Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R87bgOrruzyIn
Obraz podzielony jest na trzy części. Na środku obrazu znajduje się jadąca kawaleria konna. Składa się ona z trzech grup jeźdźców. Poniżej znajduje się przekrój gleby, odwzorowany jest on kolorami: czarnym, czerwonym, żółtym, niebieskim, zielonym. Na drugim planie za kawalerią konną znajduje się pokryte warstwą chmur niebo.

Majakowski i Marinetti – cechy futuryzmu rosyjskiego i włoskiego

Kazimierz Malewicz, Czerwona kawaleria, pomiędzy 1928 a 1932
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Czym był futuryzm? Jakie zadania stawiali futuryści przed nowoczesną sztuką? Dlaczego nawoływali do palenia muzeów i bibliotek?

Manifest futurystyczny, opublikowany na początku XX wieku, postulował gruntowną zmianę podejścia do twórczości artystycznej. Wzywał do buntu wobec tradycji. Nowa sztuka miała podążać za dynamicznie zmieniającą się rzeczywistością. Miała stać się sprawcza i agresywna, wolna od ograniczeń, a nawet bezczelna w sposobie pisania. Futuryści drwili z dawnych kategorii piękna i norm obyczajowych. Kultywowali siłę i młodość. Poszukiwali nowego języka i nowych form wyrazu. 

Twoje cele
  • Poznasz historię futuryzmu.

  • Scharakteryzujesz futuryzm w sztuce i literaturze.

  • Porównasz futuryzm rosyjski z futuryzmem włoskim.

  • Przeanalizujesz związki futuryzmu z propagandą polityczną.