PoetykpoetykaPoetyka Norwida

Cyprian Norwid stworzył oryginalną koncepcję poezji, która wpłynęła na kształt twórczości poetyckiej w XX wieku. W jej centrum znalazło się słowo, rozumiane jako fakt nie tylko językowy, lecz także metafizyczny. Artyzm, zdaniem poety, polega na właściwym, celnym użyciu słowa. Celność nie oznacza jednak u Norwida jednoznaczności, lecz przeciwnie – jego twórczość jest wieloznaczna, „ciemna”, skłania do rozmaitych odczytań. Dzieje się tak za sprawą ironiiironiaironii, paraboliparabolaparaboli, metafory. IroniaironiaIronia na pozór skrywa intencje poety, ale w rzeczywistości jeszcze dobitniej, choć nie wprost, je ujawnia. Także parabolaparabolaparabola zmusza do poszukiwania złożonych i niejednoznacznych sensów utworu. Natomiast metafory w poezji Norwida, choć są stosowane oszczędnie, odgrywają znaczącą rolę, często w puentach jego wierszy. Charakterystyczną cechą Norwidowskiej poetyki są elipsy, niedopowiedzenia i przemilczenia. Sprawiają one, że kompozycja wierszy staje się luźna, „rwana”. Dużą wagę poeta przywiązywał do oryginalnej, znaczącej interpunkcji.

RK7cvPDufXVyl
Cyprian Norwid, Najady, 1846
Źródło: domena publiczna.

„Sztukmistrz” nie tylko słowa

„Ja całe życie moje jedną ręką pisałem, drugą zaś kreśliłem rzeczy sztuki – i u mnie to żadna koncesjakoncesjakoncesja” – pisał Cyprian Norwid w liście do Teofila Lenartowicza w 1868 roku. Autor cyklu Vade‑mecum był artystą wszechstronnym. Pozostawił po sobie pisma publicystyczne, szkice krytyczne i bogatą korespondencję. Zajmował się poezją i filozofią, a także grafiką, malarstwem oraz rzeźbą. Współcześnie uważa się, że był „sztukmistrzem” nie tylko słowa.

koncesja
R1PhtqSrChA1b1
Prace plastyczne Cypriana Norwida (od lewej): Autoportret z bródką Mefistofelesa (1847), Autoportret (1877), Autoportret (1880)
Źródło: polona.pl, domena publiczna.
Aleksandra Melbechowska-Luty Sztukmistrz. Kilka uwag o symbiozie sztuk w twórczości Cypriana Norwida

W całej twórczości Cypriana Norwida słowo i obraz – w ich wymiarze intelektualnym i duchowym – splatają się w jedność, spójną całość, której nie można rozdzielić. To, co kreśliła ręka poety, było projekcją jego przeżyć, plastycznym zapisem wiedzy, odczuć i doświadczeń, hieroglifem słowa. Norwidowa poezja, dramat, proza, a także przesłanie wyrażane w listach, organicznie zespalały się z malarstwem, rysunkiem, grafiką, rzeźbą, wyrastały z jednego pnia, miały wspólne źródła, analogie, refleksy.

luty1 Źródło: Aleksandra Melbechowska-Luty, Sztukmistrz. Kilka uwag o symbiozie sztuk w twórczości Cypriana Norwida, „Teksty Drugie” 2000, nr 5, s. 43.
1
Cyprian Norwid Lapidaria
R1RO0sYKzgXrc1
Cyprian Norwid, Odwiedziny w pracowni Leona Kaplińskiego, 1855
Źródło: polona.pl, domena publiczna.

RZEŹBIABZ

Cała plastyki tajemnica
Tylko w tym jednym jest,
Że duch ‒ jak błyskawica,
A chce go ująć gest ‒

Zachwyca się i roz‑chwyca
I swoje rączki dwie
Do wciąż nieobjętego
W szeroki przestwór rwie!

Ta tylko, która niańczy,
I ten, co dłuto imał;
Ta tylko, która tańczy,
I ten, co ramię trzymał:
Ci tylko ‒ i ziemi łono,
Oddychające po deszcz,
Poruszają ducha zasłoną
‒ ‒ W rytm i w dreszcz!

MECENAS

R17YyXAClESn31
Cyprian Norwid, Kompozycja na temat śmierci, 1866
Źródło: polona.pl, domena publiczna.

Skoro sztuki dziwne misteria
Pojmujesz tak, mistrzu rzeźbiarzu,
Niech już (śp. Waleria
Moja żona) ma na cmentarzu
Twego dłuta monument ‒ ‒
Niech już będzie z kamienia
Anioł, w akcie modlenia
Patrzący na postument,
Gdzie herby dwa po stronach
W floresach i koronach,
Tak, by każdy widz czuły
Wzdychał z serca czeluści,
Mówiąc (według formuły):
Niechaj im Bóg odpuści!

nor1 Źródło: Cyprian Norwid, Lapidaria, [w:] tegoż, Pisma wybrane, t. 1, oprac. Juliusz Wiktor Gomulicki, wybór Juliusz Wiktor Gomulicki, Warszawa 1993, s. 288–289.
RYXwVyvoQmwrP
Prace plastyczne Cypriana Norwida (od lewej): Pelargonie (między 1841 a 1883), Bociany i flaming (między 1841 a 1883), Kwiaty (między 1841 a 1883)
Źródło: polona.pl, domena publiczna.
Aleksandra Melbechowska-Luty Sztukmistrz. Kilka uwag o symbiozie sztuk w twórczości Cypriana Norwida

