Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dworskie i magnackie rezydencje

Pod koniec lat 20. XVII w. w Warszawie ukończono przebudowę Zamku Królewskiego. Była to inwestycja pierwszego króla z dynastii Wazów − Zygmunta III. Budynek miał łączyć funkcje głównej siedziby monarchy i niektórych urzędów oraz miejsca obrad sejmu i senatu. Jest to przykład budowli wczesnobarokowej, która nosi znamiona renesansu. Cechuje ją surowa, prosta elewacja i zaokrąglone wejście do budynku, wiodące przez wieżę zegarową. Oś konstrukcyjną wyznaczają linie poziome.

RN9yBFDrWi99Y
Zamek Królewski w Warszawie, widok współczesny. Zwróć uwagę, że pomieszczenia na pierwszym piętrze były wyższe niż pokoje na pozostałych kondygnacjach. Mieściły się tu sale o charakterze reprezentacyjnym. Fachowo tę część budynku nazywamy piano nobile (franc. bel-étage – piękne piętro).
Źródło: fot. Marcin Białek, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RrkgEmQHcN3oz
Kolumna Zygmunta III Wazy w Warszawie, widok współczesny. Chcąc upamiętnić dokonania swojego ojca, Władysław IV w 1644 r. ufundował kolumnę Zygmunta. Stanęła ona przed Zamkiem Królewskim. Jaki wizerunek władcy kreuje posąg? Które elementy graficzne o tym świadczą?
Źródło: fot. Adrian Grycuk, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Innym projektem zrealizowanym na polecenie Zygmunta III była budowa Zamku Ujazdowskiego w Warszawie. Budynek ma prostą fasadę i stromy dach, a każdy narożnik wieńczy sześcioboczna wieża. Wzniesiono go na planie kwadratu, a wewnątrz zaprojektowano arkadowy dziedziniec.

Idąc w ślady monarchów, również magnateria realizowała imponujące przedsięwzięcia. Przykładowo kanclerz wielki koronny i biskup Jakub Zadzik zlecił budowę Pałacu Biskupów Krakowskich w Kielcach. Tak jak Zamek w Ujazdowie ma on zamknięty wewnętrzny dziedziniec, stromy dach i oszczędną w zdobienia fasadę. Postawiono go na planie kwadratu z wieżami w narożnikach.

R1GdUzymE3SQI
Pałac Biskupów Krakowskich w Kielcach, widok współczesny.
Do którego budynku łatwiej było dotrzeć, biorąc pod uwagę topografię terenu: do Zamku Ujazdowskiego czy do Pałacu Biskupów Krakowskich w Kielcach?
Źródło: fot. Jakub Hałun, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Rezydencje z drugiej połowy XVII w. coraz częściej stawiano na planie prostokąta. Tak było w przypadku pałacu Krasińskich (Rzeczypospolitej) w Warszawie, który powstał dla wojewody płockiego Jana Dobrogosta Krasińskiego według założeń cenionego architekta z Niderlandów Tylmana z Gameren. TympanonytympanonTympanony zdobią płaskorzeźby autorstwa gdańskiego rzeźbiarza Andreasa Schlütera. W odróżnieniu od wcześniej przywołanych przykładów pałac Krasińskich nie jest zamkniętą bryłą – budynek główny leży na osi między dziedzińcem przed pałacem a znajdującym się na jego tyłach ogrodem. Tego typu pałace wzorowano na projektach francuskich, dlatego nazywa się je entre cour et jardin (franc., między dziedzińcem a ogrodem).

RAd71zGScXRQZ
Bernardo Bellotto, Pałac Krasińskich, fragment obrazu, 1778 r. Zauważ, że w poszczególnych częściach budynku okna miały różny kształt.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RjU92zj5hibMV
Autor nieznany, pałac Krasińskich od strony ogrodu, 1805 r. W okresie baroku ogród był niedostępny dla osób z zewnątrz. Zmieniło się to w 1766 r., kiedy został on otwarty dla publiczności.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Turyści chętnie dziś odwiedzają letnią rezydencję królewską w Wilanowie, wybudowaną przez Jana III Sobieskiego w latach 1681−1696. Budynek jest niższy i bardziej udekorowany niż pałace z początku stulecia.

1

Pałace budowane w centrach miast wyglądały całkiem inaczej niż te podmiejskie, stawiane na dużych działkach. Wciśnięte między inne budynki, rzadko miały ogrody albo były one bardzo małe. Przykładem może być pałac Lubomirskich we Lwowie, postawiony przez marszałka wielkiego koronnego Stanisława Lubomirskiego na początku lat 60. XVIII w.

