Przeczytaj
Henrik Ibsen
Życie Henrika Ibsena (1828–1906) zostało naznaczone ciężką pracą i konsekwencją w dążeniu do stawianych sobie celów. Z powodu nagłego bankructwa ojca chłopiec musiał już jako piętnastolatek zarabiać na własne utrzymanie. Przez kilka lat był pomocnikiem aptekarza, by później zdawać na studia medyczne. Już wtedy powstały jego pierwsze próby literackie, lecz nie zyskały oczekiwanego oddźwięku. Żyjąc skromnie, Ibsen jednoczył się z działaczami robotniczymi – chodził na ich spotkania i wspierał piórem ich postulaty. Swoje życie związał jednak z teatrem, pracując od 1857 roku jako kierownik artystyczny Teatru Norweskiego w Christianii (obecnie Oslo). Bankructwo placówki po raz kolejny zmusiło pisarza do zmierzenia się z trudnościami finansowymi. Ibsen wyemigrował najpierw do Włoch, gdzie borykał się dodatkowo z poważną chorobą, by wreszcie zamieszkać w Niemczech. Dopiero tam zaczął zyskiwać sławę jako dramaturg, z czasem stając się jedną z najważniejszych postaci kulturalnego świata Europy. Jednocześnie swoimi zaangażowanymi sztukami prowokował szereg dyskusji dotyczących moralności mieszczańskiejmoralności mieszczańskiej, podwójnych standardów etycznych czy emancypacji kobietemancypacji kobiet. Ibsen odszedł w 1906 r. jako uznany twórca, jego dzieła grane były we wszystkich norweskich teatrach.
Prawda wyzwalająca
Charakterystyczną cechą dramaturgii Henrika Ibsena było ukazywanie, przez pryzmat aktualnych wydarzeń i zjawisk społecznych, uniwersalnych problemów dotykających istoty człowieczeństwa. Z tego względu twórczość norweskiego autora przypisywano zarówno do naturalizmunaturalizmu, jak i do symbolizmusymbolizmu. Weryzm scenicznyWeryzm sceniczny w przedstawianiu współczesnych stosunków społecznych współistniał z rozważaniami nad sensem egzystencji.
Przykładem odniesienia aktualnej problematyki do uniwersalnych wartości jest jeden z najsłynniejszych dramatów Ibsena Dom lalki, znany także pod tytułem Nora – od imienia głównej bohaterki. Fabuła opowiada o losie kobiety, która uświadamia sobie, że nie jest przez małżonka traktowana jak równorzędna partnerka, lecz jak ozdoba. Ma być piękną marionetką, która zagra tak, jak zechce mąż. Ibsen odwołuje się w ten sposób do coraz istotniejszej w drugiej połowie XIX wieku kwestii równouprawnienia. Dysproporcja między prawami mężczyzn i kobiet była przedmiotem ówczesnych sporów, toczonych również przez artystów w ich dziełach. Dramat Ibsena nie jest jednak tylko kolejnym głosem w dyskusji na temat emancypacji. Jak zauważa Olga Dobijanka‑Witczakowa:
Wstęp do „Wyboru dramatów” Henrika IbsenaPunktem wyjścia do napisania tego utworu była istotnie aktualna wówczas sprawa niewesołego losu kobiety. Dowodem wielkości Ibsena jest to, że sztukę – niejako interwencyjną – wzbogacił problematyką ogólniejszej natury, i że dzięki temu potrafił pokazać, jaką drogą można osiągnąć prawdziwą emancypację kobiet: poprzez pielęgnowanie i rozwijanie człowieczeństwa zarówno kobiet, jak i mężczyzn, poprzez dążenie do wykształcenia harmonijnych osobowości, indywidualności, które to jedynie potrafią zagwarantować słuszne prawa jednostki, mężczyzny i kobiety.
Sam Henrik Ibsen tak wyjaśniał przesłanie swojej sztuki:
Wstęp do „Wyboru dramatów” Henrika IbsenaNie wiem nawet dokładnie, co to znaczy: sprawa kobieca. Mnie się ona wydawała sprawą człowieka. Na pewno należy sobie życzyć rozwiązania kwestii kobiecej – przy okazji. Ale dla mnie nie był to cel najważniejszy. Moim zadaniem było przedstawienie człowieka.
