Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Myśl polityczna renesansu

Nurt republikański

R1YFDu2WE4wp91
Erazm z Rotterdamu na obrazie Hansa Holbeina młodszego. Erazm z Rotterdamu (1466/1467‑1536) filozof, pedagog, humanista, propagator kultury antycznej, duchowny katolicki. Które elementy na obrazie wskazują na to, czym zajmował się Erazm z Rotterdamu?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Erazm z Rotterdamu był nazywany „księciem humanistów”. Napisał słynną satyrę Pochwałę głupoty, w której skrytykował system wartości i zachowania jemu współczesnych. Wsławił się również jako propagator reform w Kościele katolickim. Zachęcał do otwartości wobec innych wyznań chrześcijańskich i poszukiwania kompromisów doktrynalnych (irenizm), uproszczenia liturgii, rozpowszechniania Pisma Świętego w językach narodowych oraz odnowy moralnej. Mniej znane są jego pisma polityczne. Krytykował w nich monarchię dziedziczną, opowiadając się za republiką. Uważał też, że wojna jest sprzeczna z porządkiem świata i naturą człowieka. Wedługo niego ludzie zostali stworzeni do życia w pokoju, a do przemocy powinni uciekać się w ostateczności – w obronie słusznej sprawy lub własnego bezpieczeństwa. W tych przypadkach były to wojny sprawiedliwe. Ich przeciwieństwo stanowiły zaś wojny niesprawiedliwe, czyli najazdy i wyprawy łupieżcze (do podziału na wojny sprawiedliwe i niesprawiedliwe jako jeden z pierwszych publicznie odniósł się Paweł Włodkowic na soborze w Konstancji, który odbył się w latach 1414‑1418).

Nurt monarchiczny

RQqQsXeHT1RFr1
Niccolò Machiavelli (1469–1527) – prawnik, filozof i dyplomata. Zdaniem niektórych badaczy, był on po prostu karierowiczem. Pisał równolegle dwa różne dzieła z zamiarem ogłoszenia tylko tego, które dalszy bieg wypadków uczyni bardziej korzystnym dla jego kariery. Wyjaśnij, jak rozumiesz zdanie Machiavellego: Macie bowiem wiedzieć, że są dwa sposoby walczenia… trzeba być lisem i lwem. Wyjaśnij termin „makiawelizm”.
Źródło: Santiego di Tito, II poł. XVI w., olej na płótnie, Palazzo Vecchio we Florencji, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Najważniejszym myślicielem politycznym przełomu XV i XVI w. był florentyńczyk Niccolò Machiavelli. W rodzinnym mieście pełnił on szereg funkcji publicznych, lecz gdy w 1512 r. do władzy powrócili Medyceusze, zmuszony był się wycofać z aktywnego życia politycznego. W tym okresie powstały jego najwybitniejsze traktaty. W Rozważaniach nad pierwszym dziesięcioksięgiem historii Rzymu Liwiusza, komentując dzieło starożytnego historyka poświęcone dziejom republiki rzymskiej, Machiavelli deklarował się jako zwolennik ustroju republikańskiegoustrój republikański, republikaustroju republikańskiego. Jednak w pisanym równocześnie Księciu chwalił on nieograniczoną władzę jednostki i stanowczo odżegnywał się od stosowania wobec polityki ocen etycznych, twierdząc, że cel uświęca nawet niegodziwe środki. Jedyną troską monarchy powinno być zatem utrzymanie się u władzy. W próbach wytłumaczenia tej sprzeczności w poglądach florentyńczyka wskazywano, że zarówno w Rozważaniach, jak i w Księciu Machiavelli wyraża marzenie o zjednoczeniu Włoch. Ustrój republikański miałby więc być idealny dla kraju, któremu nie grozi agresja. W czasach kryzysu i podziałów, takich jak okres XVI‑wiecznych wojen włoskich, najpraktyczniejszym sposobem rządzenia jest jedynowładztwo.

