Przeczytaj
PoetykPoetyka Norwida
Cyprian Norwid stworzył oryginalną koncepcję poezji, która wpłynęła na kształt twórczości poetyckiej w XX wieku. W jej centrum znalazło się słowo, rozumiane jako fakt nie tylko językowy, lecz także metafizyczny. Artyzm, zdaniem poety, polega na właściwym, celnym użyciu słowa. Celność nie oznacza jednak u Norwida jednoznaczności, lecz przeciwnie – jego twórczość jest wieloznaczna, „ciemna”, skłania do rozmaitych odczytań. Dzieje się tak za sprawą ironiiironii, paraboliparaboli, metafory. IroniaIronia na pozór skrywa intencje poety, ale w rzeczywistości jeszcze dobitniej, choć nie wprost, je ujawnia. Także parabolaparabola zmusza do poszukiwania złożonych i niejednoznacznych sensów utworu. Natomiast metafory w poezji Norwida, choć są stosowane oszczędnie, odgrywają znaczącą rolę, często w puentach jego wierszy. Charakterystyczną cechą Norwidowskiej poetyki są elipsy, niedopowiedzenia i przemilczenia. Sprawiają one, że kompozycja wierszy staje się luźna, „rwana”. Dużą wagę poeta przywiązywał do oryginalnej, znaczącej interpunkcji.
„Sztukmistrz” nie tylko słowa
„Ja całe życie moje jedną ręką pisałem, drugą zaś kreśliłem rzeczy sztuki – i u mnie to żadna koncesjakoncesja” – pisał Cyprian Norwid w liście do Teofila Lenartowicza w 1868 roku. Autor cyklu Vade‑mecum był artystą wszechstronnym. Pozostawił po sobie pisma publicystyczne, szkice krytyczne i bogatą korespondencję. Zajmował się poezją i filozofią, a także grafiką, malarstwem oraz rzeźbą. Współcześnie uważa się, że był „sztukmistrzem” nie tylko słowa.
Sztukmistrz. Kilka uwag o symbiozie sztuk w twórczości Cypriana NorwidaW całej twórczości Cypriana Norwida słowo i obraz – w ich wymiarze intelektualnym i duchowym – splatają się w jedność, spójną całość, której nie można rozdzielić. To, co kreśliła ręka poety, było projekcją jego przeżyć, plastycznym zapisem wiedzy, odczuć i doświadczeń, hieroglifem słowa. Norwidowa poezja, dramat, proza, a także przesłanie wyrażane w listach, organicznie zespalały się z malarstwem, rysunkiem, grafiką, rzeźbą, wyrastały z jednego pnia, miały wspólne źródła, analogie, refleksy.
LapidariaR1RO0sYKzgXrc1 RZEŹBIABZ
Cała plastyki tajemnica
Tylko w tym jednym jest,
Że duch ‒ jak błyskawica,
A chce go ująć gest ‒Zachwyca się i roz‑chwyca
I swoje rączki dwie
Do wciąż nieobjętego
W szeroki przestwór rwie!Ta tylko, która niańczy,
I ten, co dłuto imał;
Ta tylko, która tańczy,
I ten, co ramię trzymał:
Ci tylko ‒ i ziemi łono,
Oddychające po deszcz,
Poruszają ducha zasłoną
‒ ‒ W rytm i w dreszcz!MECENAS
R17YyXAClESn31 Skoro sztuki dziwne misteria
Pojmujesz tak, mistrzu rzeźbiarzu,
Niech już (śp. Waleria
Moja żona) ma na cmentarzu
Twego dłuta monument ‒ ‒
Niech już będzie z kamienia
Anioł, w akcie modlenia
Patrzący na postument,
Gdzie herby dwa po stronach
W floresach i koronach,
Tak, by każdy widz czuły
Wzdychał z serca czeluści,
Mówiąc (według formuły):
„Niechaj im Bóg odpuści!”
