Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jean‑Jacques Rousseau w swojej filozofii poświęcił się następującym rozważaniom:

RSSJXQ4lK3v2n1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: RousseauElementy należące do kategorii RousseauNazwa kategorii: apoteoza naturyNazwa kategorii: krytyka cywilizacji[br]jako źródła[br]nierówności społecznejNazwa kategorii: postulat powrotu[br]do źródełNazwa kategorii: państwo[br]jako umowa społeczna[br]oparta na realizacji[br]„woli powszechnej”Nazwa kategorii: wychowanie człowieka}Nazwa kategorii: podporządkowane „sumieniu”[br](głosowi natury)Koniec elementów należących do kategorii Rousseau
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wpływ i recepcja

R66VXfTp0J9Qu1
Stanowisko Jana Jakuba Rousseau było nowatorskie, szczególnie na tle filozofii oświeceniowej, choć próby negatywnej oceny cywilizacji można odnaleźć już u La Mettriego, sceptycznie odnosił się do niej także Montaigne. Rolę emocji w życiu człowieka podkreślał Malebranche; brak jednak bezpośrednich nawiązań do nich w pismach Rousseau.
Pochwałę życia w świecie natury można odnaleźć w ówczesnej literaturze, głównie w romansach, np. u Daniela DefoeRobinsonie Crusoe.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Poglądy Rousseau wywołały zarówno opinie entuzjastyczne, jak i głosy krytyki. Przede wszystkim myśl Rousseau, odczytana jako pochwała natury i naturalności, wywarła wpływ na przemianę obyczajowości, zachwiała utrwalonymi konwenansami zachowań społecznych, doprowadziła do przewartościowania rozumienia relacji człowiek – jego środowisko życia.

Spośród głosów krytycznych warto dla przykładu przywołać fragment z listu Woltera do Rousseau: Nie sposób odmalować w barwach jaskrawszych okropności społeczeństwaspołeczeństwospołeczeństwa ludzkiego (…). Nie posłużono się nigdy jeszcze tak wielkim talentem, aby nas uczynić na powrót bydlętami; kiedy się czyta Pańskie dzieło, bierze wprost ochota chodzić na czterech łapach.

Z kolei w aspekcie politycznym patronem swoim uczynili autora Umowy społecznej jakobini francuscy, którzy widzieli w nim nie tylko demaskatora degeneracji dawnego społeczeństwa, ale także prekursora nowych idei, które podejmie Wielka Rewolucja Francuska: wolności, równości i braterstwa.

Rousseau w Polsce

Poglądami Rousseau fascynował się Stanisław Staszic, w którego Uwagach nad życiem Jana Zamoyskiego pojawi się wiele reperkusji z prac filozofa z Genewy. Zafascynowany jego poglądami dotyczącymi natury ludzkiej Staszic, chcąc dotrzeć do ich źródła, obserwował zachowanie dzieci, które sam zgromadził w Lasku Bielańskim.

R28Yj7chW1DNI1
Jan Matejko, Rejtan , 1866.
Poglądy Rousseau do Polski przeniknęły szybko. Był znany już w czasach saskich, odegrał też ważną rolę w programie reform z czasów Stanisława Augusta. Niezależnie od tego, że czytano jego dzieła we francuskich oryginałach, fragmenty w polskim przekładzie pojawiały się na łamach "Monitora".
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Na Rousseau powoływali się często romantycy, odnajdziemy inspirację myślą filozofa z Genewy w pismach Maurycego Mochnackiego, Joachima Lelewela, w kręgach emigracyjnych: Towarzystwa Demokratycznego Polskiego, utopijnych socjalistówsocjalizm utopijnyutopijnych socjalistów czy u Józefa Supińskiego.

Słownik

obywatel
obywatel

w XVIII‑wiecznej Francji używano słowa obywatel jako określenia mieszkańca kraju lub miasta. Rousseau używał go w nieco innym sensie jako nazwę członków ciała politycznego, rządzącego się wolą powszechną

socjalizm utopijny
socjalizm utopijny

ideologia mająca na celu zniesienie własności prywatnej jako źródła wyzysku i zmianę dotychczasowych stosunków poprzez stworzenie wspólnoty majątkowej i równości wszystkich obywateli

społeczeństwo
społeczeństwo

Rousseau, używał pojęcia społeczeństwo (franc. société) w jego nowożytnym znaczeniu, jako stowarzyszenie (association) zawiązane świado mie dla osiągnięcia określonych celów

sumienie
sumienie

zdolność moralnej oceny własnych czynów; Rousseau rozumie sumienie jako głos natury