Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wiesław Myśliwski i Isaac Singer

Wiesław Myśliwski oraz Isaac Bashevis Singer to pisarze należący do różnych pokoleń, po części także kręgów kulturowych i językowych, można jednak wskazać pomiędzy nimi wyraźne podobieństwa.

Singer nazywany był twórcą trzech narodów: żydowskiego, amerykańskiego oraz polskiego. Jego pisarstwo cechuje zatem pograniczność, wielokierunkowość i bogactwo kulturowe. Myśliwski, urodzony na wsi pod Sandomierzem, uważany za reprezentanta nurtu chłopskiego, w swojej twórczości łączy przestrzenie miasta i wsi, a także problematykę przeszłości z teraźniejszością.

R1G8QZVNi2h3G
Ławeczka Isaaca Bashevisa Singera w Biłgoraju.
Źródło: Przemysław Czopor, licencja: CC BY 3.0.

Ich pisarstwo w dużej mierze dotyczy poszukiwania tożsamości, swoich korzeni, sytuowania się w danej przestrzeni i społeczności. Bohaterowie utworów Singera i Myśliwskiego pokazani są na tle szerokiej panoramy dziejowej, uwikłani w historię i przemiany, jakim ulega otaczający świat.

Sztukmistrz z Lublina

Powieść Isaaca Singera Sztukmistrz z Lublina pochodzi z roku 1960. Miejsce akcji powieści jest określone jednoznacznie: wydarzenia rozgrywają sie w Lublinie, Piaskach (mała miejscowość pod Lublinem) i w Warszawie. Dzieje głównego bohatera Jaszy Mazura poznajemy, gdy po objazdach cyrkowych powraca on na czas święta Szawuot (Szewuot) do rodzinnego miasta.

Lubelszczyzna w twórczości Singera zajmuje szczególne miejsce, jest jednak potraktowana bardzo swoiście:

Agnieszka Prymak-Sawic Przez Lubelszczyznę do Nobla (swobodne refleksje na marginesie lektury opowiadań Isaaka Bashevisa Singera)

Z punktu widzenia geografii twórczość literacka Isaaca Bashevisa Singera osadzona jest w wielu miejscach Polski, Stanów Zjednoczonych, Izraela, Europy Zachodniej, a nawet w Ameryce Południowej. Podczas gdy jego najważniejsze obszerne powieści – Rodzina Muszkatów, Dwór i Niewolnik – tworzą monumentalne panoramy historyczne ukazujące Polskę między wiekiem siedemnastym a dwudziestym, to drobniejsze formy epickie, czyli interesujące nas opowiadania, dotyczą ściśle ograniczonych pod względem topograficznym miejsc, głównie w Polsce, a zwłaszcza na Lubelszczyźnie.
Lublin, który zajmuje szczególnie ważne miejsce w historii polskich Żydów, nie jest jednak centrum singerowskiej Lubelszczyzny, bo jej granice i zasięg terytorialny nie są ograniczone geograficznie, ale – rzec można – autobiograficznie. Akcja większości opowiadań rozgrywa się w licznych miasteczkach (sztetlach) Lubelszczyzny, a jej centrum stanowi Biłgoraj – miasto, w którym urodził się starszy brat Bashevisa – Israel Jehousza Singer, którym żelazną ręką rządził ich dziadek ze strony matki, słynący z wielkiej wiedzy, wpływów i znaczenia rabin, duchowy przywódca lokalnej społeczności. Biłgoraj jest bodaj jedynym miejscem w literackiej topografii Singera, którego wizja posiada rysy idylliczne.

1 Źródło: Agnieszka Prymak-Sawic, Przez Lubelszczyznę do Nobla (swobodne refleksje na marginesie lektury opowiadań Isaaka Bashevisa Singera), „Bibliotekarz Lubelski” 2015/2016, nr 58/59, s. 161–162.

Wydarzenia powieści zostają przedstawione w kolejności chronologicznej, opowiada o nich trzecioosobowy narrator. Akcja rozpoczyna się w Lublinie, kończy zaś w Warszawie, gdzie w swoim mieszkaniu Jasza odnajduje Zewtel, swoją dawną kochankę. Trudno ustalić rok tych zdarzeń, jednak informacje podawane w utworze pozwalają je umiejscowić w drugiej połowie XIX w., po upadku powstania styczniowego. Można przypuszczać, że życie bohaterów powieści przypada na przełom lat 70. i 80. XIX w.

