Cyprian Norwid stworzył oryginalną koncepcję poezji, która wpłynęła na kształt twórczości poetyckiej w XX wieku. W jej centrum znalazło się słowo, rozumiane jako fakt nie tylko językowy, lecz także metafizyczny. Artyzm, zdaniem poety, polega na właściwym, celnym użyciu słowa. Celność nie oznacza jednak u Norwida jednoznaczności, lecz przeciwnie – jego twórczość jest wieloznaczna, „ciemna”, skłania do rozmaitych odczytań. Dzieje się tak za sprawą ironiiironiaironii, paraboliparabolaparaboli, metafory. IroniaironiaIronia na pozór skrywa intencje poety, ale w rzeczywistości jeszcze dobitniej, choć nie wprost, je ujawnia. Także parabolaparabolaparabola zmusza do poszukiwania złożonych i niejednoznacznych sensów utworu. Natomiast metafory w poezji Norwida, choć są stosowane oszczędnie, odgrywają znaczącą rolę, często w puentach jego wierszy. Charakterystyczną cechą Norwidowskiej poetyki są elipsy, niedopowiedzenia i przemilczenia. Sprawiają one, że kompozycja wierszy staje się luźna, „rwana”. Dużą wagę poeta przywiązywał do oryginalnej, znaczącej interpunkcji.
RK7cvPDufXVyl
Szkic przedstawia sześć aktów kobiecych. Postacie kobiet znajdują się w różnych pozycjach: częściowo leżą, częściowo siedzą. Ciała kobiet są nagie, niekiedy tylko fragmentami przesłonięte kawałkami materiałów.
Cyprian Norwid, Najady, 1846
Źródło: domena publiczna.
„Sztukmistrz” nie tylko słowa
„Ja całe życie moje jedną ręką pisałem, drugą zaś kreśliłem rzeczy sztuki – i u mnie to żadna koncesjakoncesjakoncesja” – pisał Cyprian Norwid w liście do Teofila Lenartowicza w 1868 roku. Autor cyklu Vade‑mecum był artystą wszechstronnym. Pozostawił po sobie pisma publicystyczne, szkice krytyczne i bogatą korespondencję. Zajmował się poezją i filozofią, a także grafiką, malarstwem oraz rzeźbą. Współcześnie uważa się, że był „sztukmistrzem” nie tylko słowa.
koncesja
ustępstwo na rzecz czegoś, tu: albo na rzecz poezji, albo na rzecz sztuki
R1PhtqSrChA1b1
Ilustracja przedstawia trzy męskie portrety. Portret pierwszy ukazuje lewy profil dojrzałego mężczyzny z niewielką brodą. Twarz mężczyzny jest szczupła, włosy półdługie, układające się. Mężczyzna ubrany jest w koszulę i surdut. Portret drugi przedstawia twarz starszego, brodatego mężczyzny. Mężczyzna ma wysokie czoło, wyraziste oczy. Portret trzeci przedstawia lewy portret starszego mężczyzny. Ma on długą, gęstą brodę, duży nos. Jest łysiejący.
Prace plastyczne Cypriana Norwida (od lewej): Autoportret z bródką Mefistofelesa (1847), Autoportret (1877), Autoportret (1880)
Źródło: polona.pl, domena publiczna.
Aleksandra Melbechowska-LutySztukmistrz. Kilka uwag o symbiozie sztuk w twórczości Cypriana Norwida
W całej twórczości Cypriana Norwida słowo i obraz – w ich wymiarze intelektualnym i duchowym – splatają się w jedność, spójną całość, której nie można rozdzielić. To, co kreśliła ręka poety, było projekcją jego przeżyć, plastycznym zapisem wiedzy, odczuć i doświadczeń, hieroglifem słowa. Norwidowa poezja, dramat, proza, a także przesłanie wyrażane w listach, organicznie zespalały się z malarstwem, rysunkiem, grafiką, rzeźbą, wyrastały z jednego pnia, miały wspólne źródła, analogie, refleksy.
luty1 Źródło: Aleksandra Melbechowska-Luty, Sztukmistrz. Kilka uwag o symbiozie sztuk w twórczości Cypriana Norwida, „Teksty Drugie” 2000, nr 5, s. 43.
