Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Nazwą „wieki średnie” objęli całe tysiąclecie po upadku cesarstwa zachodniorzymskiego (476–1453) przedstawiciele ery nowożytnej, działający w epoce odrodzenia humaniści, krytycznie oceniający ubiegłe wieki, które, według nich, zaprzeczyły dziedzictwu antyku. Na kolejne epoki utrwalili oni pogląd, podważany dopiero w XX w., o zacofaniu i ciemnocie średniowiecza. „Odrodzenie” tradycji starożytnej w XV w. było dla nich krokiem we właściwym kierunku na drodze rozwoju kultury europejskiej.

Tymczasem kultura średniowiecza ani tak radykalnie nie odcinała się od starożytności (kontynuując np. myśl Arystotelesa czy Platona, nawiązując do literatury i architektury zwłaszcza rzymskiej, pielęgnując ówczesny język uniwersalny – łacinę), ani nie była tak jednostronna, jaką chcieli ją widzieć humaniści renesansowi. Charakterystyczny dla niej był uniwersalizm, który opierał się na wspólnym dla warstw wykształconych Europy języku – łacinie – oraz wspólnych ideałach, właściwych religii chrześcijańskiej. Wspólne były również ideały rycerskie, zakładające gotowość służenia swemu panu, obrony granic, a także chrześcijaństwa (wtedy właśnie rozkwitła idea krucjat jako świętych wojen przeciwko niewiernym, powstały zakony rycerskie) oraz dworności wobec kobiet i służenia ze szczególnym oddaniem wybranej damie. Niższe warstwy również skupiały się np. wokół cechów rzemieślniczych, mających określone reguły i zasady funkcjonowania. Ta świecka kultura wykształciła własne wzory osobowe: rycerza, kochanka i władcy. Pod wpływem Kościoła natomiast powstały wzorce świętych – ascetówascezaascetów lub męczenników.

Filozofia

Filozofia średniowieczna była na ogół ściśle związana z religią chrześcijańską. Jej nawiązania do filozofii starożytnej często polegały na poszukiwaniu cech zbieżnych z chrześcijańskim światopoglądem.

ROpiEUNjtoktK1
Źródło: Philippe de Champaigne, Św. Augustyn, Wikimedia Commons, domena publiczna.

św. Augustyn (354–430) – jeden z najbardziej znanych filozofów chrześcijańskich. Miał bardzo ciekawe życie, odbiegające od stereotypu świętego. Jako młody człowiek prowadził nieuporządkowany tryb życia, długo też i burzliwie poszukiwał drogi duchowego rozwoju ku rozpaczy swej żarliwie wierzącej matki, św. Moniki. Po nawróceniu stworzył własny system filozoficzny, zwany augustynizmem, w którym wspierając się autorytetem Platona, starał się udowodnić istnienie Boga, głosił dualizm świata i człowieka (składających się z elementu duchowego i materialnego, duszy i ciała). Pierwotnie propagował radykalny dualizm dobra i zła, ale później zaczął zwalczać ten pogląd jako heretycki (manicheizm), uznając, że zarówno człowiek jak i świat jest z natury dobry, ponieważ został stworzony przez dobrego Boga. Zło wynika z wolnej woli człowieka: może on wybrać miłość i dobro (Boga) albo brak dobra (zło). Według Augustyna prawdziwe poznanie jest możliwe dzięki intuicji i oświeceniu (iluminacji) pochodzącemu od Stwórcy. To w Nim jest naturalny ludzki początek i kres (niespokojne jest serce moje, dopóki nie spocznie w Tobie – to jedno z najczęściej cytowanych zdań św. Augustyna z jego najbardziej znanego dzieła, będącego rodzajem duchowej autobiografii, a nazwanego przez autora Wyznaniami). Ważnym pojęciem była też dla Augustyna predestynacja, czyli idea przeznaczenia związana z łaską Bożą, koniecznie potrzebną do zbawienia. Jej brak prowadził do pośmiertnego potępienia. Oprócz Wyznań św. Augustyn napisał traktaty filozoficzne O Trójcy i O Państwie Bożym.

RkQCTZJywPtbT1
Źródło: Benozzo Gozzoli, Triumpf św. Tomasza z Akwinu, 1471, Wikimedia Commons, domena publiczna.

św. Tomasz z Akwinu (Akwinata, 1225–1274) – jeden z najbardziej wpływowych i dyskutowany do dziś filozof średniowiecza. Jego system został nazwany tomizmem i nawiązywał nie do Platona, lecz do Arystotelesa. Zapoczątkował trwający w Kościele przez następne stulecia spór między augustynizmem (pośrednio z Platonem) i tomizmem (pośrednio z Arystotelesem). Tomasz uważał, że podstawą poznania jest nie iluminacja, lecz postrzeżenie zmysłowe, a przedmiotem – nie idee, ale zmysłowo poznawalne byty, które są ściśle zhierarchizowane: od człowieka poprzez anioły do Boga jako Istoty Najwyższej. Swoje poglądy wyłożył w dwu obszernych dziełach: Summie filozoficznejSummie teologicznej.

