Świat hellenistyczny

Zwolennikiem jedności był Perdikkas. Został on jednak pokonany przez koalicję pozostałych diadochów. W efekcie doszło do kolejnego podziału państwa: Seleukos został satrapąsatrapasatrapą Babilonii. Po zwycięstwie nad Perdikkasem diadochowie poczuli się już tak pewnie, że mogli się poważyć na wymordowanie rodziny Aleksandra i przyjęcie tytułów królewskich, co nastąpiło w latach 306–305 p.n.e.

RSgIIWclZCHm51
Państwa hellenistyczne w pierwszej połowie III w. p.n.e.
Wyjaśnij, dlaczego imperium Aleksandra Wielkiego rozpadło się po jego śmierci.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Stentor, licencja: CC BY-SA 3.0.

Dalsze walki między diadochami wynikały z rywalizacji o hegemonięhegemoniahegemonię. W 301 r. p.n.e. bitwa pod Ipsos we Frygii, w której klęskę i śmierć poniósł Antygonos Monoftalmos, zadecydowała o utrzymaniu status quostatus quostatus quo i ostatecznym, jak się okazało, upadku idei jedności imperium macedońskiego. Diadochowie najczęściej bez przeszkód przekazywali władzę swoim synom, zakładając własne dynastiedynastiadynastie królewskie. Kolejne pokolenie władców hellenistycznych określa się mianem epigonówepigonepigonów.

Bitwa pod Ipsos

Strony konfliktu

Antygonidzi

Macedończycy,
Seleucydzi

 Dowódcy

Antygon,
Demetriusz

Prepelaos,
Lizymach,
Seleukos,
Plejstarchos

 Siły

70 000 piechoty,
10 000 jazdy,
75 słoni

64 000 piechoty,
10 500 jazdy,
400 słoni,
100 rydwanów

Wskutek wojen między diadochami ukształtowały się dwa wielkie mocarstwa hellenistyczne: Syria i Babilonia pod rządami dynastii Seleukidów, ze stolicą w Antiochii, oraz Egipt, ze stolicą w Aleksandrii, rządzony przez potomków Ptolemeusza – Lagidów. Oprócz nich istniało sporo mniejszych państw hellenistycznych, zwłaszcza w najbardziej rozdrobnionej Azji Mniejszej. Najważniejsze z nich to Pergamon, Bitynia i Pont. Sama Macedonia po wyprawie Aleksandra przeżywała okres znacznego osłabienia w wyniku odpływu ludności na Wschód. Dało to o sobie znać w 279 r. p.n.e., kiedy podczas najazdu indoeuropejskich Celtów armia macedońska poniosła klęskę. Dopiero w cztery lata później Antygonos Gonatas, wnuk Monoftalmosa pokonanego pod Ipsos, epigon „bez ziemi”, odniósł zwycięstwo nad Celtami, został królem Macedonii i założył dynastię Antygonidów.

R4v9GF7wFo9Ah1
Tetradrachma z wizerunkiem Kleomenesa III. Drachma to podstawowa jednostka monetarna w starożytnej Grecji. Wykonana była ze srebra. Tetradrachma warta była 4 drachmy. Na rewersie widoczna jest bogini łowów Artemida. W prawej ręce trzyma włócznię, a w lewej łuk. Obok niej stoi jeleń. Dlaczego wizerunek Artemidy znalazł się na monecie ze Sparty?
Źródło: Classical Numismatic Group, Inc., Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po najeździe celtyckim odżyły niepodległościowe dążenia Greków. Walkę z Macedonią podjęli spartańscy królowie reformatorzy: Agis IV i później Kleomenes III. Ten drugi w trakcie wojny z Macedonią zdecydował się na rozpaczliwy krok: nadanie wolności helotomhelocihelotom. Jednak w 222 r. p.n.e. Lacedemończycy zostali pokonani, a król macedoński Antygonos Doson zdobył Spartę – pierwszy raz w historii tej polis wróg zajął jej stolicę.

Od początku II w. p.n.e. państwa hellenistyczne stały się celem coraz skuteczniejszych ataków agresywnych sąsiadów: Rzymu od strony zachodniej i Partów od wschodu.

