Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat filozofii postmodernistycznej, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Od żeglarza do nomady

Jednymi z najczęstszych rysów analizowanej przez postmodernistycznychpostmodernizmpostmodernistycznych filozofów kondycji człowieka są: wykorzenienie, alienacjaalienacjaalienacja i niepewność poznawcza. Richard Rorty, komentując rewolucję zapoczątkowaną przez Freuda, pisał w tym kontekście o doświadczeniu przygodności.

Richard Rorty Przygodność, ironia, solidarność

Krótko mówiąc, postęp w poezji, sztuce, filozofii, nauce czy polityce wynika z przypadkowej zbieżności prywatnej obsesji z publiczną potrzebą. Tęga poezja, zdroworozsądkowa moralność, rewolucyjna moralność, nauka normalna, nauka rewolucyjna i ów rodzaj fantazji, która jest zrozumiała dla jednej tylko osoby, wszystko to są z punktu widzenia Freuda różne sposoby obchodzenia się ze ślepymi znamionami − albo, ściślej rzecz biorąc, sposoby obchodzenia się z różnymi ślepymi znamionami: znamionami, które właściwe są tylko jednostce albo wspólne przedstawicielom pewnej historycznie uwarunkowanej społeczności. Żadna z tych strategii nie ma pierwszeństwa przed inną w tym sensie, iżby miała lepiej wyrażać naturę człowieka. Żadna tego rodzaju strategia nie jest bardziej czy mniej ludzka od innych, tak samo jak pióro nie jest bardziej prawdziwym narzędziem od noża rzeźnika albo sztucznie wyhodowana krzyżówka storczyka w mniejszym stopniu kwiatem niż dzika róża.

zeg Źródło: Richard Rorty, Przygodność, ironia, solidarność, tłum. W.J. Popowski, Warszawa 1996.
1

Od konstrukcji do dekonstrukcji

Praktycznie cała dotychczasowa filozofia opierała się na modelu konstrukcji − filozofowie konstruowali pewne całości z różnych swoich doświadczeń i przemyśleń. Ucieleśnieniem tego modelu jest ideaideaidea książki. Książka stanowi pewną całość, która o czymś opowiada, która wskazuje na jakieś prawdy poza książką.

Filozofowie postmodernistyczni, w szczególności czynił to Jacques Derrida, dowodzą, że ta wiara w całości, które do czegoś odnoszą, jest iluzjąiluzjailuzją. Powołując się na strukturalistówstrukturalizmstrukturalistów, twierdzą, że język to dynamiczny proces, w którym sens jest konsekwencją wzajemnego odnoszenia się do siebie poszczególnych części znaczących. Zdania języka nabierają sensu poprzez wskazanie na inne zdania. Żyjemy w języku. Ale w taki sposób, że nie ma w nim, jak twierdzą filozofowie analityczni, jakichś ostatecznych sensów, jakiejś struktury, na którą rzetelna logiczna analiza mogłaby wskazać i ją rozjaśnić.

W eseju poświęconym Derridzie Richard Rorty wskazał, że w historii nowożytnej filozofii konkurują ze sobą dwie fundamentalne tradycje – jedną wywodził od Hegla, drugą – od Kanta. Pierwsza wskazuje na uwarunkowany, procesualny, historyczny charakter świadomości i rozumienia, druga – na reprezentacje, tj. że wypowiedzi odnoszą się do czegoś spoza wypowiedzi, do jakiejś rzeczywistości, a rolą filozofa jest ujawnić to odnoszenie się. Z tej perspektywy postmodernizm jest radykalną i ostateczną wersją tradycji Heglowskiej (zaliczają się do niej także Nietzsche i Heidegger).

Język jest żywiołem, wszystko staje się tekstem. W postmodernizmie filozoficznym zaciera się, a nawet znika granica między tekstem (pismem) a tym, co on oznacza. Uczestniczymy w różnych dynamikach pomiędzy tekstami, należy więc uwolnić pismo (pisanie, tekst) od książek, od zamkniętych całości, które mają coś znaczyć. Na tym polega Derridiańska dekonstrukcja: dekonstruuje się całości, zewnętrzne struktury, po to, by mogło żyć pismo intertekstualne, wewnętrzne (wewnątrz języka, pisma, mówienia) odniesienia.

