Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O autorze

R1agSRJw8qTRv1
Leszek Kołakowski w 2007 roku
Źródło: Mariusz Kubik, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Leszek Kołakowski (1927–2009) – filozof i historyk idei. W pracy naukowej zajmował się przede wszystkim filozofią XVII wieku, marksizmem i filozofią religii. Oprócz rozpraw akademickich pisał eseje, felietony, powiastki filozoficzne i artykuły publicystyczne, w których rozważał z perspektywy etycznej problemy życia politycznego i społecznego w PRL. W 1968 roku wyjechał z kraju, osiadł w Wielkiej Brytanii, gdzie pracował na prestiżowym Uniwersytecie Oksfordzkim. Jednocześnie utrzymywał kontakt z krajem, przesyłając swoje teksty, publikowane przede wszystkim w drugim obiegu wydawniczymdrugi obieg wydawniczydrugim obiegu wydawniczym.

Powiastka filozoficzna jako gatunek literacki

Powiastka filozoficzna jest gatunkiem wywodzącym się z kultur starożytnego Wschodu. W kulturze europejskiej jej rozkwit przypadł na okres oświecenia. To wtedy – szczególnie we Francji – uzyskała ona status jednego z najważniejszych gatunków sytuujących się na pograniczu literatury dydaktycznej i filozofii. Powiastki filozoficzne pisali czołowi przedstawiciele oświecenia, np. WolterWolterWolter (autor powiastki Kandyd, czyli optymizm z 1759 roku) i Denis DiderotDenis Diderot (1713–1784)Denis Diderot (twórca Kubusia Fatalisty i jego pana z 1796 roku). W polskim oświeceniu powiastka filozoficzna nie funkcjonowała jako odrębny gatunek, ale utwory noszące jej cechy, określane mianem powieści, historyjek, anegdot i bajek, tworzyli m.in. Ignacy Krasicki i Franciszek Karpiński. Ponadto na język polski tłumaczone były w XVIII wieku najważniejsze francuskie powiastki filozoficzne, wydawane najczęściej jako utwory anonimowe w postaci książek, broszur oraz na łamach prasy.

W XVIII wieku powiastka filozoficzna funkcjonowała jako gatunek służący określonym celom. Stała się wówczas, jak pisze Krystyna Antkowiak:

Krystyna Antkowiak Powiastka filozoficzna

potężną bronią ideologów oświecenia w walce z przesądami i skutecznym narzędziem propagandy ich ideałów.

C1 Źródło: Krystyna Antkowiak, Powiastka filozoficzna, [w:] Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, S. Tynecka-Makowska, Kraków 2006, s. 554.

Była wręcz orężem walki filozoficznej, jaką prowadził Wolter oraz inni encyklopedyściencyklopedyściencyklopedyści. Powiastka:

Irena Kitowiczowa, Zofia Sinko Powiastka

niosła z sobą – podane w lekkiej, wieloznacznej, często żartobliwej lub ironicznej formie narracji – propozycje ideologiczne «obozu filozofów», dotyczyła walki z przesądem, krytyki przedoświeceniowej filozofii oraz nauki Kościoła i instytucji monarchii absolutnej.

C2 Źródło: Irena Kitowiczowa, Zofia Sinko, Powiastka , [w:] Słownik literatury polskiego oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław 1991, s. 444.

Powiastka filozoficzna pełniła przede wszystkim funkcję dydaktyczną. Świat przedstawiony i akcja utworu stanowiły pretekst do prezentacji przekonań światopoglądowych i moralnych autora. Spełnianiu funkcji dydaktycznej sprzyjały też takie cechy gatunkowe, jak zwięzłość, schematyczność fabuły, dwupłaszczyznowość świata przedstawionego i swobodny, często dowcipny bądź ironiczny styl narracji. Cechy te stawiają powiastkę filozoficzną w jednym szeregu z innym kluczowym gatunkiem literackim oświecenia – bajką. Podczas gdy bajka charakteryzuje się uproszczeniem akcji, ujętej w jeden wątek i obejmującej maksymalnie kilka wydarzeń, powiastka przedstawia akcję bardziej rozbudowaną, niekiedy wielowątkową. Występujące w bajce alegorie służą ośmieszeniu wad charakteru, zaś w powiastce zamiast alegorii pojawiają się uschematyzowane postaci, których perypetie mają ukazać odbiorcy absurdalność przekonań (np. filozoficznych, religijnych) odrzucanych przez narratora (będącego porte paroleporte‑paroleporte parole autora) i propagować słuszne według niego idee.

