Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ku jedynowładztwu. Upadek tetrarchii

Po abdykacji DioklecjanaDioklecjan Dioklecjana szybko stało się jasne, że tetrarchię utrzymywała wyłącznie charyzma jej twórcy. Nowi cesarze nie chcieli ani dzielić się ze sobą władzą, ani tym bardziej przystać na założenie, że należy się ona „najlepszym”, z pominięciem ich własnego potomstwa. KonstantynKonstantynKonstantyn był właśnie synem jednego z cesarzy, któremu system tetrarchii odmawiał dziedziczenia władzy po ojcu. Kiedy jednak ten ostatni zmarł w 306 r., jego wojsko natychmiast ogłosiło Konstantyna prawowitym cesarzem. Zasada tetrarchii została złamana, a sam ustrój ostatecznie upadł w latach 312–313, kiedy to rządy w imperium przejęło dwóch cesarzy: LicyniuszLicyniuszLicyniusz na Wschodzie i Konstantyn na Zachodzie.

R1PJK0unTNNCR
W 312 r. w bitwie przy moście Mulwijskim Konstantyn pokonał swego rywala Maksencjusza i zjednoczył pod swym panowaniem zachodnią część imperium. Według legendy tuż przed starciem cesarz doznał objawienia: głos z niebios obiecał mu zwycięstwo, jeśli będzie walczyć pod znakiem Chrystusa. Znak chrystogram, pochodzący od pierwszych dwóch liter greckiego zapisu słowa „Chrystus” (ΧΡΙΣΤΟΣ), miał zostać wymalowany na tarczach żołnierzy, a także umieszczony na labarum (sztandarach), takich jak ten na ilustracji.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Konstantyn

Podział wpływów w cesarstwie nie satysfakcjonował jednak żadnej ze stron. Każdy z cesarzy pragnął wyłącznej władzy nad całym imperium. Zaczęły ich także dzielić poglądy na kwestie religijne. Podczas gdy Konstantyn trwał przy swojej przychylności wobec chrześcijan, Licyniusz zaczął ich prześladować. Ostateczna rozprawa między nimi była więc nieunikniona i miała jej towarzyszyć atmosfera zderzenia dwóch ideologii: tradycyjnej rzymskiej, opartej na starych wierzeniach, oraz nowej – chrześcijańskiej. Wojna ostatecznie wybuchła w 324 r. i zakończyła się zwycięstwem Konstantyna, który w wielkiej bitwie pod Chryzopolis rozbił siły Licyniusza, stając się tym samym niepodzielnym panem cesarstwa.

RSdIIvx3RfrvC1
Giulio Romano. Bitwa przy Moście Mulwijskim, fresk z Pałacu Apostolskiego w Watykanie.
Konstantyn był świetnym dowódcą, a jego zaprawione w boju legiony - kluczem do jego politycznego sukcesu. Doświadczenie, jakie wojsko konstantyńskie zdobyło podczas żmudnych walk z Germanami na terenie Galii, sprawiło, że dominowało ono w starciach z rywalami Konstantyna: Maksencjuszem i Licyniuszem. Powyższa ilustracja przedstawia bitwę przy Moście Mulwijskim (312 r.), w wyniku której Konstantyn opanował zachodnią połowę Imperium.
Źródło: domena publiczna.

Imperium Konstantyna. Reformy

Zmiany, które wprowadzał Konstantyn, były zasadniczo kontynuacją reform zapoczątkowanych jeszcze przez Dioklecjana. W centrum zainteresowania władcy nadal pozostawała armia, która jednak uległa daleko idącym przeobrażeniom. Przede wszystkim zdecydowano się na podzielenie sił imperium na dwie części: wojska przygraniczne (limitaneilimitaneilimitanei) oraz bardziej mobilny korpus rezerwowy (comitatensescomitatensescomitatenses), stanowiący odtąd najważniejszy element armii rzymskiej, którego trzon stanowiła jazda w coraz większym stopniu rekrutująca się spośród barbarzyńców.

