Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O autorze

Rv4FHMMspLM8s1
Tadeusz Gajcy
Źródło: domena publiczna.

Tadeusz Gajcy (1922–1944) – polski poeta zaliczany do tzw. pokolenia Kolumbówpokolenie Kolumbówpokolenia Kolumbów, żołnierz Armii Krajowej ps. Topór/ Topornicki. Od 1942 roku związany z konspiracyjnym czasopismem „Sztuka i Naród”, na którego łamach publikowali swoje wiersze Kolumbowie. W czasie wojny wydał poemat Widma oraz tom wierszy Grom powszedni, w których przedstawiał doświadczenie wojny za pomocą obrazowania apokaliptycznego. Zginął w powstaniu warszawskim 16 sierpnia 1944 roku.

Apokalipsa

Pochodzące z języka greckiego słowo „apokalipsa” oznacza „odsłonięcie, ujawnienie”. Jego znaczenie frazeologiczne – apokalipsa jako zagłada – wywodzi się z ostatniej księgi Nowego Testamentu, Apokalipsy św. Jana, opisującej naznaczony serią katastrof czas poprzedzający powtórne przyjście Chrystusa i Sąd Ostateczny oraz mające po nim nastać Nowe Jeruzalem – miejsce wiecznego przebywania zbawionych w jedności z Bogiem. Pierwsza część Janowej Apokalipsy, z budzącymi grozę obrazami kataklizmów naturalnych, plag i fantastycznych potworów, inspirowała wyobraźnię twórców już od czasów średniowiecza. Obrazowanie apokaliptyczne jest ściśle związane z katastrofizmemkatastrofizmkatastrofizmem – pesymistycznym przekonaniem o rychłym schyłku cywilizacji i zagładzie człowieka. Światopogląd katastroficzny upowszechniał się w dziejach kultury wielokrotnie, zazwyczaj w niespokojnych czasach wojen. Literackim wyrazem tego światopoglądu był np. katastrofizm młodopolski, ewokowany strachem przed schyłkiem wieku XIX, obecny np. w Hymnach Jana Kasprowicza, a także katastrofizm Drugiej Awangardy – poetów tworzących w przededniu II wojny światowej, m.in. Józefa Czechowicza.

Gajcy – poeta apokalipsy

R1F5tELay1mRW1
Czterej Jeźdźcy Apokalipsy, drzeworyt Albrechta Dürera, 1497‑98
Źródło: domena publiczna.

Gajcego i innych twórców jego pokolenia nazywa się często poetami apokalipsy spełnionej. To, czego obawiali się awangardyści, na oczach Kolumbów stawało się rzeczywistością. Katastrofizm i obrazowanie apokaliptyczne stanowiły jeden z artystycznych sposobów wyrażania grozy wojny i przeczucia nieodległej śmierci. Tym, co wyróżnia twórczość Gajcego, jest wplecenie wizji zagłady w szerszy kontekst mistyczno‑religijny. Poeta, odwołując się nie tylko do Apokalipsy św. Jana, ale też do ksiąg Starego Testamentu, kreśli w swoich wierszach obraz świata zmierzającego do upadku wskutek pogrążenia w grzechu. Wojenną zagładę ujmuje nieraz w kategoriach kary za grzechy. Jego wiersze, choć często nasycone obrazami okrucieństwa i smutkiem, tchną jednocześnie spokojem wynikającym z pogodzenia się podmiotu lirycznego z własnym losem i przekonania, że zagłada nie jest – inaczej niż u Baczyńskiego – kresem dziejów. Wiersze Gajcego zapowiadają przyszłość i powstanie nowego świata na gruzach teraźniejszości. Podmiot liryczny przeczuwa, że tego świata nie doczeka, że jego losem jest pogrążenie się w ciemności. Ciekawym zabiegiem poetyckim jest jego usytuowanie na pozycji „pomiędzy” – pomiędzy przeszłością a przyszłością, życiem a śmiercią, doczesnością a wiecznością. Podmiot liryczny może dzięki temu nawiązywać dialog ze zmarłymi oraz z przyszłymi pokoleniami.