1
Cyprian NorwidLapidaria
R1RO0sYKzgXrc1
Ilustracja przedstawia trzy męskie postacie. Jest tu stojący przy sztaludze i malujący dojrzały mężczyzna. Trzyma on w prawej ręce pędzel, w lewej paletę. Za jego plecami stoi dwóch starszych mężczyzn. Przyglądają się malującemu. Pod ilustracją odręczny zapis: Jako Paolo Cagliazi spotyka się z sołtysem rodzinnej wsi Kaplińskiego w pracowni tegoż (Kopaliński ich nie widzi).
Cyprian Norwid, Odwiedziny w pracowni Leona Kaplińskiego, 1855
Źródło: polona.pl, domena publiczna.
RZEŹBIABZ
Cała plastyki tajemnica Tylko w tym jednym jest, Że duch ‒ jak błyskawica, A chce go ująć gest ‒
Zachwyca się i roz‑chwyca I swoje rączki dwie Do wciąż nieobjętego W szeroki przestwór rwie!
Ta tylko, która niańczy, I ten, co dłuto imał; Ta tylko, która tańczy, I ten, co ramię trzymał: Ci tylko ‒ i ziemi łono, Oddychające po deszcz, Poruszają ducha zasłoną ‒ ‒ W rytm i w dreszcz!
MECENAS
R17YyXAClESn31
Obraz przedstawia wnętrze pokoju. Są w nim sprzęty o niewyraźnych kształtach. Jest też postać siedzącego mężczyzny wspierającego głowę lewą ręką. Na ścianie, za nim, zawieszony jest zegar. Tonacja obrazu jest ciemna, kształty rozmyte.
Cyprian Norwid, Kompozycja na temat śmierci, 1866
Źródło: polona.pl, domena publiczna.
Skoro sztuki dziwne misteria Pojmujesz tak, mistrzu rzeźbiarzu, Niech już (śp. Waleria Moja żona) ma na cmentarzu Twego dłuta monument ‒ ‒ Niech już będzie z kamienia Anioł, w akcie modlenia Patrzący na postument, Gdzie herby dwa po stronach W floresach i koronach, Tak, by każdy widz czuły Wzdychał z serca czeluści, Mówiąc (według formuły): „Niechaj im Bóg odpuści!”
nor1 Źródło: Cyprian Norwid, Lapidaria, [w:] tegoż, Pisma wybrane, t. 1, oprac. Juliusz Wiktor Gomulicki, wybór Juliusz Wiktor Gomulicki, Warszawa 1993, s. 288–289.
RYXwVyvoQmwrP
Ilustracja przedstawia trzy szkice. Pierwszy i trzeci przedstawiają kwitnące pelargonie. Środkowy ukazuje trzy bociany i jednego flaminga.
Prace plastyczne Cypriana Norwida (od lewej): Pelargonie (między 1841 a 1883), Bociany i flaming (między 1841 a 1883), Kwiaty (między 1841 a 1883)
Źródło: polona.pl, domena publiczna.
Aleksandra Melbechowska-LutySztukmistrz. Kilka uwag o symbiozie sztuk w twórczości Cypriana Norwida
W dziele literackim Norwida zawarte jest nieprzeliczone bogactwo obrazów i znaczeń: przewijają się w nim rozliczne wątki, motywy i słowa‑klucze, które silnie, a czasem nawet obsesyjnie zaprzątały jego uwagę, poruszały wyobraźnię i w naturalny sposób przenikały do plastyki. Były to między innymi figury starców, mędrców, kapłanów, proroków, wędrowców, wojowników, wieśniaków, kobiet i dzieci – wiele postaci legendarnych, literackich, biblijnych, historycznych i współczesnych. Wielokrotnie przywoływał Norwid – bardzo dlań ważny – znak krzyża i postać Chrystusa Ukrzyżowanego, wątki opowieści ewangelicznych oraz obrazy ruin i kamieni, a w ich zakresie porównawczym i znaczeniowym również architekturę, rzeźbę, posągi, płyty nagrobne, mogiły, kurhany i krypty. W repertuarze jego przedstawień pojawiały się też instrumenty muzyczne, kule, księgi, laury, wieńce, skrzydła, kwiaty, istoty fantastyczne (chimery), Lucyfer i Szatan, personifikacje śmierci, anioły, postaci mitologiczne oraz symboliczne wyobrażenia samotności, melancholii, skupienia, milczenia, wiecznej wędrówki i drogi, niewoli, więzienia i - szczególnie przejmująco wyrażone - wątki odrzucenia i opuszczenia. Przenikliwa ironiaironiaironia Norwida kierowała go ku satyrze i karykaturze. Trzeźwo oceniał życie współczesne swego „kupieckiego i przemysłowego wieku” i jego ludzi. Rysował setki karykatur przyjaciół, znajomych, adwersarzy i fikcyjnych lub zauważonych kiedyś postaci: sług i panów, kapryśnych i pustych kobiet, przedstawicieli szlachty, mieszczaństwa i arystokracji, zajadłych redaktorów pism, kłótliwych emigrantów, salonowych bywalców, kapitalistów i tych, którzy mieli „wszystko na sprzedaż”.