Liczebność tak zorganizowanego wojska sięgnęła ponad pół miliona żołnierzy, co wymagało ogromnych zasobów finansowych. Dla ich zapewnienia Konstantyn wykorzystał aparat biurokratyczny utworzony przez Dioklecjana. Ciężar nakładanych podatków był jednak często tak duży, że obywatele zaczęli masowo zmieniać miejsce pobytu. Aby temu zapobiec, wydano zarządzenia przywiązujące chłopów (kolonówkolonkolonów) do ziemi. Kuriałom (członkom rad miejskich), którzy odpowiadali za wypłacanie zobowiązań miasta do państwowej kasy, narzucono z kolei dziedziczenie sprawowanych funkcji.

RevGE9wEUmT0u
Imperium rzymskie w chwili śmierci Konstantyna Wielkiego w 337 r. Kolorem jasnofioletowym oznaczono terytoria zależne: tereny naddunajskie i Armenię. W jaki sposób taki kształt i wielkość państwa wpływały na zarządzanie nim?
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Konstantynopol. Drugi Rzym

W 324 r., tuż po zakończeniu konfliktu z Licyniuszem, w pobliżu miejsca zwycięskiej bitwy, która zapewniła Konstantynowi jedynowładztwo, wytyczył on granice nowej stolicy swego imperium – Konstantynopola, czyli „miasta Konstantyna”. Jego położenie było znakomite. Usytuowany na styku Europy i Azji, po europejskiej stronie cieśniny Bosfor, Konstantynopol nie tylko posiadał świetne warunki obronne, lecz leżał także na przecięciu ważnych szlaków handlowych, co sprzyjało jego rozwojowi. Nowa stolica, uroczyście poświęcona w 330 r., w założeniu Konstantyna miała być czymś znacznie więcej niż tylko kolejnym ważnym ośrodkiem miejskim. Cesarz wyznaczył miastu rolę „nowego” Rzymu: powołał w nim senat, uruchomił rozdawnictwo zboża oraz zwolnił mieszkańców z płacenia podatków.

„Stary” Rzym, mimo zachowania symbolicznego pierwszeństwa w hierarchii miast imperium, powoli przestawał pełnić funkcję faktycznej stolicy cesarstwa. Głównymi zmartwieniami władców imperium były w tym czasie nieustanne najazdy na tereny naddunajskie oraz „płonąca” granica perska. W przeciwieństwie do Konstantynopola Rzym leżał z dala od tych miejsc i nie dawał cesarzom możliwości błyskawicznego reagowania na kolejne ataki.

RNdxy1XZIsxOH
Konstantynopol został zbudowany w miejscu starożytnego greckiego miasta Byzantion. Od tej nazwy nowożytna nauka ukuła miano „Bizancjum” na określenie wschodniej części imperium rzymskiego w późnym antyku oraz w średniowieczu.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Konstantyn Wielki i chrześcijaństwo

Na początku IV w. wyznawcy Chrystusa stanowili już znaczną część rzymskiego społeczeństwa. Ich Kościół był świetnie zorganizowany, a doktryna – jasna i prosta w swych założeniach, obiecywała wyznawcom zbawienie, kładąc nacisk na indywidualną moralność każdego wierzącego. Co więcej, chrześcijańskie poczucie wspólnoty, spajane nadrzędną ideą miłosierdzia, nie miało odpowiednika w świecie antycznym. Wszystkie te czynniki sprawiały, że tradycyjne rzymskie wierzenia przechodziły powoli do defensywy, gdyż skupiały się na rytuałach i obrzędach, a nie na problemach etycznych.

W przeciwieństwie do Dioklecjana Konstantyn od samego początku swego panowania otwarcie sprzyjał chrześcijanom. W 313 r. wspólnie z Licyniuszem ogłosił tzw. edykt mediolański, ustanawiający wolność wyznania w całym imperium. Zaledwie osiem lat później, w 321 r., ustanowił niedzielę, dzień wolny od pracy dla chrześcijan, świętem państwowym, a w 325 r., uczestniczył w pierwszym soborze powszechnym w Niceisobór nicejski I soborze powszechnym w Nicei, na którym ustalono m.in. wyznanie wiary (tzw. credo).

Zgodnie z tradycją przyjmuje się, że cesarz ochrzcił się tuż przed swoją śmiercią w 337 roku.