R1dfy5zvNGKQZ
Pałac Lubomirskich we Lwowie, widok współczesny. Budynek powstał w miejscu dwóch kamienic i pięciu domów.
Źródło: fot. Haidamac, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
R8jDRLY3icSzV
Nagranie filmowe dotyczące dworskich i magnackich rezydencji oraz architektury polskiego baroku.

Duże znaczenie odegrał także mecenat mieszczański, dzięki któremu wznoszono nowe budowle i fundowano dzieła sztuki. Kwitł on przede wszystkim w Gdańsku, Krakowie i we Lwowie.

Kościoły

Rzeczpospolita była jednym z krajów, które przyjęły postanowienia soboru trydenckiegosobór trydenckisoboru trydenckiego i gorliwie wcielały je w życie. Szerzeniem kontrreformacjikontrreformacjakontrreformacji zajęli się duchowni, wspierani przez kolejnych władców. Szczególnie aktywni na tym polu okazali się sprowadzeni do Polski w 1564 r. jezuicizakon jezuitów, jezuicijezuici. Kościoły budowane pod koniec XVI i w XVII wieku przypominały ich macierzystą świątynię w Rzymie – Il Gesù. Jednymi z pierwszych w Rzeczypospolitej były kościoły Bożego Ciała w Nieświeżu oraz Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Krakowie.

W XVII wieku zaczęto też w Polsce stawiać kalwarie – zespoły obiektów, symbolizujące stacje męki pańskiej, ułatwiające odgrywanie Drogi Krzyżowej. Pierwsza polska kalwaria powstała w 1600 r. pod Krakowem z inicjatywy wojewody krakowskiego, Mikołaja Zebrzydowskiego. Początkowo na szczycie wzgórza Żar stanął kościółek Ukrzyżowania, w kolejnych latach dobudowano do niej wszystkie kaplice drogi krzyżowej. W XVII wieku powstały jeszcze Kalwaria Wejherowska, Kalwaria Pacławska, czy Kalwaria Pakowska.

Wraz z upływem czasu zmieniały się trendy. Początkowo najsilniej oddziaływały wzorce włoskie, ale z czasem w Rzeczypospolitej uwidoczniły się również wpływy francuskie i niderlandzkie. W tzw. dojrzałym baroku, przypadającym na czasy panowania Jana II Kazimierza i Jana III Sobieskiego, stosowano różnobarwne materiały, przede wszystkim marmury (różowy i żółty) oraz alabastryalabasteralabastry (czarny dębnicki i biały). Architekci skomplikowali formy i zwiększyli ilość dekoracji. Fasada jezuicka wzorowana na kościele Il Gesù została wzbogacona o dwie wieże, a nad całością często dominowała wieloboczna wieża zwieńczona kopułą.

Polecenie 1

Spośród świątyni prezentowanych poniżej wskaż tę, która wyróżnia się konstrukcją na tle innych.

R19F91RHTeFyx1
Ilustracja przedstawia klasztor Filipinów na Świętej Górze w Głogówku koło Gostynia. Ma on wielką kopułę obitą zieloną blachą. Ma żółtą elewację z białymi fasadami. Otoczony murem z cegieł. Ilustracja przedstawia kolegiatę św. Anny w Krakowie. Jest to kościół znajdujący się przy drodze głównej. Ma jasnoróżową elewację oraz brązowe fasady. Wsparty jest kamiennymi kolumnami. Ma dwie wysokie wieże z kopułami. Ilustracja przedstawia kaplicę królewską w Gdańsku. Ma pomarańczową elewację z zielonymi oknami. Ma trzy kopuły. Znajduje się przy głównej ulicy. Ilustracja przedstawia kościół Bożego Ciała i klasztor Dominikanów we Lwowie. Na zdjęciu ukazano główną kopułę przy wejściu wraz z głównymi drzwiami. Kopuła pokryta jest zieloną blachą. Przed świątynią są zaparkowane samochody oraz spacerujący ludzie. Ilustracja przedstawia kościół Świętych Piotra i Pawła w Wilnie. Fasada na kształt kwadratu z dwoma wieżyczkami po bokach, czerwona blacha na dachu. Dwupoziomowa fasada, drzwi główne na środku. Wokół kościoła żółty kamienny mur. Ilustracja przedstawia klasztor w Pożajściu na Litwie. Jest to wąski a wysoki kościół o jasnej kremowej elewacji. Ma wielką kopułę oraz trzy wieżyczki, pokryte srebrną blachą.

W tzw. późnym baroku, przypadającym na ostatnie lata panowania Jana III Sobieskiego i czasy saskie, można zauważyć elementy klasycyzujące. Dostrzegamy je w warszawskich kościołach św. Kazimierza na rynku Nowego Miasta czy św. Antoniego z Padwy.