Zasadniczą cechą myśli Machiavellego był realizm czy wręcz cynizm w ocenie polityki. Odrzucając kategorie moralne, pokazał on, jak ludzie rzeczywiście się zachowują, nie zaś jak powinni się zachowywać. Takie ujęcie kontrastowało z formą dzieła, Książę należy bowiem do rozpowszechnionego w średniowieczu i czasach nowożytnych gatunku literackiego określanego terminem zwierciadło. Zwierciadła przedstawiały zwykle idealny obraz bohatera (senatora, biskupa lub – jak u Mikołaja Reja – ziemianina), charakteryzującego się szeregiem przymiotów moralnych. Tymczasem wiele cech, w które Machiavelli wyposażył swego księcia, dotychczas przypisywano tyranom. Wrażenie rozmijania się treści dzieła i jego formy potęguje sposób używania przez autora słowa virtù. Machiavelli określa nim właściwą władcy energię do działania lub jego przebiegłości. Tradycyjnie zaś pojęcie to oznaczało cnotę rozumianą w kategoriach moralnych. Nic zatem dziwnego, że Książę przez stulecia pozostawał dziełem skandalizującym.

REQMeje5W9jA5
Wawrzyniec II Medyceusz – książę Urbino, władca Florencji w latach 1516–1519. Temu władcy została zadedykowana finalna wersja Księcia.
Źródło: Raphael (1483–1520), 1516–1519, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Inny wybitny reprezentant nurtu monarchicznego renesansowej myśli politycznej, Francuz Jean Bodin, był z wykształcenia prawnikiem. Swoje główne dzieło Sześć ksiąg o Rzeczypospolitej opublikował w 1576 r., kiedy Francję rozdzierały wojny religijne. Bodin sformułował tam teorię suwerenności władzy królewskiej, zgodnie z którą cała władza należy do panującego, ten zaś może dowolnie wydawać lub odwoływać prawa. Istotą suwerenności jest według Bodina nie tylko niezależność od innych państw, lecz także od własnych poddanych i ich reprezentacji stanowych. Wszelki podział władzy oznacza utratę suwerenności, bo ta jest z natury niepodzielna. Władca suwerenny tym różni się od tyrana, że stara się rządzić sprawiedliwie, tzn. przestrzega prawa Bożego.

R7xyzOVUDrqrM
Sześć ksiąg o Rzeczypospolitej, okładka wydania łacińskiego. Odszukaj na okładce miejsce wydania tej książki.
Źródło: Jean Bodin, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Nurt antymonarchiczny

W opozycji do koncepcji monarchicznych rozwijał się nurt myśli politycznej podkreślający konieczność podziału władzy w państwie między panującego i poddanych. W sposób najbardziej skrajny opinię tę wyrażali francuscy pisarze hugenoccyhugenocihugenoccy, którzy uważali, że władza pochodzi od poddanych. Powoływali się przy tym na argumenty historyczne, a szczególnie na to, że w państwie Franków królowie byli wybierani przez wiec. Gotowi też byli usprawiedliwiać królobójstwo, w przypadku gdy władca łamał prawa Boże i ludzkie, dlatego nazywano ich – z grecka – monarchomachamimonarchomachowiemonarchomachami, czyli walczącymi z królami.

R1wnOYB4fiqKG
François Hotman – francuski prawnik i pisarz, autor popularnej rozprawy Franco‑Gallia, uchodzącej za tekst programowy ruchu monarchomachów. Jaki to rodzaj portretu? Zwróć uwagę na zamknięte oczy mężczyzny.
Źródło: Johann Theodor de Bry (1561–1623), Wikimedia Commons, domena publiczna.

