Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rjb2JvCT3wTzQ1
Nie wszystkie wątki etyczne wykorzystane przez Epikura są jego autorstwa, ale potrafił on scalić je w oryginalny ideał życia. To, co w tym ideale jest najistotniejsze, zawiera się w formule nazywanej czwórmianem leczniczym, mówiącym o bogach, śmierci, dobru i złu. Epikur przekonywał, że bogów, śmierci i cierpienia bać się nie należy, zaś osiąganie dobra i szczęścia jest proste.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Filozofia epikurejska należała do epoki hellenistycznejepoka hellenistyczna (hellenizm)epoki hellenistycznej, co przekłada się na to, że widoczne jest w niej tak zakorzenienie w klasycznej filozofii greckiej, jak przekroczenie horyzontu tejże. Epikureizm respektował ogólne klasyczne zasady optymizmu poznawczego oraz etycznego, mówiące o możliwości osiągnięcia wiedzy oraz szczęścia, nadając im jednak zasadniczo nowe interpretacje i oryginalną argumentację. Równocześnie z epikureizmem rozwijały się dwie filozoficzne szkoły hellenistyczne – stoicyzm i sceptycyzm. Epikureizm grecki, a w jeszcze większej mierze rzymski, rywalizował z tymi szkołami, a także z nadal aktywną szkołą platońską i perypatetycką, zwłaszcza w zakresie problematyki etycznej. Podejmując kwestie etyczne, Epikur nawiązywał do tradycji sokratejskiej, przede wszystkim do ArystypaArystyp z Cyreny (435–356 p.n.e.)Arystypa, założyciela szkoły Cyrenaików. Od Arystypa Epikur przejął dwa motywy – praktycyzm filozofii oraz hedonizmhedonizmhedonizm, ale oba w takiej mierze rozwinął, przekraczając proste interpretacje cyrenaików, że można je traktować jako oryginalny wkład epikureizmu do myśli filozoficznej. Nacisk na praktyczny wymiar filozofowania, czyli na kształtowanie sztuki życia, zaowocował w epikureizmie dominacją etyki nad pozostałymi dziedzinami filozofii. Nie mamy żadnego pożytku z filozofii – pisał Epikur – jeśli nie służy ona do rozpędzenia namiętności duszy.

R1QgUo19saEuP1
Filozofia Epikura nie wyczerpuje się w aktywności poznawczej. Jest również, a może przede wszystkim, opartą na wiedzy umiejętnością praktycznego kształtowania postawy mędrca (phronesis), metodą uwalniania duszy od lęku i cierpienia oraz kulturą panowania nad sobą.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Co stanowi o nowatorstwie epikurejskich rad? Po pierwsze Epikur afirmował w nich doczesność wbrew tropom religijnym i eschatologicznym, na przykład platońskim, oraz przyjazność i poznawalność świata wbrew tropom cynickim lub sceptyckim. Umiarkowany hedonizm, główna zasada etyczna epikureizmu, był zbudowany na założeniu, że szczęście jest w zasięgu każdego człowieka, ponieważ nie zależy od jakiegokolwiek zewnętrznego warunku – woli bogów, bogactwa, pochodzenia czy władzy, zależy natomiast od naszej mądrości, która jest:

1
Epikur List do Menoikeusa

początkiem wszelkiego dobra i dobrem najwyższym (…) ona nas uczy, że nie można żyć przyjemnie, jeśli się nie żyje mądrze, pięknie i sprawiedliwie, ani nie można żyć mądrze, pięknie i sprawiedliwie, jeśli się nie żyje przyjemnie

1 Źródło: Epikur, List do Menoikeusa, [w:] Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. I. Krońska, s. 636.

