Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Podsumowanie analizy części IV misterium

Tematyka

Część IV wprowadza główne tematy misteriummisteriummisterium. Są nimi:

  • walka dobra ze złem,

  • tryumf Chrystusa nad śmiercią i szatanem,

  • odkupienie grzechów i otwarcie drogi do zbawienia ludzkości.

Symboliczny sens zdarzeń został zilustrowany środkami teatralnymi i ukazany jako:

  • otwarcie przez Jezusa bram piekieł,

  • sprzeczka i „bójka” z diabłami,

  • wyprowadzenie patriarchów z piekła.

Postacie

R18hR3OwnGVRV1
Giovanni Bellini, Zstąpienie Chrystusa do piekieł, 1475–1480
Źródło: domena publiczna.

W części IV pojawiają się postacie fantastyczne o rodowodzie ludowym: diabły, które pełnią ważną rolę dramaturgiczną. Ich spór z Chrystusem ilustruje konflikt dobra i zła. Diabły zostały ukazane w sposób komiczny.

Drugą grupę bohaterów stanowią postacie biblijne: Adam, patriarchowie i prorocy, którzy symbolizująsymbolsymbolizują ludzkość wyzwoloną spod panowania zła. Centralną postacią jest Chrystus. Został on scharakteryzowany za pomocą następujących elementów:

a) symboliczny kostium (strój liturgiczny):

  • alba – czystość i niewinność,

  • stuła – łaska uświęcająca,

  • kapa – miłość chrześcijańska i nieskazitelność,

b) rekwizyt o charakterze symbolicznym, którym jest chorągiew oznaczająca tryumf nad piekłem i śmiercią.

Warstwa językowa

Dialogi w części IV:

  • pełnią funkcję dramatyczną (posuwają akcję do przodu),

  • ilustrują prawdy wiary,

  • oddają przede wszystkim nastrój sceny, stąd też często styl wypowiedzi kontrastuje z charakterem postaci, np. Jezusa.

W tej części misterium dominują dialogi dyskusyjne i sytuacyjne. Oscylacja stylistyczna – w obrębie jednej wypowiedzi obok języka podniosłego pojawia się język kolokwialny, styl może zmieniać się zależnie od intencji wypowiedzi, rozmówcy, charakteru i nastroju sceny. Dodatkowy kontrapunkt stylistyczny tworzą psalmy i pieśni liturgiczne, które kontrastują z kolokwialnym stylem wypowiedzi postaci.

Czas

Kolejność wydarzeń została zmieniona – zstąpienie do piekieł ma miejsce już po zmartwychwstaniu Jezusa, a nie przed nim.

Czas wydarzeń – mimo że mają one charakter apokryficzny – wiąże się z płaszczyzną czasową przedstawionych w innych częściach zdarzeń ewangelicznych. Można więc przyjąć, że mają one miejsce w niedzielę (dzień zmartwychwstania Chrystusa). Dodatkowe płaszczyzny czasowe tworzy XVI‑wieczna współczesność – święto, o którym mówi diabeł (Wielka Niedziela), czy satyrycznie ukazane realia obyczajowe („pany z ministrami”), a także przeszłość biblijna, sięgająca czasów Adama (przywoływana przez postacie patriarchów wyzwalanych przez Jezusa z piekła). Za czasową ramę wszystkich wydarzeń należy uznać czas boskiego planu zbawienia, perspektywę wieczności.

Przestrzeń

Ma charakter fantastyczny – miejscem akcji jest piekło. Została podzielona na dwie części, których granicę wyznaczają bramy piekielne. W realizacji scenicznej piekło (zazwyczaj dość rozbudowane) prawdopodobnie miało formę dwukondygnacyjnej wieży.

Część IV misterium ma charakter fantastyczny i symboliczny – ujawnia się w niej metafizyczna motywacja zdarzeń.

Słownik

misterium
misterium

średniowieczny dramat religijny o tematyce zaczerpniętej z Biblii lub z życia świętych i męczenników

symbol
symbol

(gr. sýmbolon – znak rozpoznawczy, wiązać razem) – motyw lub zespół motywów występujących w dziele, który jest znakiem treści głęboko ukrytych, niejasnych i niejednoznacznych; symbol ma za zadanie kierować ku tym treściom myśl czytelnika; wyrażają go słowa, gesty, obrazy, przedmioty rozpoznawalne tylko dla członków danej kultury i stale się zmieniające; symbol jest znakiem językowym o wielu znaczeniach; na przykład kolor czerwony symbolizuje miłość, ale w zależności od kontekstu, w którym występuje – może też oznaczać wstyd, zagrożenie, ogień piekielny