Architektura i sztuka w średniowieczu bazowała na dokonaniach starożytności. W Europie południowo‑wschodniej, pozostającej pod panowaniem lub wpływem BizancjumBizancjumBizancjum, wykorzystywano budowle z czasów Cesarstwa Rzymskiego, przerabiając je m.in. na kościoły. W części zachodniej, silniej dotkniętej najazdami plemion barbarzyńskichbarbarzyńcybarbarzyńskich, z czasem powstawały oryginalne konstrukcje, dając początek nowym stylom architektonicznym.

Styl przedromański

We wczesnym średniowieczu, do IX‑X wieku, panował styl nazywany przez historyków „przedromańskim”. W tym okresie powstawały małe kościoły w kształcie walca ze stożkowatym dachem, czyli tzw. rotundy. W czasach Karola WielkiegoKarol WielkiKarola Wielkiego, na przełomie VIII i IX wieku częste były nawiązania do architektury bizantyńskiej, a pośrednio też do rzymskiej (np. kaplica pałacowa w Akwizgranie).

RXkMpWIGFXRon
Kaplica pałacowa w Akwizgranie to jeden z najważniejszych zabytków sztuki karolińskiej; wzorowana jest na bizantyjskim kościele San Vitale w Rawennie oraz kościele św. Sergiusza i Bachusa w Konstantynopolu. Dobór wzorców był celowy, miał na celu upamiętnienie ponownie zjednoczonego cesarstwa rzymskiego. Widok współczesny.
Wyjaśnij, dlaczego architekci karolińscy czerpali wzorce z Bizancjum.
Źródło: fot. Lokilech, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wczesnośredniowieczne budowle w Europie Zachodniej były masywne, charakteryzowały się małymi oknami (wskazuje to na ich funkcję obronną), drewnianymi stropami, a podstawowym materiałem, z których je wykonywano był kamień.

Styl romański

Na początku drugiego tysiąclecia pojawił się w Europie Zachodniej styl romański, który w XI w. rozprzestrzenił się po całym kontynencie. W architekturze cechował się ciężką bryłą z potężnymi murami i nielicznymi, niewielkimi oknami, które miały pomóc w odpieraniu ataków z zewnątrz.

RQqib1bn1gcyR1
Kościół św. Andrzeja w Krakowie jest przykładem architektury romańskiej. Wzniesiono go pod koniec XI w. dzięki staraniom wojewody krakowskiego – palatyna Sieciecha; początkowo służył benedyktynom. Mimo przeróbek, zachował pierwotną bryłę romańską o charakterze obronnym. Jest dwuwieżową bazyliką, złożoną z jednoprzęsłowego korpusu, transeptu oraz prezbiterium zamkniętego apsydą. Mury zbudowane są naprzemiennie z wapienia i piaskowca. Widok współczesny.
Wskaż elementy pochodzące z okresu późniejszego niż romański.
Źródło: fot. Zygmunt Put, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Wieże budowane były na planie kwadratu i miały półkoliste sklepienia (pod koniec średniowiecza również krzyżowe). Kościoły budowano na planie krzyża łacińskiegokrzyż łacińskikrzyża łacińskiego, zwróconego na wschód. Najczęściej były to budowle trzynawowe: nawynawanawy były oddzielone od siebie bogato zdobionymi kolumnami, nawa główna była dwukrotnie szersza od bocznych, a nawy podłużne przecinała nawa poprzeczna zwana transeptem. Po przeciwnej stronie wejścia nawa główna kończyła się półokrągłą apsydąapsydaapsydą, zamykającą prezbiteriumprezbiteriumprezbiterium z ołtarzem. Wewnętrzne ściany kościołów pokryte były freskami, a w oknach instalowano witraże.

Zasięg architektury romańskiej wykroczył daleko poza granice Cesarstwa Zachodniego, obejmując także Europę Środkowo‑Wschodnią i Skandynawię. Dotarł nawet – wraz z Krzyżowcami - do Syrii i Palestyny. Dzięki temu po raz pierwszy od czasów starożytnych ukształtował się jednolity styl, obejmujący swoim wpływem tak rozległe terytoria.