R1MblLcsHj7QM1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: OŚWIECENIOWA POWIASTKA [br]FILOZOFICZNA – krótki utwór [br]fabularny o dwupłaszczyznowej [br]konstrukcji. Na poziomie dosłownym [br]przedstawia w uschematyzowany [br]sposób losy bohatera, które stanowią [br]pretekst do prezentacji poglądów [br]filozoficznych autora.
    • Elementy należące do kategorii OŚWIECENIOWA POWIASTKA [br]FILOZOFICZNA – krótki utwór [br]fabularny o dwupłaszczyznowej [br]konstrukcji. Na poziomie dosłownym [br]przedstawia w uschematyzowany [br]sposób losy bohatera, które stanowią [br]pretekst do prezentacji poglądów [br]filozoficznych autora.
    • Nazwa kategorii: STYL NARRACJI
      • Elementy należące do kategorii STYL NARRACJI
      • Nazwa kategorii: dowcipny
      • Nazwa kategorii: ironiczny
      • Nazwa kategorii: aluzyjny (aluzje [br]do sytuacji [br]i postaw znanych [br]czytelnikowi [br]z rzeczywistości)
      • Koniec elementów należących do kategorii STYL NARRACJI
    • Nazwa kategorii: NARRATOR
      • Elementy należące do kategorii NARRATOR
      • Nazwa kategorii: [italic]porte parole[\italic] autora
      • Nazwa kategorii: filozof-moralista
      • Nazwa kategorii: krytyk głupoty, [br]przesądów
      • Koniec elementów należących do kategorii NARRATOR
    • Nazwa kategorii: ŚWIAT [br]PRZEDSTAWIONY
      • Elementy należące do kategorii ŚWIAT [br]PRZEDSTAWIONY
      • Nazwa kategorii: uproszczony [br](niewielka liczba [br]schematycznie [br]przedstawionych [br]elementów)
      • Nazwa kategorii: egzotyczny [br](miejsce akcji – fikcyjna [br]kraina orientalna; [br]zastosowanie kolorytu [br]lokalnego – wymyślne [br]nazwy własne, [br]nieznane obyczaje)
      • Nazwa kategorii: łączący elementy [br]realistyczne [br]z baśniowymi
      • Koniec elementów należących do kategorii ŚWIAT [br]PRZEDSTAWIONY
    • Nazwa kategorii: BOHATER
      • Elementy należące do kategorii BOHATER
      • Nazwa kategorii: poszukiwacz [br]szczęścia, [br]mądrości, [br]spełnienia
      • Nazwa kategorii: podróżnik
      • Nazwa kategorii: często towarzyszy [br]mu mentor [br]ukazujący różne [br]drogi do [br]osiągnięcia celu
      • Koniec elementów należących do kategorii BOHATER
    • Nazwa kategorii: AKCJA
      • Elementy należące do kategorii AKCJA
      • Nazwa kategorii: wartka
      • Nazwa kategorii: obfitująca [br]w zdarzenia [br]wywołujące napięcie [br](pościg, porwanie, [br]zaginięcie itp.)
      • Nazwa kategorii: oparta na motywie [br]podróży lub [br]poszukiwań
      • Nazwa kategorii: umiejscowiona we [br]współczesności [br]autora lub [br]nieodległej [br]przeszłości
      • Koniec elementów należących do kategorii AKCJA
    • Nazwa kategorii: IDEOLOGIA
      • Elementy należące do kategorii IDEOLOGIA
      • Nazwa kategorii: racjonalizm
      • Nazwa kategorii: krytyka [br]przesądów
      • Nazwa kategorii: sprzeciw wobec [br]despotyzmu
      • Nazwa kategorii: krytyka [br]nietolerancji
      • Nazwa kategorii: pochwała cnoty [br]umiaru [br]i dobroczynności
      • Nazwa kategorii: propagowanie [br]prawa jednostki [br]do dążenia do [br]szczęścia w życiu [br]doczesnym
      • Koniec elementów należących do kategorii IDEOLOGIA
      Koniec elementów należących do kategorii OŚWIECENIOWA POWIASTKA [br]FILOZOFICZNA – krótki utwór [br]fabularny o dwupłaszczyznowej [br]konstrukcji. Na poziomie dosłownym [br]przedstawia w uschematyzowany [br]sposób losy bohatera, które stanowią [br]pretekst do prezentacji poglądów [br]filozoficznych autora.
Opracowano na podstawie:Krystyna Antkowiak, Powiastka filozoficzna, [hasło w:] Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, S. Tynecka‑Makowska, Kraków 2006, s. 552–554.;Irena Kitowiczowa, Zofia Sinko, Powiastka, [hasło w:] Słownik literatury polskiego oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, wyd. 2 rozszerz. i popr., Wrocław 1991, s. 443–452.

