Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O autorce

Rf1IJQgF1v2Ot1
Eliza Orzeszkowa
Źródło: Jan Mieczkowski, 1899, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pisarka, publicystka, działaczka społeczna szczególnie aktywna i popularna w epoce pozytywizmu. Jej teksty przetłumaczono na niemal 20 języków; była wręcz modna w Rosji i Szwecji. Urodziła się 6 czerwca 1841 w Miłkowszczyźnie koło Grodna w zamożnym domu Franciszki i Benedykta Pawłowskich. Kształciła się na pensji w Warszawie, gdzie poznała Marię Wasiłowską (później Konopnicką), z którą pozostała w dozgonnej przyjaźni. Po ślubie z Piotrem Orzeszko zamieszkała w Ludwinowie nieopodal Drohiczyna. Zafascynowana lokalną naturą pozostała wierna botanicznej pasji – była autorką wielu cennych zielników. Wbrew woli męża działała na niwie społecznej i politycznej – utworzyła szkołę ludową i angażowała się w prace komitetów ziemiańskich, w których optowała za uwłaszczeniem chłopów. Wspierała powstańców styczniowych, m.in. Romualda Traugutta. Po klęsce powstania powróciła do rodzinnej Miłkowszczyzny nękana represjami carskimi. Zmiany ustrojowe zmusiły ją do sprzedaży tego majątku (1870). Z pamiątek rodzinnych pozostała pisarce imponująca, ojcowska biblioteka dzieł z XVIII i XIX wieku – literatura piękna, filozofia, socjologia i ekonomia. W 1869 zamieszkała w Grodnie. Nawiązała kontakty z „Tygodnikiem Ilustrowanym” i „Przeglądem Tygodniowym” – organem warszawskich pozytywistów. W latach 1879–82 prowadziła w Wilnie księgarnię wydawniczą, publikującą książki, kalendarze i czasopismo humorystyczne. Władze carskie zmusiły autorkę Nizin do likwidacji wydawnictwa i powrotu do Grodna. W 1905 i 1909 zgłaszano kandydaturę Orzeszkowej do nagrody Nobla. Zmarła 18 maja 1910 w Grodnie i tam została pochowana.

Małe światy wielkiej literatury

Eliza Orzeszkowa była znakomitą portrecistką epoki. Jej twórczość – także nowele – świetnie wpisały się w nurt literatury czerpiącej inspirację z przemian kultur ludowych i proletariackich Europy po wielkim wrzeniu społecznym Wiosny Ludów, Komuny Paryskiej czy rodzimego powstania styczniowego. Rówieśnicy Orzeszkowej – jak Emil Zola, August Strindberg, Selma Lagerlöf, Bolesław Prus, a także ich następcy, Gabriela Zapolska i Knut Hamsun – śmiało czerpali z naturalistycznychnaturalistycznynaturalistycznych opisów niedoskonałości społecznego organizmu, opowiadając się za zmianą statusu kobiet, dzieci, chłopów czy robotników.

NowelistykanowelaNowelistyka - znakomicie nadawała się do portretowania ubóstwa, wyzysku, bezprawia oraz głodu edukacji wśród społecznych nizin oraz cynizmu i hipokryzji warstw zamożnych. Talent tworzenia krytycznych i wzruszających nowel Orzeszkowa wykorzystała m.in. w cyklu Z różnych sfer. W swojej twórczości nowelistycznej autorka wykorzystywała również ważne hasła pozytywistyczne, takie jak praca u podstaw, która odnosiła się do systemowej pomocy najniższym warstwom społeczeństwa, przede wszystkim w zakresie edukacji.

Nowelistyka – tematy

Henryk Markiewicz Pozytywizm

Orzeszkowa już około 1866 roku debiutowała trzema drobnymi, literacko jeszcze naiwnymi, opowiadaniami. Spośród nich romantyczny w swej fakturze Obrazek z lat głodowych ostrym kontrastem zamożnego dworu i nędzy chłopskiej zapowiadał późniejszą „skłonność autorki do zajmowania się upośledzonymi grupami społeczeństwa i malowania dramatycznej przeważnie strony życia ludu”. Do małych form prozatorskich wróciła Orzeszkowa w połowie lat siedemdziesiątych, właśnie wtedy, gdy skierowała swe zainteresowania pisarskie w stronę warstw ludowych. Utwory te zebrała w trzytomowej serii o programowym tytule Z różnych sfer (1879–1882). Pojawiają się tu nadal sceny ze środowiska ziemiańskiego, nowością są natomiast „obrazki miejskieobrazki miejskieobrazki miejskie”, snute przeważnie na tle życia nędzarzy, bądź też drobnych urzędników, skazanych na jałową i beznadziejną egzystencję. […] W portretach przedstawicieli klas posiadających Orzeszkowa uwyraźniła przede wszystkim egoizm, kult konwenansukonwenansukonwenansu i pozorów, ukryty pod eleganckimi pozorami daltonizm etycznydaltonizm etycznydaltonizm etyczny, czy wręcz prymitywizm pojęć moralnych. […] Tym postawom przeciwstawiała „prawo miłości” i wynikającą zeń etykę miłosierdzia, poświecenia i przebaczenia, znajdując jej manifestacje lub przebłyski właśnie w postaciach przez los i pochodzenie skrzywdzonych i upośledzonych. […] Ujawniło się pisarskie uwrażliwienie Orzeszkowej na dwa fenomeny psychologiczno–moralne […]: śledzi ona tę nieubłaganą konsekwencję, z jaką napór antyhumanistycznych sił współczesnego życia degraduje jednostkę, uboży, wykoślawia i deprawuje jej życie wewnętrzne, a równocześnie stara się utrwalić te przelotne choćby przejawy człowieczej godności i odruchy poświęcenia, na które potrafią się niekiedy zdobyć ludzie najbardziej nawet spustoszeni i skrzywdzeni duchowo.