Filozofia św. Tomasza wywodzi się z najpopularniejszego w średniowieczu nurtu filozoficznego zwanego scholastyką (główne założenia tego nurtu to: możliwość rozumowego wyjaśniania prawd wiary, zaufanie do autorytetów, ścisłość i logika wykładu).

Sztuka

W sztuce średniowiecza wyróżnia się zasadniczo dwa dominujące style: romański i gotycki. Sztukę wcześniejszego okresu (do XI w.) określa się mianem sztuki przedromańskiej, była ona jednak dość niejednorodna, rozwijając tradycje różnych plemion, później narodów. Do dziś przetrwały głównie przykłady wyrobów rzemieślniczych, złotniczych i rzeźbiarskich. Próbę narzucenia powszechnego stylu w sztuce podjął Karol Wielki, który miał ambicje wskrzeszenia cesarstwa rzymskiego. Sztuka karolińska nawiązywała więc do rzymskiego antyku. Za przykład tej sztuki podaje się zespół pałacowy Karola Wielkiego w Akwizgranie (dziś Aachen).

Okres od XI do XIII w. to rozwój stylu romańskiego (pojęcie wprowadzone na początku XIX w.). Charakteryzował się on elementami przejętymi z architektury starożytnego Rzymu (stąd nazwa), takimi jak: półkolisty łuk oraz filary, kolumny, arkady i sklepienia znane z term i amfiteatrów. Była to głównie architektura sakralna, związana z ruchem pielgrzymkowym i rozkwitem zakonów (opactwa benedyktyńskie i cysterskie).

RokTwEDHEE9C21
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Przykłady architektury romańskiej
    • Elementy należące do kategorii Przykłady architektury romańskiej
    • Nazwa kategorii: W Europie
      • Elementy należące do kategorii W Europie
      • Nazwa kategorii: Opactwo Cluny we Francji
      • Nazwa kategorii: Bazylika św. Marka w Wenecji
      • Nazwa kategorii: Plac Cudów w Pizie
      • Nazwa kategorii: Katedra w Durham w Wielkiej Brytanii
      • Koniec elementów należących do kategorii W Europie
    • Nazwa kategorii: W Polsce
      • Elementy należące do kategorii W Polsce
      • Nazwa kategorii: Opactwo benedyktynów w Tyńcu
      • Nazwa kategorii: Kościoły św. Wojciecha i św. Andrzeja w Krakowie
      • Nazwa kategorii: Krypta św. Leonarda w Katedrze Wawelskiej
      • Nazwa kategorii: Kościół św. Jakuba w Sandomierzu
      • Nazwa kategorii: Kolegiaty w Kruszwicy i Tumie
      • Nazwa kategorii: Katedra gnieźnieńska (tu: drzwi z brązu)
      • Koniec elementów należących do kategorii W Polsce
    • Nazwa kategorii: Rzeźba
      • Elementy należące do kategorii Rzeźba
      • Nazwa kategorii: Rzeźbiarskie elementy na portalach, tympanonach, filarach i drzwiach kościołów
      • Nazwa kategorii: W brązie i drewnie: Drzwi Gnieźnieńskie; Madonna z Krużlowej
      • Koniec elementów należących do kategorii Rzeźba
    • Nazwa kategorii: Inne
      • Elementy należące do kategorii Inne
      • Nazwa kategorii: Inicjały w książkach (np. Biblia z Winchester)
      • Nazwa kategorii: witraże w katedrze w Augsburgu (najstarsze zachowane)
      • Nazwa kategorii: malarstwo freskowe
      • Nazwa kategorii: mozaika ścienna, np. w apsydzie kościoła S. Maria in Trastevere w Rzymie
      • Nazwa kategorii: mozaika ścienna, np. w bazylice św. Marka w Wenecji
      • Koniec elementów należących do kategorii Inne
      Koniec elementów należących do kategorii Przykłady architektury romańskiej

Od XII w. zaczynają powstawać budowle w stylu gotyckim, który rozkwita w Europie w XIII i XIV w., trwając jeszcze do początków XVI. Nazwy „gotyk” użył jako pierwszy Giorgio Vasari – włoski biograf artystów i znawca sztuki, działający w epoce odrodzenia. Uważał, że styl ten jest barbarzyński i obcy kulturze europejskiej (stąd nawiązanie do Gotów, którzy w czasie wędrówek ludów niszczyli sztukę starożytnego Rzymu). Gotyk zaznaczył się także przede wszystkim w architekturze sakralnej. W przeciwieństwie do poprzedniego stylu budowano raczej z cegły niż z kamienia, kościoły były wielonawowe z licznymi kaplicami (nie tak zwarte jak romańskie), o strzelistej, niemal koronkowej sylwecie, z wysokimi oknami witrażowymi. Powstają wspaniałe, wielkie ołtarze rzeźbione w drewnie, krucyfiksy i kamienne nagrobki. W malarstwie to czas przejścia od płaskiego do przestrzennego, trójwymiarowego obrazu.