Leszka Kołakowskiego filozofowanie przez literaturę

Oświeceniowy racjonalizmracjonalizmracjonalizm był kluczową tradycją myślenia i punktem odniesienia dla filozofii Leszka Kołakowskiego. Jednym ze sposobów odwołania do tej tradycji stało się dla filozofa sięgnięcie po oświeceniowe gatunki literackie: bajkę i powiastkę filozoficzną.

Badacze twórczości Kołakowskiego wyodrębniają trzy stadia ewolucji jego myśli, wyznaczane zmianami stosunku filozofa do racjonalizmu i religii. Etap pierwszy, przypadający na lata 50. XX wieku, cechował się dogmatycznymdogmatycznydogmatycznym racjonalizmem i bardzo krytycznym podejściem do religii, atakowanej z pozycji partyjnego marksizmumarksizmmarksizmu, którego orędownikiem był wówczas Kołakowski. Etap drugi, przypadający na pierwszą połowę lat 60., zaznaczył się zmianą podejścia do religii, uznaniem jej za zjawisko wprawdzie nieracjonalne, ale kulturowo pożyteczne. Trzeci etap w rozwoju myśli Kołakowskiego rozpoczął się w roku 1966 i był naznaczony zmianą podejścia do marksizmu – filozof przeszedł na pozycję krytyka tej doktryny oraz ustroju socjalistycznego PRL, za co został usunięty z partii komunistycznej. W 1968 roku poparł strajki studentów, co poskutkowało represjami: utratą pracy na Uniwersytecie Warszawskim i zakazem publikacji. Kołakowski udał się na emigrację (najpierw do Francji i Kanady, a potem do Wielkiej Brytanii). W tekstach pisanych po opuszczeniu Polski rozwijał krytyczne analizy marksizmu, ale także racjonalizmu, badając m.in. negatywne konsekwencje bezkrytycznego zaufania do mocy ludzkiego rozumu.

Twórczość literacka Kołakowskiego przypada na drugi etap jego drogi intelektualnej. W 1963 roku filozof opublikował 13 bajek z królestwa Lailonii dla dużych i małych, rok później zbiór powiastek pt. Klucz niebieski, albo Opowieści budujące z historii świętej zebrane ku pouczeniu i przestrodze, a w 1965 roku w zbiorze pt. Rozmowy z diabłem sięgnął po takie gatunki literackie, jak kazanie i dialog. Zwrot w stronę literatury miał ścisły związek z ewolucją postawy filozoficznej Kołakowskiego. Właściwa tekstom literackim wieloznaczność i możliwość posługiwania się paraboląparabolaparaboląironiąironiaironią pozwalały na swobodne rozwijanie myśli filozoficznej nieograniczanej rygorami stylu naukowego.

