, które opisuje państwo formalnie niepodległe, jednak w znacznym stopniu uzależnione politycznie i handlowo od mocarstwa kolonialnego.
Dekolonizacja to proces wyzwalania się narodów z zależności kolonialnej i tworzenia niepodległych państw w dawnych terytoriach zależnych (za: Encyklopedia PWN, [online], dostępny w internecie: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/dekolonizacja;3891445.html).
Z perspektywy krajów metropolitalnych (kolonizatorów) | Z perspektywy krajów kolonialnych |
|---|---|
W krajach metropolitalnych kolonializm przedstawiano jako czynniki powodujący wzrost poziomu rozwoju gospodarczego krajów słabo rozwiniętych, pokój oraz wzrost zamożności tamtejszej ludności. | Z perspektywy wielu nie‑Europejczyków wielkie odkrycia geograficzne oznaczały przybycie najeźdźców z nieznanych im wcześniej kontynentów. Wiązało się to często z brutalnym zniewoleniem, wyzyskiem i trwającą wiele stuleci dominacją polityczną i gospodarczą Europy nad ludnością rdzenną. We współczesnych tekstach krytycznych (np. brazylijskich), czyli zawierających perspektywę ludności rdzennej zamieszkującej ziemie, do których także docierali żeglarze portugalscy, termin wielkie odkrycia geograficzne zastępuje się neutralnym określeniami takimi jak: wielkie podróże morskie, podróże w poszukiwaniu nowych dróg handlowych, podróże w celu ekspansji terytorialnej lub europejska ekspansja morska. |
Terytoria zależne
Cechy i funkcje terytoriów zależnych
Terytoria zależne (niesamodzielne) to obszary o różnym statusie politycznym, cechujące się określoną formą zależności z reguły od państwa, którego niegdyś było kolonią (relikt okresu kolonialnego). Większość z nich to niewielkie wyspy Oceanii i Morza Karaibskiego.
Nie wykazują dążeń niepodległościowych, ponieważ:
niektóre z nich są wyżej rozwinięte gospodarczo niż niepodległe kraje, gdyż pozostając w zależności finansowej od metropolii (państwo będące hegemonem), uzyskują korzyści (np. stabilizacja polityczna, swobodna wymiana handlowa, rozwój turystyki, zyski z usług bankowych – raje podatkowe),
większość ludności stanowią imigranci z kraju macierzystego.
Pełnią następujące funkcje:
militarne (istnieją tam bazy wojskowe, poligony, lotniska należące do metropolii; możliwość sprawowania kontroli nad często odległymi zakątkami kuli ziemskiej, ograniczenie wpływów innych państw na tych terenach),
naukowo‑badawcze (zlokalizowane są tam stacje naukowe metropolii),
gospodarcze (metropolie pozyskują od nich często surowce naturalne czy zasoby morskie),
turystyczne (zyski z turystyki dla terytorium zależnego),
migracyjne (większa dostępność migracyjna dla kraju, który jest metropolią),
prestiż międzynarodowy.
Rodzaje terytoriów zależnych:
terytorium zamorskie
terytoria zależne należące do Wielkiej Brytanii, np. Falklandy, Bermudy, Gibraltar,
wspólnota (zbiorowość) zamorska
obszary należące do Francji, których mieszkańcy mają dużą autonomię, natomiast nie biorą udziału w wyborach we Francji, np. Polinezja Francuska, Wallis i Futuna,
departament zamorski
francuskie terytorium zależne, którego mieszkańcy mają takie same prawa jak mieszkańcy departamentów (odpowiedników polskich powiatów), np. biorą udział w wyborach we Francji, np. Gwadelupa, Martynika, Gujana Francuska i Reunion,
dominium
istniejąca w przeszłości posiadłość brytyjska o najwyższym stopniu autonomii; obecnie jest niepodległe, ale nadal (jako członek Brytyjskiej Wspólnoty Narodów) uznaje brytyjską monarchię, np. Australia, Kanada, Nowa Zelandia, Jamajka,
dependencja korony brytyjskiej
terytorium brytyjskie formalnie suwerenne, ale w rzeczywistości podległe (zależność wynika z tradycji); jej głową jest monarcha brytyjski w ramach unii personalnej z Wielką Brytanią; są rajami podatkowymi, gdyż nie należą do UE: Guernsey, Jersey i Wyspa Man, W-y Normandzkie,
terytorium zewnętrzne
należące do Australii, np. Norfolk, Wyspy Kokosowe,
państwo stowarzyszone
niepodległe państwo, które dobrowolnie zgadza się na to, żeby inne (większe) prowadziło w jego imieniu np. politykę zagraniczną lub obronną, np. Portoryko czy Mariany Północne stowarzyszone z USA, Wyspy Cooka stowarzyszone z Nową Zelandią, Antyle Holenderskie stowarzyszone z Holandią,
protektorat
państwo o własnym ustroju i własnych instytucjach sprawujących władzę, ale będące pod pewnymi względami zależne od innego państwa (np. Bhutan, którego polityka zagraniczna prowadzona jest przez Indie),
kondominium
terytorium zależne zarządzane wspólnie przez co najmniej dwa państwa-metropolie (np. Andora do 1992 r. zarządzana wspólnie przez Hiszpanię i Francję, Nowe Hybrydy pozostające pod wspólną kontrolą Wielkiej Brytanii i Francji do 1980 r.),
terytorium powiernicze i mandatowe
terytorium zarządzane przez jedno lub kilka państw z ramienia ONZ (terytorium powiernicze) lub, przed II wojną światową, z ramienia Ligi Narodów (terytorium mandatowe); ostatnim terytorium powierniczym było Palau do 1994 r.