W dziele literackim Norwida zawarte jest nieprzeliczone bogactwo obrazów i znaczeń: przewijają się w nim rozliczne wątki, motywy i słowa‑klucze, które silnie, a czasem nawet obsesyjnie zaprzątały jego uwagę, poruszały wyobraźnię i w naturalny sposób przenikały do plastyki. Były to między innymi figury starców, mędrców, kapłanów, proroków, wędrowców, wojowników, wieśniaków, kobiet i dzieci – wiele postaci legendarnych, literackich, biblijnych, historycznych i współczesnych. Wielokrotnie przywoływał Norwid – bardzo dlań ważny – znak krzyża i postać Chrystusa Ukrzyżowanego, wątki opowieści ewangelicznych oraz obrazy ruin i kamieni, a w ich zakresie porównawczym i znaczeniowym również architekturę, rzeźbę, posągi, płyty nagrobne, mogiły, kurhany i krypty. W repertuarze jego przedstawień pojawiały się też instrumenty muzyczne, kule, księgi, laury, wieńce, skrzydła, kwiaty, istoty fantastyczne (chimery), Lucyfer i Szatan, personifikacje śmierci, anioły, postaci mitologiczne oraz symboliczne wyobrażenia samotności, melancholii, skupienia, milczenia, wiecznej wędrówki i drogi, niewoli, więzienia i - szczególnie przejmująco wyrażone - wątki odrzucenia i opuszczenia. Przenikliwa ironiaironiaironia Norwida kierowała go ku satyrze i karykaturze. Trzeźwo oceniał życie współczesne swego „kupieckiego i przemysłowego wieku” i jego ludzi. Rysował setki karykatur przyjaciół, znajomych, adwersarzy i fikcyjnych lub zauważonych kiedyś postaci: sług i panów, kapryśnych i pustych kobiet, przedstawicieli szlachty, mieszczaństwa i arystokracji, zajadłych redaktorów pism, kłótliwych emigrantów, salonowych bywalców, kapitalistów i tych, którzy mieli „wszystko na sprzedaż”.

luty2 Źródło: Aleksandra Melbechowska-Luty, Sztukmistrz. Kilka uwag o symbiozie sztuk w twórczości Cypriana Norwida, „Teksty Drugie” 2000, nr 5, s. 44.
R4MvvtZ5PDFy9
Prace plastyczne Cypriana Norwida (od lewej): Głowa kobiety z wysoko upiętymi włosami (1857), Studium trzech kobiet (1861), Studium aktu kobiety stojącej (1858)
Źródło: polona.pl, domena publiczna.
Anna Borowiec Grafik-montażysta. O pracach graficznych Cypriana Norwida

Struktura plastycznych dzieł Norwida niewątpliwie jest niezwykła. Przypomina sieć, w którą zostały złapane wybrane przez niego postacie i przedmioty, wklejone następnie na płaszczyzna, a nie z niej wydobyte. Zupełnie jakby była ona tylko miejscem ich prezentacji. Być może dzieje się tak dlatego, że używa on […] „alfabetu obrazkowego”. Oznaczałoby to, że składa on obraz tak jak słowo, sklejając ze sobą poszczególne „litery”, i w ten sposób stwarza przedmioty i postacie.

bor1 Źródło: Anna Borowiec, Grafik-montażysta. O pracach graficznych Cypriana Norwida, „Studia Norwidiana” 2009‒2010, nr 27‒28, s. 194–195.

Słownik

elipsa
elipsa

(gr. élleipsis – brak, nieobecność) – ominięcie w zdaniu lub wyrażeniu składnika, którego znaczenie da się zrekonstruować, pozostaje jednak widoczny brak w strukturze składniowej

ironia
ironia

(gr. eironeía – przestawianie, pozorowanie) – drwina, złośliwość lub szyderstwo ukryte w wypowiedzi pozornie aprobującej, nadanie wypowiedzi odwrotnego sensu w stosunku do tego, co wynika ze znaczenia użytych słów, na przykład w celu ośmieszenia poglądów czy cech rozmówcy lub pokazania dystansu wobec osób czy zjawisk; wypowiedź zawierająca ironię najczęściej jest krytyką lub naganą, która przyjmuje formę pozornej pochwały; ironia jest narzędziem literackim, w którym wybrane słowa są celowo używane do wskazania znaczenia innego niż dosłowne, można wyróżnić ironię słowną i sytuacyjną

parabola
parabola

(łac. parabole < gr. parabŏla – porównanie) – przypowieść składająca się z krótkiej historii, w której codzienne, pozornie zwyczajne wydarzenia stają się ilustracją prawdy moralnej; służy ukazaniu symbolicznego lub alegorycznego znaczenia przedstawionego świata

poetyka
poetyka

(gr. poietike – poetyka jako technika pisania) – sposób pisania; formalne cechy charakterystyczne dla twórczości danego pisarza, szkoły poetyckiej, kierunku lub prądu literackiego