Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konstanty Ildefons Gałczyński – poeta swoich czasów

RuaHHWAi3uIvt1
Konstanty Ildefons Gałczyński, fot. 1947
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Twórczość Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1905–1953) nosi wyraźne znamiona swoich czasów. Poeta klasycyzuje – stara się realizować ideał prostoty, jasności, opiewa życie rodzinne. Nawiązuje także do skamandryckiegoSkamanderskamandryckiego ducha kabaretu, nie oddzielając jednak liryki od satyry czy humoreskihumoreskahumoreski. Na niepokoje lat 30., związane ze światowym kryzysem ekonomicznym oraz rozwojem systemów totalitarnych, takich jak faszyzm i komunizm, odpowiada groteskągroteskagroteską, surrealizmemsurrealizmsurrealizmem, absurdalnymabsurdabsurdalnym humorem i błazeńskim katastrofizmemkatastrofizmkatastrofizmem. W jego utworach, tradycyjnych pod względem wersyfikacji, strofiki i rymów, mieszają się powaga, ironia i żart, zabawa, wzniosłość i trywialność. W zakresie doboru bohatera i projektowanego odbiorcy realizuje założenie poetów Skamandra, którzy wprowadzili do swojej twórczości ludzi niemalże wprost z ludzi, przeciętnych, żyjących dniem powszednim.

Charakterystyczny dla tego twórcy jest ironiczny dystans wobec uznanych porządków i wartości, dlatego bohaterami jego wierszy są rozmaici prześmiewcy, szarlatani, kuglarze, poezjujący krawcy, fiakrzyfiakierfiakrzy i urzędnicy, szewcy, a nawet donosiciele… Są nimi także poeci, ale inni niż kolejne wcielenia romantycznego Konrada. Poeci Gałczyńskiego nie kryją, że usiłują żyć z pióra, czyli w zamian za stosowne honorarium świadczą dla ludności usługi – „poetyckie” czy „artystyczne”.

Konstanty Ildefons Gałczyński Impresario i poeta

Darmo wołać woźnicy „stój!” –
zawsześmy razem, bracie mój –
ty jesteś cyfra, ja – zgryzota.

[…]

Jakkolwiek zwiesz się: stary druh,
redaktor, prezes – jest nas dwóch
i zawsze dwóch, i zawsze razem;

Toczy się nasz zabawny wóz
przez skwar i kurz, przez wiatr i mróz,
a w wozie kanciarz i błazen.

[…]

1 Źródło: Konstanty Ildefons Gałczyński, Impresario i poeta, [w:] Ze struny na strunę. Wiersze poetów Polski Odrodzonej 1918–1978, Kraków 1980, s. 411.

Sfera języka

Oryginalne podejście do zagadnienia miejsca sztuki i roli artysty w świecie narzuciło liczne rozwiązania w zakresie warsztatu, przede wszystkim w sferze języka. Wrażliwy na tożsamość czytelnika poeta kształtował swoje wiersze na wzór żywej mowy, niepozbawionej potknięć, powtórzeń i wielosłowia. Trafiamy w nich na odstępstwa od reguł i na zniekształcenia dokonywane niefrasobliwie przede wszystkim w celach stylizacyjnych czy rymotwórczych.

W języku swojej poezji Gałczyński sięgał po gotowe składniki, uzyskując dzięki temu wrażenie różnorodności. Jeśli dodamy do tego cytaty z dzieł literackich i cudzych wypowiedzi, uzyskamy rodzaj kolażu złożonego z elementów noszących ślady swego pochodzenia. W poezji Gałczyńskiego gotowe formuły funkcjonują dwojako: w celu ich kompromitacji, częściej zaś w celu odświeżenia, ponownego odkrycia piękna w banale.

Konstanty Ildefons Gałczyński Hagiografia

(Śmierć inteligenta I)

Przeziębiony. Apolityczny.
Nabolały. Nostalgiczny.
Drepce w kółko. Zagłada.

Chciałby. Pragnąłby. Mógłby. Gdyby.
Wzrok przeciera. Patrzy przez szyby.
Biały Koń? Nie, śnieg pada.

Wszystko krzywe. Wszystko nie takie.
Na ziemi znaki. Na niebie znaki.
Przepraszam, a gdzie kometa?

Cipciuś z Londynu pisał przecie
W wielkim sekrecie o komecie.
Kometa. Ale nie ta.

[…]

2 Źródło: Konstanty Ildefons Gałczyński, Hagiografia, [w:] Ze struny na strunę. Wiersze poetów Polski Odrodzonej 1918–1978, Kraków 1980, s. 425.
Ciekawostka

Kometa 7P / Pons‑Winnecke została odkryta już na początku XIX wieku przez francuskiego astronoma Jeana‑Louisa Ponsa w obserwatorium w Marsylii. Ponownie dostrzegł ją niemiecki astronom August Winnecke w 1858 roku w Niemczech.