Nowo powstające świątynie wspomagały potrydencką odnowę Kościoła katolickiego − miały stanowić oprawę nabożeństw, wprowadzać wiernych w zachwyt i oswajać ich z tematyką biblijną za pomocą środków wizualnych (obrazów i rzeźb). Finansujący te inwestycje możni wierzyli, że poprzez fundacje zapewnią sobie zbawienie po śmierci. Dodatkowo w ten sposób dbali o swój prestiż. Własne kaplice grobowe zapewnili sobie litewscy Radziwiłłowie, którzy ufundowali kościół Bożego Ciała w Nieświeżu, oraz Pacowie, łożąc na kościół Świętych Piotra i Pawła na Antokolu w Wilnie. W Koronie Stanisław Herakliusz Lubomirski wystawił kościół św. Antoniego z Padwy w Warszawie.

Rzeźba

Barokowi artyści stawiali na kompozycje dynamiczne. Byli niezwykle dokładni, dbali o szczegóły i dążyli do ukazania emocji na twarzach rzeźbionych postaci. Istotną część zamówień ówczesnych rzeźbiarzy i kamieniarzy stanowiły dekoracje świątyń i rezydencji oraz nagrobki. Tak jak w przypadku architektury ważną rolę w ich pracy odgrywała kontrreformacja. Rzeźby miały przypominać odbiorcom o nieuchronności śmierci i przemijaniu, dlatego na nagrobkach i inskrypcjachinskrypcjainskrypcjach często znajdziemy klepsydry, czaszki, kości, palące się świeczki czy kościotrupy.

W tzw. wczesnym baroku, czyli w pierwszych dekadach XVII w., można zauważyć wpływy renesansowe. Stawiano przyścienne nagrobki, a zmarłego przedstawiano w  pozycji leżącej, pogrążonego w śnie. Później grobowce otrzymały całą oprawę architektoniczną, okazałą do tego stopnia, że niektóre przypominały małe ołtarze. Figura ukazująca zmarłego klęczała przed krzyżem lub była zwrócona w kierunku ołtarza. W połowie XVII w. kompozycje stały się bardziej dynamiczne i ekspresyjne, a całe postaci zostały zastąpione przez popiersia stawiane w niszach o bogatych zdobieniach. U schyłku epoki baroku pojawiły się medaliony, w których umieszczano rzeźbiarskie lub malarskie portrety zmarłych.

R4CkHgJyGGpDm
Nagranie filmowe dotyczące dworskich i magnackich rezydencji oraz rzeźb polskiego baroku.

Malarstwo

Cechą charakterystyczną malarstwa barokowego było zastosowanie światłocienia. Przeważały obrazy o charakterze religijnym, zdobiące wnętrza świątyń. Obok wyobrażeń śmierci, przypominających wiernym o jej nieuchronności, często malowano wizerunki świętych i Marii. Popularnością w tym czasie cieszyły się także sceny batalistyczne, sławiące zwycięstwa wojsk polsko‑litewskich. W Rzeczypospolitej tworzyli zarówno malarze rodzimi, jak i zagraniczni, głównie Włosi. Sztuka barokowa prężnie rozwijała się także w Prusach Królewskich. Rodzima szkoła malarska wydała wielu znakomitych artystów. Należą do nich m.in.: Bartłomiej Strobel, Jeremiasz Falck, Andrzej Stech, Adolf Boy.

Władcy pokochali portrety. Prekursorem w tworzeniu oficjalnych portretów reprezentacyjnych był Marcin Kober, który namalował m.in. portrety Anny Jagiellonki, Stefana Batorego i Zygmunta III Wazy. Z kolei Jana Kazimierza, Michała Korybuta Wiśniowieckiego i Jana III Sobieskiego uwiecznił Daniel Schultz.

Ewenementem na skalę europejską było pojawienie się w Rzeczypospolitej portretów trumiennych. Wykonywali je zwykle malarze cechowi na podstawie wcześniejszych wizerunków oraz opisów krewnych i przyjaciół zmarłego. Stanowiły one dekoracje katafalkówkatafalkkatafalków (tzw. castrum doloriscastrum doloriscastrum doloris − zamek boleści), ustawianych w kościele w czasie uroczystości pogrzebowych. Powstawały na cynowych, żelaznych albo srebrnych blachach, przypominających kształtem bok trumny (sześciokąt). Często portret wzbogacano herbem, inskrypcjami lub inicjałami zmarłego. Mężczyzn przedstawiano w bogatym stroju polskim albo zbroi, a kobiety w odświętnych sukniach, ozdobione biżuterią. Mężczyźni, dziewczęta oraz kobiety niezamężne mieli odkryte głowy, natomiast mężatki malowano w podróżnych czepkach.

Polecenie 2

Wskaż portrety trumienne.