Nazywanie wczesnośredniowiecznego stylu „romańskim” rozpowszechniło się dopiero w XIX wieku. Czas jego trwania jest różny dla poszczególnych państw; najwcześniej pojawił się na terenach dzisiejszej Francji i zachodnich Niemiec, nieco później we Włoszech. Pierwsza odeszła od niego Francja (już w połowie XII wieku), w innych krajach styl ten trwał jeszcze przez całe XIII stulecie. Na ziemiach polskich pojedyncze rotundy romańskie powstały jeszcze w pierwszej połowie XIV wieku, m.in. istniejące do dziś: kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Stroni k. Oleśnicy (woj. dolnośląskie) czy romańska rotunda w Grzegorzowicach (woj. świętokrzyskie).

RxQLRB7xqWxNQ
Romańska rotunda w Grzegorzowicach koło Nowej Słupi w Górach Świętokrzyskich, ufundowana jako siedziba zakonu benedyktynów przez rycerza Nawoja herbu Topór. Jej ściany zostały wzniesione z nieociosanego kamienia prymitywną techniką i pierwotnie nie były tynkowane. Mury mają ponad metr grubości, a okna są małe, wysoko umieszczone. Widok współczesny.
Oceń, czy budowla ma charakter obronny.
Źródło: fot. Jakub Hałun, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Malarstwo i rzeźba w średniowieczu były - podobnie jak architektura –  związane z kwestiami religijnymi. Rzeźby wykonywano najczęściej z kamienia, rzadziej z brązu lub drewna. Zwykle były one jedynie uzupełnieniem dla konstrukcji architektonicznych, np. wypełniały miejsce na portalach (nad wejściem do kościoła), w zagłębieniach ścian, na trzonach kolumn.

Przedstawiano zazwyczaj sceny ze Starego Testamentu, motywy roślinne i zwierzęce oraz opatrzone komentarzem sceny z Nowego Testamentu (tzw. Biblia dla ubogich). Te ostatnie pełniły rolę edukacyjną, miały przybliżać postaci lub zdarzenia – sens przekazu był ważniejszy od estetyki. W rezultacie ludzkie sylwetki ukazywano tak, aby mieściły się w polu przedstawienia, dzięki czemu uzyskiwały one nierealistyczne proporcje.

Malarstwo nie było zbyt popularne. Ścienne malowidła zdobiły niektóre kościoły we Francji (np. Saint‑Savin‑sur‑Gartempe w Nowej Akwitanii), Niemczech (np. Schwarzrheindorf, obecnie dzielnica Bonn) i Hiszpanii (np. Taüll w Katalonii). We Włoszech, zapewne pod wpływem Bizancjum, rozpowszechnione były mozaiki (m.in. w Wenecji czy Palermo na Sycylii).

RTdHQi9949xJT
Pochodzące z XII wieku malowidła ścienne w kościele Doppelkirche St. Maria und Clemens Schwarzrheindorf w Bonn w Niemczech, w dawnym opactwie benedyktyńskim. Widok współczesny.
Wskaż widoczne na freskach cechy malarstwa romańskiego.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Styl gotycki

Późne średniowiecze przyniosło zmiany w dominującym stylu architektonicznym. Masywne konstrukcje romańskie zostały zastąpione przez strzeliste i smukłe budowle gotyckie. Związane to było m.in. z rosnącym poczuciem bezpieczeństwa (mniej wojen i konfliktów), spowodowanym coraz większą rolą państwa, które sprawniej kontrolowało podległe mu terytoria. W stabilniejszych warunkach można było odejść od obronnej funkcji świątyń na rzecz ich piękna.

Rdno0TlRDcDmC1
Fasada gotyckiej katedry w Reims w północno‑wschodniej Francji. Widok współczesny. Katedra Notre‑Dame w Reims została zbudowana w latach 1211–1300 na miejscu poprzedniej świątyni z 401 r. Świątynia uznawana jest za jedną z najbardziej harmonijnych i klasycznych w proporcjach gotyckich katedr. Jak myślisz, dlaczego?
Źródło: fot. Yann Grossel, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Idea budowania wysokich wież, pnących się „ku niebu” wiązała się z dążeniem do „bliskości Boga”. W stylu gotyckim wzniesiono większość europejskich katedr, choć w tym czasie rozwijała się też architektura świecka, głównie mieszczańska.