Adresatem epikurejskiej wiary i epikurejskich rad jest więc każdy człowiek i każdy człowiek jest za swoje szczęście odpowiedzialny. Możliwość uczynienia życia szczęśliwym oparta jest w epikureizmie na przekonaniu, że rzeczywistość nie ma charakteru w pełni deterministycznegodeterminizmdeterministycznego. Epikur nie odwoływał się do jakiegokolwiek niezależnego od człowieka porządku świata, który miałby człowiekowi owo szczęście umożliwiać bądź odbierać. Szczęście nie jest więc zarezerwowane dla adeptów zaawansowanej wiedzy, której przedmiotem są byty absolutne lub konieczne porządki świata. Epikur nie zgadzał się ani z platonikami, ani ze stoikami w kwestii kryterium oceny postępowania człowieka. Platońskiemu rozumieniu powinności moralnej jako zgodności czynu z absolutnym wzorcem lub stoickiemu rozumieniu powinności jako zgodności z koniecznym porządkiem naturalnym przeciwstawiał kryterium skutku. Działać etycznie to, według Epikura, działać tak, by wyzbywać się cierpień i lęków oraz osiągać rozumnie umiarkowaną przyjemność. Spór epikureizmu ze stoicyzmem wpisuje się w ten sposób w etyczną opozycję konsekwencjalizmukonsekwencjalizmkonsekwencjalizmudeontologizmudeontologizmdeontologizmu.

RUw4BDlXsb8cq1
Źródło: Hieronim Bosch, Ogród rozkoszy ziemskich, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Po drugie Epikur odrzucił utożsamienie człowieka z obywatelem wspólnoty politycznej, dominujące w kulturze klasycznej Grecji, na rzecz ujęcia człowieka jako niezwiązanego z żadnym ładem społecznym. Epikureizm odkrywał w ten sposób autonomiczną jednostkę jako podmiot wszelkich życiowych wyborów i do niej kierował wskazówki etyczne. Ów prywatny człowiek Epikura to człowiek, który żyje w ukryciu, czyli poza zgiełkiem agory, ponieważ tkwienie w strukturach polis sprowadza nań fałszywe mniemania i lęki, ale jego postawa nie oznacza bojaźni lub niechęci wobec życia, charakterystycznej na przykład dla filozofii cynickiej. Epikureizm zapisał się w kulturze jako filozofia odkrywająca urok prostoty indywidualnego, prywatnego życia i rehabilitująca walory zmysłowości oraz naturalności z pominięciem perfekcjonizmu właściwego stoikom. Życie samo w sobie jest przyjemne, jeśli brak mu bólu i wiedziemy je w dobrym miejscu i dobrym towarzystwie.

Po trzecie pochwała życia nie łączyła się w epikureizmie z lękiem przed śmiercią.

1
Epikur List do Menoikeusa

Mędrzec natomiast ani nie wyrzeka się życia, ani nie boi się nie żyć – bo ani życie nie jest dlań czymś odpychającym, ani śmierci nie uważa za jakieś zło.

2 Źródło: Epikur, List do Menoikeusa, [w:] Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. I. Krońska, s. 633.

Epikur nie obiecywał człowiekowi „życia po życiu”, ale również nie traktował śmierci jako zła. Podjął heroiczną próbę oswojenia śmierci przez jej naturalizację – nasz stosunek do śmierci powinien być odbiciem stosunku do życia, nie zaś – jak w ujęciach religijnych – na odwrót. Jeśli Platon postulował unikanie lęku przed śmiercią ze względu na nieśmiertelność duszy, to Epikur użył argumentacji odwrotnej – śmierci nie należy się obawiać właśnie ze względu na skończoność duszy. 

1
Epikur List do Menoikeusa

Staraj się oswoić z myślą, że śmierć jest dla nas niczym, albowiem wszelkie dobro i zło wiąże się z czuciem, a śmierć jest niczym innym, jak właśnie całkowitym pozbawieniem czucia.