R7qoXpz2dEjGA
Artystyczna wizja komety Pons‑Winnecke, 1921
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Groteska

Żywioł groteski przenika całą twórczość Gałczyńskiego. Świadczy o tym niejednorodność języka. Mowa pożyczona i mowa poety, gotowe formuły i odkrywcza metaforyka, patos i potoczność, wzruszenie i szyderstwo przeplatają się nieustannie, wywołując wrażenie bogactwa i kalejdoskopowej zmienności. Więcej tu nonsensowności niż znamiennej dla literatury lat 30. grozy. Taka właśnie jest odpowiedź artysty‑cygana, a równocześnie czciciela „żony pochmurnookiej”, „oszusta, słodkiego szarlatana”, który „kochał alkohol, cygara i czaple”, który „był taumaturgataumaturgataumaturga, bufonbufonbufonhochsztaplerhochsztaplerhochsztapler” – na egzystencjalne niepokoje epoki.

R18nNuXPgR5BH
Pomnik Zielonej Gęsi przy Muzeum Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego w Praniu
Teatrzyk Zielona Gęś – to krótkie scenki, miniatury dramatyczne autorstwa Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, charakteryzujące się groteskowym dowcipem i absurdalnym humorem
Źródło: Chrumps, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Słownik

absurd
absurd

(łac. absurdus – niewłaściwy, niestosowny) – pojęcie określające sytuację, wypowiedzenie lub myśl o charakterze wewnętrznie sprzecznym

bufon
bufon

(fr. bouffon – błazen < wł. buffone) – człowiek zarozumiały, lubiący się przechwalać

fiakier
fiakier

(fr. fiacre) – dorożkarz; także: dorożka; pojęcie pochodzi od paryskiego domu z wizerunkiem św. Fiakra, gdzie zamawiano pierwsze dorożki

groteska
groteska

(wł. grottesca) – kategoria estetyczna polegająca na włączenie w obrębie jednego dzieła literackiego, ale też plastycznego elementów przeciwstawnych, np. tragizmu i komizmu, piękna i brzydoty

hagiografia
hagiografia

(gr. hágios – święty, gráphein – pisać) – dział piśmiennictwa religijnego obejmujący żywoty świętych

hochsztapler
hochsztapler

(niem. Hochstapler) – oszust

humoreska
humoreska

(niem. Humoreske) – krótki utwór prozatorski, którego podstawą jest dialog; szczególnie popularny w 2. poł. XIX wieku; humoreska może przypominać didaskalia, choć sam utwór nie należy do rodzaju dramatycznego; język humoreski jest zazwyczaj potoczny, silnie nacechowany emocjonalnie

hybryda
hybryda

rodzaj neologizmu; nowy wyraz powstaje w wyniku połączenia cząstek pochodzących z różnych języków, np. ciucholand

impresario
impresario

(wł. impresa – przedsiębiorca) – osoba organizująca, a niekiedy też finansująca różne wydarzenia artystyczne

katastrofizm
katastrofizm

postawa wyrażająca się w myśleniu o nieuniknionej zagładzie cywilizacji i świata; idee katastroficzne w okresie międzywojnia wynikały z kryzysu ekonomicznego, który dotknął świat pod koniec lat 20., oraz z rozwojem systemów totalitarnych, takich jak faszyzm i komunizm

literowce
literowce

rodzaj skrótowców; powstają z pierwszych liter wyrazów składowych zestawienia

Skamander
Skamander

grupa poetycka uformowana w 1919 roku przez artystów związanych z pismem literackim „Pro Arte et Studio” i kawiarnią literacką Pod Picadorem, działała do lat 30. XX wieku; jej członkowie postulowali zachowanie ścisłego związku pomiędzy poezją a teraźniejszością, zmniejszenie dystansu pomiędzy poetą a społeczeństwem (uprawiano tzw. poetyką codzienności, wyrażającą się w tematyce i języku wierszy) oraz pokazywanie różnorodności i bujności biologicznej życia

surrealizm
surrealizm

(fr. sur – na; réalisme) – kierunek artystyczny powstały w latach 20. XX wieku we Francji, początkowo występujący w literaturze, później także w sztukach plastycznych; głównym założeniem kierunku było ujęcie własnej podświadomości, snów, halucynacji w formie obrazów

taumaturga
taumaturga

(gr. thaumatourgía – cudotwórstwo) – właśc. „taumaturg” – cudotwórca