Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Geneza Odysei

Obecna wiedza na temat okoliczności powstania Odysei jest szczątkowa. Na pewno została stworzona później niż inne dzieło HomeraHomerHomeraIliada. Na przestrzeni dekad naukowcy wysunęli jednak wiele hipotez dotyczących jej autorstwa. Pojawiały się opinie, że oba eposy mają innych twórców, gdyż styl jakimi są napisane jest diametralnie odrębny. Oficjalnie to Homerowi przypisuje się kreację Odysei, a wyraźne różnice warsztatowe mają wynikać ze stopniowego rozwoju talentu literackiego tego greckiego ojca epiki.

Kanwą dla obu eposów są wydarzenia, jakie miały miejsce podczas, toczącej się między siłami greckimi a armią Troi, Wojny Trojańskiej, która według mitów trwała dziesięć lat. To lokalne starcie datowane jest przez archeologów na ok. 1200 r. p.n.e. Sam Homer przyszedł na świat dopiero cztery wieki później. Podczas pisania IliadyOdysei korzystał więc z żywych przekazów ustnych, które zachowały się w opowieściach śpiewanych przez wędrownych pieśniarzy. W dwudziestu czterech księgach (pieśniach) nakreślonych heksametremheksametrheksametrem, Homer przetworzył i skomponował owe legendy w spójną, fabularną całość.

Jan Parandowski Homer

Homer wyszedł z tradycji epickiej, zapewne długiej. Wziął z niej język, heksametr i ten styl, którego najbardziej znamienną cechą są powtarzające się epitety, zwroty i określenia. (…) Jedną trzecią wierszy obu poematów stanowią te niezmienne formuły, spadek po nieznanych poetach, którzy ukształtowali tradycję epicką.

1 Źródło: Jan Parandowski, Homer, [w:] Homer, Odyseja, tłum. Jan Parandowski, Warszawa 1998, s. 7.

Odyseja jako epos

Iliada oraz Odyseja są przykładami eposu, czyli najstarszego gatunku epickiego niejednokrotnie utożsamianego z epopeją. Epos jest utworem fabularnym, zazwyczaj pisanym wierszem. Na jego fabułę składa się wiele wątków, które w toku narracji przenikają się. Przedstawiona historia opowiada o heroicznych czynach i życiu bohatera lub bohaterów i rozgrywa się na tle istotnych oraz doniosłych, historycznych lub legendarnych wydarzeń. Epos wyrasta bowiem z pierwotnego żywiołu opowieści, które mają spajać społeczeństwo i nadawać mu tożsamość poprzez przywoływanie wspólnych mitów założycielskich. Z tego powodu w tradycji europejskiej literatury eposy bardzo często nawiązują do losów konkretnych państw i narodów, przedstawiając ich walkę o niepodległość.

Iliada oraz Odyseja są pierwowzorami epopei i czerpią wzorce stylistyczne z tradycji oralnej. W tradycji łacińskiej za pierwsze dzieło tego gatunku uważa się Eneidę Wergiliusza. Innymi, późniejszymi przykładami eposów są m.in. Farsalia Lukana, Raj utracony Johna Miltona, Pan Tadeusz Adama Mickiewicza.

Homer Odyseja

Pieśń szósta

Przybycie Odyseusza do Feaków

Usypiał boski tułacz Odys; sen już spada
Twardy na złamanego trudem. Wraz Pallada
Idzie w grodziec Feaków, leżący precz daléj.
Przedtem oni w szerokiej Hyperii mieszkali,
Gdzie wojenne Kyklopy mając za sąsiady,
Wciąż nękanych od pewnej tratując zagłady,
Wywiódł ich Nausitoos, on, bogom podobny,
I osadził na Scherii, kędy kraj zasobny,
A od ludzi daleki; miasto zamknął w tyny,
Zbudował domy, chramy, grunt rozdał na gminy −
Lecz kerą zwalon, zstąpił w Hadesu podziemie.
Dziś mądry król Alkinoj wziął w rządy to plemię

2 Źródło: Homer, Odyseja, tłum. Lucjan Siemieński, Gdańsk 2000, s. 62.
RJDWpaej9rDBS1
Obraz przedstawia fragment miasta i płynącą przy jego brzegu rzekę. Znajdują się tu liczni ludzie, idą, bawią się, rozmawiają, pływają w rzece.
Apollonio di Giovanni, Marco del Buono, Przygody Odyseusza, ok. 1460
Źródło: domena publiczna.