R1GC9R3BKfwOC1
Obraz panoramiczny przedstawia korowód ludzi i kościotrupów. Stoją oni na przemian. Wśród ludzi są mnisi, biskupi, królowie i królowe, chłopi, mieszczanie. Wszyscy zmierzają do siedzącego na tronie szkieletu, obok niego stoi otwarta wielka księga. U stóp leży motyka i łopata.
Źródło: Janez iz Kastva, Taniec śmierci, 1490, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Jednym z popularnych motywów w malarstwie (a także literaturze) jest taniec śmierci (fr. danse macabredanse macabredanse macabre) – przedstawienie postaci należących do różnych stanów w korowodzie ze śmiercią, która ma na ogół postać kościotrupa z kosą. Przypuszcza się, że powstawały one w XIV w. pod wpływem szalejących w Europie epidemii, kiedy to naocznie można się było przekonać, że śmierć nie oszczędza nikogo.

R1cWLUDKg5tRK1
Obraz panoramiczny przedstawia korowód ludzi i szkieletów znajdujących się na zielonej łące. Po lewej stronie znajduje się ksiądz na ambonie. Od niego, w prawą stronę ciągnie się korowód. Na początku znajduje się siedzący kościotrup grający na instrumencie, następnie kościotrup dźwigający na ramieniu drewniana belkę. , za nim mężczyzna w stroku papieskim, z mitrą na głowie i krucyfiksem w lewej dłoni. Trzyma go za rękę kościotrup, podobnie jak kolejnego mężczyznę w stroju królewskim, koronie na głowie z mieczem i jabłkiem w dłoni. Za nim kolejny kościotrup, następnie kobieta w długiej, zdobnej sukni i czepcu na głowie, za nią kościotrup i mężczyzna w stroju biskupim, w kapeluszu na głowie. Pod obrazem, na długiej wstędze znajdują się zapisane po łacinie teksty.
Źródło: Bernt Notke, Taniec śmierci , 1475/1499, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Innymi popularnymi tematami, zwłaszcza w rzeźbie późnogotyckiej, były: pieta (z wł. Miłosierdzie; postać Maryi z ciałem zabitego Syna na kolanach) i tzw. piękne Madonny, przedstawiające Maryję jako wzór urody (zgodnie z kanonem panującym w epoce) i elegancji, z Dzieciątkiem w ramionach. Rozkwit przeżywała w XIV w. sztuka iluminacji książkowej. Miniatury, zdobiące psałterze czy modlitewniki, były coraz bardziej realistyczne, przedstawiały codzienne życie, architekturę, przyrodę. Do dziś zadziwia ich barwność i bogactwo szczegółów. Do arcydzieł należą tu miniatury braci Limburg w Bardzo bogatych godzinkach księcia de Berry (ok. 1416).

R1SjlBjSqfGdE1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Przykłady architektury gotyckiej
    • Elementy należące do kategorii Przykłady architektury gotyckiej
    • Nazwa kategorii: w Europie
      • Elementy należące do kategorii w Europie
      • Nazwa kategorii: Katedra Notre-Dame w Paryżu
      • Nazwa kategorii: Ratusz w Brukseli
      • Nazwa kategorii: Katedry w Chartres, Reims i Amiens
      • Koniec elementów należących do kategorii w Europie
    • Nazwa kategorii: W Polsce
      • Elementy należące do kategorii W Polsce
      • Nazwa kategorii: Katedra św. Jana Chrzciciela we Wrocławiu
      • Nazwa kategorii: Kościół św. Jakuba w Toruniu
      • Nazwa kategorii: Kolegiata w Wiślicy
      • Nazwa kategorii: Kościół Mariacki w Krakowie
      • Nazwa kategorii: Zamek krzyżacki w Malborku
      • Nazwa kategorii: Ratusze w Toruniu i Gdańsku
      • Nazwa kategorii: Dwór Artusa w Gdańsku
      • Koniec elementów należących do kategorii W Polsce
    • Nazwa kategorii: Rzeźba
      • Elementy należące do kategorii Rzeźba
      • Nazwa kategorii: Ołtarz Wita Stwosza w kościele Mariackim w Krakowie
      • Koniec elementów należących do kategorii Rzeźba
    • Nazwa kategorii: Malarstwo
      • Elementy należące do kategorii Malarstwo
      • Nazwa kategorii: Giotto (ok. 1266–1337), "Kazanie św. Franciszka do ptaków" (fresk)
      • Nazwa kategorii: Jan van Eyck (1390–1441), "Św. Hieronim w pracowni"; "Portret małżonków Arnolfinich"
      • Nazwa kategorii: Hans Memling (ok. 1440–1494), "Ołtarz Sądu Ostatecznego", tryptyk
      • Koniec elementów należących do kategorii Malarstwo
      Koniec elementów należących do kategorii Przykłady architektury gotyckiej