Kultura hellenistyczna

RW3FibYQXfWuz1
Mozaika Aleksandra sfotografowana w Narodowym Muzeum Archeologicznym w Neapolu. Mozaika została odnaleziona w 1831 r. w Pompejach. Wykonana została pod koniec II w. p.n.e. z bardzo małych kamiennych i szklanych płytek połączonych kolorową zaprawą. Przedstawia starcie Aleksandra Macedońskiego z Dariuszem, prawdopodobnie decydujący moment bitwy pod pod Issos stoczonej w listopadzie 333 r. p.n.e. Wskazuje na to nagie drzewo symbolizujące zimę. Aleksander przedstawiony został na koniu w pancerzu ozdobionym głową Gorgony. O czy świadczy przedstawienie Dariusza?
Źródło: Piero, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Podbój Persji, dokonany w latach 334–330 p.n.e. przez króla macedońskiego Aleksandra Wielkiego, historycy uznali za początek epoki hellenistycznej. Młody władca został starannie wykształcony pod kierunkiem Arystotelesa i czuł się Grekiem. Także elity macedońskie podkreślały związek z kulturą grecką. Ekspansja Macedonii oznaczała rozprzestrzenienie się cywilizacji starożytnych Hellenów, która wkraczając na obszary Wschodu, sama ulegała przemianom. Z tego powodu w dziejach Grecji odróżnia się okres hellenistyczny od klasycznego.

RzlaP1y5AwySS1
Hellenistyczna rzeźba przedstawiająca Aleksandra Wielkiego, przełom I i II w. p.n.e. Stała prawdopodobnie w aleksandryjskim Muzejonie. Aleksandria założona w 332 r. p.n.e. przez Aleksandra Macedońskiego jest obecnie drugim co do wielkości miastem Egiptu.
Źródło: Andrew Dunn, British Museum, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.

Wyprawa Aleksandra zapoczątkowała wzmożoną grecko‑macedońską kolonizację zajętych obszarów. Grecy osiedlali się głównie w miastach. Ludność miejscowa powszechnie ulegała wpływom kulturowym przybyszów, lecz także Grecy i Macedończycy przejmowali elementy obyczajów orientalnych. Już sama zmiana miejsca zamieszkania powodowała przemiany światopoglądowe. Hellenowie z obywateli polis (gr. politai), a więc członków małego społeczeństwa, stali się obywatelami świata (gr. kosmopolitai). Wśród emigrantów upowszechniła się ponadlokalna, literacka wersja języka greckiego zwana koinē (gr., wspólny; w domyśle: wspólny język). Ważnym zjawiskiem epoki hellenistycznej stał się patronat władców nad uczonymi i artystami. W 285 r. p.n.e. Ptolemeusz I, władca Egiptu, jeden z diadochów, czyli wodzów macedońskich, którzy podzielili między siebie imperium Aleksandra, założył w Aleksandrii egipskiej Muzejon (przybytek muz). Był to instytut wyposażony w bogatą bibliotekę, ogród botaniczny i pracownie naukowe. Ptolemeusz wspierał też greckich badaczy i twórców. W tym samym czasie zaczęła powstawać Biblioteka Aleksandryjska – najsłynniejszy księgozbiór świata starożytnego.

W okresie hellenistycznym rozwinęła się również sztuka – malarstwo i przede wszystkim rzeźba. Postaci zaczęły być ukazywane w ruchu, który miał służyć uwydatnieniu emocji. Wyraźne są ekspresja, swoboda twórcza, rozmach i realizm. Artyści sięgają po nowe tematy: zwykli ludzie w codziennych sytuacjach i kobiece akty. Najważniejsi twórcy to Agesander z Rodos (Grupa Laokona), Myron z Teb (Pijana żebraczka), Doidalses, czy przedstawiciele szkoły rodyjskiej Appolonis i Trauriskos, bracia z Tralles.

Słownik

centralizacja
centralizacja

proces podporządkowywania władz lokalnych władzy centralnej w państwie

dynastia
dynastia

ród panujący w państwie monarchicznym, w którym władza przechodzi dziedzicznie z ojca na syna

epigon
epigon

(z gr. epigonos – później urodzony, potomek) mierny naśladowca, zajmujący się twórczością niewnoszącą niczego nowego, podejmującą jedynie przebrzmiałe i nieaktualne już w nowej epoce elementy dziedzictwa kulturalnego

hegemonia
hegemonia

przywództwo jakiegoś państwa, organizacji lub grupy społecznej lub ich przewaga nad innymi

heloci
heloci

w starożytnej Sparcie kategoria ludności o statusie pośrednim między ludnością wolną a niewolną

satrapa
satrapa

w starożytnej Persji: zarządca prowincji

status quo
status quo

(łac.) stan rzeczy istniejący obecnie

status quo ante bellum
status quo ante bellum

(łac.) stan rzeczy sprzed wybuchu wojny

Słowa kluczowe

Grecja, hellenizm, Macedonia, Sparta, Seleukos, Babilonia, bitwa pod Ipsos, Syria, Seleukidzi, Egipt, Lagidzi, Pergamon, Bitynia, Pont, kultura starożytnej Grecji, starożytność, starożytna Grecja, antyk

Bibliografia

B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych Greków, t. 1, Do końca wojen perskich, Warszawa 1988.

J. Flawiusz, Dawne dzieje Izraela, cyt. za: B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych Greków, t. 3, Okres hellenistyczny, Warszawa 2010.