Jacques Derrida O gramatologii

Istnieje zatem dobre i złe pismo: dobra i naturalna boska inskrypcja w sercu i w duszy, zdeprawowana i sztuczna technika wygnana w zewnętrzność ciała. To całkowicie wewnętrzna odmiana schematu platońskiego: istnieje pismo duszy i pismo ciała, pismo wnętrza i pismo zewnętrza, pismo sumienia i pismo namiętności, tak jak istnieje głos duszy i głos ciała. […] Dobre pismo zawsze zatem było rozumiane. Rozumiane jako to właśnie, co powinno być rozumiane: w porządku prawa naturalnego albo w łonie natury, stworzonej lub nie, zawsze jednak ujmowanej w swej wiecznej obecności. Rozumiane zatem wewnątrz całości i rozwinięte w wolumin lub w książkę. Idea książki to idea skończonej lub nieskończonej całości znaczącego. Owa całość znaczącego może zaś być tym, czym jest − całości − jedynie wówczas, gdy poprzedza ją ukonstytuowana całość znaczonego, nadzorująca jej zapis i znaki, a dzięki swej idealności od niej niezależna. Idea książki odsyłająca zawsze do naturalnej całości jest głęboko obca sensowi pisma. Jest encyklopedycznym zabezpieczeniem teologii i logocentryzmu przed rozbiciem przez pismo, przed jego aforystyczną energią i, uściślijmy to dalej, przed różnicą w ogóle. Jeśli od książki odróżnimy tekst, to powiemy, że zapowiadająca się dzisiaj we wszystkich dziedzinach destrukcja książki obnaża powierzchnię tekstu.

egz1 Źródło: Jacques Derrida, O gramatologii, tłum. B. Banasiak, Warszawa 1999, s. 42–43.

Dekonstrukcja ma więc wydobyć żywioł języka i wyrazić go w piśmie, ale dzieje się to właśnie dzięki destrukcji tego, co obce temu żywiołowi – idei zewnętrznej reprezentacji i jakiegoś odnoszenia się pisma do idealnych całości poza nim.

Polecenie 1

Jak można wyjaśnić pojęcie dekonstrukcji na konkretnych przykładach?

R1MWhGQAenki1
(Uzupełnij).

Słownik

alienacja
alienacja

(łac. alienus, alienum — obcy, cudzy) proces, w którym pewne wytwory działalności ludzkiej odrywają się od swych twórców i podporządkowują ich sobie

anachronizm
anachronizm

(gr. anachronismós — niezgodny w czasie) to, co jest niezgodne z duchem czasu lub ze stanem wiedzy; błąd polegający na łączeniu zjawisk lub faktów, które nie mogły się zdarzyć jednocześnie, lub umieszczeniu rzeczy, osoby itp. w niewłaściwej epoce

egzystencjalizm
egzystencjalizm

(fr. existentialisme < łac. existereex — na zewnątrz + sistere — stać, znajdować się) kierunek filozoficzny oraz prąd literacki podkreślający znaczenie człowieka jako jednostki wolnej

idea
idea

(gr. idéa — wyobrażenie, wzór) myśl przewodnia, pomysł

iluzja
iluzja

(łac. illusio — żart, drwina, złudzenie) wrażenie, że się widzi coś, czego w istocie nie ma; wiara w coś lub w kogoś albo przekonanie o czymś, niemające pokrycia w rzeczywistości; zniekształcone widzenie lub błędna interpretacja czegoś pod wpływem silnych emocji

postmodernizm
postmodernizm

(łac. post — po + fr. moderne — nowoczesność) nurt w sztuce, literaturze i filozofii końca XX w., stanowiący krytykę nowoczesnej cywilizacji opartej na idei racjonalnego i jednolitego porządku istniejącego w świecie

strukturalizm
strukturalizm

(łac. structura – budowa) jest to podejście metodologiczne w naukach humanistycznych powstałe na przełomie XIX i XX w. Zakłada ono, że przedmiotem badania w tych naukach są systemy, tj. układy, w których przedmioty są ze sobą wzajemnie powiązane, przy czym analiza strukturalna koncentruje się na relacjach zachodzących pomiędzy elementami tych systemów, a nie na samych tych elementach