Bogurodzica

R1Fff7n2snZYs1
Rękopis Bogurodzicy przechowywany w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, 1408
Źródło: Polona, domena publiczna.

W IX w., obok dzieł łacińskich, zaczęły pojawiać się w Europie utwory poetyckie w językach narodowych, m.in. dwa poematy chrystologiczne po niemiecku. We Francji natomiast powstaje Kantylena o św. Eulalii – utwór dokumentujący przejście od języka romańskiego do średniowiecznego francuskiego (w polskim piśmiennictwie ten zabytek bywa nazywany francuską Bogurodzicą).

W Polsce po przyjęciu chrztu rozkwita łacińska poezja religijna. Bogurodzica jest pierwszym zachowanym tekstem poetyckim w języku polskim. Data jej powstania nie jest pewna. Pierwodruk znamy ze Statutu Łaskiego (1506). Łaski przypisał jej autorstwo św. Wojciechowi, co jednak wydaje się mało prawdopodobne. Pierwszy rękopis z tekstem utworu (wraz z nutami) pochodzi z 1407 r. Z XV w. zachowało się około dziesięciu rękopisów. Według Długosza i wcześniejszej łacińskiej kroniki, Bogurodzicę śpiewali rycerze przed bitwą pod Grunwaldem. Obecnie przyjmuje się XIII w. za najbardziej prawdopodobny czas powstania pieśni.

Pieśń składa się z 22 strof. Pierwsza i druga są najstarsze. Interesujące jest to, że w nazwanej od pierwszego słowa tekstu pieśni, powszechnie uważanej za maryjną, naprawdę tylko pierwsza zwrotka odnosi się do Matki Boskiej. Druga jest modlitwą skierowaną do Jezusa (Bożyca, czyli Syna Bożego). Późniejsze zwrotki można podzielić na dwie części, z których pierwsza nawiązuje do liturgii wielkanocnej, a druga do męki Chrystusa i świętych. Bogurodzica napisana jest typowym dla średniowiecza wierszem zdaniowo‑rymowym, co oznacza, że wers obejmuje cały człon składniowy (zdanie, równoważnik zdania) i zawiera rymy zewnętrzne, a także wewnętrzne. Liczba sylab w wersie nie jest stała.

R7OUQq2gIdifc1
Ikona sakralna stworzona metodą bizantyjską, przedstawiająca Maryję z dzieciątkiem
Źródło: Ewa Szlempo, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Plastycznym odpowiednikiem Bogurodzicy są liczne w średniowieczu i w okresie późniejszym przedstawienia Deesis (gr. modlitwa, prośba) – obrazy ukazujące Matkę Boską i Jana Chrzciciela jako pośredników między Bogiem a ludźmi, wstawiających się za wiernymi do Chrystusa królującego na tronie.

W kolejnych wiekach Bogurodzica jest wspominana jako symbol wspólnoty narodowej i ważny znak tożsamości Polaków. Piszą o niej w epoce odrodzenia: Łukasz Górnicki, Jan Kochanowski, Piotr Skarga. Barokowy poeta polsko‑łaciński Maciej Sarbiewski przełożył pieśń na łacinę jako hymn rycerski Polaków (pierwsza połowa XVII w.). W tym samym czasie nawiązuje do niej Wespazjan Kochowski. W dobie oświecenia przypomina ją, umieszczając na początku swych Śpiewów historycznych (1816), Julian Ursyn Niemcewicz. W romantyzmie, w czasie powstania listopadowego, Juliusz Słowacki tworzy sugestywną parafrazę (Hymn, XII 1830), zaczynającą się od słów: Bogarodzica! Dziewico!/ Słuchaj nas, Matko Boża,/ To ojców naszych śpiew.