Mniej radykalne poglądy mieli zwolennicy ustroju mieszanego, którzy swą teorię oparli na naukach Arystotelesa oraz rzymskiego historyka z II w. p.n.e. Polibiusza. Ten ostatni sądził, że tylko połączenie elementów monarchicznych, oligarchicznycholigarchiaoligarchicznych i demokratycznych może zapewnić państwu stabilność. Taki ustrój miał też zapewniać wpływ poddanych na władzę stosowny do ich pozycji. Ożywienie zainteresowania starożytnością w epoce renesansu sprzyjało rozpowszechnieniu koncepcji Polibiusza, którą traktowano jako uzasadnienie podziału władzy między panującego i poddanych charakterystycznego dla monarchii stanowej.

Nurt utopijny

Nazwa trzeciego nurtu myśli politycznej renesansu pochodzi od tytułu wydanego w 1516 r. dzieła  Thomasa More'a, zwanego Morusem – UtopiautopiaUtopia. Jest to fikcyjny dialog między autorem a spotkanym przezeń we Flandrii żeglarzem o nazwisku Raphael Hytlodeus, które można spolszczyć jako Rafał Baju‑Baju. Szczęśliwe życie mieszkańców wyspy Utopii, o którym opowiada marynarz, zostało skontrastowane z egzystencją mieszkańców Anglii.

R1UEIwv8R8qy0
Thomasa More'a (1478–1535) – angielski myśliciel i polityk. Po uchwaleniu przez parlament Aktu supremacji zrezygnował z pełnienia urzędu kanclerskiego i odmówił uznania Henryka VIII za głowę angielskiego Kościoła. Uwięziony pod zarzutem zdrady, został skazany na karę śmierci i ścięty w 1535 r. Swą bezkompromisową postawę uzasadnił w przejmujących listach i modlitwach pisanych w więzieniu. Cztery stulecia później Kościół katolicki ogłosił go świętym męczennikiem.
Źródło: Hans Holbein (1497/1498–1543), 1527, tempera na desce, 74 × 59 cm, Frick Collection w Nowym Jorku, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Według Morusa praźródłem zła jest własność prywatna i pieniądz. Dążąc do pomnożenia bogactwa i wybicia się ponad innych, ludzie są skłonni posunąć się do czynów okrutnych i niesprawiedliwych. Ale Morus nie kreślił programu naprawy Anglii. Dzieło to jest przede wszystkim traktatem moralnym: skontrastowanie rzeczywistości z ideałem miało uprzytomnić skalę i źródła zła w społeczeństwach europejskich. Tomasz Morus nie wskazywał, jak Anglicy mieliby osiągnąć ideał nakreślony w Utopii. Dopiero ugruntowanie się w XVIII w. przekonania, że dzieje ludzkości są pasmem ciągłego postępu i coraz bardziej racjonalnych form organizacji społeczeństwa, spowodowało, że zaczęto utopie traktować jako drogowskazy ku ostatecznemu celowi historii.

Rewolucja militarna

Średniowieczna monarchia była państwem tanim. Wojny prowadzono przy pomocy pospolitego ruszenia, a uczestniczący w nich rycerze w zamian cieszyli się prawem własności ziemi oraz zwolnieniem od podatków. Zwykle więc za służbę nie trzeba ich było wynagradzać, zwłaszcza że dodatkowy dochód czerpali z łupów wojennych. Dla utrzymania państwa wystarczały dobra ziemskie monarchy, zapewniające finansowanie dworu, oraz cła i tradycyjnie należące do rządzącego monopole, które dostarczały gotówki. Te źródła dochodu państwa przestały wystarczać wraz ze zmianą sposobu prowadzenia wojen, która zyskała miano rewolucji militarnej.

R1C3yTwqv4bxQ
Chorągiew pospolitego ruszenia powiatu grodzieńskiego z 1619 r.
Źródło: Maciej Szczepańczyk (fotograf), 1613–1619, jedwab, Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.5.

