Przeczytaj
Początkowo teatr narodowy działał w tzw. Operalni, gdzie w roku 1765 Józef Bielawski zainaugurował jego działalność, wystawiając komedię Natręci. W 1779 roku otwarto nową siedzibę Teatru NarodowegoTeatru Narodowego na obecnym Placu Krasińskich, gdzie obecnie znajduje się budynek Sądu Najwyższego. To właśnie w tym miejscu Wojciech Bogusławski, autor Cudu mniemanego, wystawiał swoje najważniejsze dzieła.
Teatr czasów Poniatowskiego był otwarty dla każdego. Wystarczyło zapłacić za wejście lub wykupić specjalny abonament. Obserwując widownię, można było zdobyć wiele informacji na temat pozycji społecznej poszczególnych widzów. Miejsce w przeszklonej loży, znajdującej się blisko sceny, zajmował król, który był stałym bywalcem teatru na Placu Krasińskich. W lożach zasiadały damy wraz z towarzyszącymi im mężami lub znajomymi. Dla najuboższej widowni przeznaczono galerię i paradyz, czyli najwyżej położony punkt widowni teatralnej. Natomiast na parterze, najniżej położonym punkcie widowni, przebywali sami mężczyźni – mieszczanie oraz oficerowie warszawskiego garnizonu. Mimo tak widocznych podziałów społeczeństwa, jak w Krótkiej historii teatru polskiego relacjonuje wybitny historyk teatru profesor Zbigniew Raszewski:
Krótka historia teatru polskiegoCała działalność teatru Stanisławowskiego upływała w atmosferze rozrywki niekrępującej, pogodnej, przeważnie gwarnej lub hałaśliwej.
Sytuacja polityczna
BogusławskiCud mniemany pojawił się w przełomowym momencie historycznym i od początku sprzągł swoje losy z historią naszego kraju. Nic dziwnego, że i historia tej opery jest burzliwa, a co za tym idzie – wysoce niejasna.
Na temat Cudu mniemanego powstało wiele ciekawych teorii interpretacyjnych, jednak współcześni badacze literatury nie znaleźli dowodów na potwierdzenie większości z nich. Natomiast niewątpliwym jest, że autor Krakowiaków i Górali był twórcą aktywnie angażującym się w życie polityczne i społeczne.
Kryzys ekonomiczny, liczne bankructwa, liczne nadużycia władz spowodowały, że w roku 1793 powstał spisek, który miał doprowadzić do zbrojnego powstania. Do spisku należał również sam Bogusławski. Na czele powstania miał stanąć Tadeusz Kościuszko. Jak pisze Z. Raszewski w jednym ze swoich opracowań dotyczących twórczości Bogusławskiego:
BogusławskiNaczelną władzę cywilną i wojskową zamierzano powierzyć Kościuszce, który w 1792 udał się za granicę, ale wkrótce nawiązał kontakt z konspiracją działającą w kraju. We wrześniu 1793 przybył potajemnie do Podgórza pod Kraków, by zbadać krajowe możliwości, a ponieważ wydały mu się niezadowalające, postanowił odwlec termin wybuchu. Jednocześnie postanowił, że powstanie – ze względu na dogodniejsze warunki – zacznie się w Krakowie, nie w Warszawie.
Istotną rolę w powstaniu mieli odegrać chłopi. Kościuszko uważał, że jeżeli uda się uwolnić chłopów z poddańczej roli, jaką do tej pory im przypisywano i obudzi się w nich chęć walki, to powstanie zyska charakter narodowy. Ich bronią miały być głównie kosy z ostrzem osadzonym pionowo na drzewcu. Temu rozbudzaniu powstańczych nastrojów towarzyszyły liczne działania o charakterze symbolicznym np. Przywdzianie przez Kościuszkę stroju, które powszechnie nosili chłopi, czy podkreślanie zasług w walkach chłopów, mieszczan oraz Żydów.
Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale
Wróćmy na chwilę do tego, dla kogo wystawiano sztuki w Teatrze Narodowym. Jak już wspomnieliśmy, na widowni mógł zasiąść każdy, od chłopów po króla. Tak dostosowana przestrzeń stanowiła więc idealne miejsce do głoszenia treści politycznych.
Największą przeszkodą w głoszeniu tez wyzwoleńczych na scenie była cenzura. Bogusławskiego czekało trudne zadanie. Musiał się zastanowić, jak napisać i wyreżyserować sztukę, aby przemycić w niej niewygodne dla zaborców treści.
Decyduje się na napisanie opery. Do tej pory reżyserował już inne sztuki należące do tego gatunku, ale na swój warsztat brał wyłącznie teksty włoskie. W tym przypadku postanowił jednak powrócić do rodzimej tradycji i stworzyć operę ludową.
Premiera Cudu mniemanego, czyli Krakowiaków i Górali odbyła się 1 marca 1794 roku, gdy społeczeństwo w gotowości czekało na wybuch powstania. Tematem utworu jest konflikt pomiędzy dwiema gromadami – Krakowiakami i Góralami.
Słownik
narodowe powstanie przeciwko Rosji i Prusom (24 marca 1794 - 16 listopada 1794); przyczynami powstania był II rozbiór Polski i rządy Targowicy; na czele powstania stał Tadeusz Kościuszko, który 24 marca w Krakowie Najwyższym Naczelnikiem; do najważniejszych wydarzeń należy zwycięska bitwa pod Racławicami, która przyspieszyła wybuch powstania; szczególną rolę w walkach zbrojnych przypisywano chłopom i społeczeństwu mieszczańskiemu
pierwszy polski stały teatr zawodowy, powstały z inicjatywy Stanisława Augusta Poniatowskiego; pierwsza siedziba teatru znajdowała się w tzw. Operalni przy ul. Królewskiej; w 1833 roku został przeniesiony do budynku przy placu Krasińskich; w tym samym roku został przeniesiony do Teatru Wielkiego; nazwę Teatr Narodowy uzyskał dopiero w roku 1924, gdy odbudowano spaloną w 1919 roku scenę Rozmaitości