Taki styl filozofowania Kołakowski nazywał filozofią błazeńską, i odróżniał ją od ścisłej, rygorystycznej „filozofii kapłana” następująco:

Leszek Kołakowski Kapłan i błazen

Filozofia błaznów jest tą właśnie, która w każdej epoce demaskuje jako wątpliwe to, co uchodzi za najbardziej niewzruszone, ujawnia sprzeczności tego, co wydaje się naoczne i bezsporne, wystawia na pośmiewisko oczywistości zdrowego rozsądku i dopatruje się racji w absurdach – słowem podejmuje cały codzienny trud zawodu błazna razem z nieuchronnym ryzykiem śmieszności; w zależności od miejsca i chwili myśl błazna może poruszać się po wszystkich ekstremach myślenia, albowiem świętości dzisiejsze były wczoraj paradoksami […]. Postawa błazna jest stałym wysiłkiem refleksji nad możliwymi racjami idei przeciwstawnych, jest tedy dialektycznadialektykadialektyczna z przyrodzenia; jest po prostu przezwyciężeniem tego, co jest, dlatego że jest właśnie; rządzi nią wszakże nie chęć przekory, ale nieufność do wszelkiego świata ustabilizowanego.

C3 Źródło: Leszek Kołakowski, Kapłan i błazen, [w:] tegoż, Pochwała niekonsekwencji. Pisma rozproszone sprzed roku 1968, t. 2, oprac. Z. Mentzel, wybór Z. Mentzel, Londyn 2002, s. 290–291.

Strategię filozofii błazeńskiej Kołakowski realizuje w tekstach ze zbioru 13 bajek z królestwa Lailonii dla dużych i małych. Choć w tytule pojawia się określenie gatunkowe „bajka”, teksty noszą najważniejsze znamiona powiastki filozoficznej (w tradycji oświeceniowej termin ten funkcjonował jako synonim bajki). Ich akcja toczy się w tajemniczym królestwie Lailonii, które nie jest oznaczone na mapach i którego przez to nie można odnaleźć. Budując obraz Lailonii, Kołakowski sięga po charakterystyczny dla powiastki filozoficznej orientalizmorientalizmorientalizm i nadaje światu przedstawionemu koloryt lokalnykoloryt lokalnykoloryt lokalny: postaci noszą egzotycznie brzmiące imiona i trudnią się niecodziennymi zajęciami, jak np. handel ochraniaczami na widelce do jedzenia mięsa bażantów. Wprowadzona przez polskiego filozofa modyfikacja oświeceniowej tradycji gatunku polega na zmianie stosunku narratora do świata przedstawionego. Narrator bajek lailońskich nie jest surowym moralizatorem potępiającym głupotę i zabobony, lecz zdumionym i rozbawionym obserwatorem, ironicznie komentującym absurdy postępowania Lailończyków.

Funkcja dydaktyczna bajek Kołakowskiego realizuje się zatem nie poprzez potępianie i perswadowanie, ale poprzez komizm i groteskęgroteskagroteskę. Portret Lailończyków – kłótliwych, zapatrzonych w pozory, goniących za sławą i uznaniem, kapryśnych – jest portretem człowieka współczesnego.

