Przeczytaj
Narodziny futuryzmu
Na początku 1909 roku, włoski poeta Filippo Tommaso Marinetti ogłosił Manifest futurystyczny, który miał zmienić oblicze sztuki i uczynić ją tak nowoczesną, jak postępowy stawał się świat u progu wieku XX. Współtwórcami nowego ruchu byli malarz i rzeźbiarz Umberto Boccioni, malarz i krytyk sztuki Carlo Carra oraz malarz i kompozytor Luigi Russolo. Marinetti i skupieni wokół niego twórcy odrzucali konwencje i tradycje, fascynowały ich wynalazki techniczne i przemiany cywilizacyjne związane z postępującą rewolucją przemysłową i rozwojem miast. Nowoczesność miała różne oblicza i artyści szybko dostrzegli w tym całe spektrum nowych tematów. Odkryli także inny rodzaj piękna. Z manifestu Marinettiego do historii literatury przeszło zdanie: „Samochód wyścigowy ze swoim pudłem zdobnym w wielkie rury podobne do wężów o ognistym oddechu... ryczący samochód, który zdaje się pędzić po taśmie karabinu maszynowego, jest piękniejszy od Nike z Samotraki”. Znamienna okazywała się zresztą sama nazwa nowego nurtu w literaturze i sztuce. Futuryzm oznaczał wychylenie ku przyszłości, nowoczesności i technice, zrywając przy tym z tradycją, którą odbierano jako martwą i niepotrzebnie obciążającą.
20 lutego 1909 paryski dziennik „Le Figaro” opublikował manifest Marinettiego, co było szeroko komentowane także w środowisku intelektualistów rosyjskich. Trzeba jednak zaznaczyć, że sama deklaracja grupy artystycznej nie przesądzała jeszcze o powstaniu nowego ruchu. Równolegle rozwijał się przecież dadaizmdadaizm – nurt, który miał wiele podobnych postulatów. Zmieniał się sposób obrazowania i narastała potrzeba nieskrępowanej ekspresji twórczej. Młodzi artyści odrzucali wszystko, co było osadzone w tradycji. Biblioteki i muzea stanowiły dla nich przykład kultury archaicznej, która blokuje rozwój twórczy. Był to czas literacko‑artystycznych eksperymentów. Ogłaszano kolejne manifesty, dotyczące różnych dziedzin sztuki – na początku 1910 roku, w formie ulotki, ukazał się manifest malarzy futurystycznych. Autorami byli: Umberto Boccioni, Carlo Carrà, Luigi Russolo, Giacomo Balla i Gino Severin. Podróże zagraniczne Marinettiego i jego spotkania ze środowiskami literacko‑artystycznym pozwoliły na popularyzację futuryzmu w Europie. Rozliczne wystawy malarstwa dostarczały okazji do zapoznania z nowymi ideami twórcom francuskim, angielskim i niemieckim. W późniejszych latach Marinetti stał się zwolennikiem Mussoliniego. W publikacji Futurismo e Fascismo (Futuryzm i faszyzm), wydanym w roku 1924, starał się dowieść, że ideologia faszystowska pozwala na realizację wszystkich postulatów futurystycznych, zwłaszcza tych, które kultywowały młodość, siłę fizyczną, wigor oraz marzenia o zuchwałym zdobywaniu świata.
Futuryzm w Rosji
W Rosji futurystyczne idee trafiły na podatny grunt. Główną rolę w tworzeniu nowego ruchu artystycznego odegrał Władimir Majakowski, artysta związany z ruchem bolszewickimbolszewickim i kilkukrotnie z tego powodu aresztowany. W krąg grupy kubofuturystówkubofuturystów wprowadził go Dawid Burluk. Wraz z poetami Wielimirem Chlebnikowem i Aleksiejem Kruczonychem stworzyli manifest rosyjskiego futuryzmu Policzek smakowi powszechnemu (1912), nawołując do wyrzucenia Puszkina, Dostojewskiego i Tołstoja z „Parostatku Współczesności”. Publikacja ta wywołała falę publicznych wystąpień i dyskusji.
Majakowski nosił wówczas ekstrawagancki żółty kaftan i aktywnie uczestniczył w burzliwych, naładowanych energią twórczą spotkaniach moskiewskich artystów. W latach 1914–1915 napisał poemat Obłok w spodniach, który uważał za katechizm współczesnej sztuki – jego hasła brzmiały: „Precz z waszą miłością”, „precz z waszą sztuką”, „precz z waszym ustrojem”, „precz z waszą religią”. Utwór ukazał się w ocenzurowanej wersji – w całości opublikowano go dopiero po zwycięstwie rewolucji. Majakowski głosił pochwałę techniki i pochwałę przemian ustrojowych. Uważał, że nowoczesna sztuka służy rewolucji, a rewolucja uzasadnia nowoczesną sztukę. W przeciwieństwie do innych twórców futuryzmu, często pomijających warstwę znaczeniowej wiersza na rzecz formy (warstwy brzmieniowej i wizualnej) przekazywał w swoich utworach konkretne, zrozumiałe treści, także o charakterze politycznym. Futuryści rosyjscy podkreślali znaczenie przemiany języka literatury. Deklarowali, że dążą do poszerzenia słownika o słowa nieskrępowane i pochodne. Stosowanie neologizmów i gry językowe stały się charakterystycznymi cechami futurystycznej poezji. Majakowski łączył nowatorstwo językowe z zaangażowanym przekazem, co stanowiło o sile jego wierszy. Był piewcą Lenina i zwolennikiem rewolucji, jednak coraz bardziej krytycznie oceniał jej rezultaty, przez co został oskarżony o wypaczenia i odejście od doktryny. Zginął w niejasnych okolicznościach.