Wyobraźnia poetycka Gajcego

Poezja Gajcego, obfitująca w mistyczne wizje inspirowane twórczością poetów romantycznych i katastrofistów Drugiej Awangardy, może się wydawać hermetyczna, mało zrozumiała. Wejście w świat wyobraźni autora Do potomnego będzie łatwiejsze, jeśli zwróci się uwagę na powracające obrazy, które można traktować jako drogowskazy interpretacyjne.

1
Frenezja i gotycyzm

W sposobie opisywania świata ogarniętego wojenną pożogą Gajcy nawiązuje do tzw. czarnego romantyzmu. Był to nurt literatury romantycznej wykorzystujący motywy zła, upadku, szaleństwa czy irracjonalnego wymiaru człowieczeństwa. Spośród wielkich polskich romantyków nawiązywali do tego typu romantyzmu zwłaszcza Juliusz Słowacki i Zygmunt Krasiński. Gajcy wprowadza typowe dla czarnego romantyzmu elementy gotycyzmu – fascynacji średniowieczem przedstawianym jako epoka mroku i tajemnicy, a także frenezję – obrazy okropności, makabry. Stąd porą jego poezji jest noc, światłem – blask księżyca, a powracającym rekwizytem – ludzkie kości. Elementy obrazowania frenetycznego występują np. w wierszu Droga tajemnic:

Tadeusz Gajcy Droga tajemnic

Białą czaszką kołysze księżyc,
stosy planet utkanych z kości,
zagubisz się, pomylisz – w tym tokowisku zwierząt
szklistym włosem porosłych.
Łasi się grom i ciemność
do twych stóp: skuś się tylko i poddaj,
a zarośniesz jak liściem – ziemią
i zaleje cię ogień i woda.

droga Źródło: Tadeusz Gajcy, Droga tajemnic, [w:] tegoż, Pisma, oprac. L. M. Bartelski, Kraków 1980, s. 106.

Obrazowanie frenetyczne w pełni oddaje makabryczność wojny, tak wszechobecną, że kładzie się ona cieniem na każdym wydarzeniu. Groza wojenna uwidoczniona jest w kolędach Gajcego, np. 1942. Noc wigilijna :

Tadeusz Gajcy 1942. Noc wigilijna

Więc choinka. – A na sznurku pajacyk,
kolędować Małemu, niech krzepnie,
pójdź – złóż dary – nie wystarcza popatrzeć –
drzewko smutne, a u ciebie świece.
Lulajże w powrozie, lulajże na haku,
niech się wyśni obrus biały i błyszcząca jodła.

choinka Źródło: Tadeusz Gajcy, 1942. Noc wigilijna, [w:] tegoż, Pisma, oprac. L. M. Bartelski, Kraków 1980, s. 100.
Łączność świata żywych ze światem umarłych

Jeszcze jedną oznaką pokrewieństwa między Gajcym a romantykami jest sposób myślenia o zmarłych, których ukazuje jako pozostających w ścisłych związkach ze światem żywych. Zmarli powracają we śnie – jak w wierszu Do zmarłej:

Tadeusz Gajcy Do zmarłej

Pusty po tobie powietrza słup
oczy mi mrozem przekłuł;
dochodzi do mnie świergot twych stóp
gołębich […]
Ze snu powstaję i cieniem rąk
nierzeczywistych dla mnie i trudnych
szukam oddechu twojego.

zmarła Źródło: Tadeusz Gajcy, Do zmarłej, [w:] Pisma, oprac. L. M. Bartelski, Kraków 1980, s. 124.

Pojawiają się również w tajemniczych, niemalże mistycznych wizjach, jak w wierszu Czarne okna:

Tadeusz Gajcy Czarne okna

W kantylenie macierzanki zapach
uśmiechniętych nocą wodził chłopców,
jak w legendzie chodzili w zaświatach
pod oknami czarnymi dla oczu.
Nad głowami nocy złoty jeż,
księżyc w włosy się wtopił jak wianek,
nie wiedzieli – czy noc to czy wiersz –
gubiąc głosy jak trzciny rozchwiane.

okna Źródło: Tadeusz Gajcy, Czarne okna, [w:] tegoż, Pisma, oprac. L. M. Bartelski, Kraków 1980, s. 85.

Kontakt ze zmarłymi nie napawa strachem, lecz spokojem płynącym z religijnego przekonania o wieczności życia, ale też z tragicznej świadomości nieuchronnej śmierci.