Legenda o św. Aleksym

Polski tekst LegendylegendaLegendy o św. Aleksym zapisany został prawdopodobnie w 1454 roku w zbiorze zawierającym różne łacińskojęzyczne dzieła o charakterze religijnym. Nie jest to z pewnością oryginał – nieznany kopista zanotował tylko część utworu, tzn. 241 wersów. Nie wiadomo, kiedy ułożono oryginał, ale początków opowieści o św. Aleksym należy poszukiwać już w drugiej połowie V wieku na terenie Syrii. Była to historia bezimiennego bohatera, określanego jako Święty Książę lub Mąż Boży. W VI stuleciu dotarła do Bizancjum, gdzie na przełomie VIII i IX wieku zmodyfikowano jej treść. Główna postać otrzymała imię Aleksy, co można rozumieć jako obrońcę, opiekuna (z gr. alékso – obronić, odwrócić, odpędzić), a jej losy zostały uzupełnione w stosunku do pierwowzoru: w wersji syryjskiej Święty Książę opuścił żonę i dom rodzinny, by po latach umrzeć na obczyźnie, natomiast w Bizancjum historia miała ciąg dalszy – Aleksy przez przypadek wraca do rodzinnego Rzymu i tu umiera po latach ascetycznego życia.

Utwór jest parenetyczny, tzn. za pomocą postaci Aleksego zostaje w nim przedstawiony wzorzec osobowy. Podkreśla się cnoty bohatera – ascezę, pobożność, altruizm.

Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią

Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią to zarówno utwór moralizatorski, jak i satyryczny. Komizm wierszowanych dialogów i liczne sceny obyczajowe z życia przedstawicieli różnych stanów pozwalały na prezentację utworu w formie teatralnej. W ten sposób tematyka śmierci, podejmowana w kazaniach i teologicznych traktatach, mogła wzbudzić żywe zainteresowanie szerokiej publiczność, którą dzisiaj nazwalibyśmy publicznością masową. Podane w żartobliwej formie proste prawdy, że śmierci nie da się oszukać i że nie można jej przekupić, zmuszały do refleksji.

Pierwowzorem polskiej Rozmowy mistrza Polikarpa ze Śmiercią był anonimowy XIV‑wieczny dialog pt. Colloquium de morte (Rozmowa o śmierci). Polski twórca wykazał się dużą samodzielnością – nie tylko przełożył tekst łaciński na polski i zmienił zastosowaną w nim technikę literacką z prozy na wiersz, ale też wyraźnie wzmocnił w swoim dziele obecność komizmu oraz nadał mu charakter satyryczny.

Dzieło obfituje w motywy groteskowe. Taka jest rozmowa mistrza Polikarpa z uosobioną Śmiercią, zadawane pytania bowiem nie licują z powagą sytuacji i motywem umierania; tak jest również przedstawiona Śmierć, choć fizycznie jest przerażająca, zachowuje się jak człowiek.

W utworze obecny jest także motyw danse macabredanse macabredanse macabre, przesłaniem tekstu jest bowiem to, że wobec śmierci wszyscy ludzie są równi i różnice społeczne, majątkowe czy wiekowe nie mają znaczenia w obliczu umierania.

Kwiatki św. Franciszka z Asyżu

Pośród pism hagiograficznychhagiografiahagiograficznych, w których pojawiają się dane biograficzne św. Franciszka, są też takie, które mają charakter bardziej legendarny niż historyczny, ale w znaczący sposób wpłynęły na tworzenie swoistej mitologii franciszkańskiej. Jeden z nich to niezbyt obszerny anonimowy epos z 1227 roku Duchowe Śluby świętego Franciszka z Panią Ubóstwo oraz Kwiatki św. Franciszka – napisana po łacinie w XIII wieku kompilacja historii przejętych z różnych źródeł. Około stu lat później przetłumaczono ją na język włoski. Składa się na nią kilkadziesiąt krótkich opowieści, mających przede wszystkim moralizatorski charakter. Poza historiami na temat różnych epizodów z życia głównego bohatera Kwiatki... zawierają także niewielkich rozmiarów teksty poświęcone dwóm innym franciszkanom i towarzyszom Franciszka – bratu Jałowcowi i bratu Idziemu.

Choć krytyka nowożytna podawała w wątpliwość to, co przedstawiano w Kwiatkach..., obecnie są postrzegane jako dzieło oddające duchowość św. Franciszka i jego otoczenia. Dzieje się tak m.in. dzięki dostrzeżeniu obecności symboliki w przełożonym przez Leopolda Staffa utworze.

Boska Komedia

R1c6K2YiSPSGU1
Źródło: Sandro Botticelli, Portret Dantego, 1495, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dante Alighieri (1265–1321)
Urodzony we Florencji włoski poeta, wygnany z rodzinnego miasta na skutek swego zaangażowania w politykę (po niewłaściwej, bo przegranej stronie); banicję przeżywał bardzo głęboko. Osiadł w Rawennie, gdzie zmarł i został pochowany.

