Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Okres archaiczny

Pierwszy z wymienionych okresów historycy współcześni umiejscawiają między początkiem wielkiej kolonizacjiwielka kolonizacjawielkiej kolonizacji a wybuchem wojen perskich, a więc pomiędzy końcem IX a początkiem V w. p.n.e. Jak zauważyła historyczka Ewa Wipszycka:

była to epoka cechująca się ogromną dynamiką – robiąc cywilizacyjny «rachunek sumienia», dochodzimy szybko do konkluzji, że wszystko, co ważne jest z perspektywy wieków, zaczęło się wtedy: typy ustrojów, filozofia, prawo spisane na miejsce prawa zwyczajowego, specyficznie grecka sztuka i architektura.

p1 Cytat za: E. Wipszycka, Historia starożytnej Grecji, w: Słownik kultury antycznej, red. R. Kulesza, Warszawa 2012, s. 527.

W okresie archaicznym wykształciły się dwa z trzech podstawowych porządków architektonicznych starożytnej Grecji - dorycki i joński. Pierwsze kolumny doryckie powstały w VII lub VI wieku p.n.e. Charakteryzowały się prostotą, surowością, ociężałością. Były pozbawione bazy, a ich żłobione trzony lekko zwężały się ku górze. Głowice przybierały postać okrągłych, spłaszczonych poduszek (echinus). Porządek joński wykształcił się w Azji Mniejszej na przełomie VII i VI w. p.n.e. Cechowały go lekkość, zgrabne proporcje i obecność zdobień. W przeciwieństwie do kolumn doryckich jońskie miały bazy, a ich głowice przypominały baranie rogi. Przykłady budowli, w których zastosowano oba style, znajdziemy w Atenach: dorycki w Partenonie, joński w Erechtejonie.

Z perspektywy historii kultury kluczową rolę odgrywają poematy IliadaOdyseja Homera, dzieła o nieprzemijającej wartości, które powstały u progu epoki archaicznej. Jako podstawa wychowania wielu pokoleń Greków wywierały na ich kulturę wielki wpływ. W kontekście tych uwag dziwić może geneza samej nazwy epoka archaiczna (z gr. archaios – stary, dawny); wywodzi się ona z historii sztuki i została użyta na określenie wszystkich dzieł starszych od tych, które uznawano za najdoskonalszy wzór, powstałych w V w. p.n.e. Nie chodziło więc tylko o starszeństwo, ale również o jakość - dzieła „archaiczne” miały być i starsze, i gorsze. Dziś takie klasyfikacje uznaje się za anachroniczne. Podkreśla się ciągłość między epokami i wpływ rozwiązań powstałych w epoce archaicznej na rozwój greckiej kultury epok późniejszych. Niemniej nie sposób oprzeć się wrażeniu, że epoka klasyczna wciąż pozostaje głównym punktem odniesienia.

ReAVnn683gL4I
Kora (gr. kore – dziewczyna) z Berlina z VI w. p.n.e. Takie posągi bogiń były charakterystyczne dla sztuki archaicznej. Czasem pełniły funkcję podpory architektonicznej, tzw. kariatydy. Widoczną na zdjęciu korę można obejrzeć w Muzeum Pergamońskim w Berlinie.
Czy można nazwać to przedstawienie realistycznym? Zwróć uwagę na sposób wyrzeźbienia szaty.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Okres klasyczny

Przekonanie o tym, że wieki V i IV p.n.e. stanowią epokę niedoścignionych wzorów, wywodzi się już ze starożytności. Miały być to czasy, w których objawił się – jak go niegdyś określano – geniusz grecki. Do najważniejszych przedstawicieli epoki klasycznej zaliczamy m.in. wymienionych twórców:

