Przeczytaj
Wolność religijna
Wolność religijna oznacza zarówno możliwość przyjmowania, jak i wyznawania religii wraz z przejawami jej uzewnętrzniania prywatnie lub publicznie przez modlitwę, kult, uczestniczenie w obrzędach religijnych, praktykowanie oraz nauczanie. Ponadto oznacza także możliwość tworzenia miejsc kultu i świątyń w zależności od potrzeb wyznawców wraz z prawem do korzystania z pomocy religijnej tam, gdzie się aktualnie znajdują. Tym samym wyklucza zarówno uprzywilejowanie jednych religii, jak i dyskryminację na tle religijnym.
Daje także rodzicom prawo do wychowania dzieci w zgodzie z ich przekonaniami moralnymi i religijnymi.
Przestrzeganie zasad wolności religijnej wyklucza zabranianie uzewnętrzniania przekonań religijnych, nakłanianie do wyboru religii lub łamania zasad wyznawanej wiary.
Konstytucja Polski zapewnia przestrzeganie zasad wolności wyznania i sumienia.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.Art. 53
1. Każdemu zapewnia się wolność sumienia i religii.
2. Wolność religii obejmuje wolność wyznawania lub przyjmowania religii według własnego wyboru oraz uzewnętrzniania indywidualnie lub z innymi, publicznie lub prywatnie, swojej religii przez uprawianie kultu, modlitwę, uczestniczenie w obrzędach, praktykowanie i nauczanie. Wolność religii obejmuje także posiadanie świątyń i innych miejsc kultu w zależności od potrzeb ludzi wierzących oraz prawo osób do korzystania z pomocy religijnej tam, gdzie się znajdują.
3. Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami. (…).
4. Religia kościołakościoła lub innego związku wyznaniowegozwiązku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji prawnej może być przedmiotem nauczania w szkole, przy czym nie może być naruszona wolność sumienia i religii innych osób.
5. Wolność uzewnętrzniania religii może być ograniczona jedynie w drodze ustawy i tylko wtedy, gdy jest to konieczne do ochrony bezpieczeństwa państwa, porządku publicznego, zdrowia, moralności lub wolności i praw innych osób.
6. Nikt nie może być zmuszany do uczestniczenia ani do nieuczestniczenia w praktykach religijnych.
7. Nikt nie może być obowiązany przez organy władzy publicznej do ujawnienia swojego światopoglądu, przekonań religijnych lub wyznania.
Także w prawie międzynarodowym są zawarte przepisy dotyczące wolności religijnej:
Umowy państwo – Kościół
Art. 25 pkt. 4. i 5. konstytucji określa, że Rzeczypospolita Polska zawiera umowę międzynarodową ze Stolicą Apostolską w sprawie stosunków z Kościołem katolickim, natomiast relacje z innymi kościołami i związkami wyznaniowymi:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.(…) określają ustawy uchwalone na podstawie umów zawartych przez Radę Ministrów z ich właściwymi przedstawicielami.
Jeśli takich odrębnych umów nie ma, to związki te i kościoły działają na podstawie Ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania.
Odrębne umowy zostały zawarte m.in. z (stan na 15.05.2020 r.):
Polskim Autokefalicznym Kościołem Prawosławnym (Ustawa z dnia 4 lipca 1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego);
Kościołem Ewangelicko‑Reformowanym w Rzeczypospolitej Polskiej (Ustawa z dnia 13 maja 1994 r. o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko‑Reformowanego w Rzeczypospolitej Polskiej);
Kościołem Ewangelicko‑Augsburskim w Rzeczypospolitej Polskiej (Ustawa z dnia 13 maja 1994 r. o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko‑Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej);
Kościołem Ewangelicko‑Metodystycznym w Rzeczypospolitej Polskiej (Ustawa z dnia 30 czerwca 1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko- Metodystycznego w Rzeczypospolitej Polskiej);
Kościołem Starokatolickim Mariawitów w Rzeczypospolitej Polskiej (Ustawa z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do Kościoła Starokatolickiego Mariawitów w Rzeczypospolitej Polskiej);
Kościołem Katolickim Mariawitów w Rzeczypospolitej Polskiej (Ustawa z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego Mariawitów w Rzeczypospolitej Polskiej);
Wschodnim Kościołem Staroobrzędowym (Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 marca 1928 r. o stosunku Państwa do Wschodniego Kościoła Staroobrzędowego, niemającego hierarchii duchownej);
Muzułmańskim Związkiem Religijnym w Rzeczypospolitej Polskiej (Ustawa z dnia 21 kwietnia 1936 r. o stosunku Państwa do Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej);
Karaimskim Związkiem Religijnym w Rzeczypospolitej Polskiej (Ustawa z dnia 21 kwietnia 1936 r. o stosunku Państwa do Karaimskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej);
Kościołem Polskokatolickim w Rzeczypospolitej Polskiej (Ustawa z dnia 30 czerwca 1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła Polskokatolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej);
Kościołem Adwentystów Dnia Siódmego w Rzeczypospolitej Polskiej (Ustawa z dnia 30 czerwca 1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Rzeczypospolitej Polskiej);
Kościołem Chrześcijan Baptystów w Rzeczypospolitej Polskiej (Ustawa z dnia 30 czerwca 1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła Chrześcijan Baptystów w Rzeczypospolitej Polskiej);
Związkiem Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej (Ustawa z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej);
Kościołem Zielonoświątkowym w Rzeczypospolitej Polskiej (Ustawa z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do Kościoła Zielonoświątkowego w Rzeczypospolitej Polskiej).
Konkordat
KonkordatKonkordat między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską podpisany w Warszawie dnia 28 lipca 1993 r. dotyczy natomiast relacji państwa z następującymi kościołami na terenie Polski:
Kościołem katolickim w Rzeczypospolitej Polskiej obrządku łacińskiego;
Kościołem katolickim w Rzeczypospolitej Polskiej obrządku greckokatolickiego (bizantyjsko‑ukraińskiego);
Kościołem katolickim w Rzeczypospolitej Polskiej obrządku ormiańskiego;
Kościołem katolickim w Rzeczypospolitej Polskiej obrządku bizantyjsko‑słowiańskiego.
Dokument został podpisany w Warszawie przez arcybiskupa Józefa Kowalczyka, nuncjusza apostolskiego w Polsce, i Krzysztofa Skubiszewskiego, ministra spraw zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej. Parlament ratyfikował go w styczniu 1998 r. Dokumenty ratyfikacyjne zostały podpisane przez prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego i papieża Jana Pawła II 23 lutego 1998 r. Wymiana dokumentów nastąpiła 25 marca 1998 r., a sama umowa weszła w życie 25 kwietnia tegoż roku.
Wśród ważniejszych postanowień konkordatu należy wymienić kwestię ślubów konkordatowych, uregulowanie stosunków dyplomatycznych ze Stolicą Apostolską oraz spraw związanych z wolnością religijną, szkolnictwem katolickim czy działalnością charytatywną Kościoła katolickiego.
Słownik
umowa międzynarodowa zawierana przez Stolicę Apostolską z poszczególnymi państwami
religijna organizacja wyznawców i ich duchowieństwa, rodzaj związku wyznaniowego
wspólnota religijna, założona w celu wyznawania i szerzenia wiary religijnej, mająca własny ustrój, doktrynę i obrzędy kultowe