Artyleria i fortyfikacje bastionowe

RoLxqYpvwP1qv1
XVII‑wieczne gładkolufowe działo na lawecie. Lufę można było podnosić lub opuszczać celem ustawienia pod właściwym kątem.
Źródło: Bogdan (fotograf), fot. współczesna, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

W XIV w. w Italii pojawił się nowy rodzaj broni: artyleria. Jej zastosowanie w ostatniej fazie wojny stuletniej, a potem w wojnach włoskich dowiodło, że uważane dotąd za trudne do zdobycia zamki da się łatwo zdobyć. Miały one bowiem wysokie, ale stosunkowo cienkie mury. Ostrzeliwanie ich ciężkimi kulami z armat wycelowanych w jeden punkt umocnień prowadziło po pewnym czasie do ich skruszenia i umożliwiało szturm. W taki sposób Turcy dokonali wyłomu w murach Konstantynopola w 1453, Hiszpanie zdobyli Granadę w 1492, a Francuzi – Neapol w 1494 r.

RY8GlrUrfsv3R
Użycie artylerii w średniowieczu.
Źródło: Jean Froissart, XIV w., Wikimedia Commons, domena publiczna.

Postępom w technice oblężniczej towarzyszyły zmiany w sposobie budowania fortyfikacji. Już pod koniec XV w. we Włoszech miasta i twierdze zaczęto otaczać stosunkowo niskimi, ale za to bardzo grubymi murami oraz umocnieniami ziemnymi. Fortyfikacje wznoszono na planie wielokąta. Na zbiegu murów budowano skierowane na zewnątrz, najczęściej pięciokątne bastiony, które umożliwiały prowadzenie ognia z boku do wroga, który zdołał podejść pod samą linię umocnień.

RPWohrG7jFjrO
Plan fortyfikacji w Coevorden w Holandii.
Źródło: Markus Schweiss, 1647 r., Wikimedia Commons, domena publiczna.

Nowa technika oblężnicza

Włoska sztuka fortyfikowania, udoskonalona w Holandii, upowszechniła się w całej Europie. Odtąd oblężenie nie polegało już na prostym ostrzale i szturmie, lecz wymagało wysadzenia muru w powietrze za pomocą prochu. Podejście pod mury było jednak trudne z uwagi na ogień z bastionów pokrywający przedpole. Trzeba więc było kopać zygzakowate okopy lub wręcz tunele wiodące pod sam mur. Aby chronić się przed wypadami obrońców i ewentualną odsieczą, oblegający budowali własne umocnienia ziemne. Oblężenia stały się wielkimi przedsięwzięciami: trwały miesiącami, a niekiedy latami, wymagały pracy tysięcy żołnierzy i robotników, transportu armat, ton prochu, wyposażenia i wyżywienia. Zwycięstwo w polu straciło decydujące znaczenie, gdyż władzę nad krajem zapewniało jedynie panowanie nad twierdzami. Przekonali się o tym dowódcy polscy, którzy w pierwszych dekadach XVII w. mimo zwycięstw odnoszonych w bitwach utracili Inflanty.

R1QooF73GCtng
Oblężenie Coevorden. Wskaż na obrazie fortyfikację. W jaki sposób Hiszpanie próbują ją zdobyć?
Źródło: Pieter Wouwerman (1623–1682), olej na płótnie, Rijksmuseum, Holandia, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pikinierzy

Jeszcze jedną innowacją późnego średniowiecza było wprowadzenie na pole bitwy mas piechoty uzbrojonej w długie, dochodzące do 4 metrów piki oraz ręczną broń palną. Las długich pik potrafił zatrzymać szarżę kawalerii. Pika stawała się też bronią zaczepną, gdy głęboka na 40 szeregów formacja piechoty zaczynała przesuwać się do przodu, niszcząc wszystko po drodze. Mistrzostwo w tego rodzaju walce osiągnęły najemne oddziały niemieckich lancknechtów, a także szwajcarscy górale i piechota hiszpańska. Problem przy użyciu tych formacji stanowiła ich liczebność i związane z tym koszty. Głęboka formacja nadawała siłę uderzeniu, ale w walce uczestniczyła bezpośrednio tylko nieznaczna część oddziału, tymczasem żołd pobierali wszyscy.