Większość swoich utworów lirycznych (napisał ich około 100, zebranych pośmiertnie w zbiorze Canzoniere) poświęcił nieszczęśliwej miłości do wcześnie zmarłej Beatrycze. Część z nich sam autor zawarł w dziele Vità nuova (Nowe życie), zawierającym dzieje owego uczucia. Beatrycze uczynił także bohaterką swego największego dzieła: Boskiej komedii (wyd. 1472).

Jan Długosz w XV‑wiecznych Rocznikach wspomina o śmierci Dantego, ale szczególna popularność włoskiego poety w Polsce przypada na wiek XIX. Romantycy utożsamiali się z nim jako z wygnanym z ojczyzny i odczuwającym ogromną nostalgię za krajem. Adam Mickiewicz przetłumaczył fragment Piekła (Ugolino, 1827). W swoich utworach odwoływali się do niego najwybitniejsi: Juliusz Słowacki (Anhelli, Poemat Piotra Dantyszka), Krasiński (Nie‑Boska komedia), Cyprian Kamil Norwid, Teofil Lenartowicz, Adam Asnyk. Od końca XIX w. powstało kilka tłumaczeń całości dzieła. Do najlepszych zalicza się przekłady Edwarda Porębowicza (1899–1904) i Anny Świderskiej (1947). Dante, uznany za największego poetę swych czasów, stanowił inspirację (on sam, jego życie i dzieło) dla licznych malarzy, tak wybitnych jak: Giotto di Bondone, Rafael Santi, Sandro Botticelli, Gustaw Doré, Eugène Delacroix, William Blake.

RMErNsofYjnKe
Źródło: William Blake, Rozmowa Dantego i Beatrycze, 1824, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Autor nadał swojemu dziełu tytuł komedia, który ówcześnie oznaczał utwór pisany językiem i stylem potocznym (właściwym komedii), a nie wzniosłym (jak w tragedii) oraz kończący się pomyślnie dla bohatera. Drugi człon tytułu (boska) pojawił się w XVI w. jako wyraz podziwu dla ogromu i wspaniałości poematu. Jest to niejako summa myśli i sztuki średniowiecza. To poemat uczony, zawierający zagadnienia ówczesnej filozofii i nauki. Długo po jego powstaniu czytelnicy i badacze starali się dotrzeć do ukrytych sensów, pojąć zawartą w dziele symbolikę (także symbolikę liczb; księga podzielona jest na trzy części po 33 pieśni, co wraz z pieśnią wstępną daje liczbę 100, pisane tercyną, czyli strofą o trzech wersach; każde z odwiedzanych przez bohatera‑narratora miejsc – Piekło, Czyściec i Niebo – podzielone jest na dziewięć kręgów).

Boska komedia ma często spotykaną w średniowieczu formę wizji. Przewodnikiem Poety po dwu pierwszych miejscach zaświatów jest, ceniony w średniowieczu antyczny poeta rzymski Wergiliusz, zaś po miejscu ostatnim (Raju) oprowadza Dantego ukochana Beatrycze. Narrator, przeżywając trudne chwile, poszukuje prawdy o sobie, o ludzkiej naturze, o świecie i Bogu. Znajduje odpowiedzi na pytanie o zło, jego naturę, o pokutę i dopełnienie losów ludzkich w wieczności. Jest to także, często pełen pasji, sąd nad postaciami historycznymi i współczesnymi (także przeciwnikami politycznymi autora). W Boskiej komedii życie to wędrówka ku Bogu lub przeciw Niemu. Motyw wędrówki pojawia się zaraz na początku poematu. Napis, który Dante umieścił na bramie Piekła, nie pozostawia wątpliwości: Ty, który wchodzisz, żegnaj się z nadzieją…. Miejsce wiecznego potępienia składa się z przedsionków i dziewięciu kręgów: im głębiej, tym więksi grzesznicy tam przebywają.

R7wIJA5WW1JCd1
Źródło: Eugène Delacroix, Barka Dantego, 1822, Wikimedia Commons, domena publiczna.

W przedsionku odbywają wieczną karę ci, którzy nigdy nie zrobili niczego dobrego (choć też nie grzeszyli ciężko). Otchłań (krąg I) przeznaczona jest dla dobrych pogan i dzieci zmarłych przed chrztem. Nie poznali oni Chrystusa, nie przyjęli chrztu, nie mogą więc doświadczać szczęścia z Bogiem. To w tym kręgu przebywa przewodnik Poety – Wergiliusz. Kolejne kręgi zamieszkiwane są przez: II – lubieżników, III – pijaków i obżartuchów, IV – utracjuszy i skąpców, V – grzeszących pychą, gniewem i lenistwem, VI – heretyków, VII – wyrządzających krzywdę bliźnim, samobójców i bluźnierców, VIII – oszustów i fałszerzy, IX – zdrajców (skutych lodem w paszczach Lucyfera).