Gotyk, który przed drugą połową XII wieku pojawił się we Francji, a następnie rozprzestrzenił się w całej Europie, miał w doskonały sposób odzwierciedlać boską naturę i ułatwić wielbienie Boga. Dachy budowli gotyckich były niezwykle strome. W lekkich, ażurowych ścianach pojawiły się wielkie okna. Elegancję gotyku podkreślały elementy ozdobne, np. witraże, dzięki którym świątynie wypełnione były wielobarwnym światłem. Powtarzające się we wnętrzu świątyni pionowe linie i duża odległość od sklepienia sprawiały, że wzrok przybysza kierował się ku górze. Zewnętrzne mury kościołów zdobiono wypalanymi na ciemno cegłami, które układano we wzory geometryczne. Świątynie dekorowane były delikatnymi detalami.

RkMdetNQKSyxX
Gotyckie witraże w Sainte‑Chapelle (Świętej Kaplicy) w centrum dawnej siedziby królewskiej na wyspie Cité w Paryżu. Mają one po 15 m wysokości i przedstawiają sceny biblijne. Razem jest 1134 witraży. Widok współczesny.
Wyjaśnij, jaki był cel umieszczania witraży w oknach gotyckich świątyń.
Źródło: fot. Oldmanisold, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Dominującym kształtem pozostawał łuk ostry. Wprowadzono sklepienia krzyżowo‑żebrowe oraz cieńsze filary wsparte od zewnątrz przyporami. Strzeliste okna wypełniano koronkową siatką, czyli maswerkiem. Elementem dekoracyjnym były bogato zdobione portale oraz rozety (okrągłe witrażowe okna). Budynki były trzynawowe: bazylikowe – o niższych nawach bocznych - i halowe, o jednakowej wysokości naw.

W stylu gotyckim wznoszono także budowle świeckie: zamki, ratusze, budynki uniwersyteckie, hale targowe i domy mieszkalne. Budowano głównie z kamienia (Francja, Anglia) lub z cegły (Niemcy, Polska). Doskonalono mury obronne (barbakany), wznoszono mosty zwodzone i wieże. W dolnych partiach murów pojawiły się otwory strzelnicze dla ustawionych po wewnętrznej stronie dział artyleryjskich.

Gotyk w Polsce

Za najwcześniejszą budowlę w stylu gotyckim na ziemiach polskich historycy uznają kaplicę św. Jadwigi w Trzebnicy na Dolnym Śląsku, zbudowaną w latach 1268‑69. Do najważniejszych zabytków architektury tego okresu w Polsce należą m.in. kościół Mariacki i katedra na Wawelu w Krakowie, Bazylika Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Gdańsku, kościół Najświętszej Marii Panny na Piasku we Wrocławiu, Dom Kopernika w Toruniu i zamek krzyżacki w Malborku.

W budownictwie miejskim zaczęły zyskiwać na znaczeniu ratusze, czyli siedziby władzy lokalnej. W północnej części kontynentu powielany był schemat, wedle którego na parterze umieszczone były pomieszczenia handlowe, sale obrad znajdowały się na piętrze, a w podziemiach lokowano więzienia. Uzbrojenie gromadzono w oddzielnych pomieszczeniach zwanych arsenałami, a amunicję w prochowniach. Na obrzeżach miast pojawiły się pierwsze szpitale.

RMYWCynKH4NhW
Szpital św. Ducha w Lubece, zbudowany w 1286 roku. Widok współczesny.
Wskaż cechy świeckiego budownictwa w stylu gotyckim.
Źródło: fot. Arnold Paul, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.
R1dXd6I4BDiWo
Obraz francuskiego malarza Jeana de Beaumetza Chrystus na krzyżu z modlącym się kartuzem, powstały w latach 1390‑95.
Na podstawie ilustracji wymień cechy gotyckiego malarstwa.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Rzeźba i malarstwo gotyckie, miały z reguły charakter religijny. Powstawały liczne posągi Chrystusa, postaci świętych, a zwłaszcza Marii, Matki Bożej. Rzeźby zwykle były realistyczne, naturalnej wielkości. Jednak styl ewoluował: początkowo postacie przedstawione przez artystów były sztywne i wydłużone, co wskazywało na obecne wciąż wpływy tradycji romańskiej. Od końca XII i początku XIII w. rzeźby wyraźnie zyskały na przestrzenności i realizmie. W ekspresji twarzy i pozach zaznaczył się wpływ sztuki antycznej.