Sztukmistrz. Kilka uwag o symbiozie sztuk w twórczości Cypriana NorwidaW dziele literackim Norwida zawarte jest nieprzeliczone bogactwo obrazów i znaczeń: przewijają się w nim rozliczne wątki, motywy i słowa‑klucze, które silnie, a czasem nawet obsesyjnie zaprzątały jego uwagę, poruszały wyobraźnię i w naturalny sposób przenikały do plastyki. Były to między innymi figury starców, mędrców, kapłanów, proroków, wędrowców, wojowników, wieśniaków, kobiet i dzieci – wiele postaci legendarnych, literackich, biblijnych, historycznych i współczesnych. Wielokrotnie przywoływał Norwid – bardzo dlań ważny – znak krzyża i postać Chrystusa Ukrzyżowanego, wątki opowieści ewangelicznych oraz obrazy ruin i kamieni, a w ich zakresie porównawczym i znaczeniowym również architekturę, rzeźbę, posągi, płyty nagrobne, mogiły, kurhany i krypty. W repertuarze jego przedstawień pojawiały się też instrumenty muzyczne, kule, księgi, laury, wieńce, skrzydła, kwiaty, istoty fantastyczne (chimery), Lucyfer i Szatan, personifikacje śmierci, anioły, postaci mitologiczne oraz symboliczne wyobrażenia samotności, melancholii, skupienia, milczenia, wiecznej wędrówki i drogi, niewoli, więzienia i - szczególnie przejmująco wyrażone - wątki odrzucenia i opuszczenia. Przenikliwa ironiaironia Norwida kierowała go ku satyrze i karykaturze. Trzeźwo oceniał życie współczesne swego „kupieckiego i przemysłowego wieku” i jego ludzi. Rysował setki karykatur przyjaciół, znajomych, adwersarzy i fikcyjnych lub zauważonych kiedyś postaci: sług i panów, kapryśnych i pustych kobiet, przedstawicieli szlachty, mieszczaństwa i arystokracji, zajadłych redaktorów pism, kłótliwych emigrantów, salonowych bywalców, kapitalistów i tych, którzy mieli „wszystko na sprzedaż”.
Grafik-montażysta. O pracach graficznych Cypriana NorwidaStruktura plastycznych dzieł Norwida niewątpliwie jest niezwykła. Przypomina sieć, w którą zostały złapane wybrane przez niego postacie i przedmioty, wklejone następnie na płaszczyzna, a nie z niej wydobyte. Zupełnie jakby była ona tylko miejscem ich prezentacji. Być może dzieje się tak dlatego, że używa on […] „alfabetu obrazkowego”. Oznaczałoby to, że składa on obraz tak jak słowo, sklejając ze sobą poszczególne „litery”, i w ten sposób stwarza przedmioty i postacie.
Słownik
(gr. élleipsis – brak, nieobecność) – ominięcie w zdaniu lub wyrażeniu składnika, którego znaczenie da się zrekonstruować, pozostaje jednak widoczny brak w strukturze składniowej
(gr. eironeía – przestawianie, pozorowanie) – drwina, złośliwość lub szyderstwo ukryte w wypowiedzi pozornie aprobującej, nadanie wypowiedzi odwrotnego sensu w stosunku do tego, co wynika ze znaczenia użytych słów, na przykład w celu ośmieszenia poglądów czy cech rozmówcy lub pokazania dystansu wobec osób czy zjawisk; wypowiedź zawierająca ironię najczęściej jest krytyką lub naganą, która przyjmuje formę pozornej pochwały; ironia jest narzędziem literackim, w którym wybrane słowa są celowo używane do wskazania znaczenia innego niż dosłowne, można wyróżnić ironię słowną i sytuacyjną
(łac. parabole < gr. parabŏla – porównanie) – przypowieść składająca się z krótkiej historii, w której codzienne, pozornie zwyczajne wydarzenia stają się ilustracją prawdy moralnej; służy ukazaniu symbolicznego lub alegorycznego znaczenia przedstawionego świata
(gr. poietike – poetyka jako technika pisania) – sposób pisania; formalne cechy charakterystyczne dla twórczości danego pisarza, szkoły poetyckiej, kierunku lub prądu literackiego