3 Źródło: Epikur, List do Menoikeusa, [w:] Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. I. Krońska, s. 632–633.
R1TzIJ0NIy7lZ1
Staraj się oswoić z myślą, że śmierć jest dla nas niczym, albowiem wszelkie dobro i zło wiąże się z czuciem, a śmierć jest niczym innym, jak właśnie całkowitym pozbawieniem czucia.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Bogata była tradycja polemiki i krytyki epikureizmu, co pośrednio świadczy o znaczeniu doktryny epikurejskiej. Zasób argumentów, którymi atakował Epikura na przykład Plutarch, zagorzały przeciwnik epikureizmu, jest pokaźny. Plutarch uważał, że epikureizm wiąże się z destrukcją ideałów klasycznej Grecji. Po pierwsze niszczy to, co pozytywnego jest w religii, czyli na przykład duchowe przeżycie radości i nadziei związanych z doświadczeniem religijnym. Po drugie niszczy klasyczny obraz obywatela zaangażowanego w sprawy wspólnoty, szanującego tradycję i jej wartości, przekazywane w kształceniu, oraz cieszącego się sławą, która potwierdza jego wartość. Po trzecie proponuje postawę utylitarną, sprowadzającą życiowe wybory do rachunku przyjemności. Epikureizm właściwie nie miał historii i przez pięć stuleci trwania na arenie myśli filozoficznej nie doczekał się nowatorskich wykładni. Dzieło Epikura nie miało więc swojego Plotyna lub Tomasza. Zeszło z areny dziejów, gdy zderzyło się z filozofią chrześcijańską, opartą na założeniach nie tyle innych, ile po prostu radykalnie z nim sprzecznych. Dopiero wraz z pojawieniem się utylitaryzmu przypomniano o podejściu do szczęścia bliskim epikureizmowi. Do tamtego jednak czasu panowało  przekonanie, zgodne ze stanowiskiem  Aureliusza Augusta, że człowieka szczęśliwym uczynić może tylko Bóg. 

1
Bignone L' Aristotele perduto

[Filozofia Epikura – dop. red.] dłużej niż wszystkie inne stawiała opór, gdy upadał świat antyczny, ponieważ bardziej niż jakakolwiek inna niewzruszenie zachowała dwa przekonania, które w świecie starożytnym są najgłębszymi racjami życia: wiarę w rzeczywistość i możliwość jej poznania oraz wiarę w możliwość osiągnięcia szczęścia. Kiedy później zwycięży lęk przed tym, co nadnaturalne, a rzeczywistość świata wyda się iluzją i błędem, prawdziwe zaś poznanie nie będzie już szukaniem na drodze doświadczenia, ale mistycznym i religijnym objawieniem (…), kiedy samo życie na tym świecie zostanie definitywnie potępione i będzie się tylko pragnąć, by jak najprędzej się z niego wyrwać, wtedy dopiero zniknie filozofia Epikura (...).

4 Źródło: Bignone, L' Aristotele perduto, t. 1, s. 11. Cytat za: G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. III., tłum. E. I. Zieliński, Lublin 1999, s.191.

W odrodzeniu i wiekach późniejszych epikureizm stał się patronem różnych tendencji hedonistycznych, często ze szkodą dla recepcji i opinii o oryginalnej myśli Epikura. Znaczącym śladem epikureizmu w czasach nowożytnych był utylitaryzm J. Benthama i J. S. Milla.

3

Słownik

Arystyp z Cyreny (435–356 p.n.e.)
deontologizm
deontologizm

stanowisko etyczne, zgodnie z którym powinność moralna zależy od tego, czy spełnia ona nakaz wywodzący się z prawomocnego źródła wewnętrznego lub zewnętrznego

determinizm
determinizm

koncepcja filozoficzna, zgodnie z którą wszelkie zdarzenia w świecie są (jako skutki) warunkowane przyczynami

epoka hellenistyczna (hellenizm)
epoka hellenistyczna (hellenizm)

okres dziejów kultury śródziemnomorskiej, datowany mniej więcej na lata 323 p.n.e.–30 n.e; odrębność hellenizmu wyznaczył upadek imperium aleksandryjskiego oraz klasycznej kultury greckiej wraz z jej społeczną formą – polis, a także pojawienie się nowych ośrodków i nurtów w filozofii oraz religii na gruncie zmieszania się wpływów greckich oraz wielu kultur lokalnych

hedonizm
hedonizm

pogląd filozoficzny, zgodnie z którym przyjemność jest największym dobrem/ celem/szczęściem człowieka; Epikur wyznawał umiarkowaną wersję hedonizmu, ponieważ do szczęścia według niego wystarcza nam brak cierpienia, który pozwala przeżyć tzw. przyjemność katastematyczną, czyli naturalną przyjemność życia

konsekwencjalizm
konsekwencjalizm

stanowisko etyczne, wg którego o wartości moralnej czynu decyduje jego skutek