Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Anna Nasiłowska Historia literatury polskiej

Mickiewicz, jako wielka indywidualność, czczony przez swoich współczesnych geniusz poetycki i wieszcz, skupia najważniejsze rysy romantyzmu polskiego i zarazem europejskiego: zainteresowanie ludowością, kult przeszłości, a szczególnie średniowiecza, liryzm związany z ukształtowaniem romantycznego „ja”, głęboki patriotyzm, poparcie dla sprawy wolności i wyzwolenia uciskanych narodów. Zaznaczają się też u Mickiewicza niebezpieczne tendencje romantycznego myślenia: nieliczenie się z rzeczywistością, „mierzenie sił na zamiary”, mistycyzm, a zawłaszcza mistycyzm narodowy. Dążeń do odzyskania niepodległości nie można do końca utożsamiać z romantyzmem, choć określenie „romantyzm polityczny” oznacza postawę buntu i niezgody, nawet jeśli działanie nie ma szans powodzenia.

nasił1 Źródło: Anna Nasiłowska, Historia literatury polskiej, Warszawa 2019, s. 218–219.

Adam Mickiewicz (1798‒1855) – poeta, myśliciel, uznany za wieszcza narodowego. Wprowadził do literatury polskiej romantyzm. Tworzony przez niego światopogląd romantyczny w znacznym stopniu oddziaływał na twórców jego epoki i wpłynął na kulturę polską następnych dwóch stuleci.

RC70b7d8Ox2yt
Walenty Wańkowicz, Portret Adama Mickiewicz na Judahu skale, 1828
Źródło: domena publiczna.
R5ywMbBCJ6N0U1
Schemat interaktywny prezentuje twórczość Adama Mickiewicza. Wskazane są opisy dotyczące bohatera romantycznego (punkt 1), światopoglądu romantycznego (punkt 2) i poetyki romantycznej (punkt 3). Światopogląd romantyczny opisany jest w utworach: Ballady i romanse (1822) (punkt 4), Sonety krymskie (1826) (punkt 5), Trzecia część Dziadów (1832) (punkt 6), Pan Tadeusz (1834) (punkt 7). Poetyka romantyczna z punktu trzeciego odnosi się także do teksu Pan Tadeusz (1834) (punkt 7). Opis punktów znajdujących się na schemacie: 1. bohater romantyczny: nieprzeciętność, samotność, wyobcowanie, przemiana, tragizm wyboru wartości. 2. światopogląd romantyczny: krytyka racjonalizmu, zwrot w stronę uczuć, intuicji, związek między światem materialnym i duchowym, miłość romantyczna, indywidualizm, subiektywizm, znaczenie wybitnej jednostki w dziejach, wartość wolności i buntu. 3. poetyka romantyczna: synteza sztuk, synkretyzm rodzajowy i gatunkowy, łącznie różnych kategorii estetycznych, obrazowość, poetyckość, emocjonalizm języka, fragmentaryczność. 4. Ballady i romanse (1822): ludowa moralność, „prawdy żywe”, realizm i fantastyka, nastrój tajemniczości, niezwykłości, cechy: liryki, epiki, dramatu. 5. Sonety krymskie (1826): bohater - pielgrzym, orientalizm, siła i trwałość natury, pejzaż wewnętrzny, regularna budowa, część opisowa i część refleksyjna. 6. III część Dziadów (1832): tragizm, mistycyzm, prometeizm, mesjanizm, synkretyzm, zerwanie z zasadą trzech jedności, fragmentaryczność, luźna, otwarta kompozycja. 7. Pan Tadeusz (1834): wielka i mała ojczyzna, świat ludzi i świat natury, świat szlachecki, pamięć przeszłości, ocalenie tradycji, idealizacja, epopeja narodowa, wierszowany utwór epicki, narracja trzecioosobowa, wielowątkowość.

Maria Janion (1926‒2020) – badaczka i znawczyni polskiego oraz europejskiego romantyzmu, autorka wielu publikacji na temat kultury XIX i XX wieku. Według niej romantyzm stał się podstawą paradygmatuparadygmat romantycznyparadygmatu, który wciąż oddziałuje na polską kulturę.