Przyszłość

Apokalipsa w wierszach Gajcego nie jest wydarzeniem ostatecznym, a przełomem zapoczątkowującym nowy świat (tak jak w Apokalipsie św. Jana, gdzie czytamy, że po zagładzie nastąpi Nowe Jeruzalem – Królestwo Boże wiecznego pokoju). Myśląc o przyszłych pokoleniach, poeta formułuje w wierszu Groteska bardzo smutna modlitwę‑przestrogę:

Tadeusz Gajcy Groteska bardzo smutna

nie daj, strzegący kresu,
by potem w kraju pszenicznym
nasze rumiane dzieci
bawiły się w apokalipsę.

groteska Źródło: Tadeusz Gajcy, Groteska bardzo smutna, [w:] tegoż, Pisma, oprac. L. M. Bartelski, Kraków 1980, s. 165.

Konieczność udzielenia przestrogi płynie ze świadomości, że nowe pokolenia nie będą różne od poprzednich – dorosną na tej samej ziemi, tak samo będą kochać, tęsknić – i tak samo będą umiały nienawidzić. To podobieństwo podkreśla Gajcy nieustannie w jednym ze swoich najsłynniejszych, a zarazem jednym z ostatnich wierszy Do potomnego (napisanym w domu Romana Bratnego, autora powieści Kolumbowie rocznik 20). Podmiot liryczny mówi:

Tadeusz Gajcy Do potomnego

Jedna jest ziemia, która niesie
ciebie i mnie, i jedna młodość.

potomny Źródło: Tadeusz Gajcy, Do potomnego, [w:] tegoż, Pisma, oprac. L. M. Bartelski, Kraków 1980, s. 300.

Nieustannie powracające porównanie „jak ty” ukazuje siłę wiary w możliwość życia po wojnie, ale cały wiersz daje dobitny wyraz przekonaniu, że życie to nie będzie udziałem podmiotu lirycznego.

Słownik

frenezja
frenezja

(franc. frénétique – gwałtowny) – zabieg nasycania utworu literackiego motywem zbrodni oraz obrazami makabry, popularny szczególnie we wczesnej fazie romantyzmu. W literaturze polskiej po obrazowanie frenetyczne sięgali np. Seweryn Goszczyński, Zygmunt Krasiński i Juliusz Słowacki

gotycyzm
gotycyzm

(łac. gothicus - styl gotycki w sztuce, od Gothi – Goci, nazwy jednego z plemion okresu wczesnośredniowiecznego) – nurt estetyczny przełomu oświecenia i romantyzmu, charakteryzujący się fascynacją średniowieczem ujmowanym jako epoka mroczna, tajemnicza i irracjonalna. Gotycyzm w malarstwie i literaturze przejawiał się wprowadzaniem do świata przedstawionego elementów architektury gotyckiej (np. zamek) oraz postaci i rekwizytów stereotypowo kojarzonych z kulturą średniowieczną (rycerz, wiedźma)

katastrofizm
katastrofizm

(gr. kathastrophe – punkt zwrotny) – postawa światopoglądowa oparta na przekonaniu, że świat zmierza ku rychłej i nieuchronnej zagładzie, przede wszystkim w wymiarze cywilizacyjnym i moralnym. Myślenie katastroficzne ujawniało się w kulturze w przełomowych momentach historycznych, m.in. u schyłku wieku XIX (dekadentyzm), a także u progu II wojny światowej

pokolenie Kolumbów
pokolenie Kolumbów

generacja twórców urodzonych ok. 1920 roku, których młodość przypadła na lata II wojny światowej i dla których wojna stała się wiodącym tematem twórczości. Nazwa pochodzi od tytułu powieści Romana Bratnego Kolumbowie rocznik 20, wydanej w 1957 roku. Można ją rozumieć metaforycznie – „Kolumbowie” to odkrywcy nowego świata, świata okrucieństwa i zagłady

tajne komplety
tajne komplety

nieformalna i nielegalna forma nauczania na ziemiach polskich w okresie zaborów i okupacji w czasie II wojny światowej. Tajne komplety odbywały się na wszystkich poziomach edukacji (od podstawowego po uniwersytecki), w niewielkich grupach, często w prywatnych mieszkaniach