Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R10axpQXGcdL61
Hyacinthe Rigaud, Portret Jana Andrzeja Morsztyna, 1690
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Jan Andrzej Morsztyn (1621–1693) – starannie wykształcony poeta, związany z dworem Lubomirskich. Dzięki ich protekcji zyskał stanowiska i wielką fortunę. Był też dworzaninem Jana Kazimierza i Jana III Sobieskiego. Pod koniec życia wyjechał do Francji, gdzie otrzymał nominację na sekretarza Ludwika XIV.

Anna Nasiłowska Historia literatury polskiej

Twórczość Jana Andrzeja Morsztyna, dobrze znana w kręgu dworu i magnackiej elity, nie została opublikowana za życia autora, choć jego pierwszy zbiór Lutnia został przygotowany do druku, poprzedza go dedykacja i wiersz Do czytelnika. Krążyły kopie rękopiśmienne, spalone podczas drugiej wojny. […] znajdujemy w twórczości Morsztyna wyraz wyrafinowanej kultury dworskiej, w której szczerość i zaangażowanie muszą ustąpić maskom czy też grze. Jest to zarazem najwyższa pochwała poezji jako kunsztu, poezji autotelicznejautotelicznyautotelicznej, poezji jako sztuki słowa. To zbliża go do wielu twórców XX wieku.

cyt Źródło: Anna Nasiłowska, Historia literatury polskiej, Warszawa 2019, s. 89–92.
Jan Andrzej Morsztyn Do czytelnika

Lutniąś wziął w rękę, która‑ć w różne tony
Zagra, jako jej każą różne strony.
Najdziesz tu chorał zwyczajny i czasem
Niżej od inszych odezwie‑ć się basem.
I ekstrawagant wmiesza się, więc i to
Będzie, zerwie się bydlęce jelito:
Ale też podczas tonem niemierzianem
Ozwie się kwintą i krzyknie sopranem.
A że choć struny różne głosy mają,
Na jednej lutni wszytkie pieśni grają.
Obierz‑że sobie to, co ku twej myśli,
A co‑ć się nie zda, miń albo przekréśli!

morsz Źródło: Jan Andrzej Morsztyn, Do czytelnika.

Koncept i kunszt

RFrgn2AKjlJ961
Peter Paul Rubens, Upadek człowieka w Edenie, 1615
Źródło: domena publiczna.

W poezji Jana Andrzeja Morsztyna odnajdujemy wszystkie cechy typowe dla kultury barokowej: niezwykłość, bogactwo pomysłów, grę paradoksówparadoksparadoksów, niejednoznaczność. Niekiedy w odniesieniu do wierszy Morsztyna mówiono o przeroście formy nad treścią, choć właściwie trzeba by mówić o napięciu między sposobem wyrażania myśli a nią samą, przy czym właśnie to, jak myśl jest formułowana, niesie wiele informacji. Dlatego analizując wiersze Morsztyna, warto przyglądać się obrazowi świata ujawniającemu się poprzez język. W metaforach konstruowanych przez poetę odbijają się niekiedy uprzedzenia i stereotypy wpływające na jego postrzeganie rzeczywistości.

Marinizm i konceptyzm

Twórczość Jana Andrzeja Morsztyna stanowi realizację estetycznych założeń marinizmumarinizmmarinizmu, kierunku w poezji barokowej nazwanego od nazwiska jego twórcy, włoskiego poety Giambattisty Marina (1569–1625). Marini chętnie sięgał po koncept jako chwyt kompozycyjny, dlatego kierunek ten bywa określany także jako konceptyzmkonceptyzmkonceptyzm. Koncept w czasach baroku uważano za istotę artyzmu poezji lirycznej. Rozumiano go jako wyszukany i zaskakujący pomysł, który realizowano za pomocą wymyślnej figury stylistycznej. Z czasem konceptyzm stał się stylem poetyckiej refleksji filozoficzno‑religijnej, zabiegiem charakterystycznym dla liryki okolicznościowej i erotycznej. Wywarł on znaczny wpływ na kształt polskiej barokowej poezji dworskiej. W jej eleganckiej, wycyzelowanej formie można widzieć odpowiednik form towarzyskich obowiązujących na dworach królewskich i magnackich.