luty2 Źródło: Aleksandra Melbechowska-Luty, Sztukmistrz. Kilka uwag o symbiozie sztuk w twórczości Cypriana Norwida, „Teksty Drugie” 2000, nr 5, s. 44.
R4MvvtZ5PDFy9
Ilustracja przedstawia trzy szkice. Pierwszy ukazuje od tyłu głowę kobiety z wysoko upiętymi na głowie włosami. Drugi szkic prezentuje trzy kobiety. Dwie z nich stoją, trzecia siedzi. Trzeci szkic ukazuje stojącą, nagą kobietę, która wspiera prawą rękę na postumencie.Ilustracja przedstawia trzy szkice. Pierwszy ukazuje od tyłu głowę kobiety z wysoko upiętymi na głowie włosami. Drugi szkic prezentuje trzy kobiety. Dwie z nich stoją, trzecia siedzi. Trzeci szkic ukazuje stojącą, nagą kobietę, która wspiera prawą rękę na postumencie.
Prace plastyczne Cypriana Norwida (od lewej): Głowa kobiety z wysoko upiętymi włosami (1857), Studium trzech kobiet (1861), Studium aktu kobiety stojącej (1858)
Źródło: polona.pl, domena publiczna.
Anna BorowiecGrafik-montażysta. O pracach graficznych Cypriana Norwida
Struktura plastycznych dzieł Norwida niewątpliwie jest niezwykła. Przypomina sieć, w którą zostały złapane wybrane przez niego postacie i przedmioty, wklejone następnie na płaszczyzna, a nie z niej wydobyte. Zupełnie jakby była ona tylko miejscem ich prezentacji. Być może dzieje się tak dlatego, że używa on […] „alfabetu obrazkowego”. Oznaczałoby to, że składa on obraz tak jak słowo, sklejając ze sobą poszczególne „litery”, i w ten sposób stwarza przedmioty i postacie.
bor1 Źródło: Anna Borowiec, Grafik-montażysta. O pracach graficznych Cypriana Norwida, „Studia Norwidiana” 2009‒2010, nr 27‒28, s. 194–195.
Słownik
elipsa
elipsa
(gr. élleipsis – brak, nieobecność) – ominięcie w zdaniu lub wyrażeniu składnika, którego znaczenie da się zrekonstruować, pozostaje jednak widoczny brak w strukturze składniowej
ironia
ironia
(gr. eironeía – przestawianie, pozorowanie) – drwina, złośliwość lub szyderstwo ukryte w wypowiedzi pozornie aprobującej, nadanie wypowiedzi odwrotnego sensu w stosunku do tego, co wynika ze znaczenia użytych słów, na przykład w celu ośmieszenia poglądów czy cech rozmówcy lub pokazania dystansu wobec osób czy zjawisk; wypowiedź zawierająca ironię najczęściej jest krytyką lub naganą, która przyjmuje formę pozornej pochwały; ironia jest narzędziem literackim, w którym wybrane słowa są celowo używane do wskazania znaczenia innego niż dosłowne, można wyróżnić ironię słowną i sytuacyjną
parabola
parabola
(łac. parabole < gr. parabŏla – porównanie) – przypowieść składająca się z krótkiej historii, w której codzienne, pozornie zwyczajne wydarzenia stają się ilustracją prawdy moralnej; służy ukazaniu symbolicznego lub alegorycznego znaczenia przedstawionego świata
poetyka
poetyka
(gr. poietike – poetyka jako technika pisania) – sposób pisania; formalne cechy charakterystyczne dla twórczości danego pisarza, szkoły poetyckiej, kierunku lub prądu literackiego