Główny bohater nieustannie zadaje pytania, na które nie znajduje jednoznacznej odpowiedzi. Dotyczą one przede wszystkim jego przynależności religijnej, w powieści przedstawia się go bowiem jako pół‑żyda, pół‑chrześcijanina, gdyż tak postrzegany jest przez otoczenie. Równie chętnie przebywa wśród Żydów, jak wśród Polaków, nigdzie jednak nie czuje się w pełni u siebie, wszędzie jest inny, obcy.

Drugim ważnym problemem są dla niego związki z kobietami. Choć żonaty, wikła się w liczne romanse, wreszcie ulega jednej z kobiet: Emilii, wdowie po profesorze matematyki. Dla niej obiecuje się ochrzcić, chce porzucić dotychczasowe życie, wyrzec się swoich korzeni, opuścić żonę, zrezygnować z uczciwej pracy.

Jasza szuka dla siebie miejsca w nowoczesnym świecie. Z jednej strony jego marzeniem jest odejście od ortodoksyjnych zachowań religijnych. Pragnie on uczestniczyć w życiu społeczności dominującej, czyli chrześcijańskiej. Postrzega ją jako tę, która oferuje człowiekowi wolność. Z drugiej jednak strony targają nim ciągłe wątpliwości, czy ten świat, z którym pragnie się identyfikować, da mu poczucie szczęścia. Przebieg zdarzeń i konstrukcja powieści Singera sugerują, że dla człowieka tradycja, kultura i religia, w której wyrósł, są najważniejszym punktem odniesienia.

Jedynym stałym elementem świadomości Jaszy jest przeświadczenie o akrobatycznych umiejętnościach. To właśnie nim zawdzięcza swoje przezwisko „sztukmistrz z Lublina”. Dzięki nim z taką siłą oddziaływał na publiczność i zjednywał sobie ludzi, a zwłaszcza kobiety. Niefortunny skok po nieudanym włamaniu do cudzego mieszkania, w którym spodziewał się znaleźć pieniądze, stał się początkiem życiowych niepowodzeń bohatera i zachwiał jego, niewzruszone do tej pory, przekonanie o posiadanej mocy sztukmistrza. W epilogu pokazany został Jasza‑Pokutnik, który powrócił do Lublina, zajął się studiowaniem świętych ksiąg, a w końcu – odgrodził od wszelkich pokus życia i zamurował w małej celi na podwórku domu Estery.

Przebieg zdarzeń i konstrukcja powieści Singera sugerują, że dla człowieka tradycja, kultura i religia, w której wyrósł, są najważniejszym punktem odniesienia.

Kamień na kamieniu

R4DB0P7ztWGRX
Wiesław Myśliwski
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Podobie jak w Sztukmistrzu z Lublina, z rozważaniami na temat tożsamości spotykamy się w powieści Wiesława Myśliwskiego z 1984 roku Kamień na kamieniu. Pierwszoosobową narrację prowadzi główny bohater utworu – Szymon Pietruszka. Kanwę opowieści stanowią wydarzenia z życia jego oraz najbliższej rodziny i sąsiadów. Bohater opowiada historię z perspektywy człowieka dojrzałego, który postanawia wybudować grób dla siebie i pozostałych członków rodziny. Zastosowana narracja pierwszoosobowa pozwala na dygresje wybiegające w przeszłość oraz na odtworzenie historii rodziny Pietruszków. Wspomnienia dotyczące przodków Szymona sięgają do 1863 r., kiedy to jego dziadek otrzymał dokumenty, które pozwoliłyby mu po odzyskaniu przez Polskę niepodległości otrzymać ziemię. Ukrył je jednak przed władzami zaborczymi tak dobrze, że w 1918 r., w wolnym kraju, nie mógł ich odnaleźć.

Czas powieściowej narracji trudno jednoznacznie określić. Na podstawie rozmów bohatera‑narratora – przede wszystkim z księdzem, który mówi o swojej pięćdziesięcioletniej posłudze kapłańskiej we wsi i przypomina szkolne lata Szymona jako swojego ucznia – można wnioskować, że jest to wieś lat 80. XX w.

