Przeczytaj
Renesansowy optymizm
Życie Mikołaja Sępa Szarzyńskiego przypada na drugą połowę XVI wieku (ok. 1550–1581), czyli na zmierzch epoki renesansu. Schyłkowa atmosfera w potrydenckiejpotrydenckiej Europie musiała wpłynąć także na twórczość poety, dlatego ukazany w wierszach obraz ludzkiej egzystencji jest tak dramatyczny.
W początkach odrodzenia dominowały inne postawy niż te, które można dostrzec w sonetach i pieśniach autora Rytmów, abo Wierszy polskich (wyd. 1601). Na przełomie XV i XVI w. wśród postaw wobec świata kluczowy był humanistyczny antropocentryzmantropocentryzm, propagujący harmonijną wizję człowieka żyjącego zgodnie z naturą i mającego poczucie swej wyjątkowości pośród innych istot żywych. Jednym z najważniejszych pojęć w filozofii wczesnego renesansu była dignitas hominis, czyli godność ludzka, u której źródeł leży wolna wola przynależąca tylko aniołom i ludziom.
Europa w czasach Mikołaja Sępa Szarzyńskiego
Już w pierwszej połowie XVI w. okazało się, że marzenia humanistów nie są łatwe do zrealizowania. Barbara Otwinowska pisze:
ManieryzmOptymizm renesansu został naruszony przez wiele czynników. Mimo proklamowanych przez humanistów ideałów wolności, tolerancji, pokoju, poszanowania dóbr kultury – świat europejski doznał wstrząsających, przeczących tym wartościom przeżyć. Wojny, turecka i włoska, zniszczyły skarby kultury, nawet te, które znajdowały się w samym centrum jej renesansowego rozkwitu – w Rzymie […]. Duża część Europy Wschodniej dostała się w ręce Turków, zagrażających także krajom Europy Środkowej. Włochy stały się igraszką wielkich mocarstw, […] mimo wielkich odkrywczych wypraw morskich Hiszpania ujrzała swą armadę rozbitą w starciu z nową potęgą angielską. Ruchy religijne wywołały wojnę chłopską w Niemczech i haniebną noc św. Bartłomieja we Francji […]. Napływ amerykańskiego złota spowodował w rezultacie inflację i kryzys ekonomiczny, upadek wielu potężnych […] banków, a w licznych krajach zachwianie pozycji mieszczaństwa […]. Szerzyły się nastroje niepokoju i zagrożenia. Stan ten wzmagały przemiany dokonujące się w sferze ideologii. Wyraziły się najdobitniej w relatywizmie moralnym Machiavellego oraz protestanckiej nauce o przeznaczeniu. […] Zjawiska te wytworzyły w rezultacie specyficzną dla okresów kryzysu psychologię zbiorową i indywidualną, która wyrażała się w określonych formach twórczości naukowej, artystycznej i literackiej.
Ponadczasowość egzystencjalnego dramatu człowieka
Mikołaj Sęp Szarzyński postrzegał egzystencję człowieka jako dramatyczną nie tylko z powodów, które wiązały się z XVI‑wieczną rzeczywistością. Dramat wynikał według niego z faktu, że natura ludzka jest skażona grzechem pierworodnym, który przyczynił się do utraty przez ludzi wewnętrznej harmonii.
Dla większości humanistów wolna wola była powodem do przekonania o nadzwyczajnej wartości ludzkiej istoty, jednak w opinii Sępa Szarzyńskiego to właśnie wola stawała się źródłem wszelkiego nieszczęścia. Przyczyna dramatu tkwi w antynomiiantynomii między duszą a ciałem. Zgodnie z wielowiekową tradycją, obecną w teologii chrześcijańskiej, ale również w filozofii platońskiej, dualizmdualizm traktowano jako podstawową cechę człowieka. W tej koncepcji dusza została uwięziona w ciele, natomiast zmysły przyczyniały się do błędnego wykorzystywania woli. Według Sępa Szarzyńskiego nawet ofiara złożona przez Jezusa nie zmieniła ludzkiej natury, wciąż ulegającej pokusie. Pesymizm nie oznaczał jednak zgody na poddanie się działaniu diabła kuszącego człowieka do grzechu. Sposobem na pokonanie bezsilności było przede wszystkim uświadomienie sobie, że świat materialny, doświadczany za pomocą zmysłów, oferuje człowiekowi złudne wartości. To przekonanie z kolei wskazywało na konieczność indywidualnej aktywności i wzięcia odpowiedzialności za własne decyzje. Mikołaj Sęp Szarzyński nie wykluczał, że człowiek może pokonać pokusy, jeśli podporządkuje się woli Boga, ale podkreślał siłę trzech przeciwników, z którymi muszą mierzyć się ludzie: szatana, świata i ciała.
Słownik
(gr. ánthrōpos – człowiek + kḗntron, łac. centrum – środek) – pogląd, zgodnie z którym człowiek jest ośrodkiem i celem świata, a wszystko w przyrodzie dzieje się ze względu na niego
(gr. antinomia – sprzeczność praw) – paradoks, sprzeczność
(łac. dualis – podwójny) – dwoistość, współwystępowanie materii i ducha
(łac. sonare – wydawanie dźwięku, brzmienie, dźwięczenie, wł. sonnetto) – gatunek liryczny, który zrodził się we Włoszech ok. XIII wieku, o tematyce salonowo‑erotycznej (Petrarka) lub refleksyjno‑filozoficznej (Sęp Szarzyński). Sonet składa się z 14 wersów podzielonych na zwrotki (4‑4-3‑3 lub 4‑4-4‑2). Dwie zwrotki czterowersowe mają charakter opisowy, a dwie zwrotki trzywersowe – charakter refleksyjny. W zależności od układu rymów wyróżnia się sonet włoski (abba abba cdd cdc lub cdc dcd) i francuski (abba abba cdc dee). Kunsztowna kompozycja sonetów wiąże się z wykorzystaniem środków stylistycznych: wymyślnych powtórzeń, gradacji, paralelizmów, metafor
(łac. transcendens – przekraczający) – istnienie bytu absolutnego poza rzeczywistością poznającego; istnienie Boga poza światem, który przez tego Boga został stworzony