Jak powinno wyglądać zażalenie?

Zażalenie to inaczej zakwestionowanie jakości towaru czy usługi. Jego powodem mogą być wady, niedokładności bądź niezgodność z rezultatami, których oczekujemy zgodnie z zawartą wcześniej umową. Często zamiast słowa „zażalenie” stosowane są terminy bliskoznaczne, jak: „reklamacja”, „skarga”, „odwołanie”. Należy pamiętać,
że w Polsce obowiązuje konstytucyjne prawo do składania zażalenia
(art. 63 Konstytucji Rzeczpospolitej Polski, a także: art. 227 Kodeksu postępowania administracyjnego).

Tak jak wszystkie teksty użytkoweteksty użytkoweteksty użytkowe, zażalenie powinno być:

  • krótkie,

  • zwięzłe,

  • przekonujące.

Tekst zażalenia charakteryzuje się:

  • obecnością adresata – należy wskazać, do kogo konkretnie kierujemy skargę;

  • określeniem celu – obiektu reklamacji; należy wyjaśnić, z czego jesteśmy niezadowoleni, jaki aspekt usługi czy produktu nam nie odpowiada, gdzie znajdujemy wady;

  • stylem urzędowym – stosowanym w sytuacji komunikowania się przedstawicieli dwóch stron, charakteryzującym się oficjalnością, precyzją, schematyzmem, a także przewagą form bezosobowych.

Cechą charakterystyczną stylu urzędowego (a więc i zażalenia) jest także dyrektywność, czyli zastosowanie takich środków wyrazu, które mają zobowiązać odbiorcę do wykonywania określonych czynności. W stylu urzędowym pojawiają się liczne nakazy, zakazy, pozwolenia, stąd częste są takie wyrazy, jak: należytrzeba
nie powinienjest zakazanewzbronione, niezwłocznie.

R1HyoJUueGVBH
Artykuły kojarzące się z pracą administracyjno‑biurową.
Źródło: domena publiczna.

Czego możemy żądać w ramach zażalenia?

W ramach zażalenia możemy żądać:

  • wymiany towaru na nowy,

  • naprawy,

  • obniżenia ceny,

  • odstąpienia od umowy.

Co powinno znaleźć się w zażaleniu?

W tekście zażalenia muszą się znaleźć:

  • miejscowość i data,

  • imię i nazwisko piszącego skargę oraz jego adres,

  • organ, do którego kierowana jest skarga (lub imię i nazwisko osoby, jej funkcja), adres,

  • nagłówek określający rodzaj pisma,

  • powołanie się na odpowiedni artykuł z ustawy,

  • wskazanie na kogo składane jest zażalenie,

  • przedstawienie przedmiotu skargi,

  • przedstawienie żądań (czego żądamy, czego się domagamy),

  • uzasadnienie (opisanie faktów, wskazanie nieprawidłowości, powołanie się
    na dołączone dokumenty, które uzasadniają złożenie skargi),

  • podpis (autora skargi),

  • spis załączników (jeśli są).

Wzór zażalenia

Zażalenie posiada schematyczną formę, to znaczy zawsze powinno zawierać informacje rozmieszczone jak na poniższym wzorze:

R1DMuZtj4H1Zv
Wzór zażalenia

Słowniczek

teksty użytkowe
teksty użytkowe

teksty, które formułowane są na potrzeby różnych okoliczności, np. urzędowych (podanie, wniosek), zawodowych (e‑mail, CV) czy też osobistych i prywatnych (kondolencje, gratulacje) i inne