Przeczytaj
Jak powinno wyglądać zażalenie?
Zażalenie to inaczej zakwestionowanie jakości towaru czy usługi. Jego powodem mogą być wady, niedokładności bądź niezgodność z rezultatami, których oczekujemy zgodnie z zawartą wcześniej umową. Często zamiast słowa „zażalenie” stosowane są terminy bliskoznaczne, jak: „reklamacja”, „skarga”, „odwołanie”. Należy pamiętać,
że w Polsce obowiązuje konstytucyjne prawo do składania zażalenia
(art. 63 Konstytucji Rzeczpospolitej Polski, a także: art. 227 Kodeksu postępowania administracyjnego).
Tak jak wszystkie teksty użytkoweteksty użytkowe, zażalenie powinno być:
krótkie,
zwięzłe,
przekonujące.
Tekst zażalenia charakteryzuje się:
obecnością adresata – należy wskazać, do kogo konkretnie kierujemy skargę;
określeniem celu – obiektu reklamacji; należy wyjaśnić, z czego jesteśmy niezadowoleni, jaki aspekt usługi czy produktu nam nie odpowiada, gdzie znajdujemy wady;
stylem urzędowym – stosowanym w sytuacji komunikowania się przedstawicieli dwóch stron, charakteryzującym się oficjalnością, precyzją, schematyzmem, a także przewagą form bezosobowych.
Cechą charakterystyczną stylu urzędowego (a więc i zażalenia) jest także dyrektywność, czyli zastosowanie takich środków wyrazu, które mają zobowiązać odbiorcę do wykonywania określonych czynności. W stylu urzędowym pojawiają się liczne nakazy, zakazy, pozwolenia, stąd częste są takie wyrazy, jak: należy, trzeba,
nie powinien, jest zakazane, wzbronione, niezwłocznie.
Czego możemy żądać w ramach zażalenia?
W ramach zażalenia możemy żądać:
wymiany towaru na nowy,
naprawy,
obniżenia ceny,
odstąpienia od umowy.
Co powinno znaleźć się w zażaleniu?
W tekście zażalenia muszą się znaleźć:
miejscowość i data,
imię i nazwisko piszącego skargę oraz jego adres,
organ, do którego kierowana jest skarga (lub imię i nazwisko osoby, jej funkcja), adres,
nagłówek określający rodzaj pisma,
powołanie się na odpowiedni artykuł z ustawy,
wskazanie na kogo składane jest zażalenie,
przedstawienie przedmiotu skargi,
przedstawienie żądań (czego żądamy, czego się domagamy),
uzasadnienie (opisanie faktów, wskazanie nieprawidłowości, powołanie się
na dołączone dokumenty, które uzasadniają złożenie skargi),podpis (autora skargi),
spis załączników (jeśli są).
Wzór zażalenia
Zażalenie posiada schematyczną formę, to znaczy zawsze powinno zawierać informacje rozmieszczone jak na poniższym wzorze:
Słowniczek
teksty, które formułowane są na potrzeby różnych okoliczności, np. urzędowych (podanie, wniosek), zawodowych (e‑mail, CV) czy też osobistych i prywatnych (kondolencje, gratulacje) i inne