orze Źródło: Henryk Markiewicz, Pozytywizm, Warszawa 1978, s. 123–124.

Motywy przewodnie

Jan Tomkowski Mój pozytywizm

Niestety, tak już jest, że do historii literatury wchodzi się raczej z pokaźnymi tomami i na długiej półce dzieł Elizy Orzeszkowej skromne tomiki zatytułowane też niepozornie: Iskry, Przędze, Chwile ujść mogą naszej uwadze. A jednak właśnie w tych utworach, bardziej może niż w głośnym cyklu Gloria victis, staje się Orzeszkowa pisarką stosunkowo bliską wiekowi XX. […]
Motywem przewodnim jej nowelistyki staje się głęboki niepokój metafizycznymetafizycznymetafizyczny. Brakuje odpowiedzi na fundamentalne pytania egzystencjalne, brakuje pomysłu na życie. Człowiek nie znajduje satysfakcji ani w działaniu, ani w kontakcie z innymi. Więzy międzyludzkie wydają się pozorne, uczucia nietrwałe, życie ludzkie znikomością. Jednocześnie […] – ukazują się w nowym oświetleniu tajemnice ludzkiej psychiki. Już nie charaktery i typy zapełniają stronice powieści i nowel Orzeszkowej. Człowiek staje się istotą nieprzeniknioną, podlegającą najrozmaitszym nastrojom, trudną do zweryfikowania i jeszcze trudniejszą do zrozumienia. Pisarka ma wówczas pewność, że „w dziedzinie psychologii wszelkie linie doskonale proste idą w fałsz”. […]
Odnosimy wrażenie, że we wspomnianych tomach walczą ze sobą dwie siły, z których pierwsza, odśrodkowa, wydaje się bliższa świadomości człowieka XX wieku. Ta siła raczej niszczy, ale i otwiera, rozprasza, kwestionuje, neguje. Ta druga – zmierza do skupienia, uspokojenia, ale i zamknięcia. Podobnie wygląda relacja między tendencją XX‑wieczną a przywiązaniem do tradycji pozytywizmu w późnej nowelistyce pisarki. Nie chodzi tu nawet o wierność wobec poetyki powieści tendencyjnej, bo oczywiście już w dojrzałym okresie autorka Nad Niemnem nie zamierzała tej wierności dochować. Idzie o coś innego: o pozytywistyczne już zgoła, wspólne naprawdę wszystkim pozytywistom przeświadczenie, że wiedza jest czymś bez porównania doskonalszym niż niewiedza. Albo jeszcze inaczej ujmując: że odpowiedź jest lepsza, cenniejsza, bardziej wartościowa od pytania.

nies Źródło: Jan Tomkowski, Mój pozytywizm, Warszawa 1993, s. 381–388.

Jan Tomkowski przekonywał w Moim pozytywizmie, iż w utworach tendencyjnych – jak Marta czy Pan Graba – Orzeszkowa prezentowała się jako bezkrytyczna entuzjastka nowoczesności, aby w okresie dojrzałym literacko i intelektualnie opowiedzieć się za nieco zachowawczą równowagą między przyszłością a przeszłością, czyniąc z tradycji prawdziwą świętość, dostrzegając w jej poszanowaniu warunek postępu.

Słownik

nowela
nowela

(wł. novella - nowość) – krótka forma epicka wywodząca się z tradycji ustnych opowiadań; cechująca się jednowątkowością, wyrazistymi bohaterami – często typowymi reprezentantami jakiejś grupy społecznej – oraz wyeksponowanym punktem kulminacyjnympunktem kulminacyjnympunktem kulminacyjnym

naturalistyczny
metafizyczny
konwenansu
daltonizm etyczny
obrazki miejskie
punktem kulminacyjnym