Rozwijało się także malarstwo ścienne (freski) i książkowe (miniatury). Pod koniec średniowiecza pojawiło się malarstwo sztalugowe, poza obrazami religijnymi powstawały także portrety. Artyści z czasem coraz bardziej odchodzili od statycznych wzorców, nadając postaciom dynamiki. Chętnie prezentowali też sceny męki i tortur, okaleczone i zdeformowane cierpieniem ciała Zbawiciela i świętych – ich realizm sprawiał, że przedstawione sceny wydawały się okrutne. Pozostająca w służbie Kościoła sztuka średniowieczna coraz częściej podejmowała też tematykę świecką.

Słownik

apsyda
apsyda

(łac. apsidis - sklepienie, łuk, pętla) pomieszczenie na rzucie półkola lub wieloboku, dostawione do bryły świątyni, otwarte do jej wnętrza

barbarzyńcy
barbarzyńcy

(łac. barbarus - cudzoziemiec) w starożytności określenie osób niecywilizowanych, spoza kręgu cywilizacji grecko‑rzymskiej (np. Germanów, Scytów, Wandalów), później ogólniejsze określenie plemion dzikich, pierwotnych, nie znających kultury europejskiej

Bizancjum
Bizancjum

skrótowe określenie Cesarstwa wschodniorzymskiego, później Cesarstwa Bizantyńskiego, określające średniowieczne, greckojęzyczne państwo, kontynuujące tradycje cesarstwa rzymskiego ze stolicą w Konstantynopolu (obecnie Stambuł), w okresie największego rozkwitu, w VI wieku, zajmującego Azję Mniejszą, Bałkany, Italię i Północną Afrykę (niemal całe wybrzeże Morza Śródziemnego, wraz z wyspami)

Karol Wielki
Karol Wielki

król Franków i Longobardów z dynastii Karolingów, cesarz rzymski od 800 roku, twórca europejskiego zjednoczonego imperium, błogosławiony Kościoła katolickiego

krzyż łaciński
krzyż łaciński

podstawowa i najbardziej rozpowszechniona forma krzyża chrześcijańskiego, symbol ukrzyżowania Jezusa Chrystusa, dla chrześcijan jest znakiem zbawienia, miłości Boga i zwycięstwa

nawa
nawa

(łac. navis - łódź, statek) część kościoła, znajdująca się pomiędzy prezbiterium a przedsionkiem (kruchtą), przeznaczona dla wiernych do modlitwy

palatyn
palatyn

(łac. palatinus - pałacowy) zarządca dworu królewskiego, mógł zastępować monarchę przy wydawaniu sądów, w Polsce tę funkcję spełniał wojewoda

prezbiterium
prezbiterium

(łac. presbyterium - starszyzna, rada starszych) przestrzeń kościoła, przeznaczona dla duchowieństwa oraz służby liturgicznej, zwykle wydzielona od reszty świątyni podwyższeniem, wyodrębniająca się wizualnie z bryły kościoła

Słowa kluczowe

średniowieczna Europa, kultura średniowieczna, budowle sakralne, gotyk, kościoły, katedry, sztuka romańska, sztuka gotycka, średniowiecze

Bibliografia

J. Jarosz, Historia: vademecum gimnazjalisty, Warszawa 2002.

A. Kręc, J. Noskowiak, B. Zapiór, Vademecum maturzysty. Historia, Kraków 2016.

T. Manteuffel, Historia powszechna: średniowiecze, Warszawa 1998.

R. W. Southern, Kształtowanie średniowiecza, przeł. H. Pręczkowska, Warszawa 1970.

Wielka Historia Świata, t. 1–12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności), Świat Książki 2004–2006.

Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.