Odys jako homo viator

Najważnejszym i pierwotnym przykładem homo viatora (łac. podróżny, wędrowiec), którego wieloletnia tułaczka staje się uniwersalną metaforą ludzkiego życia, jest Odyseusz.

Ten klasyczny przykład toposu homo viator w ujęciu Homera ilustruje dzieje powrotu greckiego wojownika Odysa z trwającej 10 lat wojny trojańskiej do ojczystej Itaki. Homer skupia się na jednostkowym przedstawieniu przygód, których doświadcza bohater. Jego wędrówka po baśniowych krainach (sytuowanych przez wielu badaczy Odysei na wybrzeżach i wyspach Morza Śródziemnego), pełna niebezpieczeństw i cierpień, zainspirowała twórców kolejnych epok do ugruntowania i zmetaforyzowania tej opowieści. Bardzo szybko topos tułaczki Odysa przeniknął do wielu dziedzin ludzkiej aktywności oraz do różnych kulturowych kręgów. Już najstarsi Ojcowie Kościoła (np. św. Augustyn czy św. Jan Chryzostom), jak również średniowieczni filozofowie chrześcijańscy (np. św. Tomasz z Akwinu i św. Bonawentura) dostrzegli niezwykły potencjał tej historii, widząc w niej analogię do ziemskiej egzystencji człowieka, która łączy się z nieprzerwaną wędrówką po szlaku życia, wędrówką ku zbawieniu, od narodzin do śmierci. Zauważono wówczas pewne analogie pomiędzy tułaczką Odyseusza a życiem Abrahama, który podążając za głosem wiary, opuścił dom rodzinny i poszedł przez siebie, choć jeszcze nie wiedział, dokąd zaprowadzi go Bóg (zob. Hbr 11,8). Topos homo viator zagościł więc na stałe w literaturze i sztuce europejskiej, a do najsłynniejszych jego realizacji zaliczyć można m.in. powieści Miguela de Cervantesa Don Kichote z La Manchy i Daniela Defoe Robinson Crusoe.

Homer Odyseja

Pieśń pierwsza

Zgromadzenie bogów. Rady Ateny dla Telemacha

Muzo! Męża wyśpiewaj, co święty gród Troi
Zburzywszy, długo błądził i w tułaczce swojej
Siła różnych miast widział, poznał tylu ludów
Zwyczaje, a co przygód doświadczył i trudów!
A co strapień na morzach, gdy przyszło za siebie
Lub za swe towarzysze stawić się w potrzebie,
By im powrót zapewnić! Nad siły on robił,
Lecz druhów nie ocalił: każdy z nich się dobił
Sam, głupstwem własnym. Czemuż poświęcone stada
Heliosowi pojadła niesforna gromada?
Za karę bóg też nie dał cieszyć się powrotem.
Jak było? Powiedz, córo Diosa, coś o tem!

inwokacja Źródło: Homer, Odyseja, tłum. Lucjan Siemieński, Gdańsk 2000, s. 4.

Słownik

heksametr
heksametr

(gr. hexámetros - sześciomiarowy) - forma wiersza (miara wierszowa) ma podniosły i pełen powagi charakter, występuje głównie w eposie

Homer
topos
topos

(gr. tópos koinós, łac. locus communis – miejsce wspólne) – powtarzający się motyw, występujący w obrębie literatury i sztuki zbudowany na fundamencie dwu wielkich tradycji śródziemnomorskich: antycznej i biblijno‑chrześcijańskiej. Wskazuje na jedność, ciągłość kulturową danego kontynentu czy na istnienie pierwotnych wzorców myślenia człowieka. Topos budowany jest na zasadzie obrazu mającego na celu opis jakiejś sytuacji (np. topos tonącego okrętu w Kazaniach Skargi)