Maria Janion Zmierzch paradygmatu

To romantyzm narzucił styl bycia i styl literatury, to on doprowadził do tego, że – jak twierdzi Miłosz – „kto pisze po polsku, musi sobie powiedzieć trzeźwo, że polscy czytelnicy tylko udają, że interesują ich jakiekolwiek ludzkie problemy”. Przeciwstawienie „człowieka” i „Polaka” zostało przez Miłosza […] doprowadzone do ostateczności. Opowiedział się oczywiście po stronie „człowieka” i dlatego tępił wszystko, co mogłoby zatrącać romantyczną retoryką. Również romantyczne pojęcie misji poezji i narodowej służby literatury.
[…]
Z całą ostentacją Miłosz porzucił polskie dziedzictwo romantyzmu tyrtejskotyrteizmtyrtejsko-martyrologicznomartyrologiamartyrologiczno-mesjanistycznegomesjanizmmesjanistycznego, chociaż nie wyrzekł się bynajmniej nigdy Mickiewicza Pana Tadeusza […], Mickiewicza odrzucającego wszelkie ozdoby, Mickiewicza pogodnej aprobaty istnienia, prostoty, nawet pokory. […] Mimo kategorycznego odcięcia się od panującego w Polsce rozumienia tradycji romantycznej, Miłosz nie umknął – będąc poetą piszącym po polsku – swego polskiego, to znaczy romantycznego przeznaczenia. […] podróż po kraju w roku 1981 po nagrodzie Nobla została w umysłowościach Polaków zrytualizowana jako pielgrzymka wieszcza romantycznego, uwieńczonego przez Zachód najwyższym laurem, który się należał nam, Polakom. […] Uparty poeta, mimo zaciętej walki, został też włączony, żeby nie powiedzieć: wkręcony w romantyczny system.
Określenia „romantyczny system” używam z rozwagą. Myślę, że w świetle wielu prac historyczno‑literackich, ale i historyczno‑filozoficznych, stosowanie tego pojęcia daje się uzasadnić przy założeniu możliwości „długiego trwania” w kulturze.
By ująć rzecz najogólniej – w ciągu prawie dwustu lat od epoki porozbiorowej poczynając, a na stanie wojennym i okresie po nim kończąc, w Polsce przeważał dość jednolity styl kultury, który nazywam symboliczno‑romantycznym. Romantyzm właśnie – jako pewien wszechogarniający styl – koncepcja i praktyka kultury – budował przede wszystkim poczucie tożsamości narodowej i bronił symboli tej tożsamości. Dlatego nabrał charakteru charyzmatucharyzmatcharyzmatu narodowego. Stawiał drogowskazy i zaciągał warty na ich straży. Kanon romantyczny przechodził z pokolenia na pokolenie. Dość jednolita – mimo wszelkich odstępstw, znaczonych nieraz wielkimi nazwiskami twórców – kultura ta organizowała się wokół wartości duchowych zbiorowości, takich jak ojczyzna, niepodległość, wolność narodu, solidarność narodowa. Interpretacja tych wartości posługiwała się kategoriami bądź tyrtejskimi, bądź martyrologiczno‑mesjanistycznymi; współżyły one, czasem antynomicznieantynomiaantynomicznie, czasem harmonijnie, w modelu kultury romantycznej. Dominującą rolę odgrywała tutaj literatura, tzw. sztuka słowa i wszystko właściwie służyło przekazowi jej uświęconych treści, jej patriotycznego posłannictwa. W tym zakresie też trzeba zwrócić uwagę na znaczenie literatury dramatycznej w romantyzmie oraz szczególny sens, jaki nadawano później jej interpretacjom teatralnym. Kultura romantyczna w naturalny sposób skupiała się na lekturze, na deklamacji, na słuchaniu, na pamięci, przekaz wizualny odgrywał w niej mniejszą rolę. Była to jednocześnie kultura wysoka i kultura popularna, „piosenkowa” zwłaszcza; na tym zasadzała się wielka siła jej oddziaływania na rozmaite warstwy społeczne.
Wiek XIX w Polsce był domeną kultury romantycznej […]. Ale romantyzm w Polsce bynajmniej nie skończył się, jak w większości krajów europejskich, wraz z wiekiem XIX. Jego panowanie rozciągnęło się jeszcze na cały wiek XX. […]
Dziś jednak uczestniczymy w bolesnym i dramatycznym procesie: wygasaniu pewnego cyklu dziejowego w kulturze polskiej. Tak niedawne wzruszenia oddalają się w coraz bardziej niepowrotną przeszłość; niekiedy wydaje się, że pochodzą one z jakiejś odległej epoki historycznej.