Najstraszniejszym grzechem jest zatem zdrada przyjaciela (Judasz, Brutus), rodziny, ojczyzny. Piekło jest najbardziej dramatyczną częścią utworu, pełną namiętności. Potępieni nie żałują popełnionych za życia czynów, które skazały ich na wieczną karę. Nie brakuje tu też scen tragicznych, o charakterze lirycznym, jak dzieje występnej miłości Paola i Franceski (których do grzechu pchnęła wspólna lektura romansu); przywodzi to na myśl „księgi zbójeckie”, wspominane przez Gustawa w II części Dziadów Mickiewicza).

Słownik

apokryf
apokryf

(gr. apokryphos - tajemny, ukryty) tekst religijny, nawiązujący do Biblii, który nie został włączony do kanonu Pisma Świętego, nieuznawany za natchniony

archaizm
archaizm

(gr. archaíos – dawny od archē początek) – element dawnego języka, który już wyszedł z użycia, ale pojawia się w utworze pisanym językiem nowszym jako pozostałość dawnej formy albo celowo jako element stylizacji językowej występującej w dialogach i narracji historycznej (np. w Krzyżakach Sienkiewicza); służy uwiarygodnieniu świata przedstawionego; wyróżnia się następujące typy archaizmów: fonetyczne, fleksyjne, słowotwórcze, składniowe, frazeologiczne, leksykalne i znaczeniowe; mogą mieć także charakter stylistyczny

asceza
asceza

(gr. áskēsis – ćwiczenie) – umartwianie się, odmawianie sobie wszelkich przyjemności (również jedzenia i picia, seksu), prowadzenie szczególnie surowego trybu życia w celu osiągnięcia wyżyn życia duchowego. Takie zachowania, którym towarzyszyły modlitwa czy medytacja, pojawiały się już w starożytności, a szczególną popularność zyskały w średniowieczu. Znane są niemal wszystkim religiom, w świecie chrześcijańskim wywodzą się z praktyk pustelników egipskich i syryjskich, co doprowadziło do opracowania reguł życia zakonnego (mniszego) w klasztorach

chansons de geste
chansons de geste

(fr. pieśni o czynie) – średniowieczne poematy francuskie, łączące się zazwyczaj w cykle, powstające między XI a XIII w.; ich tematyka związana jest z bohaterskimi czynami królów i rycerzy; wykonywane były na dworach przez trubadurów i truwerów; najbardziej znane cykle to: o czynach Karola Wielkiego (do niego należy jedna z najsławniejszych chansons de geste – Pieśń o Rolandzie), o walkach między możnymi rodami i o wyprawach krzyżowych. Pod koniec średniowiecza w oparciu o chansons de geste zaczęły powstawać romanse rycerskie (pisane prozą)

danse macabre
danse macabre

(fr. taniec śmierci) popularny w późnym średniowieczu, zarówno w sztukach plastycznych jak i w literaturze, motyw tańca ludzi wszystkich stanów ze zanimizowaną śmiercią, przedstawianą jako kościotrup; taniec śmierci wyraża ideę równości wszystkich wobec ostatecznego kresu; miał też przypominać o jej nieuchronności, zgodnie z maksymą memento mori (łac. pamiętaj o śmierci)

hagiografia
hagiografia

(gr. hagios - święty oraz graphein - pisać) – dział literatury religijnej, obejmujący żywoty świętych i legendy osnute wokół ich życia, a także cudów, jakie dokonywały się po ich śmierci; piśmiennictwo hagiograficzne cieszyło się wielką popularnością w średniowieczu, a najsłynniejszym zbiorem żywotów świętych była, napisana w XIII w. przez Jakuba de Voragine Złota legenda; najwybitniejsze polskie dzieło hagiograficzne powstało w czasie kontrreformacji (barok). Są to, wznawiane do dziś, Żywoty świętych jezuity Piotra Skargi (1578)

herezja
herezja

(gr. hairesis – wybierać, łac. haeresis) – przekonanie sprzeczne z ustalonymi wierzeniami lub zwyczajami kościoła lub organizacji religijnej; termin zwykle używany w odniesieniu do nieprawidłowej interpretacji nauk religijnych, używany w odniesieniu do chrześcijaństwa, judaizmu i islamu; przenośnie: odstępstwo od poglądów powszechnie przyjętych

incipit
incipit

(łac. zaczyna się) – pierwsze słowa utworu lub jego fragmentu, które często wobec braku tytułu pełnią jego funkcję, np. Posłuchajcie, bracia miła…