R1I2URcYG4hMy
Pikinierzy z początku XVII w. (żołnierze i oficer z halabardą).
Źródło: 1870, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Muszkieterzy

Kolejna fala zmian w taktyce walki nadeszła u schyłku XVI w. i tym razem była dziełem wodzów holenderskich, szczególnie namiestnika Niderlandów w latach 1585–1625 Maurycego Orańskiego (syna Wilhelma I). Studiując taktykę walki legionów rzymskich, doszedł on do wniosku, że wojska należy formować w płytsze szeregi. Dzięki pojawieniu się muszkietu możliwe stało się zatrzymanie ogniem broni ręcznej ataku kawalerii lub piechoty nieprzyjaciela. Formowanie płytszych szeregów pozwalało zaś podzielić oddział na mniejsze, współpracujące ze sobą na polu bitwy pododdziały. Sprawne dokonywanie tych przegrupowań wymagało oczywiście stałych ćwiczeń, stąd wzrost znaczenia musztry.

R19SQNAdGoVdd
Duński muszkieter.
Źródło: Jacob de Gheyn II, 1608, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Artyleria polowa

Zwieńczeniem nowożytnych przemian były reformy wojskowe przeprowadzone w drugiej i trzeciej dekadzie XVII w. przez Gustawa Adolfa. Wzmocnił on siłę ognia, przydzielając szwedzkiej piechociepiechotapiechocie armaty pułkowe. Połączony ogień muszkietów i dział prowadzony salwami masakrował stojącego w zwartych szeregach nieprzyjaciela i pozwalał rozstrzygnąć walkę szarżą kawalerii, ulokowanej na skrzydłach zgrupowania.

R3GMSIE0QGTXb
Portret Gustawa Adolfa.
Źródło: 1624, olej na panelu, Livrustkammaren, Szwecja, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Początki stałych armii i standaryzacja broni

Zmiany w technice i taktyce wojennej miały daleko idące następstwa. Wysokie koszty zaciągu i wyszkolenia muszkietera – choć to ostatnie trwało znacznie krócej niż w przypadku łucznika – sprawiły, że rozpuszczanie armii po zakończeniu każdej kampanii, jak to dotąd czyniono, stało się nierozsądną rozrzutnością. I choć zwykle po wojnie liczebność wojsk zmniejszała się kilkakrotnie, to jednak starano się zachować w służbie przynajmniej ich trzon. W ten sposób pojawiły się na kontynencie kilkudziesięciotysięczne armie stałe.

Liczebność armii i flot w krajach europejskich od XV do XVIII w.

Kraj (dane w tys. żołnierzy)

Rok

 Hiszpania

 Niderlandy Płn.

 Francja

 Anglia

 Szwecja

Rosja 

 1475

 20

 -

 40

 25

 -

 -

 1595

200 

 20

 80

 30

 15

 -

 1635

300 

 50

 150

 -

 40

 35

 1675

 70

 110

 120

 15

 63

 130

 1760

 98

 36

 247

 199

 85

 146

Liczne siły zaangażowane w coraz bardziej skomplikowane i długotrwałe wojny potrzebowały stałych dostaw wyposażenia i standardowego uzbrojenia, co z kolei przyczyniło się do intensyfikacji produkcji i handlu bronią. Konieczność dostarczania sprzętu bojowego w ilościach masowych sprzyjała do tego rozwojowi metalurgii i organizowaniu kuźnic przekraczających rozmiarami typowe dla owego czasu warsztaty rzemieślnicze. W ten sposób wojna ożywiała przemysł w jednych krajach, podczas gdy inne bezlitośnie pustoszyła.