janion Źródło: Maria Janion, Zmierzch paradygmatu, [w:] tejże, Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś?, Gdańsk 2000, s. 5–6.
R1MGD76y9idSa1
1. Przywołaj utwory Adama Mickiewicza, wobec których można użyć określeń: tyrtejski, martyrologiczny, mesjanistyczny. Uzasadnij swój wybór. 2. Wyjaśnij, na czym polega „romantyczna retoryka”, o której jest mowa w eseju. Odwołaj się do znanych ci tekstów i podaj jej przykłady. 3. Autorka deklaruje: „Określenia «romantyczny system» używam z rozwagą”. Prześledź wywód i wynotuj w punktach, co według badaczki składa się na ów „romantyczny system”. Jakim celom on służył? 4. Odpowiedz na pytanie, dlaczego w tekście podejmującym problem romantycznych wzorców pojawiają się uwagi związane z twórczością Czesława Miłosza. 5. Wyjaśnij paradoks związany z twórczością Miłosza i jego stosunkiem do poezji Mickiewicza. Wskaż wyraz z języka potocznego użyty w kontekście tego zagadnienia. Jakie dodatkowe znaczenia zostały za pomocą tego słowa zasygnalizowane? 6. Wskaż, co autorka mówi o zadaniach i znaczeniu literatury w romantycznym systemie. 7. Jak rozumiesz romantyczne przeciwstawienie „człowieka” i „Polaka”? Rozważ to zagadnienie na przykładzie poznanych dzieł Adama Mickiewicza. 8. Zapisz w formie zdania oznajmującego tezę autorki zawartą w ostatnim akapicie tekstu. Ustosunkuj się do niej i przedstaw swoje argumenty.
R11Zq4KH8iLlz1
Pocztówka przedstawia trzech mężczyzn w szlacheckich kontuszach. Dwóch z nich prawdopodobnie się kłóci. Mężczyzna stojący po prawej stronie sięga po szablę. Stojący pośrodku mężczyzna żywo gestykuluje. Trzeci z mężczyzn zdaje się odchodzić z miejsca kłótni. Przypomnij, jakie informacje o Raptusiewiczu pozwalają w nim rozpoznać szlachcica. Jaką grupę szlachty reprezentuje ten bohater? Co o tym świadczy? Opowiedz, kto z kim, z jakiego powodu i z jakim skutkiem toczy spór w Zemście i w Panu Tadeuszu? Które postacie z Zemsty można by, według ciebie, zestawić na zasadzie podobieństwa z odpowiednimi bohaterami Pana Tadeusza? Podaj pary takich postaci i wyjaśnij, w czym dostrzegasz ich podobieństwo. Wyjaśnij, na czym polega analogia w ukazaniu wątku miłosnego w Zemście i w Panu Tadeuszu. Przypomnij, jaki wzorzec miłości został przedstawiony w Romantyczności i IV części Dziadów. Jak myślisz, dlaczego zarówno Zemsta, jak i Pan Tadeusz w odmienny sposób obrazują to uczucie? Możesz wziąć pod uwagę rodzaj i gatunek utworów, ich genezę, a także biografię autorów.

Słownik

alegoria
alegoria

(gr. allēgoréo – mówię w przenośni, obrazowo) – postać, idea lub wydarzenie, które poza dosłownym sensem mają również stałe i umowne znaczenie przenośne

antynomia
antynomia

(gr. antinomia – sprzeczność praw) – rozumowanie pozornie poprawne, ale prowadzące do sprzeczności; przykładem antynomii jest paradoks kłamcy: „Jeżeli kłamca mówi, że kłamie, to znaczy, że zawsze kłamie i nie kłamie zarazem”

charyzmat
charyzmat

(łac. charisma < gr. chárisma – łaska, dar Boży) – znak wyróżniający, szczególne piętno; wszystkie cechy charakteru, które czynią daną osobę wyjątkową na tle danej grupy

martyrologia
martyrologia

(gr. martys – świadek, łac. martyr – męczennik) – cierpienie i męczeństwo grupy społecznej lub narodu

mesjanizm
mesjanizm

(hebr. māšîaḥ – pomazaniec, namaszczony; Mesjasz + -izm) – w kulturze polskiej nurt literacki, filozoficzny i religijny, zapoczątkowany w pierwszej połowie XIX wieku, zgodnie z którym ciemiężony przez trzech zaborców naród polski, uznawany za Mesjasza narodów, przez swoje cierpienie oraz męką zbawi całą ludzkość i przywróci wolność narodom europejskim; pogląd ten został utrwalony w Dziadach cz. III Adama Mickiewicza

paradygmat romantyczny
paradygmat romantyczny

(gr. parádeigma – przykład, wzór) – wzór, model kultury wyrosły na gruncie polskich mitów narodowych, skoncentrowanych wokół takich pojęć, jak ojczyzna, niepodległość, wolność, solidarność narodowa, a wykształconych w pierwszej połowie XIX wieku za sprawą literatury romantycznej, na przykład mit Polski jako Chrystusa narodów w Dziadów cz. III Adama Mickiewicza; mit Wernyhory wieszczącego odrodzenie ojczyzny w Śnie srebrnym Salomei Juliusza Słowackiego czy Weselu Stanisława Wyspiańskiego

poetyka
poetyka

(gr. poiētikē – pomysłowy, produktywny < gr. poein – wytwarzać) – sposób pisania charakterystyczny dla twórczości danego pisarza, szkoły poetyckiej lub kierunku literackiego

tyrteizm
tyrteizm

postawa gotowości do walki zbrojnej i poświęcenia życia za ojczyznę, przekonanie, że walka stanowi najdoskonalszą formę patriotyzmu. Nazwa pochodzi od imienia greckiego poety starożytnego Tyrtajosa (Tyrteusza). Literacką manifestacją tyrteizmu jest tzw. poezja tyrtejska – poezja zagrzewająca do walki w sytuacji zagrożenia ojczyzny