R1MlablQNE2B7
Ilustracja przedstawia portret młodego mężczyzny w długim kremowym płaszczu magnackim z guzikami i futrzanym obszyciem wokół szyi oraz z czapką z pióropuszem na głowie. Na nogach ma żółte buty. Stoi on przy stole, jedną ręką opiera się na nim trzymając ją na książce, drugą trzyma się pod bokiem. Ilustracja przedstawia bardzo szczupłą kobietę. Ma jasną cerę oraz kręcone włosy. Ma czarną suknię z koronkowymi ozdobami. Siedzi obok stołu na którym znajdują się kwiaty. Ilustracja przedstawia portret starszej kobiety. Ma ona czepek na głowie oraz ozdobę z pereł. Ubrana z czarną koronkową suknię. Ma jasną cerę oraz łagodny wyraz twarzy. Ilustracja przedstawia portret rudego mężczyzny, ma wąsy. Ma jasne przenikliwe oczy oraz jasną piegowatą cerę. Ubrany z czerwoną szatę z białym futrem. Ilustracja przedstawia portret starszego mężczyzny ubranego w zieloną szatę oraz niebieską apaszkę. Ma on dłuższe siwe włosy oraz wąsy i zarost. Siedzi przy stole w bibliotece, w ręku trzyma pióro oraz księgę, obok znajduje się globus. Ilustracja przedstawia portret rudej kobiety z kręconymi włosami. Ma ona poważny wyraz twarzy oraz zmarszczone brwi. Na szyi ma naszyjnik z pereł. Ubrana z czerwoną suknię z białą koronką. Ilustracja przedstawia starszego mężczyznę. Ma on wąsy oraz jasne oczy. Ubrany w czerwoną szatę i czarną kamizelkę. Ilustracja przedstawia młodą kobietę o bardzo jasnej cerze. Ma jasne kręcone włosy. Ubrana w bogatą koronkową suknię z czarnego materiału. Posiada naszyjnik i bransoletę z bursztynu. W ręku trzyma kwiat.
RvrZDPBfAzac3
Nagranie filmowe dotyczące dworskich i magnackich rezydencji oraz malarstwa polskiego baroku.

Słownik

alabaster
alabaster

zbita, drobnoziarnista odmiana gipsu; wykorzystywany w celach dekoracyjnych i jako materiał rzeźbiarski

castrum doloris
castrum doloris

(łac., zamek boleści) jednorazowy wystrój katafalku, przygotowywany zwykle w związku z pogrzebem władcy, dostojnika świeckiego lub duchownego

inskrypcja
inskrypcja

(z łac. inscriptio) napis wyryty w kamieniu, metalu czy drewnie

katafalk
katafalk

(z wł. catafalco) podwyższenie, na którym umieszcza się trumnę podczas uroczystości pogrzebowych

kontrreformacja
kontrreformacja

(z łac. contra – przeciw + reformatio – przekształcenie) ruch w Kościele katolickim zapoczątkowany przez sobór trydencki, będący reakcją na reformację i dążący do wewnętrznej naprawy Kościoła; jej realizatorzy dbali o wykształcenie i moralność duchownych oraz szerzyli katechizm i nawoływali wiernych do wzmożonej pobożności

sobór trydencki
sobór trydencki

sobór powszechny obradujący z przerwami w latach 1545−1563; został zwołany przez papieża w odpowiedzi na szerzącą się w Europie reformację i coraz liczniejsze naciski środowisk kościelnych oczekujących reform; odrzucił główne idee reformacji i opracował program odnowy Kościoła, co zapoczątkowało kontrreformację

tympanon
tympanon

w architekturze pole umieszczone w portalu, wypełnione płaskorzeźbą albo gładkie

zakon jezuitów, jezuici
zakon jezuitów, jezuici

Towarzystwo Jezusowe (łac. Societas Iesu); katolicki zakon męski, założony w 1534 r. przez św. Ignacego Loyolę w Paryżu; celem Towarzystwa było wspieranie Kościoła rzymskokatolickiego poprzez pracę oświatową i misyjną; w wyniku narastającej krytyki ze strony filozofów oświecenia oraz konfliktów między władcami europejskimi a jezuitami papież Klemens XIV rozwiązał zakon w 1773 r.; został on przywrócony na początku XIX w. przez papieża Piusa VII

Słowa kluczowe

barok, malarstwo, architektura, rzeźba, kościoły, kontrreformacja, sobór trydencki, jezuici, kultura Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Rzeczypospolita Obojga Narodów

Bibliografia

M. Karpowicz, Barok w Polsce, Warszawa 1988.

Sztuka baroku: architektura, rzeźba, malarstwo, red. R. Toman, Könemann, 2004.

M. Rożek, Blaski i cienie baroku, Kraków 1992.

W. Tomkiewicz, Piękno wielorakie: sztuka baroku, Warszawa 1971.