Finalna scena dramatu, w której Nora, nie znajdując zrozumienia ze strony męża, decyduje się na opuszczenie domu, stała się przedmiotem wielu kontrowersji. Zarzucano postępowaniu bohaterki, że nie troszczy się – zgodnie ze swymi powinnościami – o los dzieci. Wątpiono też, czy kobieta była przygotowana do samotnego życia w miejskim gąszczu. Sztuka Ibsena dotykała jednak przede wszystkim innej kwestii – przełomu w samoświadomości bohaterki, która przestaje zadowalać się frazesami na temat roli kobiety w społeczeństwie i pragnie poznać prawdę o sobie samej.
Dom lalki[fragment]
HELMER
Oburzające! Jakże możesz lekceważyć najświętsze obowiązki?!NORA
Co uważasz za moje najświętsze obowiązki?HELMER
Mam ci to mówić? Jakie są obowiązki kobiety wobec męża i dzieci, jeśli nie najświętsze?NORA
Mam inne, nie mniej święte.HELMER
Czy być może? Jakież to?NORA
Obowiązki wobec samej siebie.HELMER
Jesteś przede wszystkim żoną i matką.NORA
Już w to nie wierzę. Jestem przede wszystkim człowiekiem – takim samym jak ty… lub co najmniej chcę spróbować nim zostać. Wiem dobrze, że znajdą się tacy, którzy staną po twojej stronie, i że przyznają ci rację pewne książki, ale nie mogę już zadowalać się ani tym, co mówi większość ludzi, ani tym, o czym się pisze w książkach. Muszę sama przemyśleć te sprawy, zorientować się w samej sobie.
Prawda zniewalająca
Ujawnianie prawdy nie zawsze przynosi korzyść. Czasem staje się chorobliwą obsesją człowieka, który pragnie uświadomić wszystkim kruchość ich wizji świata. Zamiast uszczęśliwić, pozbawia ludzi dotychczasowych punktów oparcia, nie dając nic w zamian. Sens ich egzystencji staje wtedy pod znakiem zapytania, a pragnienia, które zazwyczaj nimi kierowały, przestają cokolwiek znaczyć. Okazuje się wówczas, że życie bez odrobiny kłamstwa jest niemożliwe. Taki los spotyka Hjalmara z dramatu Ibsena Dzika kaczka.
Orędownikiem prawdy w sztuce Ibsen uczynił Gregersa Werlego, syna bogatego przedsiębiorcy, występującego przeciw oszustwom swego ojca. Bohatera razi zakłamanie otaczającego go środowiska i pozorna hojność starego Werlego wynikająca raczej z poczucia winy niż ze szczerości. Rodzina Hjalmara Ekdala wiele zawdzięcza wsparciu właściciela fabryki, nie wiedząc o tym, że początkowo to właśnie przez niego znalazła się w trudnej sytuacji. Gregers chce wyjawić Hjalmarowi prawdę o jego położeniu, aby wyzwolić mężczyznę z niezdrowych relacji. Uznaje kłamstwa i niepowodzenia za czynnik blokujący rozwój geniuszu przyjaciela.
Hjalmar okazuje się człowiekiem niezdolnym do niesienia ciężaru prawdy. Załamuje się z powodu usłyszanych rewelacji. Destrukcji ulega również jego życie rodzinne: córka bohatera Jadwinia – najpierw odrzucona przez oburzonego ojca – popełnia samobójstwo. Sytuację rodziny Ekdalów tłumaczy mieszkający w tym samym budynku doktor Relling:
Dzika kaczka[fragment]
RELLING
Niestety, prawie wszyscy ludzie są chorzy.GREGERS
Jakąż kurację stosuje pan do Hjalmara?RELLING
Moją zwyczajną. Dbam o to, żeby utrzymywać w nim kłamstwo życiowe.GREGERS
Kłamstwo życiowe? Chyba źle usłyszałem?RELLING
Nie. Powiedziałem wyraźnie: kłamstwo życiowe. Bo, widzi pan, kłamstwo życiowe to najlepszy środek pobudzający.
[...]