R18xp3vNaOxcr1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Epoka klasyczna
    • Elementy należące do kategorii Epoka klasyczna
    • Nazwa kategorii: literatura
      • Elementy należące do kategorii literatura
      • Nazwa kategorii: Sofokles
      • Nazwa kategorii: Eurypides
      • Nazwa kategorii: Arystofanes
      • Koniec elementów należących do kategorii literatura
    • Nazwa kategorii: historiografia
      • Elementy należące do kategorii historiografia
      • Nazwa kategorii: Herodot
      • Nazwa kategorii: Tukidydes
      • Nazwa kategorii: Ksenofont
      • Koniec elementów należących do kategorii historiografia
    • Nazwa kategorii: filozofia
      • Elementy należące do kategorii filozofia
      • Nazwa kategorii: Sokrates
      • Nazwa kategorii: Platon
      • Nazwa kategorii: Arystoteles
      • Koniec elementów należących do kategorii filozofia
    • Nazwa kategorii: rzeźba i architektura
      • Elementy należące do kategorii rzeźba i architektura
      • Nazwa kategorii: Fidiasz
      • Nazwa kategorii: Poliklet
      • Nazwa kategorii: Lizyp
      • Koniec elementów należących do kategorii rzeźba i architektura
      Koniec elementów należących do kategorii Epoka klasyczna

Do ich spuścizny nawiązywali późniejsi pisarze i artyści. To w ich dziełach szukali natchnienia. Samo słowo klasyczny, którym opatrzono epokę, także ma proweniencję antyczną: w szkołach Cesarstwa Rzymskiego zaliczano tych twórców do classis, a więc do „grupy” tych, którzy są godni naśladowania. Przekonanie to odziedziczyliśmy i my. Na podkreślenie zasługuje jeden fenomen: wielką obfitość tworów ludzkiej myśli (i ludzkich rąk) uznawanych za najdoskonalsze należy wiązać z jednym miastem, a mianowicie Atenami. Za czasów Peryklesa stały się one centrum kulturalnym starożytnej Hellady i całego cywilizowanego świata.

RHK64WUE911Hs
Wyobrażenie jednego z siedmiu cudów świata antycznego, posągu Zeusa Olimpijskiego w Olimpii dłuta Fidiasza. Pauzaniasz opisywał go w następujący sposób: „Bóg siedzi na tronie, wykonany ze złota i kości słoniowej. Na jego głowie spoczywa wieniec z gałązek oliwki. W prawej dłoni trzyma Nike; ona także z kości słoniowej i ze złota. Nike ma w ręku przepaskę zwycięstwa, na głowie wieniec. Bóg w lewej dłoni dzierży berło ozdobione wszelkimi metalami. Ptakiem siedzącym na berle jest orzeł. Ze złota są również sandały boga i płaszcz. Na płaszczu są wyrzeźbione postaci zwierzęce, spośród kwiatów lilie. Tron mieni się od złota i drogich kamieni, hebanu i kości słoniowej” (Wędrówki po Helladzie, ks. V, rozdz. 1, ustępy 1–2, tłum. J. Niemirska-Pliszczyńska).
Jak myślisz, dlaczego ten posąg został okrzyknięty jednym z siedmiu cudów świata antycznego?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kilkadziesiąt lat po zakończeniu budowy Świątynii Zeusa Olimpijskiego w Olimpii, gdzieś na przełomie V i IV w. p.n.e., ze stylu jońskiego rozwinął się trzeci porządek architektoniczny - koryncki. Można go rozpoznać po bogato zdobionej głowicy w kształcie koszyka uformowanego z dwóch rzędów liści akantu mocno rozchylonych na zewnątrz. Kolumny korynckie pojawiły się w innej świątyni poświęconej Zeusowi w Atenach.

