Przeczytaj
Utwór Adama Mickiewicza Nad wodą wielką i czystą... należy do cyklu liryków lozańskich, stworzonych przez poetę w latach 1839–1840 podczas pobytu w Szwajcarii.
Uważa się, że to najbardziej reprezentatywny spośród utworów lozańskich.
Ze studiów nad kompozycją wierszy lirycznych MickiewiczaWidać w nim całe wielkie doświadczenie kompozycyjne Mickiewicza: zdają się łączyć w jego budowie najróżniejsze tradycje: i prymitywność ludowych refrenów i kunszt splatania motywów powrotnych, igraszki trioletowychtrioletowych wariacji i opanowana kompozycja sonetowa. I widać w nim równocześnie tę zasadniczą nowość, jaką jest w kompozycji wierszy lozańskich niedomówienie [...]. Wiersze lozańskie pisał poeta, który przestał się jakby liczyć z czytelnikiem, z jego możliwościami przyjęcia, zrozumienia, a który równocześnie dostrzegał, że „i słuchacz, i widz jest artystą” i jemu pozostawia trud konkretyzacji
Liryki lozańskie są wyrazem filozoficznych rozważań poety. To utwory, które zmuszają do refleksji nie tylko z uwagi na podjętą tematykę, ale także na zastosowaną przez poetę formę. Utwór Nad wodą wielką i czystą... ma charakter alegorycznyalegoryczny.
O lirykach Mickiewicza i Słowackiego. Eseje i studiaCały system środków literackich tego wiersza zamknięty jest kluczem alegorii. [...] Sens metaforyczny zasugerowano mniej programowo a bardziej lirycznie, w sposób niedopowiedziany, poetycko zaszyfrowany. Znaczenie obrazu odczuwamy tu raczej, niż rozumiemy; przeżywamy lirycznie, dalecy od sfery przekonywania, rozumowania, czy widzenia naocznie. Obraz u końca drogi poetyckiej Mickiewicza staje się transpozycją jakiejś trudno wyrażalnej, niejasno skrystalizowanej, a przecie urzekającej, przejmującej wartości lirycznej. Wiedzie nas ku elegijnej zadumie nad życiem, nad śmiercią, nad sensem naszego istnienia.
Utwór, podobnie jak inne liryki lozańskie, jest refleksją o charakterze ponadczasowym. Jako jeden z ostatnich tekstów Mickiewicza uznawany jest za poetycki wyraz doświadczeń życiowych pisany z perspektywy dojrzałego człowieka.
Nad wodą wielką i czystą...Nad wodą wielką i czystą
Stały rzędami opokiopoki;
I woda tonią przejrzystą
Odbiła twarze ich czarne.Nad wodą wielką i czystą
Przebiegły czarne obłoki;
I woda tonią przejrzystą
Odbiła kształty ich marne.Nad wodą wielką i czystą
Błysnęło wzdłuż i grom ryknął;
I woda tonią przejrzystą
Odbiła światło, głos zniknął,
A woda, jak dawniej czysta,
Stoi wielka i przejrzysta.Tę wodę widzę dokoła
I wszystko wiernie odbijam,
I dumne opoki czoła,
I błyskawice pomijam.Skałom trzeba stać i grozić,
Obłokom deszcze przewozić,
Błyskawicom grzmieć i ginąć, —
Mnie płynąć, płynąć i płynąć!…
Wiersz stanowi przykład pejzażu wewnętrznego, poprzez opis górskiego jeziora podmiot liryczny snuje bowiem refleksje na temat życia i opisuje własne doświadczenia tudzież stany emocjonalne. Przestrzeń jeziora, a ściślej mówiąc – woda – staje się tu metaforą tego, co osobiste, co związane z mentalnością. Jezioro będące przedmiotem opisu poety, zostaje ukazane w różnych stanach: początkowo spokojne, przejrzyste, potem nadciąga nad nie burza, w lustro wody biją gromy. Utwór kończy się swoistym zrównaniem podmiotu lirycznego z elementami pejzażu, każdy bowiem ma swoje zadania: obłoki przenoszą deszcz, błyskawice grzmią, podmiot liryczny – z którym możemy utożsamiać samego Mickiewicza – ma za zadanie płynąć.
Te ostatnie słowa skłaniają do refleksji – co bowiem należy przez nie rozumieć? Wydaje się, że wers o konieczności płynięcia stanowi zadumę nad przemijaniem, jest więc włączeniem motywu vanitas, czyli marności świata. Ten kulturowy topos koncentruje się wokół ulotności ludzkiego życia i nieuchronności przemijania. Owo płynięcie, podkreślone przez podmiot liryczny, z jednej strony świadczy o stałości, z drugiej jednak kojarzy się ze zmiennością wody, z upływem czasu.
Słownik
(gr. allēgoréo – mówię w przenośni, obrazowo) – w literaturze i sztuce: postać, motyw lub fabuła mające poza znaczeniem dosłownym stały umowny sens przenośny
wyrażenie stanu ducha poprzez przedstawienie przyrody splecione z przeżyciem wewnętrznym podmiotu mówiącego, ukazanie uczuć i stanów wewnętrznych bohatera przez opisy natury
strofa ośmiowersowa, w której wers pierwszy powtarza się jako czwarty i siódmy, a drugi występuje ponownie jako ostatni
(łac. vanitas - marność) – motyw marności świata wywodzący się z biblijnej Księgi Koheleta: Vanitas vanitatum et omnia vanitas – „Marność nad marnościami i wszystko marność” (Kh 1,2); nawiązuje do ulotności ludzkiego życia, próżności, daremności starań oraz nieuchronności przemijania