Następcy Konstantyna. Julian Apostata

R1GzRpuKrjs6P1
Podobizna cesarza Juliana na brązowej monecie z syryjskiej Antiochii. Jak myślisz, kto nadał mu przydomek "Apostata"?
Źródło: Classical Numismatic Group, Inc., licencja: CC BY-SA 3.0.

Synowie Konstantyna Wielkiego - Konstantyn II, Konstancjusz II oraz Konstans - panowali już jako cesarze chrześcijańscy. W czasie ich rządów religia chrześcijańska stała się wyznaniem dominującym w całym państwie rzymskim. Trend ten próbował odwrócić następca Konstancjusza II i jego kuzyn, Julian ApostataapostazjaApostata. W czasie swych krótkich rządów (361‑363 r.) promował on tradycyjną religię rzymską, próbując podnieść ją do rangi religii państwowej. Przy okazji reformy szkolnictwa w 362 r. zabronił uczyć w szkołach publicznych chrześcijanom, przywrócił też z wygnania biskupów chrześcijańskich, których pozostali przedstawiciele tego wyznania uznawali za heretyków. Nie wznowił jednak prześladowań wyznawców Chrystusa, co najczęściej tłumaczy się tym, że było ich już zwyczajnie zbyt wielu. Następcy cesarza Juliana także byli chrześcijanami.

Słownik

Dioklecjan
Dioklecjan

cesarz rzymski panujący w latach 284–305

kolon
kolon

w Cesarstwie Rzymskim drobny rolnik uprawiający ziemię dzierżawioną u wielkich posiadaczy ziemskich (latyfundystów); taki system użytkowania ziemi w odniesieniu do późnego antyku nazywamy kolonatem

kryzys III w. w imperium rzymskim
kryzys III w. w imperium rzymskim

seria wydarzeń i zjawisk o charakterze politycznym, gospodarczym i militarnym w latach 235–284; okres ten cechowały duża liczba uzurpacji, liczne najazdy barbarzyńców i Persów, a także silne załamanie gospodarki

Licyniusz
Licyniusz

cesarz rzymski rządzący w czasach tetrarchii; między 308 a 313 r. sprawował władzę nad Recją i Panonią (współcześnie tereny południowych Niemiec, Szwajcarii, Austrii, Węgier oraz Chorwacji); w wyniku porozumienia zawartego z Konstantynem opanował całą wschodnią część imperium; po przegranej w 324 r. zdał się na łaskę Konstantyna Wielkiego, który najpierw zagwarantował mu życie, jednak kilka miesięcy później kazał go zamordować

prześladowanie chrześcijan za Dioklecjana
prześladowanie chrześcijan za Dioklecjana

szereg działań wymierzonych w społeczność chrześcijan przez władze rzymskie od roku 303; był to ostatni akt prześladowania chrześcijan w epoce cesarstwa

sobór nicejski I 
sobór nicejski I 

pierwsze powszechne zgromadzenie biskupów chrześcijańskich, które odbyło się w małoazjatyckiej miejscowości Nicea; sobór miał ogromny wpływ na rozwój religii chrześcijańskiej, m.in. sformułowano na nim wyznanie wiary, ustalono datę obchodów świąt Wielkanocy i potępiono arianizm (tj. doktrynę nieuznającą dogmatu Trójcy Świętej)

comitatenses
comitatenses

(od. łac. comitus - orszak, świta) mobilne oddziały armii późnorzymskiej złożone przede wszystkim z jazdy i stacjonujące w głębi imperium.

limitanei
limitanei

(od łac. limes - granica) typ wojsk z okresu późnego cesarstwa, które stacjonowały na jego granicach (czyli wzdłuż limesu).

apostazja
apostazja

(od grec. apostasis - odstąpienie) pełne odrzucenie wiary chrześcijańskiej przez jej dotychczasowego wyznawcę.

Słowa kluczowe

chrześcijaństwo, Dioklecjan, edykt mediolański, Konstantyn Wielki, sobór nicejski, tetrarchia

Bibliografia

Christ K., Historia Cesarstwa Rzymskiego. Od Augusta do Konstantyna, Poznań‑Gniezno 2016.

Jaczynowska M., Dzieje Imperium Romanum, Warszawa 1995.

Ziółkowski A., Historia Rzymu, Poznań 2008.