Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Koronacja cesarska Karola Wielkiego

W opinii nowego cesarza i służących mu intelektualistów koronacja z 800 r. doprowadziła do odnowienia cesarstwa rzymskiego – tego samego, które na Zachodzie zanikło ponad 300 lat wcześniej. Jednocześnie zdawano sobie sprawę z pewnych różnic. Imperium karolińskie miało inny zasięg geograficzny niż starożytny Rzym. Wśród poddanych Karola Wielkiego znalazły się także nowe ludy – takie, o których w starożytności albo nie słyszano, albo zamieszkiwały one ziemie leżące poza granicami cesarstwa. Na Zachodzie nazywano Karola Wielkiego ojcem Europy.

RwB0ZWupGDaf7
Cesarska koronacja Karola Wielkiego w 800 r.
Wyjaśnij, jakie znaczenie miała cesarska koronacja: dla samego Karola, dla jego rodu, dla państwa Franków i dla Bizancjum.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

BiografbiografBiograf cesarza, Einhard, opisując odczucia Karola Wielkiego po koronacji diademem cesarskim, stwierdził: „z początku tak mu to było przykre, że zapewniał, iż w tym dniu, chociaż to było wielkie święto, nie byłby wszedł do kościoła, gdyby wcześniej znał zamiary papieża”. Wokół sprawy tej „niechcianej koronacji” narosły liczne nieporozumienia.

R1Mgu9AN3b30i1
Życie Karola Wielkiego (Vita Karoli Magni) autorstwa Einharda, iluminacja, XIII w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wielu historyków zakładało, ze Karol nie życzył sobie, aby to papież uczynił go cesarzem, bo wówczas następca św. Piotra stawałby ponad władcą rzymskim. Nie ulega jednak wątpliwości, że jakakolwiek myśl o dominacji biskupa Rzymu nad władcą Franków w czasach Karola w ogóle nie mogła powstać. Sam Einhard zaznaczył, że król przybył do Rzymu, ponieważ papieża okrutnie okaleczono w trakcie zamieszek. Bez protekcji wielkiego władcy Leon III straciłby nie tylko swoją godność, ale i życie. Trudno zakładać, że w tej sytuacji dążył on do zdominowania własnego protektoraprotektorprotektora. Zresztą inauguracja panowania władcy chrześcijańskiego przez wysokiego rangą duchownego od czasów Pepina Małego była czymś oczywistym. Królewskiego namaszczenia Karola Wielkiego dokonał papież Stefan III. Nie przeszkadzało to władcy Franków uważać się za króla koronowanego przez Boga.

Czytając Einharda, można dojść do wniosku, że Karol był zaskoczony nadaniem mu tytułu cesarskiego. Tymczasem wiemy na pewno, że na długo przed 800 r. władca Franków stylizował się na cesarza rzymskiego. Stwierdzenie biografa o przykrości, jaką Leon III sprawił Karolowi koronacją cesarską, jest zapewne próbą zaznaczenia wyjątkowej skromności monarchy. Wielki monarcha został w ten sposób przedstawiony jako człowiek obdarzony prawdziwie chrześcijańskimi cnotami.

Renesans karoliński

Z punktu widzenia cywilizacji europejskiej największe znaczenie miała karolińska polityka kulturalna. Zainteresowanie Karolingów sprawami kultury duchowej wynikało z koncepcji ich władzy: byli królami z łaski Boga, przezeń koronowanymi, stąd za swój podstawowy obowiązek uważali doprowadzenie całego swojego ludu do zbawienia. Z tego założenia wynikały wszystkie elementy polityki Pepina i Karola, również wojny z „niewiernymi” – Arabami czy poganamipogaństwopoganami. Karol Wielki rozumiał Ewangelię we właściwy swej epoce sposób, np. uważał, że dla Sasów lepiej będzie, gdy siłą zmusi się ich do przyjęcia chrztu, niż gdyby mieli umrzeć w pogaństwie i trafić do piekła. Jednocześnie powszechny charakter nauczania Jezusa powodował, że król Franków czuł się odpowiedzialny nie tylko za poddanych odziedziczonych po ojcu, lecz także za wszystkie ludy sąsiednie. Wiązało się z tym przejęte od Rzymian przekonanie o cywilizacyjnej wyższości chrześcijan (a więc – zgodnie z ówczesnym sposobem myślenia – Rzymian, członków Kościoła rzymskiego) nad pogańskimi barbarzyńcami.

Karol pragnął dzielić się osiągnięciami cywilizacyjnymi, a w razie oporu był gotów narzucać je siłą. Zbawienie ludzi mieszkających wewnątrz państwa mogło się dokonać tylko za pośrednictwem odpowiednio wykształconych duchownych, tych zaś na skutek wielowiekowych zaniedbań bardzo brakowało. Aby zmienić ten stan rzeczy, Karolingowie roztoczyli opiekę nad papiestwem. Za panowania Pepina Małego św. Bonifacy, wysłany z Rzymu, przybył do Galii i przystąpił do reformowania Kościoła w państwie Franków. Kwalifikacje intelektualne – przede wszystkim znajomość łaciny – stały się podstawowym warunkiem uzyskania nominacji biskupich i innych dostojeństw kościelnych. Karol rozkazał biskupom i opatomopatopatom (przełożonym) klasztorów w swoim państwie zorganizować szkoły.