Rozmieszczenie terytoriów zależnych
Metropolie | Terytoria zależne |
|---|---|
Australia | Australijskie Terytorium Antarktyczne, Norfolk, Wyspy Kokosowe, Wyspa Bożego Narodzenia, Wyspy Ashmore i Cartiera, Wyspy Heard i McDonalda, Wyspy Morza Koralowego |
Dania | Grenlandia, Wyspy Owcze |
Francja | Francuskie Terytoria Południowe i Antarktyczne, Gujana Francuska, Gwadelupa, Majotta, Martynika, Nowa Kaledonia, Polinezja Francuska, Reunion, Saint‑Barthélemy, Saint‑Martin, Saint Pierre i Miquelon, Wallis i Futuna, posiadłości w Ziemi Świętej |
Holandia | Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius, Sint Maarten |
Norwegia | Jan Mayen, Svalbard, Wyspa Bouveta, Wyspa Piotra I, Ziemia Królowej Maud |
Nowa Zelandia | Dependencja Rossa, Niue, Tokelau, Wyspy Cooka |
USA | Baker, Guam, Howland, Jarvis, Johnston, Kingman, Mariany Płn., Midway, Navassa, Palmyra, Portoryko, Samoa Amerykańskie, Wake, Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych |
Wielka Brytania | Akrotiri, Anguilla, Bermudy, Brytyjskie Terytorium Antarktyczne, Brytyjskie Teryt. Oceanu Indyjskiego, Brytyjskie Wyspy Dziewicze, Dhekelia, Falklandy, Georgia Płd., i Sandwich Płd., Gibraltar, Guernsey, Jersey, Kajmany, Montserrat, Pittcairn, Turks i Caicos, Wyspa Man, Wyspa Św. Heleny, Wniebowstąpienia i Tristan da Cuhna |

Więcej informacji o terytoriach zależnych znajdziesz w filmie edukacyjnymfilmie edukacyjnym.
Jedynym kontynentem, na którym nie ma żadnego państwa, jest Antarktyda. Zgodnie z Paktem Antarktycznym stanowi ona obszar międzynarodowy, w którym obowiązuje: całkowity zakaz wydobywania surowców mineralnych, swoboda prowadzenia badań naukowych z koniecznością udostępniania ich wyników, a także brak roszczeń do kolejnych terytoriów tego kontynentu. Natomiast na mocy protokołu madryckiego (z 1991 r., przedłużony do 2041 r.) przedłużony został zakaz wydobywania surowców mineralnych, obowiązuje zakaz składowania tam odpadów czy nakaz ochrony flory i fauny tego obszaru. Roszczenia do obszarów tego kontynentu ma osiem państw, co przedstawia poniższa mapa. Czasami są one przedstawiane na mapach jako terytoria zależne. W kwestiach ważnych dla tego kontynentu prawo głosu mają tylko te państwa, które założyły tam stacje badawcze (a więc również Polska).

Słownik
podstawowa jednostka mapy politycznej; według norm prawa międzynarodowego państwo musi spełniać następujące kryteria: formalnie ogłoszona lub historycznie uzyskana niepodległość, sprawowanie realnej władzy przynajmniej na części terytorium, uznanie międzynarodowe