kazanie
kazanie

(ang. sermon) mowa wygłaszana w kościele podczas nabożeństw, często spisywana, skonstruowana według określonych zasad, z użyciem charakterystycznych środków wyrazu; może być komentarzem do fragmentu ewangelii, czytanego podczas mszy św. (nazywa się wówczas homilią), nauką moralną albo przekazem prawd wiary; zbiory kazań należą do najstarszych zabytków języka polskiego; za jedno z największych osiągnięć polskiego kaznodziejstwa uważane są Kazania sejmowe Piotra Skargi

kronika
kronika

(gr. chroniconchronos – czas) – gatunek literatury historiograficznej, opisujący dzieje w porządku chronologicznym, łączący jednak fakty historyczne z fikcją literacką w celu oddziaływania dydaktycznego i moralnego; czasem kronika może mieć cel polityczny czy panegiryczny (pochwała władcy); w średniowieczu była to bardzo popularna forma piśmiennictwa; powstawały kroniki świata, danego narodu czy dynastii, a nawet miast i regionów; w Polsce najwybitniejszymi kronikarzami byli: Gall Anonim, Wincenty Kadłubek, Jan Długosz

krucjaty (wyprawy krzyżowe)
krucjaty (wyprawy krzyżowe)

(łac. crux – krzyż) – „święte wojny” Kościoła z niewiernymi (saracenami), trwające od XI do XIII w., zapoczątkowane i ogłaszane przez papieży w celu wyzwolenia miejsc świętych (związanych z życiem Jezusa) spod władzy muzułmańskiej; trwałym skutkiem wypraw była głębsza wiedza Europejczyków na temat Wschodu, a także rozwój kultury i gospodarki (Włochy przejęły z rąk Arabów i Bizancjum handel wschodni); zakładane cele polityczne czy religijne nie zostały zrealizowane

legenda
legenda

(łac. to, co powinno być przeczytane) – opowieść o życiu świętych i bohaterów, pełna cudownych zdarzeń i niezwykłych zwrotów akcji; zapoczątkowana w średniowieczu, stała się bardzo popularna jako rodzaj literatury hagiograficznej, promującej zasady moralne i wiarę katolicką

literatura parenetyczna
literatura parenetyczna

(gr. paraínesis – zachęcanie) – literatura dydaktyczna, mająca na celu kształtowanie wzorców osobowych, pouczająca jak postępować w życiu; często kierowana do przyszłych władców jako jedno z narzędzi wychowawczych; na kartach tego typu literatury występowali idealni władcy, rycerzy, święci (ideał życia chrześcijańskiego); obejmowała ona takie gatunki jak legendy, żywoty świętych, kroniki (ideał władcy w Kronice Galla Anonima), a także poematy rycerskie.

mirakl
mirakl

(fr. miracle – cud) – gatunek dramatyczny, przedstawiający sceny z życia Jezusa, Maryi i świętych, pełen wydarzeń cudownych, ukazujących bezpośredni wpływ Boga na losy bohaterów; powstały w XII w., pozostał popularny do końca średniowiecza (w niektórych miejscach nawet do XVII w.)

moralitet
moralitet

(łac. moralitas – moralność) – gatunek dramatyczny, popularny pod koniec średniowiecza, o wyraźnym przesłaniu moralnym; posługiwał się alegorią i personifikacją; jego fabuła obracała się wokół walki o duszę ludzką, którą toczyły: Dobro i Zło, Pokora i Pycha; Rozwijał się przede wszystkim w XV i pierwszej połowie XVI w. w Anglii, Szkocji i Francji

romans rycerski
romans rycerski

(franc. roman – opowieść, powieść, też: przygoda miłosna) – wywodzący się ze średniowiecza gatunek utworów o tematyce bohaterskiej i miłosnej; dzieła tego typu były utworami narracyjnymi, a ich fabuła obfitowała w niespodziewane zwroty akcji, fantastyczne wydarzenia i heroiczne czyny; romanse miały ustalony schemat fabularny: rycerz spotykał piękną kobietę, wyruszał dla niej na misję, pokonywał przeciwnika (smoka, giganta), zdobywał coś cennego i ofiarował to kobiecie, zyskując jej przychylność; narracja romansów rycerskich koncentrowała się głównie na przygodach

skaldowie
skaldowie

(szw. skald – poeta) – średniowieczni poeci skandynawscy i angielscy, działający przy dworach możnych i będący na ich usługach: sławili ich cnoty i czyny oraz zabawiali pieśniami o bogach i bohaterach

truwerzy
truwerzy

(fr. trouvère) – wędrowni poeci tworzący w średniowiecznej Francji (w jej części północnej i środkowej); posługiwali się językiem, z którego wykształcił się dzisiejszy francuski. Do najbardziej znanych truwerów należał Chrétien de Troyes – autor najstarszych eposów rycerskich