Okres hellenistyczny

W tej epoce, której umowne granice wyznaczają śmierć Aleksandra Wielkiego (323 r. p.n.e.) i Kleopatry VII (30 r. p.n.e.), nastąpiła ekspansja kultury greckiej na tereny, które wcześniej nie były obszarem jej wpływu. Grecy zetknęli się wówczas z dorobkiem podbitych przez Aleksandra ludów Wschodu. Dało to nowy impuls do rozwoju kultury greckiej, choć wydaje się, że to ludy Wschodu więcej nauczyły się od Greków niż Grecy od barbarzyńcówbarbarzyńcybarbarzyńców. Grecy, którzy od czasów klasycznych w większości patrzyli z wyższością na obcych, nie interesowali się zbytnio dorobkiem nowych „sąsiadów” w dziedzinie literatury, sztuki czy światopoglądu. Wyjątek stanowiła religia, dla której w czasach hellenistycznych charakterystyczny był tzw. synkretyzmsynkretyzm religijnysynkretyzm, oraz do pewnego stopnia nauka.

Wielkie zasługi na polu rozwoju kultury mieli władcy hellenistycznych monarchii, którzy finansowali działalność instytucji naukowych (do najsłynniejszych należała Biblioteka AleksandryjskaBiblioteka AleksandryjskaBiblioteka Aleksandryjska) oraz wspierali twórców działających na ich dworach. Była to epoka nowych specjalizacji i dyscyplin naukowych, takich jak filologiafilologiafilologia, ale także nowych stolic kulturalnych świata śródziemnomorskiego, Aleksandrii i Pergamonu, które śmiało rywalizowały z Atenami o palmę pierwszeństwa.

ROWb9uyWNIgjY1
Rekonstrukcja tzw. ołtarza pergamońskiego, zbudowanego przez Eumenesa II w Pergamonie w II w. p.n.e., jednej ze stolic kulturalnych świata hellenistycznego. Ołtarz stanowi jeden z najwybitniejszych przykładów sztuki epoki hellenistycznej. Jego rekonstrukcję można obejrzeć w Muzeum Pergamońskim w Berlinie.
Źródło: Lestat (Jan Mehlich), Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

barbarzyńcy
barbarzyńcy

(gr. barbaroi – ci, którzy mówią bar‑bar, czyli językiem niezrozumiałym) cudzoziemcy, nie‑Grecy

Biblioteka Aleksandryjska
Biblioteka Aleksandryjska

największa i najsłynniejsza biblioteka świata antycznego, założona przez władcę Egiptu Ptolemeusza I Sotera w IV w. p.n.e.; zgromadzono w niej ok. 500 tys. zwojów papirusowych

filologia
filologia

(gr. philologia – umiłowanie wiedzy, od philein lubić + logos – słowo, nauka, rozum) nowa dyscyplina naukowa powstała w Bibliotece Aleksandryjskiej, polegająca na badaniu i komentowaniu tekstów literackich

synkretyzm religijny
synkretyzm religijny

(gr. synkretismos – dosł. sojusz miast kreteńskich; czasem rozumiany jako synonim połączenia często rozbieżnych poglądów) proces łączenia i mieszania się wyobrażeń o różnych bóstwach z różnych systemów religijnych, będący efektem wymieszania kultur

wielka kolonizacja
wielka kolonizacja

wielki ruch osadniczy Greków pomiędzy VIII a VI w. p.n.e., w którym Grecy osiedlili się na wybrzeżach basenu Morza Śródziemnego i Morza Czarnego

Słowa kluczowe

kultura starożytnej Grecji, starożytna Grecja, Hellada, starożytne Ateny, okres archaiczny, okres klasyczny, okres hellenistyczny, starożytność, starożytna Grecja, antyk

Bibliografia

B. Bravo, M. Węcowski, E. Wipszycka, A. Wolicki, Historia starożytnych Greków, t. 2, Okres klasyczny, Warszawa 2009.

M. Cytowska, H. Szelest, Historia literatury starożytnej, Warszawa 2019.

W. Lengauer, Starożytna Grecja okresu archaicznego i klasycznego, Warszawa 1999.

D. Musiał, Świat grecki. Od Homera do Kleopatry, Warszawa 2008.

Słownik kultury antycznej, red. R. Kulesza, Warszawa 2012.

S. Stabryła, Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2007.

E. Wipszycka, Historia starożytnej Grecji, w: Słownik kultury antycznej, red. R. Kulesza, Warszawa 2012.