Futuryzm rosyjski rozwijał się niezwykle dynamicznie. Do legendy przeszły jego symbole: żółto‑pomarańczowy kaftan Majakowskiego, rzodkiewki i drewniane łyżki w butonierce, twarze kubofuturystów pomalowane w paski, poetyckie plakaty w formie olbrzymich tapet. Charakterystyczne dla tego czasu są także obrazy MalewiczaMalewicza.
Futuryzm stał się ważnym prądem kulturowym zjawiskiem w Rosji jeszcze przed I wojną światową. Pojawiały się nowe grupy literackie i nowe almanachy poezji. Mnożyły się manifesty. W 1912 roku ukazał się Policzek smakowi powszechnemu, rok później Zdechły księżyc. W roku 1914 Pierwsze pismo futurystów. Wraz z wybuchem rewolucji nowy nurt nabierał znaczenia. Zwalczanie burżuazyjnej kultury łączyło się z krytyką „zgniłego zachodu”. Postulaty odcięcia się od tradycji poprzez strategię obyczajowego skandalu i stworzenia antyestetyki korespondowały z uzasadnionym politycznie programem sztuki dostępnej dla szerokich mas. Nowa literatura miała być barbarzyńska i egalitarna. Przewrót ustrojowy niosący ze sobą rozpad dawnych wartości i dawnego języka wydawał się spełnieniem oczekiwań futurystów. Z czasem poszukiwania młodych twórców i ich nadzieje na totalną wolność artystyczną zostały umiejętnie wykorzystane przez władzę. Swobodna twórczość zaczęła służyć ideologicznej propagandzie. Początkowo elementy propagandowe utworów futurystycznych wynikały ze szczerego przekonania artystów o powinności sztuki w dobie ustrojowej przemiany. Poeci i malarze łączyli siły, by ubarwiać i rozjaśniać nową rzeczywistość, ukazywać tętniące życiem miasta, fabryki i stacje kolejowe. Ich entuzjazm służył umacnianiu ideologii, ale owocował także coraz większą dynamiką życia artystycznego. W rezultacie coraz większa liczba twórców produkowała typowo propagandowe slogany. Włoscy futuryści zostali uwiedzeni przez faszyzm, a futuryzm rosyjski sprzymierzył się z komunizmem i paradoksalnie dał początek socrealizmowi – „podstawowej i jedynej metodzie twórczej” w sztuce radzieckiej. Rosyjscy awangardziściawangardziści nie mogli podobać się słabo wykształconym funkcjonariuszom partyjnym, którzy żądali od artystów jasnego, zrozumiałego dla ludu przekazu. Dawni futuryści, kubiści i abstrakcjoniści musieli dopasować się do oczekiwań lub wyemigrować na zachód.
W Polsce nurt futurystyczny rozwijał się po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku, a jego reprezentantami byli Anatol Stern i Aleksander Wat, Bruno Jasieński, Stanisław Młodożeniec i Tytus Czyżewski. W 1921 roku zaczęły się ukazywać się programowe broszury i arkusze poetyckie, jak słynna „JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW”. Polscy futuryści wzorem włoskich i rosyjskich poprzedników byli buntownikami skandalistami, wyszydzali przebrzmiałe normy i konwenanse. Symbolicznym końcem futuryzmu polskiego stała się śmierć Majakowskiego w 1930 roku.
Nurt futuryzmu najbardziej widoczny był w literaturze i malarstwie, ale rozwijał się również w innych dziedzinach sztuki – w muzyce, rzeźbie, filmie oraz w architekturze.
Słownik
(fr. avant garde – straż przednia) wszystkie kierunki, które zrywają z realizmem i naśladownictwem rzeczywistości i nastawione są na kreację zupełnie nowych jakości estetycznych; zjawisko które pojawiło się na początku XX wieku – w jego obręb zalicza się prądy takie, jak futuryzm, czy dadaizm
odmiana doktryny komunistycznej stworzona przez Włodzimierza Lenina, stanowiąca jego interpretację zasad marksizmu i dostosowanie ich do uwarunkowań rosyjskich
(fr. dada) – międzynarodowy ruch artystyczno‑literacki w sztuce XX wieku, jego głównymi hasłami były swoboda wyrazu artystycznego, zerwanie z wszelką tradycją i odrzucenie kanonów
awangardowy kierunek w sztuce, łączący elementy kubizmu i futuryzmu; jego przedstawiciele to: Władimir Majakowski, Dawid Burluk, Welimir Chlebnikow, Natalia Gonczarowa, Michaił Łarionow
kierunek w sztuce abstrakcyjnej; jego głównym przedstawicielem był Kazimierz Malewicz