Denis Diderot (1713–1784)
Wolter
encyklopedyści

Słownik

dialektyka
dialektyka

(gr. diá – poprzez, lego – mówię, zbieram w całość) – w filozofii metoda myślenia oraz argumentowania polegająca na dochodzeniu do prawdy poprzez ujawnianie i przezwyciężanie sprzeczności

dogmatyczny
dogmatyczny

(gr. dogma – uważam za prawdę) – traktowany jako pewnik niewymagający dowodu; tu: nieznoszący sprzeciwu, pewny własnej racji

drugi obieg wydawniczy
drugi obieg wydawniczy

sieć wydawnictw i drukarni w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej i innych krajach znajdujących się pod kontrolą ZSRR funkcjonująca poza cenzurą, publikująca teksty zakazane, krytyczne w stosunku do władz komunistycznych

groteska
groteska

(fr. grotesque – dziwaczny, dziwaczność) – określenie szczególnego rodzaju komizmu, którego właściwością jest odrzucenie przyjętych zasad prawdopodobieństwa, prowadzące do powstania zdeformowanego obrazu rzeczywistości; charakterystyczne dla groteski jest współwystępowanie elementów tragizmu i komizmu, czy kontrastu, które służą celom satyrycznym lub parodystycznym; utwór literacki o elementach komicznie przejaskrawionych, nieprawdopodobnych, karykaturalnych

ironia
ironia

(łac. eironeia - przestawianie, pozorowanie) drwina, złośliwość lub szyderstwo ukryte w wypowiedzi pozornie aprobującej, nadanie wypowiedzi odwrotnego sensu w stosunku do tego, co wynika ze znaczenia użytych słów, na przykład w celu ośmieszenia poglądów czy cech rozmówcy lub pokazania dystansu wobec osób czy zjawisk; wypowiedź zawierająca ironię najczęściej jest krytyką lub naganą, która przyjmuje formę pozornej pochwały; ironia jest narzędziem literackim, w którym wybrane słowa są celowo używane do wskazania znaczenia innego niż dosłowne; można wyróżnić ironię słowną i sytuacyjną

koloryt lokalny
koloryt lokalny

wprowadzenie do dzieła sztuki elementów charakterystycznych dla opisywanego kraju czy obszaru; jego funkcją jest ukazanie odmienności i egzotyki danego miejsca

marksizm
marksizm

nurt w filozofii i naukach społecznych (m.in. ekonomii, socjologii, politologii) wywodzący się z myśli niemieckiego filozofa i ekonomisty Karla Marksa (1818–1883); główne problemy podejmowane w ramach marksizmu to krytyka kapitalizmu jako ustroju opartego na nierównościach oraz projekt ustroju alternatywnego – komunizmu, który w rozumieniu marksistów jest systemem zapewniającym równość i powszechny dobrobyt

orientalizm
orientalizm

(łac. orientalis - wschodni) 1. zwrot, konstrukcja składniowa przejęte z języków wschodnich (orientalnych); 2. charakterystyczne dla ludzi Wschodu, ich kultury i obyczaju

parabola
parabola

(gr. parabole < łac. parabŏla – porównanie) – przypowieść składająca się z krótkiej historii, w której codzienne, pozornie zwyczajne wydarzenia stają się ilustracją prawdy moralnej; służy ukazaniu symbolicznego lub alegorycznego znaczenia przedstawionego świata

porte‑parole
porte‑parole

(fr., rzecznik) w utworach literackich osoba mówiąca (narrator, podmiot liryczny) wyrażająca poglądy autora dzieła

racjonalizm
racjonalizm

(łac. ratio – rozum; rationalis – rozumny, rozsądny) kierunek filozoficzny uznający rozum za podstawową władzę poznawczą człowieka; w znaczeniu potocznym także postępowanie zgodnie z nakazami rozumu

Wielka encyklopedia francuska
Wielka encyklopedia francuska

(pełny tytuł: Encyclopédie, ou dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiersEncyklopedia albo słownik rozumowany nauk, sztuk i rzemiosł) 28‑tomowa encyklopedia wydawana we Francji w latach 1751–1772, a później wielokrotnie wznawiana; do grona jej twórców, nazywanych encyklopedystami, należeli najwybitniejsi intelektualiści francuscy XVIII wieku; Encyklopedia miała stanowić kompendium wiedzy realizujące oświeceniowe ideały racjonalizmu i empiryzmu