ReAUtOSd0mbMb
Ilustracja przedstawiająca piechotę austriacką, XVIII w. Mundury jako ubiór wojskowy pojawiły się na początku wojny trzydziestoletniej, ale przyjmowały się bardzo powoli. Ich upowszechnieniu przeszkadzało używanie pancerzy, chroniących przed kulami muszkietowymi i pchnięciami szpadą. Z początku mundury projektowano z myślą o paradach, stąd były one bardzo niepraktyczne: w zimie za cienkie (wiele armii nie posiadało nawet płaszczy), w lecie za ciepłe, w czasie deszczu wysokie czapki bez daszków nie chroniły oczu. Dopiero na przełomie XVII i XVIII w. jednolite umundurowanie stało się normą.
Źródło: 1760, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Powstanie „państwa podatkowego”

Rcm8crj93kouF1
XVII‑wieczni żołnierze polscy. Pierwszy z lewej muszkieter cudzoziemskiego autoramentu.
Źródło: Jan Matejko (1838–1893), ok. 1893, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ponieważ armie składały się z najemników, trzeba je było w miarę regularnie opłacać. To jednak przekraczało możliwości finansowe państw, których skarb oparty był na wpływach z domeny monarszej. Wydatki wojskowe pochłaniały 90 proc. ich budżetu, były więc one stale zadłużone. Próby podniesienia dochodowości dóbr królewskich oraz opodatkowanie handlu okazały się zaledwie półśrodkami. Ostatecznie ciężar finansowania państwa trzeba było rozłożyć na wszystkich poddanych. Zjawiskiem charakterystycznym dla XVII w. stał się właśnie kilkakrotny wzrost obciążeń podatkowychpodatkipodatkowych, czemu sprzeciwiały się reprezentacje stanowe i dominująca w nich szlachta. Tymczasem nowa, podzielona na pododdziały armia wymagała większej niż dotąd liczby oficerów tych zaś rekrutowano ze szlachty. Również administracja królewska oparta była na szlachcie, choć znalazło się w niej miejsce i dla pretendujących do awansu społecznego mieszczan. W ten sposób potencjalna opozycja związywała się wspólnym interesem z państwem. To jej – częściowe przynajmniej – zneutralizowanie prowadziło do ograniczania znaczenia reprezentacji stanowych.

Słownik

podatki
podatki

obowiązkowe świadczenia materialne pobierane przez państwo w celu pokrycia jego wydatków

piechota
piechota

rodzaj wojsk prowadzących walkę zwykle w najbliższej styczności z nieprzyjacielem; też: żołnierze należący do takiej formacji

ustrój republikański, republika
ustrój republikański, republika

(z łac. res publica – rzecz publiczna, rzecz pospolita) ustrój polityczny, w którym władza jest wyłoniona drogą wyborów na określony czas

hugenoci
hugenoci

francuscy wyznawcy kalwinizmu, ich nazwa pochodzi od imienia szwajcarskiego polityka: Hugues Besançon, przywódcy powstania w Genewie

monarchomachowie
monarchomachowie

pisarze występujący przeciwko absolutyzmowi we Francji, Hiszpanii i Holandii w XVI i XVII w.

oligarchia
oligarchia

(gr. oligarchia – panowanie nielicznych, oligos – mały + arche – władza) ustrój polegający na sprawowaniu władzy przez niewielką, uprzywilejowaną grupę ludzi, najczęściej arystokrację

utopia
utopia

(z gr. ou – nie + topos – miejsce, czyli: miejsce, którego nie ma) wizja idealnego ustroju politycznego opierającego się na równości, solidarności i sprawiedliwości społecznej; nazwa pochodzi od tytułu eseju Thomasa More’a

Słowa kluczowe

nurt monarchiczny, Machiavelli, utopia, rewolucja militarna, artyleria, pikinierzy, muszkieterzy, państwo podatkowe, renesans w Europie, odrodzenie w Europie

Bibliografia

Wiek XVI–XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1997.

Filipowicz S., Historia idei politycznych: wybór tekstów, t. 1, Warszawa 1998.

Król M., Historia myśli politycznej od Machiavellego po czasy współczesne, Gdańsk 2001.