A propos, panie Werle junior, niechże pan nie posługuje się obcym wyrazem „ideały”. Przecież na określenie tego mamy piękne rodzime słowo: kłamstwa.GREGERS
Uważa pan, że są to synonimy?RELLING
Tak mniej więcej jak tyfus i febra.GREGERS
Panie doktorze! Nie zaznam spokoju, zanim nie wyratuję Hjalmara z pańskich rąk.RELLING
Byłoby to d l a n i e g o największym nieszczęściem. Odbierając przeciętnemu człowiekowi życiowe kłamstwa, odbiera mu pan równocześnie szczęście.
Henrik Ibsen w Dzikiej kaczce ukazał, że nie każdy człowiek jest zdolny do bycia szczerym. Dla ludzi przez lata żyjących zgodnie z narzuconymi konwenansami ujawnienie prawdy może być niszczące. Taki jest właśnie los symbolicznejsymbolicznej dzikiej kaczki – ptaka żyjącego na strychu w domu państwa Ekdalów. Uratowany od śmierci, otoczony opieką, został jednak pozbawiony możliwości latania.
Słownik
(łac. emancipatio – wypuszczenie z rąk) – zrównanie kobiet z mężczyznami w życiu społecznym i politycznym, zlikwidowanie różnic w prawach obywatelskich, dostępie do pracy i wykształcenia; postulat emancypacji był często podnoszony w czasach pozytywizmu, szczególnie w latach 70. XIX wieku
moralność charakterystyczna dla społeczeństw wczesnokapitalistycznych, głosząca m.in. zasady autonomii i wolności. Również: styl życia na pokaz, przejawiający się w stwarzaniu pozorów praktykowania określonych cnót i poszanowania pewnych wartości
(fr. naturalisme, łac. naturalis – przyrodniczy, naturalny, wrodzony) – prąd literacki powstały w 2. poł. XIX w., wykorzystujący osiągnięcia nauk przyrodniczych, związany z poglądami deterministycznymi i ewolucjonistycznymi, często operujący silnymi środkami wyrazu, niestroniący od szczegółowego opisywania scen drastycznych, ukazujący ludzi jako organizmy biologiczne. Utwory naturalistyczne były zbliżone do konwencji dokumentu, ich narracja fabularna sprowadzała się najczęściej do przedstawienia kwestii społecznych poruszanej w utworze. Naturaliści opisywali zazwyczaj życie niższych warstw społecznych w ich codziennym środowisku, ukazując takie problemy, jak brak higieny, edukacji, ucisk wyższych klas i niesprawiedliwość losu
(gr. sýmbolon – znak rozpoznawczy, wiązać razem) – motyw lub zespół motywów występujących w dziele, który jest znakiem treści głęboko ukrytych, niejasnych i niejednoznacznych; symbol ma za zadanie kierować ku tym treściom myśl czytelnika. Wyrażają go słowa, gesty, obrazy, przedmioty rozpoznawalne tylko dla członków danej kultury i stale się zmieniające. Symbol jest znakiem językowym o wielu znaczeniach. Na przykład kolor czerwony symbolizuje miłość, ale w zależności od kontekstu, w którym występuje – może też oznaczać wstyd, zagrożenie, ogień piekielny
(gr. sýmbolon – znak rozpoznawczy, wiązać razem) – prąd artystyczny w literaturze, malarstwie i muzyce zapoczątkowany w drugiej połowie XIX wieku, dążył do wyrażenia środkami artystycznymi ogólnoludzkich problemów psychologicznych, treści metafizycznych. W literaturze stał w opozycji do myśli filozoficznej pozytywizmu. Symboliści podejmowali filozoficzne zagadnienia absolutu i nieskończoności, interesowali się stanami podświadomości, snu czy halucynacji, nawiązywali do motywów mitycznych. Podstawowym środkiem ekspresji symbolizmu stał się symbol i personifikacja. Odrębność języka symbolistów polegała na aluzyjności, wieloznaczności, muzycznym kształtowaniu wypowiedzi, podkreślaniu jej walorów brzmieniowych
(wł. vero – prawdziwy) – panująca w dramacie naturalistycznym tendencja do upodobniania sytuacji scenicznej do rzeczywistości, wiernego odzwierciedlania realiów, strojów, dekoracji oraz synchronizacji czasu akcji z czasem trwania sztuki