Zdarzenia historyczne w powieści Myśliwskiego przywoływane są o tyle, o ile wiążą się z doświadczeniem głównego bohatera i jego rodziny. Pojawia się zatem rok 1939 – wybuch II wojny światowej, w której Szymek brał udział najpierw jako uczestnik kampanii wrześniowej – i okres powojenny, kiedy bohater próbował pracować w różnych zawodach: był fryzjerem, pracownikiem urzędu stanu cywilnego, milicjantem, gospodarował na roli, choć od tego ostatniego zajęcia bardzo chciał uciec. W końcu jednak pogodził się z koniecznością przejęcia ojcowizny, gdy dwaj bracia wyjechali do miasta, a trzeci – Michał – powrócił stamtąd chory psychicznie. Po śmierci rodziców Szymon zamieszkał z chorym bratem i zapewnił mu opiekę.

W powieści Myśliwskiego nie istnieje natomiast historia w jej wymiarze panoramicznym. Nie ma tu opisu przemian historycznych, parcelacji ziemi, nie ma też żadnej wzmianki o historycznych wydarzeniach 1956 r. i 1970 r. czy początku lat 80. XX w.

Pisarz stawia czytelnika przed koniecznością dopełniania fabuły domysłami. Owiana tajemnicą jest choroba psychiczna Michała. Wyjechał on do miasta, był tam najprawdopodobniej jakimś urzędnikiem partyjnym.

Powieść Myśliwskiego pokazuje, jak nowa sytuacja społeczna na wsi zmienia mentalność jej mieszkańców. Nie mają oni już poczucia tak silnego związku z ziemią, jak chociażby bohaterowie Chłopów Reymonta. Wyjazd do miasta stanowi dla nich nobilitację.

O ważnym wymiarze prozy Myśliwskiego jako wpisującej się w nurt chłopski pisze Dariusz Kulesza, zaznaczając, że Kamień na kamieniu ów nurt zamyka:

Dariusz Kulesza Więcej niż cykl. Kilka uwag o twórczości Wiesława Myśliwskiego

Jak w takim razie ocenić Kamień na kamieniu – jedyną spełnioną epopeję polskiej powojennej literatury? Przecież ta powieść zamknęła nurt chłopski, skończyła go nie tylko dlatego, że literatura nic więcej nie jest w stanie zrobić z rzeczywistością niż zapisać ją w postaci epopei. Kamień... zamknął nurt chłopski, bo dotyczące wsi książki, które pojawiły się po nim, przedstawiają rzeczywistość po‑wiejską, po‑chłopską, znaną z Opowieści galicyjskich Andrzeja Stasiuka czy Tartaku Daniela Odiji.

2 Źródło: Dariusz Kulesza, Więcej niż cykl. Kilka uwag o twórczości Wiesława Myśliwskiego, [w:] Cykle i cykliczność. Prace dedykowane Pani Profesor Krystynie Jakowskiej, red. A. Kierzuń, D. Kulesza, s. 97–98.

Kulesza nazywa powieść Myśliwskiego wręcz „najważniejszą dla nurtu chłopskiego”. To zatem właśnie problematyka określonego środowiska zdaje się tutaj – podobnie jak u Singera – wybijać na pierwszy plan.

Słownik

epopeja
epopeja

(gr. épos - słowo, opowieść) – inaczej epopeja; gatunek epiki obejmujący utwory, zazwyczaj wierszowane, w których przedstawiano mitycznych lub historycznych bohaterów biorących udział w wydarzeniach przełomowych dla określonej społeczności

heretyk
heretyk

wyznawca herezji, czyli poglądów religijnych uznanych za sprzeczne z oficjalnie głoszoną przez Kościół doktryną (dogmatami)

partyzantka
partyzantka

forma walki zbrojnej przeciwko okupantowi, prowadzonej z ukrycia, na tyłach jego wojsk

Szawuot
Szawuot

święto objawienia Żydom Tory na górze Synaj – jest ruchome i przypada na siedem tygodni po święcie Paschy, czyli obchodzone jest między drugą połową maja a początkiem czerwca; bywa nazywane także świętem pierwszych zbiorów pszenicy i owoców