Miłość jako temat poezji

RFMJWyCAZpsQS1
Peter Paul Rubens, Święto Wenus, 1636-1637
Źródło: domena publiczna.

Najpopularniejszymi tematami w poezji Morsztyna są miłość i pożądanie, ukazywane zgodnie ze światopoglądem barokowym, wedle którego nic nie jest jednoznaczne i takie, za jakie na pozór uchodzi. Miłość raz jest więc przez poetę idealizowana, innym razem okazuje się przyczyną cierpienia. Kochankowie widzą siebie zależnie od doznawanych akurat emocji i namiętności, a te się zmieniają, gdyż nie ma nic stałego na świecie. Miłość nie jest czystym uczuciem – to gra między ludźmi.

Nieufność wobec natury ludzkiej

W wierszach Morsztyna niektórzy komentatorzy dostrzegają cynizm w sposobie mówienia o uczuciach oraz niechęć do kobiet, inni jednak zwracają uwagę na trafne obserwacje psychologiczne i obyczajowe. Poeta wyolbrzymia paradoksy, bawi się nimi, jednak u źródeł tej zabawy kryje się głęboka nieufność wobec natury ludzkiej, w której interesowność i miłość własna odgrywają nadrzędną rolę.

Słownik

antyteza
antyteza

(gr. antithesis – przeciwstawienie) składniowy środek stylistyczny polegający na zestawieniu w jednej wypowiedzi dwóch przeciwstawnych, często wykluczających się logicznie stwierdzeń

autoteliczny
autoteliczny

(gr. autoteles – niezależny, sam sobą kierujący) – będący celem samym w sobie

eschatologia
eschatologia

(gr. eschatos – ostatni; logos – słowo) – nauka o rzeczach ostatecznych, na przykład śmierci, przemijaniu, piekle i niebie; także wyobrażenia o losie człowieka po jego śmierci

hiperbola
hiperbola

(łac. superlatio, veri superiectio) – przesadnia, przesada; środek stylistyczny, który polega na celowej przesadzie w opisie czegoś

konceptyzm
konceptyzm

(łac. conceptus - ujęcie, pomysł; wł. concetto – świetny, wyszukany pomysł) – oryginalny i zaskakujący pomysł, na którym oparty jest utwór literacki; także prąd w poezji barokowej dążący do zaskakiwania i szokowania czytelnika wyszukanym konceptem

kontrast
kontrast

(łac. contra stare – stać naprzeciw) – zabieg stylistyczny, który polega na przedstawieniu danego zjawiska między innymi przez ukazania go w kontekście zjawiska zupełnie odmiennego

marinizm
marinizm

(od Giambatisty Mariniego) – styl w literaturze barokowej, który charakteryzuje się efektowną formą i nadużywaniem w jednym utworze różnorodnych środków stylistycznych

paradoks
paradoks

(gr. parádoxos – nieoczekiwany, nieprawdopodobny, zadziwiający) – zaskakujące twierdzenie, często sprzeczne z powszechnie przyjętą opinią; także twierdzenie logiczne prowadzące do zaskakujących i sprzecznych wniosków

sensualizm
sensualizm

(łac. sensus – zmysł) – pogląd, zgodnie z którym źródłem poznania są zmysły i wrażenia zmysłowe

wanitatywny
wanitatywny

(łac. vanitas – marność) – związany z tematyką przemijania, ludzkiej marności; vanitas to myśl przewodnia biblijnej Księgi Koheleta (Koh 1, 2): Vanitas vanitatum et omnia vanitas („Marność nad marnościami i wszystko marność”)