RouauAdvrlqvr1
Minuskuła karolińska.
W ostatnich latach panowania Merowingów poziom elity intelektualnej tak się obniżył, że zanikała umiejętność ładnego i czytelnego pisania. Wiele rękopisów z tego okresu trudno jest odczytać. Z tego powodu środowisko reformatorów skupione wokół Karola Wielkiego zdecydowało się na wprowadzenie nowego kroju pisma i konsekwentne kształcenie w szkołach umiejętności posługiwania się nim.
Wyjaśnij, jakie znaczenie miała reforma pisma.
Źródło: moine inconnu, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pierwszym osiągnięciem był wzrost intelektualnego poziomu duchowieństwa. Kapłani wystarczająco dobrze poznali łacinę, aby czytać Pismo Święte i poprawnie odprawiać msze święte oraz udzielać sakramentów. Nauka języka w jego klasycznej formie doprowadziła do odnowienia studiów nad pogańską literaturą i filozofią starożytnych Rzymian. Najbardziej zdumiewające wydaje się to, że sam Karol Wielki – analfabetaanalfabetyzmanalfabeta, który w młodości nie zdobył żadnego wykształcenia – w wieku dojrzałym zaczął przejawiać ogromne zainteresowanie kulturą duchową. Zaprosił na swój dwór najwybitniejszych intelektualistów ówczesnej Europy: Alkuina (Anglosasa), Piotra z Pizy (Rzymianina), Pawła Diakona (Longobarda), Einharda [ajnharda] (Franka) i wielu innych. To oni współtworzyli politykę kulturalną władcy. W pałacu królewskim w Akwizgranie, głównej stolicy Karola, powstała wyśmienita szkoła. Król konsekwentnie wymagał, aby jego dzieci oraz młodzi możnowładcy z całego państwa zdobywali wykształcenie. Zainicjowany w ten sposób prąd odnowy kultury został przez historyków nazwany renesansem karolińskim.

RJ35EPLZH7dMj
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Cesarstwo Karola Wielkiego.

Z monarchią karolińską związane są charakterystyczne zjawiska kulturowe i gospodarcze, a także kwestie organizacyjno‑administracyjne. Jeśli chodzi o te pierwsze to należy wspomnieć przede wszystkim o renesansie karolińskim, czyli ogóle przemian kulturowych z końca VIII i IX wieku, kiedy to następuje ponowne zainteresowanie dorobkiem naukowym starożytnego Rzymu.

Ważnym elementem renesansu karolińskiego była reforma łaciny, prowadząca do wyodrębnienia jej czystej formy spośród rozwijających się z niej innych dialektów, które dały podwaliny pod współczesne języki romańskie.

W czasach karolińskich ukształtowana została „minuskuła karolińska” czyli charakterystyczne średniowieczne pismo opracowane przez kancelarię dworską i klasztory, będące w użytku do 1200 r. i stanowiącego inspirację dla renesansowej „antykwy”, której twórcy błędnie łączyli „minuskułę karolińską” z tekstami rzymskimi.

Rvwdr1Zxemuhp1
Hraban Maur (po lewej) wspierany przez Alkuina przedstawia swoje dzieło arcybiskupowi Otgarowi z Moguncji; iluminacja z Manuscriptum Fuldense, ok. 831‑840.
Źródło: Fulda - Manuscript, Wien, Österreichische Nationalbibliothek, cod.652, fol. 2v (Fulda, 2nd quarter of the 9th century), Wikimedia Commons, domena publiczna.

W ramach reformy szkolnictwa powstała sieć szkół, w czym wielkie zasługi miał Alkuin – wybitny uczony, mnich anglosaski, który przybył do państwa frankijskiego w VIII wieku. W nauczaniu obowiązywał podział na siedem sztuk wyzwolonych, dzielące się z kolei na trivium i quadrivium. Ważnym ośrodkiem kultury były powstające przy klasztorach skryptoria, które służyły do przepisywania tekstów religijnych, np. pism Ojców Kościoła.

W państwie Karolingów następował rozwój literatury, malarstwa oraz architektury – czerpano z wzorców rzymskich, charakterystycznym przykładem ówczesnej sztuki architektonicznej jest katedra w Akwizgranie. Ożywieniu intelektualnemu czasów Karola Wielkiego, sprzyjał mecenat cesarza, z którego korzystali przybywający na jego dwór uczeni: wspomniany Alkuin, jego uczeń Józef Szkot, Paweł Diakon oraz Piotr z Pizy czy Teodulf z Hiszpanii.

Powyżej opisane elementy wpłynęły na uzyskanie kulturowego znaczenia przez państwo frankijskie na tle poprzednich ośrodków władzy powstałych po upadku Rzymu. Można także uznać je za jeden ważniejszych kroków w kierunku „właściwego” renesansu włoskiego.

Słownik

analfabetyzm
analfabetyzm

(gr. analphabetos - nie znający liter) brak podstawowych wiadomości z jakiejś dziedziny; brak umiejętności czytania i pisania u osób dorosłych

biograf
biograf

osoba, która opisuje czyjeść życie

opat
opat

przełożony opactwa, klasztoru męskiego w niektórych starych zakonach

pogaństwo
pogaństwo

dla chrześcijan: wyznawanie religii niechrześcijańskiej, szczególnie politeistycznej

protektor
protektor

(łac. protector) wpływowa lub zamożna osoba popierająca coś lub protegująca kogoś

Słowa kluczowe

Karol Wielki, renesans karoliński, Imperium Karolińskie, szkolnictwo, intelektualizm, Europa wczesnego średniowiecza

Bibliografia

Einhard, Życie Karola Wielkiego, tłum. J. Parandowski.

Wczesne średniowiecze. Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 4. oprac. J.Włodarczyk, Warszawa 1960.

Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.

Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.